Auteur Topic: Vervanging Midsland (ontwikkelingsfase 2008-2016)  (gelezen 191164 keer)

willem boot

  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.170
Re: Vervanging Midsland
« Reactie #120 Gepost op: 21 juni 2010, 14:50:15 »
Bij WPD heeft men het al over 60.000 liter  Olie per week, dus dan maakt dat de vraag naar koolzaadolie enorm onder druk komt te staan, komt daar nog een grootgebruiker bij zoals Doeksen toch zal zijn, dan kan men de zaden niet aanslepen lijkt me.


"Prijs onder druk komt te staan" betekent in gangbare financi?le taal dat de prijs zakt. Dat zal je denk ik niet bedoelen.

Eerst eens nuchter kijken:

In  NL heb je ??n oogst per jaar van koolzaad. Per hectare kan je daaruit max. 2 kuub olie persen, dus 2000 liter. Wagenborg heeft dan per week nodig de jaaroogst van 30 hectare = per jaar 1560 hectare = 15,6 km2, dat is ongeveer 9,5% van het landoppervlak van Texel, of een derde van Schiermonnikoog. Als je de Flevopolders ervoor zou bestemmen, begint het er misschien op te lijken.

Er zijn lieden, die beweren dat we dergelijke arealen maar beter voor voedselproductie kunnen bestemmen.

Dan de kosten. Akkerbouwgrond varieert sterk in prijs van regio tot regio. Behalve de directe teelt- en productieprijs, gaat daarin ook bijvoorbeeld de financieringslast van de grond mee. Op dit moment wordt er tussen de 2 en 4 ton betaald voor een hectare goede kleigrond. Stel de financieringslast nu eens op 5% (dat is redelijk op dit moment), gemiddelde ha prijs op 3 ton, dan is 5% financieringslast dus ? 15.000, dat 2000 liter koolzaadolie oplevert = ? 7,50 per geproduceerde liter exclusief productie- en teeltkosten.

Kom, maar weer terug naar nuchterder zaken, lijkt mij.

PiebeJanMan

  • Forumbeheerder
  • Kapitein
  • *****
  • Berichten: 1.735
  • Geslacht: Man
  • Geniet, maar vaar met regelmaat mee!
    • Golven op zee
Re: Vervanging Midsland
« Reactie #121 Gepost op: 21 juni 2010, 16:12:18 »
Bij WPD heeft men het al over 60.000 liter  Olie per week, dus dan maakt dat de vraag naar koolzaadolie enorm onder druk komt te staan, komt daar nog een grootgebruiker bij zoals Doeksen toch zal zijn, dan kan men de zaden niet aanslepen lijkt me.


"Prijs onder druk komt te staan" betekent in gangbare financi?le taal dat de prijs zakt. Dat zal je denk ik niet bedoelen.

Goed lezen Willem!

Verder ben ik het helemaal met je eens. Zijn al genoeg studies gedaan naar koolzaadolie, waaruit blijkt dat het niet zo duurzaam is als het lijkt en dat het bovendien uit economisch oogpunt niet haalbaar is. Helaas lijkt het zo CO2-neutraal....

willem boot

  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.170
Re: Vervanging Midsland
« Reactie #122 Gepost op: 21 juni 2010, 20:16:49 »
Bij WPD heeft men het al over 60.000 liter  Olie per week, dus dan maakt dat de vraag naar koolzaadolie enorm onder druk komt te staan, komt daar nog een grootgebruiker bij zoals Doeksen toch zal zijn, dan kan men de zaden niet aanslepen lijkt me.


"Prijs onder druk komt te staan" betekent in gangbare financi?le taal dat de prijs zakt. Dat zal je denk ik niet bedoelen.

Goed lezen Willem!

Verder ben ik het helemaal met je eens. Zijn al genoeg studies gedaan naar koolzaadolie, waaruit blijkt dat het niet zo duurzaam is als het lijkt en dat het bovendien uit economisch oogpunt niet haalbaar is. Helaas lijkt het zo CO2-neutraal....

Inderdaad, maar "onder druk staan" betekent ook bij "vraag" dat die zal inzakken......  ;D

Humtidumty

  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 529
  • Geslacht: Man
  • schepen met een eigen snoet!
Re: Vervanging Midsland
« Reactie #123 Gepost op: 22 juni 2010, 11:14:43 »
Met grote druk komt er wel meer olie uit het zaad misschien?
Spul is al duurder op kale prijs en men wil er ook nog eens aan verdienen bij producent: Dus geen mogelijkheid dit economisch verantwoord te doen begrijp ik...
Zoeken naar zinnige alternatieven dus.
Richard

www.avantbrowser.com » Maak internetten leuker.

willem boot

  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.170
Re: Vervanging Midsland
« Reactie #124 Gepost op: 22 juni 2010, 13:12:50 »
Met grote druk komt er wel meer olie uit het zaad misschien?
Spul is al duurder op kale prijs en men wil er ook nog eens aan verdienen bij producent: Dus geen mogelijkheid dit economisch verantwoord te doen begrijp ik...
Zoeken naar zinnige alternatieven dus.

