Auteur Topic: Vervanging Midsland (ontwikkelingsfase 2008-2016)  (gelezen 193077 keer)

Leen

  • Marconist
  • ****
  • Berichten: 474
Re: Vervanging Midsland
« Reactie #165 Gepost op: 29 juni 2011, 11:55:58 »


Vast staat dus wel dat de onzekerheden hebben geleid dat nieuwbouw tot nu toe is uitgebleven.
Jammer, laten we hopen dat ter nu snel een nieuw schip komt ter vervanging van de Midsland en Friesland die dan reserve wordt.

Als naam gok ik op Schellingerland


Leen 

Humtidumty

  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 529
  • Geslacht: Man
  • schepen met een eigen snoet!
Re: Vervanging Midsland
« Reactie #166 Gepost op: 1 juli 2011, 14:04:04 »
Er wordt aangegeven dat men de Friesland wil gaan gebruiken als reserveschip.
Is dat economisch ook verantwoord of zou men er zakelijk gezien beter aan doen de Friesland te verkopen en de Midsland aan te houden of de Midsland dan ook te vervangen voor, een in verhouding, eenvoudig maar aan de eisen voldoend schip?
Richard

www.avantbrowser.com » Maak internetten leuker.

IALA

  • Machinist
  • ***
  • Berichten: 183
  • Geslacht: Man
  • Int. Association of Lighthouse Authorities
Re: Vervanging Midsland
« Reactie #167 Gepost op: 1 juli 2011, 18:45:32 »
Er wordt aangegeven dat men de Friesland wil gaan gebruiken als reserveschip.
Is dat economisch ook verantwoord of zou men er zakelijk gezien beter aan doen de Friesland te verkopen en de Midsland aan te houden of de Midsland dan ook te vervangen voor, een in verhouding, eenvoudig maar aan de eisen voldoend schip?

Midslands is een beetje te oud vind je niet? mankeert zo nu en dan wel is wat aan. En het gebeurt regelmatig in de zomer dat de Noord Nederland personen auto's meeneemt dus voor wat het dat aangaat.

Maar je stelt wel de juiste vraag misschien te groot als reserve schip en alles wat daarbij komt kijken.
Met vriendelijke groet,

Jeroen



Shot with: Canon EOS 550D
Verenging De Lijn

Jan Leenstra

  • Forumbeheerder
  • Marconist
  • *****
  • Berichten: 389
  • Geslacht: Man
  • euhh....beste stuurlui staan aan wal....
    • Schepen van Doeksen
Re: Vervanging Midsland
« Reactie #168 Gepost op: 2 juli 2011, 00:20:35 »
Het gaat zoiets worden: nieuw schip, autocapaciteit ongeveer gelijk aan Friesland echter minder passagiers.  Gevolg: Friesland in de zomer hoofdboot en in de winter het nieuwe schip.

Zo was in 1e instantie de bedoeling, echter met milieubeleid en de bezuinigingen zullen het nieuwe (zuinige, milieuvriendelijk) schip wellicht continu laten varen.
Ik ben benieuwd!

Leen

  • Marconist
  • ****
  • Berichten: 474
Re: Vervanging Midsland
« Reactie #169 Gepost op: 2 juli 2011, 17:10:33 »


De Friesland is in 2012 23 jaar oud en dus vrijwel afgeschreven.
Dus die kosten heb je niet
Als reserve schip voldoet ze uitstekend zeker als je het goede onderhoud in aanmerking neemt.
Een nieuw schip slechts beperkt laten varen is niet logisch, bovendien zal het nieuwe schip sneller zijn en juist dat is belangrijk.

Leen

HansG

  • Marconist
  • ****
  • Berichten: 266
  • Geslacht: Man
Re: Vervanging Midsland
« Reactie #170 Gepost op: 2 juli 2011, 17:41:07 »
Dan blijft wel de vraag; kan de Friesland op Vlieland varen?

Maar goed, misschien is dat wel niet zo belangrijk en vaart de nieuwe boot op Vlieland indien nodig en neemt de Friesland dan de Terschelling-dienst over.

gr. Hans.

Leen

  • Marconist
  • ****
  • Berichten: 474
Re: Vervanging Midsland
« Reactie #171 Gepost op: 2 juli 2011, 18:09:03 »


Ik zie niet in waarom de Friesland niet op Vlieland zou kunnen varen?

