Auteur Topic: Vervanging Midsland (ontwikkelingsfase 2008-2016)  (gelezen 191098 keer)

IALA

  • Machinist
  • ***
  • Berichten: 183
  • Geslacht: Man
  • Int. Association of Lighthouse Authorities
Re: Vervanging Midsland
« Reactie #105 Gepost op: 5 juni 2010, 19:30:35 »
Wat voor schip wordt het trouwens,die de Midsland moet vervangen?

Lees het hele topic even goed door

En wanneer gaat die dan varen?

Nobody knows
Met vriendelijke groet,

Jeroen



Shot with: Canon EOS 550D
Verenging De Lijn

PiebeJanMan

  • Forumbeheerder
  • Kapitein
  • *****
  • Berichten: 1.735
  • Geslacht: Man
  • Geniet, maar vaar met regelmaat mee!
    • Golven op zee
Re: Vervanging Midsland
« Reactie #106 Gepost op: 15 juni 2010, 09:12:55 »
Na een lange stilte weer iets van nieuws, maar niets concreets.

Samenwerking met LNG-leveranciers brengt eerste ‘groene Waddenveerboot’ dichterbij

Rederij Doeksen, die met veerboten op Terschelling en Vlieland vaart, is een volgende stap verder in de vergroening van zijn veerboten. Doeksen wil de veerboten die nu nog op gasolie varen, op LNG laten varen. Daarvoor heeft het met Cofely en LNG Europe een bouw- en leveringsovereenkomst gesloten voor de aanleg van een LNG-terminal in Harlingen en de levering van LNG. Om een en ander te realiseren is financiële ondersteuning vanuit het Waddenfonds aangevraagd.

Onder de noemer ‘LBNG op de Waddenzee: samen voor een duurzaam Waddengebied’ (de B staat voor bio als eerstvolgende milieuvriendelijkere optie) moet de samenwerking resulteren in een ‘groene veerboot’ die tussen Harlingen en de beide Waddeneilanden gaat varen. Ook de bijbehorende infrastructuur en bunkerfaciliteiten worden gezamenlijk ontwikkeld. De totale investering (schip en terminal) daarvoor vergt 29 miljoen euro.

Door op LNG (Liquefied Natural Gas) over te stappen wordt de uitstoot van een aantal afvalstoffen dat bij de verbranding van reguliere brandstof vrijkomt, sterk gereduceerd. De ‘groene’ veerboot van Doeksen gaat varen op vloeibaar gemaakt methaan of - in een later stadium - op het nog milieuvriendelijkere biogas, afkomstig uit afval- en reststoffen (LBG). Doel is een reductie van de uitstoot van: NOx met 90 procent, SOx met 100 procent, fijnstof met 95 procent, CO2 met minimaal 20 procent en tot slot een verlaging van de geluidsemissie met 50 tot 75 procent.

Om optimaal gebruik te kunnen maken van deze milieuvriendelijke brandstof, moet de ‘groene veerboot’ wel beschikken over passende bunkerfaciliteiten. Dat is één van de grootste uitdagingen voor het samenwerkingsverband, omdat de ontwikkeling van deze kleine opslagfaciliteiten vanuit economisch perspectief een zeer uitdagende klus is. Pas als de passende bunkerfaciliteiten er zijn kan de “groene veerboot”gaan varen. Rederij Doeksen zocht daarom aansluiting bij Cofely/GDF Suez en LNG Europe, zo legt Henk Boorsma, manager nieuwbouw bij Doeksen uit. “De LNG-terminal in de Europoort kan en wil niet voor onze kleine afnamehoeveelheid van 1000 ton per jaar LNG leveren. Daarop hebben we in Noorwegen, waar een veel fijnmazigere infrastructuur is. En dat leidde er toe dat ook wij een LNG-hub willen realiseren, daarvoor is ruimte in Harlingen beschikbaar. Wij hebben hiervoor LNG Europe benaderd.”

LNG Europe levert momenteel al vloeibaar methaan aan de Van Gansewinkel Groep en Vos Logistics vanuit haar station te Oss en is daarmee de eerste leverancier van vloeibaar methaan voor deze toepassing in Noordwest-Europa. Cofely/GDF Suez is actief rondom de levering van LNG wereldwijd.

