Auteur Topic: Vervanging Midsland (ontwikkelingsfase 2008-2016)  (gelezen 193249 keer)

Humtidumty

  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 529
  • Geslacht: Man
  • schepen met een eigen snoet!
Re: Vervanging Midsland
« Reactie #150 Gepost op: 23 maart 2011, 09:41:13 »
Die mast naar voren doet denken een een roofvis die aan een antene een lichtje heeft om zijn prooi, in grote diepte, te kunnen vangen.
Heeft wel wat.
Richard

www.avantbrowser.com » Maak internetten leuker.

PiebeJanMan

  • Forumbeheerder
  • Kapitein
  • *****
  • Berichten: 1.737
  • Geslacht: Man
  • Geniet, maar vaar met regelmaat mee!
    • Golven op zee
Re: Vervanging Midsland
« Reactie #151 Gepost op: 23 maart 2011, 10:45:32 »
Waar zit de voorkant ??  ;D

Aan bakboordskant ;) ;D

Bedankt voor de complimenten, heren!

PiebeJanMan

  • Forumbeheerder
  • Kapitein
  • *****
  • Berichten: 1.737
  • Geslacht: Man
  • Geniet, maar vaar met regelmaat mee!
    • Golven op zee
Re: Vervanging Midsland
« Reactie #152 Gepost op: 23 maart 2011, 15:06:23 »
En een artist impression als catamaran hoe het schip eruit zou kunnen komen te zien.

« Laatst bewerkt op: 17 augustus 2017, 23:13:14 door PiebeJanMan »

HansG

  • Marconist
  • ****
  • Berichten: 266
  • Geslacht: Man
Re: Vervanging Midsland
« Reactie #153 Gepost op: 23 maart 2011, 17:13:48 »
Waar zit de voorkant ??  ;D

Aan bakboordskant ;) ;D

Bedankt voor de complimenten, heren!

Het was niet beledigend bedoeld, alleen deed de voorkant me denken aan de achterkant van de Bereboot.
Maar deze tweede vind ik heel aardig.

groet, Hans.

willem boot

  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.170
Re: Vervanging Midsland
« Reactie #154 Gepost op: 23 maart 2011, 17:59:33 »
Fraaie gedachte! Ik zie zo iets futuristisch wel zitten. In elk geval lijkt het op 2011 en niet op 1934 of iets anderszins nostalgisch. De lijnvoering is gewoon fraai.
Of zo'n schip zo gebouwd zou kunnen worden is voor mij een vraag. Ik denk dat een trimaran niet voor de hand ligt: dat maakt de zaak tamelijk prijzig en we hebben hier te maken met een veerboot, waarvan de passagiers geneigd zijn te piepen dat het "zo duur is". Dus zal er aan de constructie zoveel mogelijk rechtlijnige logica moeten worden meegegeven. Scherp weggesneden raampartijen zijn wat dat betreft niet voor de hand liggend, ook al kan je dat natuurlijk met het kleurenschema opvangen.
Een punt zou ik wel wat scherper willen aanvechten: de motoruitlaten op de schoorsteen/-stenen. Gegeven het feit dat de Rederij in de groene sfeer zit, lijkt mij dat opzetten van vette zwarte rookkanalen geen optie waarvoor gekozen zal worden. Dat moet dus wat anders worden weggewerkt.

Een rechte kop zoals hier zie ik niet gebeuren, dat lijkt nogal op WDR-constructie en het lijkt mij verstandiger dat wat te laten hellen met het oog op buiswater.

Voor de rest: complimenten, het zou mij in elk geval wel wat wezen als er zoiets gedurfds zou worden gedaan.

PiebeJanMan

  • Forumbeheerder
  • Kapitein
  • *****
  • Berichten: 1.737
  • Geslacht: Man
  • Geniet, maar vaar met regelmaat mee!
    • Golven op zee
Re: Vervanging Midsland
« Reactie #155 Gepost op: 23 maart 2011, 19:08:41 »
Dank Willem,

Ik hoop ook dat het zoiets wordt.

