Auteur Topic: Vervanging Midsland (ontwikkelingsfase 2008-2016)  (gelezen 191316 keer)

willem boot

  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.170
Re: Vervanging Midsland
« Reactie #90 Gepost op: 24 september 2009, 22:35:54 »
Heel goed, Pieter. Ik had zelf ook het liefst aan boord van onze oude rommel gebleven (Schelde 1896, Lely 1900, Krammer 1928, Zijpe 1930, Hollandsch Diep 1949, Stad Zierikzee 1966, Schouwen-Duiveland en Stad Veere 1967), maar daar zat geen enkele toekomst meer in. Prachtige tijd gehad, maar eens houdt de sterkste schroothoop het voor gezien.
Je hebt niet alleen met klanten/passagiers te maken, maar ook met allerlei andere partijen eromheen. Daar zitten er tussen die er gewoon schandelijk gebruik van maken om even te laten zien dat zij wel modern spul hebben en jij niet. Lachen, jongens, en je staat gelijk met 1-0 achter. Het is best aardig om ergens goede herinneringen aan te hebben, maar alleen daarom voortdurend een oud schip laten doormodderen, terwijl het gewoon beter kan, is het paard achter de wagen spannen.
Mijn eerste overtocht naar TS was met de oude 'Dokter Wagemaker', NW 7 en opkomend tij, dus dik drie uur varen met die veel te zwakke motor. Supergezellig, dat geef ik toe, maar daar krijg je tegenwoordig niemand meer voor die normaal naar een eiland moet. Anders zaten die snelboten niet continu vol.
Even in de realiteit blijven, heren!

Vriend

  • Algemene moderator
  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.038
  • Geslacht: Man
Re: Vervanging Midsland
« Reactie #91 Gepost op: 24 september 2009, 22:55:30 »
In aansluiting op het stuk van Willem een mooi voorbeeld. Mijn ouders maakten enkele jaren geleden de historische driehoek Hoorn-Medemblik-Enkhuizen tijdens een familie-uitje waarbij ze ook met de Friesland (1) voeren. 'Mooi schip h?', zei ik. Mijn vader: 'Mhaw, het is wel een oud gebakje'.

Deze zomer waren mijn ouders een paar dagen bij ons op Vlieland. Ze vonden de Vlieland een prachtig schip. Lekker stil en met die mooie raampartij achter. Andere familieleden die wat filmpjes van onze vakantie zagen: 'wat een mooie boot zeg'. Zo zal de gemiddelde reiziger op het wad er ook over denken.

Toch zal ik de Midsland straks wel missen met die karakteristiek stampende MAK's......

natureboy

  • Gast
Re: Vervanging Midsland
« Reactie #92 Gepost op: 25 september 2009, 07:46:02 »
Opmerkelijk, dat de oudere generatie de oude Friesland afdoet als "een oud gebakje" en jij het als mooi schip ziet Jeroen, misschien hetzelfde verhaal als die Ford Capri in het topic "Stortemelk". Geld eigenlijk voor alle auto's uit die tijd, toen hoorde het bij het straatbeeld, nu kijk ik er echt geinteresseerd naar.
Waar ik wel een beetje misselijk van word is de kretologie waarmee nieuwbouwschepen mee worden omringd. Maritieme uitstraling, versterken van het eilandgevoel, cranberryrode stoelen, en dan die nephouten dekken en tapijt met traanplaat motief, voor mij het ultieme falen van vormgevers in het verbeelden van diezelfde maritieme sfeer. Ik reis liever op een echt schip, dat al deze kunstgrepen niet nodig heeft, maar aanvoelt ruikt en het geluid van een schip heeft. Maar ja, wie ben ik?

Pieter

willem boot

  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.170
Re: Vervanging Midsland
« Reactie #93 Gepost op: 25 september 2009, 12:26:50 »
Waar ik wel een beetje misselijk van word is de kretologie waarmee nieuwbouwschepen mee worden omringd. Maritieme uitstraling, versterken van het eilandgevoel, cranberryrode stoelen, en dan die nephouten dekken en tapijt met traanplaat motief, voor mij het ultieme falen van vormgevers in het verbeelden van diezelfde maritieme sfeer. Ik reis liever op een echt schip, dat al deze kunstgrepen niet nodig heeft, maar aanvoelt ruikt en het geluid van een schip heeft. Maar ja, wie ben ik?

Pieter

Je bent toch zeker al wel op de nieuwe Dokter Wagemaker geweest, Pieter? Vloerbedekking van brandvertragende kunststof met dekplankenpatroon + nep gebreeuwde naden waarvan de planken verkeerd verscherven. Neptonnen en blikken patrijspoorten in messingkleur. Je wordt er doodziek van. Fijne lui, die interieurdesigners die ooit eens een middag op een tupperwarebootje hebben zitten zuipen in de Oosterdokken van Amsterdam. Maar ja, het is wel "maritiem".....