Alleen de veerboten op L(B)NG te laten varen is niet rendabel genoeg voor de te bouwen terminal. De infrastructuur moet ook voor andere partijen gerealiseerd worden, zodat ook zij op deze brandstofsoort kunnen overschakelen. “Daarbij moet worden gedacht aan andere reders, zoals TESA op Texel en Wagenborg, die weliswaar op biodiesel willen varen, maar wellicht kunnen aansluiten. Wij zien in elk geval de toekomst voor LNG weggelegd. Dit omdat deze brandstof beter aansluit op de huidige boten, die om te bouwen zijn en voor nieuwe boten in combinatie met enkele duurzame opties, zoals wind en zon. Maar die opties zijn niet voldoende voor de aandrijving”, aldus Boorsma.

Voor de bouw van de terminal en het schip is subsidie vanuit het Waddenfonds nodig, dat het samenwerkingsverband bij dan ook heeft aangevraagd voor deze ambitieuze plannen. “Toekenning van deze subsidie door het Waddenfonds zou een belangrijke eerste stap kunnen zijn in de ontwikkeling van een toekomstige retail supply chain voor L(B)NG in Noord-Nederland, Noord-Duitsland en Scandinavië”, aldus de partijen.

Bron: Cofely / Doeksen

Bron: http://www.energiegids.nl/energiegids/live/nieuws/details.tiles?doc=/content/energie/nieuws/2010/06/15/OE-veerboten.xml
« Laatst bewerkt op: 15 juni 2010, 11:26:51 door PiebeJanMan »

Humtidumty

  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 529
  • Geslacht: Man
  • schepen met een eigen snoet!
Re: Vervanging Midsland
« Reactie #107 Gepost op: 15 juni 2010, 12:28:01 »
Wellicht dat Doeksen ook wel voordelen zou kunnen ondervinden door eens met de mensen van Gofour samenwerking te zoeken.
http://www.tcegofour.com/nl/producten/producten/werken.html
Ze hebben al een heel arsenaal aan energie en motorbesparende materialen zo te zien.

Dat zou een mooi pilot-project kunnen worden.
Richard

www.avantbrowser.com » Maak internetten leuker.

willem boot

  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.170
Re: Vervanging Midsland
« Reactie #108 Gepost op: 16 juni 2010, 11:33:27 »
Na een lange stilte weer iets van nieuws, maar niets concreets.

Samenwerking met LNG-leveranciers brengt eerste ?groene Waddenveerboot? dichterbij


Alleen de veerboten op L(B)NG te laten varen is niet rendabel genoeg voor de te bouwen terminal. De infrastructuur moet ook voor andere partijen gerealiseerd worden, zodat ook zij op deze brandstofsoort kunnen overschakelen. ?Daarbij moet worden gedacht aan andere reders, zoals TESA op Texel en Wagenborg, die weliswaar op biodiesel willen varen, maar wellicht kunnen aansluiten. Wij zien in elk geval de toekomst voor LNG weggelegd. Dit omdat deze brandstof beter aansluit op de huidige boten, die om te bouwen zijn en voor nieuwe boten in combinatie met enkele duurzame opties, zoals wind en zon. Maar die opties zijn niet voldoende voor de aandrijving?, aldus Boorsma.

Bron: Cofely / Doeksen

Bron: http://www.energiegids.nl/energiegids/live/nieuws/details.tiles?doc=/content/energie/nieuws/2010/06/15/OE-veerboten.xml

Zwak punt: de schepen van Texel, Ameland en Schiermonnikoog zouden dus om te bunkeren "even" naar de "hub" in Harlingen moeten varen. Lijkt mij niet erg realistisch. Het brandstofverbruik bijvoorbeeld op Texel is wegens de intensieve dienstregeling daar toch wat forser dan op TS-VLL (hoewel dat weer enigszins wordt gecompenseerd door de sneldiensten). Die schepen zouden dan voor een 'bunkerbeurtje" even buitenom naar Harlingen moeten varen (waar de Wagemaker al niet voor dokking terecht kan) en terug. Heel milieuvriendelijk. Vergroting van de bunkercapaciteit leidt tot hoger brandstofverbruik, dus dat werkt dan ook weer negatief uit op het effect.