De rechte voorkant was niet bedoeld zoals bij de WDR-schepen, als plat voorvlak. Van boven af gezien bedoelde ik dit als een V-vorm, zoals dat bij een trimaran altijd is. Bij de catamaran-versie krijg je dezelfde voorkant als op de Vlieland. De van boven gezien V-vorm bij een trimaran zou ook de bouwkosten laag kunnen houden...

De overweging cat/tri is heel lastig. Trimaran heeft iets lastigere vormen, maar een catamaran is ook niet het makkelijkst.
Voordelen van een trimaran boven cat voor de nieuwe Midsland zijn voor mij wel duidelijk; Er hoeven maar 2 schroeven geďnstalleerd te worden tegenover 4 voor de catamaran (incl alle systemen, motoren, roeren enz.). Trimaran heeft beste stabiliteit/oppervlak/brandstofverbruik-verhouding. Een ander voordeel zou bij dit schip zijn dat de LNG-tanks beter geplaatst kunnen worden, omdat deze ruimschoots binnenboord staan bij een trimaran, ivm veiligheid.

Leen

  • Marconist
  • ****
  • Berichten: 474
Re: Vervanging Midsland
« Reactie #156 Gepost op: 20 april 2011, 08:15:38 »
Als je naar het laatste Digizine Vrij van Doeksen  (duurzaamheid) kijkt kon dat wel eens een deel van de bouwtekeningen van het nieuwe schip zijn



Leen

IALA

  • Machinist
  • ***
  • Berichten: 183
  • Geslacht: Man
  • Int. Association of Lighthouse Authorities
Re: Vervanging Midsland
« Reactie #157 Gepost op: 20 april 2011, 09:58:30 »
Leen of iemand anders,

zou dat hier geplaatst kunnen worden? Dan wel in downloadbare bestand?

Met vriendelijke groet,

Jeroen



Shot with: Canon EOS 550D
Verenging De Lijn

willem boot

  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.170
Re: Vervanging Midsland
« Reactie #158 Gepost op: 20 april 2011, 10:45:05 »
Leen of iemand anders,

zou dat hier geplaatst kunnen worden? Dan wel in downloadbare bestand?



Er staat een deel (dekplannen) van een ongedefinieerde tekening op, daar kan je niks mee. Schrijf anders even in op het Digizine. 't Is trouwens leuk voor toeristen, maar voor "hard core die hards" valt er niet echt veel te beleven.

marten

  • Gast
Re: Vervanging Midsland
« Reactie #159 Gepost op: 20 april 2011, 11:05:41 »
Ik tel 63 spant nummers. Als ik het zo wat inschat is de lengte tussen de spant lijnen 1200 mm. Een schip van ongeveer 75m. Hetzelfde schip als het langsaanzicht uit het artikel uit de HC.
« Laatst bewerkt op: 20 april 2011, 11:14:04 door Marten »


Leen

  • Marconist
  • ****
  • Berichten: 474
Re: Vervanging Midsland
« Reactie #161 Gepost op: 21 april 2011, 18:08:49 »
Tekeningen lijken m.i. toch wel sterk op die uit Magazine Scheepsbouw Nederland en Terschelling Magazine uit alweer 2009.

Leen

 

PiebeJanMan

  • Forumbeheerder
  • Kapitein
  • *****
  • Berichten: 1.737
  • Geslacht: Man
  • Geniet, maar vaar met regelmaat mee!
    • Golven op zee
Re: Vervanging Midsland
« Reactie #162 Gepost op: 19 juni 2011, 20:26:33 »
Nieuwe website over het LNG-gebeuren:
http://lngharlingen.nl/

Ik ben benieuwd of de Tiger hier ook naar omgebouwd zal worden. Zijn de huidige MTU's daarvoor geschikt?