De beste stuurlui staan aan wal, en ze krijgen steeds meer te zeggen.

natureboy

  • Gast
Re: Vervanging Midsland
« Reactie #94 Gepost op: 25 september 2009, 18:08:26 »
Nee Willem, de eerlijkheid gebiedt me te zeggen, dat ik nog niet aan boord ben geweest van de Dokter Wagemaker, en als ik jouw opsomming van droefheden lees, heb ik ook niks gemist. maar het uiterlijk van het ding maakt me al niet vrolijk, hahaha, een groen stuurboordschoorsteentje en een rood bakboordschoorsteentje, net of dat een walslurp ook maar iets zal zeggen. Technisch zal het allemaal best wel voor elkaar zijn, hydrodynamisch ook wel, maar dit is wat ik ook verwacht bij de opvolger van de Midsland. We hebben het al gezien bij de Vlieland, een prestigieuze prijs voor het "innovatieve" interieur, och het zal wel, maar die is vast niet uitgereikt door een zeevarende, maar meer door  types die de wollige begrippen "emotie, individualiteit, beleving", etc. hoog in het vaandel hebben. Intussen moesten er allerhande kunstgrepen uitgevoerd worden omdat het schip achter te veel diepgang had, de plaatsing van de uitlaten lijkt me ook niet ideaal, en het is te hopen dat rederij Doeksen van deze fouten heeft geleerd.
Een vervanger voor de Midsland komt er wel een keer, of het nu over een jaar, of drie jaar is, het uiterlijk zal wel even wennen zijn, maar het is te hopen, dat de hele "groene" bevlieging word vergeten, (als je zo milieubewust bent zou je ook geen brandstofslurpende snelboten in de vaart willen hebben) en dat de nieuweling de zelfde betrouwbaarheid zal hebben als de huidige schepen. Misschien ook een moment om eens iets aan de huisstijl te doen? Hebben de "designers" toch nog een klusje'


Pieter

PiebeJanMan

  • Forumbeheerder
  • Kapitein
  • *****
  • Berichten: 1.736
  • Geslacht: Man
  • Geniet, maar vaar met regelmaat mee!
    • Golven op zee
Re: Vervanging Midsland
« Reactie #95 Gepost op: 26 september 2009, 12:40:08 »
Een vervanger voor de Midsland komt er wel een keer, of het nu over een jaar, of drie jaar is, het uiterlijk zal wel even wennen zijn, maar het is te hopen, dat de hele "groene" bevlieging word vergeten, (als je zo milieubewust bent zou je ook geen brandstofslurpende snelboten in de vaart willen hebben) en dat de nieuweling de zelfde betrouwbaarheid zal hebben als de huidige schepen. Misschien ook een moment om eens iets aan de huisstijl te doen? Hebben de "designers" toch nog een klusje'

Daar zat ik nou ook al een tijd over na te denken, de huisstijl wat 'oppimpen'. Dus het voglende met de Vlieland gedaan:
« Laatst bewerkt op: 13 januari 2018, 14:30:02 door PiebeJanMan »

willem boot

  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.170
Re: Vervanging Midsland
« Reactie #96 Gepost op: 26 september 2009, 16:34:02 »
Pieter, gisterenavond gezellig op de aandeelhoudersvergadering van TESO geweest. Vorig jaar heb ik daar zelf aangegeven, dat de rode en groene schoorstenen mij sterk herinneren aan gematteerde bolknakken van het merk Hofnar en dat het "groene' karakter zo dus niet erg wordt gesteund. Gisterenavond kwam een andere aandeelhouder uit de maritieme hoek weer met hetzelfde verhaal en die eindigde met "meestal komt een reder uit de maritieme hoek, tegenwoordig zijn het managers". Applaus, maar er gebeurt natuurlijk niks mee.
De "huisstijl" van de rederij is ontworpen door "Studio Eke van Mansveldt" van TS, de interieurs van Wagemaker, Vlieland en wat dies meer zij door binnenhuisarchitecten en dat schijnt nu mode te zijn. Ik heb altijd geleerd dat je met een kleurenschema het beste de natuurlijke lijnen van een schip kunt volgen, maar die artiesten hebben daar kennelijk nooit van gehoord. Meestal is dat qua verfwerk ook nog wat goedkoper. kennelijk zijn de reders tegenwoordig van mening dat je pas meetelt als je een hoog "Pirates of The Carribean"-gehalte voert, waarbij ze vergeten dat dat zo ongeveer een slapstick is.
Eigenaardig genoeg is die opvatting -net als de concessiewet, zou dat samenhangen?- een typisch Nederlands idee, want op de Duitse Wadden gebeurt dergelijke Grachtengordelonzin namelijk standaard niet.
Als het maar glimt, kennelijk worden de "klanten" beschouwd als een zootje debiele eksters die je in alles zoveel mogelijk klatergoud moet meegeven. (Waar is mijn gifgroene smiley gebleven? Die past hier nou zo mooi bij.........)