Voorlopig lijkt mij dit een niet erg waarschijnlijk aspect aan de plannen. Ik vermoed dat er toch iets te weinig is doorgedacht, maar dat kan ik natuurlijk mis hebben.

willem boot

  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.170
Re: Vervanging Midsland
« Reactie #109 Gepost op: 16 juni 2010, 11:37:43 »
Wellicht dat Doeksen ook wel voordelen zou kunnen ondervinden door eens met de mensen van Gofour samenwerking te zoeken.
http://www.tcegofour.com/nl/producten/producten/werken.html
Ze hebben al een heel arsenaal aan energie en motorbesparende materialen zo te zien.

Dat zou een mooi pilot-project kunnen worden.

jawel, maar een eilander rederij kan zich geen 'pilotprojecten" veroorloven als niet 100%  zeker is dat door -bijvoorbeeld-  technische complexiteit de betrouwbaarheid van de bootdienst niet wordt aangetast. Proefnemingen moet je nooit op een eilander dienst doen, daar kan je alleen toepassen wat zich al heeft bewezen.

Een ding is wel duidelijk uit het LNG verhaal:  geen windmolens of zeilen op de vervangster Midsland.

PiebeJanMan

  • Forumbeheerder
  • Kapitein
  • *****
  • Berichten: 1.735
  • Geslacht: Man
  • Geniet, maar vaar met regelmaat mee!
    • Golven op zee
Re: Vervanging Midsland
« Reactie #110 Gepost op: 16 juni 2010, 13:37:45 »
Volgens mij wordt er een soort LNG-netwerk opgesteld, dus invoering via een grote leiding of per schip vanuit Noorwegen. Deze gat naar een centraal distributiepunt, waarvandaan met kleinere schepen of tankwagens gedistribueerd kan worden.

En nee Willem, er komen nog wel degelijk 'windmolens' op het nieuwe schip:
Veerdiensten: rederij Doeksen wil bij de aanschaf van een nieuwe veerboot voor de
verbinding Harlingen-Terschelling een zo duurzaam mogelijk schip kiezen. De gedachten
gaan uit naar een lichtgewicht elektrisch aangedreven catamaran met een LNG-aangedreven
generator en zonne- en windenergie voor de hotelfuncties.


Je kunt meer vinden in: http://www.senternovem.nl/mmfiles/LNG%20als%20scheepsbrandstof%20-%20ervaringen%20en%20perspectieven%20uit%20Noorwegen%2008-07-2009_tcm24-307866.pdf

Maar door alleen de scheepvaart erop aan te sluiten, kom je lang niet ver genoeg... Je hebt een veel grotere gebruikersgroep nodig om de kosten voor een LNG-netwerk (aanleg, invoer en distributie) te dekken. Hiermee kom je alleen op het grote probleem: Wat moet er eerst zijn: Vraag of aanbod?

willem boot

  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.170
Re: Vervanging Midsland
« Reactie #111 Gepost op: 16 juni 2010, 17:11:58 »
Volgens mij wordt er een soort LNG-netwerk opgesteld, dus invoering via een grote leiding of per schip vanuit Noorwegen. Deze gat naar een centraal distributiepunt, waarvandaan met kleinere schepen of tankwagens gedistribueerd kan worden.

En nee Willem, er komen nog wel degelijk 'windmolens' op het nieuwe schip:
Veerdiensten: rederij Doeksen wil bij de aanschaf van een nieuwe veerboot voor de
verbinding Harlingen-Terschelling een zo duurzaam mogelijk schip kiezen. De gedachten
gaan uit naar een lichtgewicht elektrisch aangedreven catamaran met een LNG-aangedreven
generator en zonne- en windenergie voor de hotelfuncties.


Je kunt meer vinden in: http://www.senternovem.nl/mmfiles/LNG%20als%20scheepsbrandstof%20-%20ervaringen%20en%20perspectieven%20uit%20Noorwegen%2008-07-2009_tcm24-307866.pdf

Maar door alleen de scheepvaart erop aan te sluiten, kom je lang niet ver genoeg... Je hebt een veel grotere gebruikersgroep nodig om de kosten voor een LNG-netwerk (aanleg, invoer en distributie) te dekken. Hiermee kom je alleen op het grote probleem: Wat moet er eerst zijn: Vraag of aanbod?