PiebeJanMan

  • Forumbeheerder
  • Kapitein
  • *****
  • Berichten: 1.737
  • Geslacht: Man
  • Geniet, maar vaar met regelmaat mee!
    • Golven op zee
Re: Vervanging Midsland
« Reactie #163 Gepost op: 22 juni 2011, 10:47:33 »
Stena Line heeft nu windmolens aan boord van de Stena Jutlandica, meer informatie:

http://www.flickr.com/photos/stenaline/sets/72157627012163994/



En TESO heeft voor de Dokter Wagemaker gekeken naar het meenemen van vrachtwagens met accupacks, maar dit bleek niet handig:

http://www.veerbootinfo.nl/2011/06/veerdienst-texel-nog-niet-over-op-duurzaam-elektrisch-varen/

PiebeJanMan

  • Forumbeheerder
  • Kapitein
  • *****
  • Berichten: 1.737
  • Geslacht: Man
  • Geniet, maar vaar met regelmaat mee!
    • Golven op zee
Re: Vervanging Midsland
« Reactie #164 Gepost op: 25 juni 2011, 23:51:44 »
In het vervoersplan van de concessie komt weer meer naar voren:

TSM is voornemens direct na de eerste gunning van de eerste concessie, ter vervanging van de huidige Midsland een nieuw innovatief groen veerbootconcept te ontwikkelen en na voltooiing in de vaart brengen. Daarna beschikt TSM over een moderne vloot, waarmee zij vraaggestuurd modern en gastgericht aan de verwachte vervoersvraag van de komende vijfjaar kan voldoen.

Het reserve RoPax schip het ms Midsland van TSM is het oudst en staat al enige tijd op de nominatie vervangen te worden. Door de lange onzekerheid m.b.t. de borging door de overheid van de veerdiensten op de Waddenzee is een dergelijke omvangrijke investering telkens uitgesteld. Zodra de onderhandse gunning aan TSM een feit is, staat de vervanging van de Midsland op de agenda. Daarbij zullen de alternatieven nogmaals de revue passeren,  waarbij vervanging waarschijnlijk plaats zal vinden door een innovatief “groen” nieuw gebouwd veerbootconcept. TSM voert daartoe inmiddels – vooruitlopend op definitieve gunning van de concessie –  in samen werking met Damen Shipyards en Austal een haalbaarheid- en ontwerpstudie uit. De studie spitst zich toe op een veerboot concept waarvan primair het totale scheepsgewicht zo licht mogelijk wordt gehouden. Door aluminium of composiet als bouwmateriaal toe te passen in combinatie met een optimale rompvorm zal
het benodigde voortstuwingsvermogen – lees brandstofverbruik - relatief kleiner worden. Vervolgens wordt onderzocht in hoeverre LNG – liquid Natural Gas – in hybride vorm als hoofdbrandstof kan worden toegepast in combinatie met wind en zon energie.

De beoogde reducties in uitstoot van schadelijke emissies zijn daarbij:
15% tot 20% minder CO2 uitstoot;
85% minder NOx;
100% minder SOx en
95% minder PM10/fijnstof   

De veerdiensten in de Waddenzee kunnen zelfvoorzienend zijn vanwege de populariteit van dit Werelderfgoed en haar parels van eilanden. De overweldigende natuur, de rust, de ruimte en de schone lucht maken dit gebied zo populair. Versterkt door de mondiale klimaatsverandering moeten deze kernwaarden vandaag en in de toekomst bewaakt en uitgedragen worden door alle partijen die actief werkzaam zijn in dit kwetsbare gebied. TSM spant zich hier als rederij voor in en wil o.a. met het nieuwe veerconcept sterk inzetten op een schoner milieu. Dit draagt niet alleen bij aan een schoner milieu maar ook aan een sterk imago als dienstverlener. TSM betreurt de soms aflatende houding van de diverse overheden op dit punt. De extra investeringen zijn – met name bij toepassing van LNG als brandstof – alleen economisch verdedigbaar bij subsidiëring van (een deel van) de extra investeringskosten.

http://www.centrumpp.nl/Images/Concessie%20Waddenveren%20West%20WOB_tcm318-304318.pdf