2 ton is wat de literatuur aangeeft als absoluut maximale opbrengst. Doorgaans zit het ergens om de 1800 liter.

PiebeJanMan

  • Forumbeheerder
  • Kapitein
  • *****
  • Berichten: 1.735
  • Geslacht: Man
  • Geniet, maar vaar met regelmaat mee!
    • Golven op zee
Re: Vervanging Midsland
« Reactie #125 Gepost op: 20 december 2010, 18:06:00 »
Damen and Doeksen working on first environmentally friendly ferry design

  20.12.2010     

Damen has been tasked with developing the first environmentally friendly ferry design for the Dutch shipping company Rederij Doeksen.
Based in Harlingen, Rederij Doeksen operates passenger and car ferries between Harlingen and the Dutch Wadden islands of Vlieland and Terschelling.
This will be the first time Gorinchem-based Damen has specifically designed a ferry aiming at a sustainable solution and this is the first ferry of this type for Doeksen.
Henk Grunstra, Damen Product Director, said: “This project is particularly interesting because we have to look at the existing ferries, the specifics of the waterways in the Wadden Sea which is a UNESCO World Heritage Site, the passenger, car, cycle capacity and the peaks and troughs in demand.
“It is not purely about the vessel itself but it is about finding out the most sustainable way of operating the service given the specific environment. The solution has to be the right answer for the situation, this is not just about fitting a gas tank into a vessel.”

Sustainable solution
Once the Dutch shipbuilding group and Doeksen have collected all the data the two partners will analyse the best way an environmentally friendly vessel can be developed “to provide a durable, sustainable solution for the ferry services”, he added.
The new ferry should make a minimal demand for energy, use the energy as efficiently as possible and be as clean as possible, Mr Grunstra stressed.
The vessel will be powered by LNG, a hybrid system using wind/solar energy and other alternative solutions. If it turns out that using a diesel system with a filter is the better option then this may be considered.”
The most important thing is that the vessel and its operation should be a viable option offering an integrated solution, emphasised Mr Grunstra.

Future ferry design
Doeksen is bringing its vast experience and expertise to the project, concerning the operation of a ferry service and about how to operate and maintain these vessels, said Mr Grunstra. “Doeksen is an ideal partner for this kind of work because it is already very advanced with its own research into this subject. It will be very interesting to build and develop this concept together and finally come up with a design that we think will be the best, sustainable solution for the future of the ferry market.
“The knowledge we build up during this time will also give us more insight and help other projects progress to a higher level.”
This project fits in with Damen’s and Doeksen’s policy to develop technologies that will help achieve sustainable goals. Damen is also participating in several other initiatives to this end, such as the E3 tug and air lubrication projects.
Damen and Doeksen aim to have a detailed design completed by the end of 2011.
The sustainable ferry design project is partly funded by the Dutch government (Stimulatie
Innovatie Binnenvaart) and by a European Union Interreg – North Sea Region grant (iTRANSFER) which promotes interregional cooperation. The funding aims to stimulate connections via the waterways in the North Sea area, with particular attention being paid to sustainable shipping.

Bron: http://www.transportweekly.com/pages/en/news/articles/77995/

Humtidumty

  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 529
  • Geslacht: Man
  • schepen met een eigen snoet!
Re: Vervanging Midsland
« Reactie #126 Gepost op: 21 december 2010, 13:25:07 »
Da's heel veel tekst om te zeggen: We zijn in voorbereidene fase om een nieuw schip te laten ontwikkelen.
Ik kan niet opmaken uit de tekst of men al data heeft gepland voor nieuwe schip. Alleen een detailplan eind 2011. Dus dan moet bouw nog worden gestart.
Eer er een nieuw schip is zijn we vast al in 2014.
Richard

www.avantbrowser.com » Maak internetten leuker.

Marten-Jan van Zanden

  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 562
  • Geslacht: Man
Re: Vervanging Midsland
« Reactie #127 Gepost op: 24 december 2010, 21:56:42 »
Ziet er op zich niet raar uit.
In ontwerp lijkt ie enigszins op de Vlieland.
Gaat het hier ook om een catamaran?


PiebeJanMan

  • Forumbeheerder
  • Kapitein
  • *****
  • Berichten: 1.735
  • Geslacht: Man
  • Geniet, maar vaar met regelmaat mee!
    • Golven op zee
Re: Vervanging Midsland
« Reactie #128 Gepost op: 26 december 2010, 22:53:22 »
Ziet er op zich niet raar uit.
In ontwerp lijkt ie enigszins op de Vlieland.
Gaat het hier ook om een catamaran?