Mooi, dank je wel. Heel duidelijk en leesbaar stuk. Inderdaad, er moet heel wat gebeuren Brandstofverbruiksaandeel scheepvaart: 3,3%...... 10% van wat wij vroeger de stookwaarde van steenkool zouden hebben genoemd gaat op aan liquifying, transport en distributie. dat valt mij overigens dik mee, hoewel niet echt duidelijk wordt hoe men de noodzakelijke investeringsafschrijvingen hierin heeft gecalculeerd. Dan komen er gegarandeerd politici die het heel gevaarlijk vinden, ook al wonen ze al sedert de Grote Volksverhuizing bovenop een gasbel (wat dat betreft vind ik het deel over de LPG-vergelijking heel goed geformuleerd). Voor de paar ton die voor de bootdiensten nodig zijn kan dat vanzelfsprekend nooit uit. Het wind- en zonnedeel voor de "hotelfunctie" is echter opvallend; dat zal weer een deel van de winst ongedaan maken, evenals het toepassen van aggregaten in plaats van directe voortstuwing. Bij de d.-e. veerboten van PSD en TESO gaf dat een rendementsverlies van 30%, maar dat waren ontwerpen uit midden jaren '50. Zal wat aan zijn verbeterd. Mooi is natuurlijk dat zo'n Noorse overheid aangeeft een leidende rol in de scheepvaart en scheepsbouw te willen behouden. Is hier door het Haagse hopjesvolkje nooit aangedurfd..... RSV was te eng. In elk geval een eye-opener, maar ik moet nog zien dat de LNG-zaak hier goed van de grond komt. In elk geval niet voor ??n nieuwe veerboot en de rest omgebouwd. dat lijkt mij iets te kleinschalig. Misschien meer kans als de visserij eraan zou meedoen in combinatie met het pulsvissen, maar helaas zitten die jongens politiek in het verdomhoekje, omdat ze zielige scharretjes uitroeien  ;D. Nog niet zo'n eenvoudig verhaal. Gegeven de investeringen zou een vervanging van de Midsland nog wel even op zich kunnen laten wachten, want dit feestje gaat nog wel een paar jaar duren. Volgens de concessievoorwaarden is dat geen probleem, want de reserveboot hoeft niet aan de eis te voldoen dat-ie niet ouder dan 30 jaar mag zijn. Jammer.
« Laatst bewerkt op: 16 juni 2010, 21:49:35 door willem boot »

PiebeJanMan

  • Forumbeheerder
  • Kapitein
  • *****
  • Berichten: 1.735
  • Geslacht: Man
  • Geniet, maar vaar met regelmaat mee!
    • Golven op zee
Re: Vervanging Midsland
« Reactie #112 Gepost op: 17 juni 2010, 13:45:39 »
Citaat
Dan komen er gegarandeerd politici die het heel gevaarlijk vinden, ook al wonen ze al sedert de Grote Volksverhuizing bovenop een gasbel (wat dat betreft vind ik het deel over de LPG-vergelijking heel goed geformuleerd).

Sja... In Itali? ofzo moeten ze daardoor LPG minimaal zoveel kilometer buiten de kust overslaan van een schip naar een leiding naar de wal.... Mensen rijden in de auto toch ook gewoon met een gastank? Iedereen heeft toch ook een CV-installatie (op gas)?

Citaat
Het wind- en zonnedeel voor de "hotelfunctie" is echter opvallend; dat zal weer een deel van de winst ongedaan maken, evenals het toepassen van aggregaten in plaats van directe voortstuwing. Bij de d.-e. veerboten van PSD en TESO gaf dat een rendementsverlies van 30%, maar dat waren ontwerpen uit midden jaren '50.

De zonne-energie en windenergie is 'gratis' energie, met een DE-systeem (DieselElektrisch-systeem) kan dit dus gewoon in de totale energiebehoefte gepompt worden. Dus dit geeft juist een nog grotere brandstofbesparing en minder LPG-verbruik. Het toepassen van DE moet wel, want anders kun je niet 3 energiebronnen optimaal benutten. De onderhoudskosten zijn vaak wel weer lager met een DE-systeem, omdat de motoren bijna altijd op hun optimaal werkpunt kunnen werken. De verliezen van een DE-systeem zitten tegenwoordig rond de 10 procent dacht ik... Maar als je zonne- en windenergie erbij telt dan kun je zelfs wel op winst komen, omdat je die energie anders niet benut.