Leen 

Humtidumty

  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 529
  • Geslacht: Man
  • schepen met een eigen snoet!
Re: Vervanging Midsland
« Reactie #172 Gepost op: 3 juli 2011, 00:18:25 »
Is de Friesland misschien qua capaciteit en grootte een wat te groot schip? En ik kan me voorstellen dat ze misschien ook wel erg groot is om continue aan de kade te liggen op West. Als ze dan ook nog eens niet op Vlieland gebruikt zou kunnen worden, tja...
Richard

www.avantbrowser.com » Maak internetten leuker.

willem boot

  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.170
Re: Vervanging Midsland
« Reactie #173 Gepost op: 3 juli 2011, 01:46:09 »
Een afgeschreven schip kost wel degelijk extra geld: de afdracht over de winst aan de fiscus. Dat zijn leuke bedragen. De fiscale afschrijving (op basis van aanschafwaarde) houdt op en dan betaal je de vennootschapsbelasting over de winstdelen die je normaal ten laste van de afschrijving zou brengen.
In de waarde van een schip moet je de inflatie en eventueel duurder wordende bouwlasten meerekenen. De fiscus vertikt dat en daarom zijn oudere schepen bedrijfseconomisch durder dan verstandig zou zijn.

Vriend

  • Algemene moderator
  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.038
  • Geslacht: Man
Re: Vervanging Midsland
« Reactie #174 Gepost op: 3 juli 2011, 22:33:05 »
Zover ik weet heeft de Friesland nog geen midlife upgrade gehad. Dat zie ik nog wel gebeuren, want als ik me niet vergis kan een dergelijke 'opfrisbeurt' ook weer over meerdere jaren worden afgeschreven.

Leen

  • Marconist
  • ****
  • Berichten: 474
Re: Vervanging Midsland
« Reactie #175 Gepost op: 4 juli 2011, 11:51:50 »
Willem schreef

Een afgeschreven schip kost wel degelijk extra geld: de afdracht over de winst aan de fiscus. Dat zijn leuke bedragen. De fiscale afschrijving (op basis van aanschafwaarde) houdt op en dan betaal je de vennootschapsbelasting over de winstdelen die je normaal ten laste van de afschrijving zou brengen.
In de waarde van een schip moet je de inflatie en eventueel duurder wordende bouwlasten meerekenen. De fiscus vertikt dat en daarom zijn oudere schepen bedrijfseconomisch durder dan verstandig zou zijn.

Beste Willem, ik zeg niet dat de Friesland niks kost, maar minder dan een nieuw schip lijkt me wel aannemelijk.
Ik zie trouwens dat ook Doeksen is overgegaan op (wat bijvoorbeeld Stena al jaren doet )  constructies als het huren van een andere b.v van hetzelfde bedrijf van wie het schip dan in eigendom is.

Leen 

arthur

  • Gast
Re: Vervanging Midsland
« Reactie #176 Gepost op: 4 juli 2011, 13:31:34 »
Hallo Leen, je schreef dat je hebt gezien, dat Doeksen schepen of een schip huurt van een andere BV van het zelfde bedrijf van wie het schip in eigendom is; helaas hebben niet alle leden inkijk binnen het gebeuren van het runnen van een rederij, ik niet tenminste, zou je het mij, oh domme mij, kunnen uitleggen? Als dit een stomme vraag is, dan maar even op de "onderlinge" (persoonlijk bericht of email. Mijn emailadres staat in mijn profiel).
Alvast bedankt.
Arthur

willem boot

  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.170
Re: Vervanging Midsland
« Reactie #177 Gepost op: 4 juli 2011, 14:38:53 »
Willem schreef

Een afgeschreven schip kost wel degelijk extra geld: de afdracht over de winst aan de fiscus. Dat zijn leuke bedragen. De fiscale afschrijving (op basis van aanschafwaarde) houdt op en dan betaal je de vennootschapsbelasting over de winstdelen die je normaal ten laste van de afschrijving zou brengen.
In de waarde van een schip moet je de inflatie en eventueel duurder wordende bouwlasten meerekenen. De fiscus vertikt dat en daarom zijn oudere schepen bedrijfseconomisch durder dan verstandig zou zijn.

Beste Willem, ik zeg niet dat de Friesland niks kost, maar minder dan een nieuw schip lijkt me wel aannemelijk.
Ik zie trouwens dat ook Doeksen is overgegaan op (wat bijvoorbeeld Stena al jaren doet )  constructies als het huren van een andere b.v van hetzelfde bedrijf van wie het schip dan in eigendom is.