Ik vind het schip er nog plomper uitzien dan de Vlieland....
Het gaat ongetwijfeld om een catamaran; Zowel met de Vlieland als de Noord Nederland hebben ze mbt het catamarantype goede ervaringen.

Leen

  • Marconist
  • ****
  • Berichten: 474
Re: Vervanging Midsland
« Reactie #129 Gepost op: 27 december 2010, 12:01:45 »
Op verschillende plaatsen zijn er tekeningen verschenen van het nieuwe schip, eerst nog voorzien van windmolens.
Ik heb het dan onder andere over het Terschelling Magazine en Scheepsbouw Nederland.
Daar is ook als je goed kijkt een plattegrond van het interieur te zien.
Ik denk dat het schip er zo ongeveer uit komt te zien.

Overigens verwacht ik niet dat het tot 2014 zal duren voor het schip er is. 
Zijn de gedetailleerde plannen eenmaal klaar dan is het schip, dat toch maar relatief klein is, zo gebouwd, zeker door Damen.

Leen 
 

Evert Jan

  • Marconist
  • ****
  • Berichten: 488
  • Geslacht: Man
Re: Vervanging Midsland
« Reactie #130 Gepost op: 27 december 2010, 13:29:20 »
Ten opzichte van eerdere composities in Terschelling Magazine en Scheepsbouw Nederland is de hele opbouw korter en naar achteren geplaatst, dat zal ten koste gaan van de ruimte tenzij er inderdaad een open voordek op het schip komt.
Persoonlijk vind ik het ontwerp hierdoor nog lelijker geworden, natuurlijk is voor Doeksen de functionaliteit belangrijker maar toch...
Het schip zou van mij nog wat meer op de Vlieland mogen lijken, met name de voorzijde.

Evert Jan

Leen

  • Marconist
  • ****
  • Berichten: 474
Re: Vervanging Midsland
« Reactie #131 Gepost op: 27 december 2010, 13:54:26 »
Dat was mij ook opgevallen van die kortere opbouw , echter ik denk dat dit zoveel passagiersruimte kost dat ik niet verwacht dat het zover zal komen.

Leen

Jelle Krijthe

  • Machinist
  • ***
  • Berichten: 107
  • Geslacht: Man
  • Goeiedag eem zeg maar!
Re: Vervanging Midsland
« Reactie #132 Gepost op: 27 december 2010, 21:48:59 »
Ik vind het echt een afzichtelijk schip..... Net een schoenendoos!
Goeie!

Marten-Jan van Zanden

  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 562
  • Geslacht: Man
Re: Vervanging Midsland
« Reactie #133 Gepost op: 28 december 2010, 00:01:50 »
Dit model lijkt vanaf de zijkant in ieder geval wat op een scherpsteven.
En dat heeft bij mij toch wel de voorkeur.

willem boot

  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.170
Re: Vervanging Midsland
« Reactie #134 Gepost op: 29 december 2010, 18:13:41 »
Lelijk of niet zou ik zelf niet zoveel over willen denken. Dat verandert van generatie op generatie: wij zouden misschien niet meer zo lyrisch worden over de geschilderde vrouwen van Rubens  ;D. Voor mij is het interessante aan dit verhaal het basisstreven om "duurzaam" te zijn, vertaal dat maar rustig ook als "efficiënt". Wat er bij de rederij gebeurt is nu toch behoorlijk wat anders dan een jaar of twintig terug, toen alles nog echt op "een schip" moest lijken. Er wordt nu naar de meest efficiënte oplossing gekeken én de meest "schone". Zo ontstaan er heel nieuwe ontwikkelingen waar ik bepaald geen afkeer van heb. Meestal is het beter als de zaak supermodern is. En dat zien we hier nu wel. Ook bij mij komen de traantjes van nostalgische gevoelens nog wel eens terug als ik denk aan de oude 'Noord-Nederland' ex 'De Dageraad' of -nog nostaligscher- zo'n bootje als de 'Oosterschelde', maar zoiets terughalen is teruggrijpen op een verleden waarin het allemaal misschien niet beter kon, maar nu kan dat wel. Zolang ik me alleen nog maar hoef af te vragen waarom er drie blauwe diagonalen dwars door de lijnen ven een schip moeten lopen, is er wat mij betreft niet veel aan de hand. Als dit bootje er eenmaal is, dan zitten er op Terschelling tenminste nieuwe en progressieve schepen in plaats van tweedehands spul van een ander. Daar is toch wel een paar jaar over gedaan, dacht ik.