 
Citaat
In elk geval een eye-opener, maar ik moet nog zien dat de LNG-zaak hier goed van de grond komt. In elk geval niet voor ??n nieuwe veerboot en de rest omgebouwd. dat lijkt mij iets te kleinschalig. Misschien meer kans als de visserij eraan zou meedoen in combinatie met het pulsvissen, maar helaas zitten die jongens politiek in het verdomhoekje, omdat ze zielige scharretjes uitroeien  . Nog niet zo'n eenvoudig verhaal. Gegeven de investeringen zou een vervanging van de Midsland nog wel even op zich kunnen laten wachten, want dit feestje gaat nog wel een paar jaar duren. Volgens de concessievoorwaarden is dat geen probleem, want de reserveboot hoeft niet aan de eis te voldoen dat-ie niet ouder dan 30 jaar mag zijn. Jammer.
Het is inderdaad te kleinschalig om dit alleen voor Doeksen toepassen, je zou een veel breder gebruikersnetwerk moeten hebben, maar er is genoeg te bedenken; bijna alles kan wel werken op LNG.

Het gaat inderdaad nog wel jaren duren, maar misschien dat ze de boot alvast bestellen met Bi-fuel motoren, zodat ze later over kunnen schakelen op gas...




Humtidumty

  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 529
  • Geslacht: Man
  • schepen met een eigen snoet!
Re: Vervanging Midsland
« Reactie #113 Gepost op: 17 juni 2010, 15:23:29 »
WPD is ook bezig met ecologie lees ik net deze week.
Kijk maar eens in: http://www.deweekkrant.nl/pages.php?page=1229445

Wat me daarin zo verbaast is dat ze op een duidelijk ander spoor in lijken te zetten bij WPD. Ik zou verwachten dat ze als rederijen dit met elkaar zouden gaan onderzoeken om zo de kosten, en de winsten, samen te kunnen delen.
« Laatst bewerkt op: 17 juni 2010, 15:32:08 door Humtidumty »
Richard

www.avantbrowser.com » Maak internetten leuker.

willem boot

  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.170
Re: Vervanging Midsland
« Reactie #114 Gepost op: 17 juni 2010, 18:16:32 »

De zonne-energie en windenergie is 'gratis' energie, met een DE-systeem (DieselElektrisch-systeem) kan dit dus gewoon in de totale energiebehoefte gepompt worden. Dus dit geeft juist een nog grotere brandstofbesparing en minder LPG-verbruik. Het toepassen van DE moet wel, want anders kun je niet 3 energiebronnen optimaal benutten. De onderhoudskosten zijn vaak wel weer lager met een DE-systeem, omdat de motoren bijna altijd op hun optimaal werkpunt kunnen werken. De verliezen van een DE-systeem zitten tegenwoordig rond de 10 procent dacht ik... Maar als je zonne- en windenergie erbij telt dan kun je zelfs wel op winst komen, omdat je die energie anders niet benut.

Het is inderdaad te kleinschalig om dit alleen voor Doeksen toepassen, je zou een veel breder gebruikersnetwerk moeten hebben, maar er is genoeg te bedenken; bijna alles kan wel werken op LNG.

Het gaat inderdaad nog wel jaren duren, maar misschien dat ze de boot alvast bestellen met Bi-fuel motoren, zodat ze later over kunnen schakelen op gas...