Leen 


Het nieuwe schip zal aan afschrijvingen meer "kosten" dan een oud schip. Afschrijvingen zijn echter in sommige boekhouderskringen geen 'kosten" maar "lasten". Daar kan trouwens over gediscussieerd worden. Afschrijvingen vormen de inkomsten bij wijze van terugverdienen van de investering, waarmee tegelijk de investeringslast wordt verantwoord over een aantal jaren waarin het actief wordt gebruikt.
Er zijn verschillende vormen van afschrijvingsbasis, namelijk de historische kostprijs (= wat je er ooit aan hebt uitgegeven) of de "vervangingswaarde" (=wat je nu voor een nieuwe gelijkwaardige vervangster zou betalen). Er zijn ook nog andere detailvormen, maar dat is niet zo belangrijk.
De fiscus heft vennootschapsbelasting ("vpb") over de winst, en die winst wordt bepaald door het saldo van opbrengsten en kosten/lasten. Omdat in de vervangingswaarde per definitie de inflatie + de algemene verhoging van scheepsbouwkosten meegaan, is afschrijving op vervangingswaarde een hoger jaarlijks bedrag dan op basis van historische kostprijs. Daardoor wordt de "winst' (de belastbare winst dus) lager dan wanneer er op historische kostprijs wordt afgeschreven. De fiscus vindt dat niet leuk en dus erkent de fiscus de afschrijving vervaningswaarde niet. Als de ondernemer toch in zijn W/V-rekening en balans uitgaat van afschrijving op vervangingswaarde, dan moet hij tegelijk een voorziening latente belasting opvoeren, die gelijk zou moeten zijn aan het belastingbedrag dat hij over het verschil tussen afschrijving vervangingswaarde-/-historische kostprijs moet betalen.
Om kort te gaan is dus een hoge afschrijving weliswaar een grotere kostenpost, maar tegelijk liquiditeitstechnisch zeer aantrekkelijk. Afschrijvingen op oude schepen leveren minder liquiditeit op, vooral als het een tweedehandsje is, want dat schip moet je fiscaal waarderen tegen de verkrijgingsprijs = wat je ervoor hebt betaald. Daarom lagere afschrijving fiscaal, terwijl de vpb gewoon wordt geheven op de fiscale winst, die dan tegelijk het deel van afschrijving op vervangingswaarde meeneemt. Dat belastingbedrag verdwijnt gewoon uit je zak en daarom is het minder aantrekkelijk om met oude schepen te werken.

Enigszins te volgen? Simpeler kan ik het vrees ik, niet uitleggen.

Wat betreft de eigendom van schepen in aparte dochterondernemingen, dat is niks nieuws en meestal heeft het onderbrengen van schepen in aparte rechtspersonen (BV's in dit geval) wel een fiscale of risicobegrenzende reden. Er zijn jaren geweest waarin de hele toen nog bestaande sleepvloot van Smit Internationale was ondergebracht in een BV per sleepboot. Daarmee werd de rekening van Smit een totaal geconsolideerd stuk van talloze BV's.

Doeksen heeft dat al veel eerder gedaan. De Stortemelk II zat in een eigen NV/BV, er bestond ook nog zoiets als de NV waarin destijds de Lutine was ondergebracht (de NV Lotus II), de eerste Holland werd op naam gezet van de NV Terschellinger Stoomboot Maatschappij en de Scheepvaartmaatschappij "huurde" dan de boot als die in de winter als bergingssleepboot op station lag.
Het onderbrengen van schepen in hun eigen NV was een aansprakelijkheidsfiguur dat heel populair werd in de jaren voor de eerste wereldoorlog. Had je een keer een ongeluk met zo'n schip en was je daaraan schuldig of was zo'n schip onvoldoende verzekerd, dan liep je financiėle risico's. Door dat schip onder te brengen in een eigen NV trachtten de ondernemers de risico's te isoleren tot die NV, zodat het hele bedrijf er niet aan kapot ging.

Meestal moet je zo'n aparte BV tegenwoordig zien als een risicobegrenzing. Ook heeft het soms het doel, de exploitatie goed te onderscheiden van een rederij-activiteit die een ander doel heeft. De laatste Noord-Nederland is een "wilde vrachtboot" die buiten de dienstregeling van de TSM vaart. Feitelijk dus een ander doel dan wat de Friesland, Midsland, de Vlieland en de snelboten doen. Dan kan het verstandig zijn de resultaten van zo'n vrachtdienst apart neer te zetten.

Wat daarvan de redenen zijn is een zaak van de Rederij zelf. Doorgaans worden de gronden daarvoor niet naar buiten gebracht. Dat doet trouwens geen enkel bedrijf, ongeacht of dat nu Doeksen, TESO, Shell of Unilever is. De gepubliceerde resultaten in jaarrekeningen van grote ondernemingen zijn altijd geconsolideerde stukken van soms ontelbare sub-eenheden of "dochterondernemingen".

Dit soort structuren hebben we overigens ook kunnen zien bij de EVT, zie niet alleen hier, maar ook op Veerbootinfo.nl
« Laatst bewerkt op: 4 juli 2011, 14:43:23 door willem boot »

Leen

  • Marconist
  • ****
  • Berichten: 474
Re: Vervanging Midsland
« Reactie #178 Gepost op: 4 juli 2011, 15:01:25 »


Hoi Willem

Een mooie uitleg weer.
Ik zie in de concessie verlening staan dat de Vlieland is gehuurd, de overige schepen niet, nu is dat weer even nieuw,  goed??!!

Leen

willem boot

  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.170
Re: Vervanging Midsland
« Reactie #179 Gepost op: 4 juli 2011, 15:12:00 »
Och, ik had in m'n achterhoofd dat het de NN was en niet de VLL. Maakt niet uit, geconsolideerd is het toch allemaal Koninklijke Doeksen.