Bob Koetsier

  • Gast
Re: Vervanging Midsland
« Reactie #97 Gepost op: 26 september 2009, 18:34:04 »
Misschien is zo'n leuk design als bij de Norwegian Cruise Line wel iets voor Doeksen...  ::)








willem boot

  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.170
Re: Vervanging Midsland
« Reactie #98 Gepost op: 26 september 2009, 20:52:50 »
Misschien is zo'n leuk design als bij de Norwegian Cruise Line wel iets voor Doeksen...  ::)

[

Zeker ook al overgenomen door Carnival Cruises????? ;D

willem boot

  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.170
Re: Vervanging Midsland
« Reactie #99 Gepost op: 26 september 2009, 20:54:42 »
Redmer, kan je dat ook eens proberen met het volgen van de natuurlijke lijnen? Huiler en diagonalen weg, in elk geval. Uitgaan van benadrukken snelheid. Zou je dat lukken?

willem boot

  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.170
Re: Vervanging Midsland
« Reactie #100 Gepost op: 26 september 2009, 23:16:11 »
Nee, Pieter, het ontwerp van het nieuwe TESO-logo is niet van Eke, maar van Ralph Grabowski (Den Hoorn, Texel), die ook de lay-out van Een Eeuw Eigen heeft gemaakt. Wie de interieurontwerpers zijn weet ik niet, in geen geval EvM. EvM is alleen verantwoordelijk voor de camouflagekleuren en de diagonalen.
Toen de oude 'Koegelwieck' voor het eerst op het water verscheen in die verschrikkelijke kleurstelling, noemde een mannetje van TESO dat "De Zebra". We waren toen net onderweg buitenom van 't Horntje naar Harlingenh met de 'Texelstroom'.

Naar mijn persoonlijke smaak is de primaire fout die moderne (interieur-)ontwerpers maken de gedachte dat iets er "maritiem" moet uitzien, maar daarbij vergeten dat een maritieme sfeer gewoon door de gebruikelijke bouwwijze van een schip wordt opgeroepen en niet door nep-tonnen, nep-breeuwnaden en nep-patrijspoorten. Grachtengordel.............. ;D

brandaris

  • matroos
  • **
  • Berichten: 91
Re: Vervanging Midsland
« Reactie #101 Gepost op: 26 september 2009, 23:36:28 »
Pieter,
nog even een kleine aan vulling over dat Eke beter van schepen (en boekje's over schepen) kan afblijven weet ik toevallig dat het kinderboekje van vorig jaar wat werd uitgegeven door Doeksen en verkregen kon worden na inlevering van een Doekie ,ze bakboord (rood) en stuurboord (groen) doorelkaar haalde(of was het nou andersom?? :P(het zeehondje met 2 verschillende kleuren wanten aan)),  viel mee dat t niet geel en blauw was....

PiebeJanMan

  • Forumbeheerder
  • Kapitein
  • *****
  • Berichten: 1.736
  • Geslacht: Man
  • Geniet, maar vaar met regelmaat mee!
    • Golven op zee
Re: Vervanging Midsland
« Reactie #102 Gepost op: 27 september 2009, 12:08:32 »
Pieter,
nog even een kleine aan vulling over dat Eke beter van schepen (en boekje's over schepen) kan afblijven weet ik toevallig dat het kinderboekje van vorig jaar wat werd uitgegeven door Doeksen en verkregen kon worden na inlevering van een Doekie ,ze bakboord (rood) en stuurboord (groen) doorelkaar haalde(of was het nou andersom?? :P(het zeehondje met 2 verschillende kleuren wanten aan)),  viel mee dat t niet geel en blauw was....


Haha ja geweldig! Toen de kapitein erachter kwam liep hij naar de catering en het werd per direct verboden om die boekjes uit te geven; Hele discussies tussen bemanning en catering, maar uiteindelijk zijn er stickers gekomen die overal overheen geplakt moesten worden, hels karwei! Toen kwam de 2e druk, daarin stond het goed gedrukt. Inmiddels hebben we volgens mij een 3e druk alweer, waarin weer van alles is veranderd. Maar de opengewerkte Friesland was ook een mislukking van EvM dacht ik zo!
We dwalen wel af!
« Laatst bewerkt op: 27 september 2009, 12:17:59 door PiebeJanMan »

brandaris

  • matroos
  • **
  • Berichten: 91
Re: Vervanging Midsland
« Reactie #103 Gepost op: 27 september 2009, 22:27:41 »
 
Maar de opengewerkte Friesland was ook een mislukking van EvM dacht ik zo!
We dwalen wel af!
[/quote]

Lol, hutten in het proviandruim  bla bla bla ga zo maar door... eerst s wat info inwinnen of moeite nemen om s te kijken zou niet verkeerd geweest zijn...  ::)

mischien leuk om te plaatsen in een nieuw topic, missers van de merchandising geheten ofzo..

(hoorde laatst trouwens dat na t geweldige succes van de zeehondje's (let wel de eerste lichting) er rap duizenden nieuwe zijn besteld.. (een soort platgeslagen worm ofzo)) er nu nog duizenden staan te wachten op een nieuw baasje (a3,50?))

wiebe

  • Gast
Re: Vervanging Midsland
« Reactie #104 Gepost op: 5 juni 2010, 19:20:09 »
Wat voor schip wordt het trouwens,die de Midsland moet vervangen?
En wanneer gaat die dan varen?
Groet ,Wiebe.