Dat van die windenergie op een schip (molens) waag ik te betwijfelen totdat ik de sommetjes heb gezien. Zonnecelen, all?, Ga nou eens uit van hoe die molend moeten werken. Wind van achter? dan moet je wel heel veel rugwind hebben. Wind van voren? Dat betekent een forse luchtweerstand extra en dat is dan extra brandstof. Als die molens inderdaade netto gaan bijdragen aan energiebesparing heb je zo theoretisch een perpetuum mobile en daar geloof ik voorlopi niert in. Maar misschien ben iki wel te simpel om dat te begrijpen. DE nu 10% verlies OK, maar maakt zo'n molen die 10% weer goed? Als we het hebben over de vermogens die tegenwoordig in schepen als de Vliel;and worden ge?nstaleerd, dan heb je voor die 10% de-rendementsverlies toch al snel een fiks molentje nodig. Dat zie ik nog niet.

het is mij allemaal nog veel te vaag.

willem boot

  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.170
Re: Vervanging Midsland
« Reactie #115 Gepost op: 17 juni 2010, 18:22:35 »
WPD is ook bezig met ecologie lees ik net deze week.
Kijk maar eens in: http://www.deweekkrant.nl/pages.php?page=1229445

Wat me daarin zo verbaast is dat ze op een duidelijk ander spoor in lijken te zetten bij WPD. Ik zou verwachten dat ze als rederijen dit met elkaar zouden gaan onderzoeken om zo de kosten, en de winsten, samen te kunnen delen.

Dit nu heet een contradictio in terminis. Wie het bedrijfsleven maar enigszins kent weet, dat niemand (een deel van)  andermans kosten wil dragen, omdat-ie benauwd is dat-ie eigenlijk teveel betaalt, en ook iedereen kan weten, dat de een veel meer recht op (een deel van de) winst heeft dan de ander, wat die andere dan ook weer vindt. Zo gaat dat. En, laten we wel wezen, concessiewet of niet, de concurrentiepositie van de eilander bootdiensten is niet wezenlijk veranderd: men ziet elkaar als de grootste concurrent omdat elke toerist bij de een, er een minder bij de ander is. Dat is eigenlijk niet gewijzigd. Verder zijn het gewoon echte ondernemers: ze willen graag baas in eigen huis zijn en blijven. dan kan je wel eens een biertje met elkaar drinken, maar erg veel verder gaat de vriendschap niet.

PiebeJanMan

  • Forumbeheerder
  • Kapitein
  • *****
  • Berichten: 1.735
  • Geslacht: Man
  • Geniet, maar vaar met regelmaat mee!
    • Golven op zee
Re: Vervanging Midsland
« Reactie #116 Gepost op: 19 juni 2010, 13:07:07 »
WPD is ook bezig met ecologie lees ik net deze week.
Kijk maar eens in: http://www.deweekkrant.nl/pages.php?page=1229445

Wat me daarin zo verbaast is dat ze op een duidelijk ander spoor in lijken te zetten bij WPD. Ik zou verwachten dat ze als rederijen dit met elkaar zouden gaan onderzoeken om zo de kosten, en de winsten, samen te kunnen delen.

Klopt, het is jammer dat ze niet met elkaar LPG ontwikkelen. Probleem is alleen dat Wagenborg volgend jaar de motoren van de Monnik en Rottum m?et overhalen. Dit is te kortdag voor LPG. Voor koolzaadolie hebben we al molens in Harlingen en Eemshaven (?), waardoor dit relatief makkelijker is te realiseren. Bovendien kun je zonder grote aanpassingen gewoon koolzaadolie in een dieselmotor gieten.

Het is trouwens geen ecologie, maar meer duurzaamheid...

PiebeJanMan

  • Forumbeheerder
  • Kapitein
  • *****
  • Berichten: 1.735
  • Geslacht: Man
  • Geniet, maar vaar met regelmaat mee!
    • Golven op zee
Re: Vervanging Midsland
« Reactie #117 Gepost op: 19 juni 2010, 13:13:32 »
Dat van die windenergie op een schip (molens) waag ik te betwijfelen totdat ik de sommetjes heb gezien. Zonnecelen, all?, Ga nou eens uit van hoe die molend moeten werken. Wind van achter? dan moet je wel heel veel rugwind hebben. Wind van voren? Dat betekent een forse luchtweerstand extra en dat is dan extra brandstof. Als die molens inderdaade netto gaan bijdragen aan energiebesparing heb je zo theoretisch een perpetuum mobile en daar geloof ik voorlopi niert in. Maar misschien ben ik wel te simpel om dat te begrijpen. DE nu 10% verlies OK, maar maakt zo'n molen die 10% weer goed? Als we het hebben over de vermogens die tegenwoordig in schepen als de Vliel;and worden ge?nstaleerd, dan heb je voor die 10% de-rendementsverlies toch al snel een fiks molentje nodig. Dat zie ik nog niet.
het is mij allemaal nog veel te vaag.

Theoretisch wel, klopt. Maar je vergeet dat de wind ook van de zijkant kan komen en dat het schip 40% van de tijd stilligt ('s nachts en overdag in de havens), die wind wordt normaal niet nuttig omgezet in energie, en dat kun je met de turbosails/windmolens wel doen. Maar als je dan gaat kijken wat je er aan energie uit krijgt ten opzichte van de investeringskosten en de verhoogde weerstand bij het varen met tegenwind... Ik denk dat dat niet veel is. Misschien is het een middeltje om wat extra subsidie op te kunnen strijken?

willem boot

  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.170
Re: Vervanging Midsland
« Reactie #118 Gepost op: 19 juni 2010, 16:30:27 »
Dat van die windenergie op een schip (molens) waag ik te betwijfelen totdat ik de sommetjes heb gezien. Zonnecelen, all?, Ga nou eens uit van hoe die molend moeten werken. Wind van achter? dan moet je wel heel veel rugwind hebben. Wind van voren? Dat betekent een forse luchtweerstand extra en dat is dan extra brandstof. Als die molens inderdaade netto gaan bijdragen aan energiebesparing heb je zo theoretisch een perpetuum mobile en daar geloof ik voorlopi niert in. Maar misschien ben ik wel te simpel om dat te begrijpen. DE nu 10% verlies OK, maar maakt zo'n molen die 10% weer goed? Als we het hebben over de vermogens die tegenwoordig in schepen als de Vliel;and worden ge?nstaleerd, dan heb je voor die 10% de-rendementsverlies toch al snel een fiks molentje nodig. Dat zie ik nog niet.
het is mij allemaal nog veel te vaag.

Theoretisch wel, klopt. Maar je vergeet dat de wind ook van de zijkant kan komen en dat het schip 40% van de tijd stilligt ('s nachts en overdag in de havens), die wind wordt normaal niet nuttig omgezet in energie, en dat kun je met de turbosails/windmolens wel doen. Maar als je dan gaat kijken wat je er aan energie uit krijgt ten opzichte van de investeringskosten en de verhoogde weerstand bij het varen met tegenwind... Ik denk dat dat niet veel is. Misschien is het een middeltje om wat extra subsidie op te kunnen strijken?

Inderdaad, was ik even vergeten. 40% van de tijd stilliggen? Ik denk dat dat percentage wel wat hoger ligt. Stel maar 3 vaarten van 2 uur heen en twee uur terug = 12 uur, stilligtijd is dus minimaal 50% en bij 2 reizen op een dag nog veel hoger. Zo langzaamaan kom je dan toch met de vraag: energie opslaan en dat zal zonder accu's niet gaan = verhoogde massa van het schip = meer noodzakelijk vermogen bij gelijkblijvende prestaties.
Zo langzaamaan komen er vanuit onverdachte hoek meer steekhoudende bezwaren tegen dit soort gepretendeerde milieuvriendelijke oplossingen die uiteindelijk heel wat minder vriendelijk zijn dan de voorstanders voorwenden. Ik ben daar enigszins sceptisch door geworden. In een van de reacties hier lees ik ook weer over koolzaadolie of dergelijke. Daar zijn de laatste jaren heel wat commentaren op gekomen die ik persoonlijk niet onlogisch vind. Kortom: het wordt allemaal wel mooi vorgesteld, maar even oppassen met wat er nu echt zo mooi aan is. Dat zal nog moeten blijken.

Humtidumty

  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 529
  • Geslacht: Man
  • schepen met een eigen snoet!
Re: Vervanging Midsland
« Reactie #119 Gepost op: 21 juni 2010, 09:33:04 »
Bij WPD heeft men het al over 60.000 liter  Olie per week, dus dan maakt dat de vraag naar koolzaadolie enorm onder druk komt te staan, komt daar nog een grootgebruiker bij zoals Doeksen toch zal zijn, dan kan men de zaden niet aanslepen lijkt me.
Richard

www.avantbrowser.com » Maak internetten leuker.