Auteur Topic: Vervanging Midsland (ontwikkelingsfase 2008-2016)  (gelezen 191256 keer)

PiebeJanMan

  • Forumbeheerder
  • Kapitein
  • *****
  • Berichten: 1.736
  • Geslacht: Man
  • Geniet, maar vaar met regelmaat mee!
    • Golven op zee
Re: Vervanging Midsland
« Reactie #75 Gepost op: 22 september 2009, 10:39:21 »
Citaat
Vast staat dat het nieuwe schip niet uit de Filipijnen zal komen want deze werf is failliet.
De werf is alleen gedeeltelijk stilgelegd, bij gebrek aan werk. Ik heb nog geen bericht gezien dat de werf ook echt failliet is...

Leuke discussie overigens; Ik denk dat de Midsland zeker niet ingrijpend verbouwd gaat worden, hooguit nieuwe bekleding op de banken ofzo. Denk dat Doeksen toch echt graag meer autocapaciteit wil, anders zouden ze 2 autodekken op de Midsland moeten maken... En Doeksen zou gewoon van eigen kracht uit moeten gaan en een moderne, betrouwbare vloot neer moeten zetten tegenover een EVT met 2 enigszins oude schepen. De Friesland mag trouwens wel oud zijn, ik vind haar nog prima met haar tijd mee kunnen!

Jelle Krijthe

  • Machinist
  • ***
  • Berichten: 107
  • Geslacht: Man
  • Goeiedag eem zeg maar!
Re: Vervanging Midsland
« Reactie #76 Gepost op: 22 september 2009, 17:52:46 »
Op den duur zal Doeksen toch een van de 2 schepen moeten vervangen. De Midsland heeft al een behoorlijk aantal trouwe dienstjaren er op zitten, waar de friesland zich ook al een 20-iger mag gaan noemen. Wat zou dan de beste keuze zijn? De Midsland opknappen zodat ze nog 5 (misschien 10?) jaar mee kan? Of een nieuw schip laten bouwen, welke een capaciteit heeft gelijk aan de Friesland, zodat de Friesland later reserve boot kan worden.

Door alleen maar op te knappen ontkom je er niet aan dat er op den duur toch een schip vervangen zal moeten worden. De Midsland zou dan logischerwijs dus als eerst aan de beurt zijn.
Goeie!

Leen

  • Marconist
  • ****
  • Berichten: 474
Re: Vervanging Midsland
« Reactie #77 Gepost op: 22 september 2009, 18:44:43 »
Leuke discussie overigens; Ik denk dat de Midsland zeker niet ingrijpend verbouwd gaat worden, hooguit nieuwe bekleding op de banken ofzo. Denk dat Doeksen toch echt graag meer autocapaciteit wil, anders zouden ze 2 autodekken op de Midsland moeten maken... En Doeksen zou gewoon van eigen kracht uit moeten gaan en een moderne, betrouwbare vloot neer moeten zetten tegenover een EVT met 2 enigszins oude schepen. De Friesland mag trouwens wel oud zijn, ik vind haar nog prima met haar tijd mee kunnen!


Kijk en dat vind ik nou ook, geloof in je eigen kracht en ga niet zeggen ik investeer maar al vast niet.
Je speelt dan je tegenstanders juist in de kaart, want met een Midsland uit 1974 win je geen concessie.

Met een nieuwe Schellingerland ( laat ik haar zo maar noemen alvast ) als hoofdboot, een reserve Friesland, de Vlieland naar Vlieland, Tiger en Koegelwieck met daarnaast een Noord Nederland heb je toch een prachtige moderne vloot.
Als Haantjes het wil overnemen moet er toch wel heel veel geld op tafel komen, dat red je denk ik niet met een paar aandeeltjes op Terschelling.
Zegt Doeksen nee, ik wacht met investeren dan maak de kansen van andere rederijen aleen maar groter, wat dachten jullie van Wagenborg
Heeft naar Ameland en Schier heel wat beters te bieden dan de Stortemelk.
Ook zij hebben jarenlange ervaring
De directie zal dan ook niet op Terschelling zitten.

Wat de Friesland betreft, een modern schip natuurlijk nog, vind ik ook, maar toch al weer 20 jaar oud.
De Stortemelk is geen optie, dan kan je ook de Friesland uit Medemblik weer terug halen, leuk voor liefhebbers natuurlijk.
Om ruim twee uur op dat scheepje te moeten zitten , voor de echte die hards zal ik maar zeggen, niet voor de gemiddelde vakantieganger


Leen

Leen

  • Marconist
  • ****
  • Berichten: 474
Re: Vervanging Midsland
« Reactie #78 Gepost op: 22 september 2009, 19:00:16 »
Intermezzo @ Leen

Correctie m.b.t. feiten over OLAU: De OLAU lijn was er al vele jaren voordat STENA de lijn Hoek van Holland overkocht. Zoals Willem Boot noemde: OLAU begon (in 1974) met oude gecharterde schepen en kwam pas na 6 jaren met nieuwbouw. Vooral de Kanaaltunnel en de te luxe schepen van OLAU (de OLAU-twins) waren volgens OLAU de oorzaak dat de lijn moest worden opgeheven in 1994.

Groet,

Robert


Weeet ik Robert, schepen als Olau Kent, Finn enzv.
Wat ik ermee wil zeggen is dat als je durft te investeren komen de klanten ook.
Recent deed Color Line dat ook met de Fantasy, Magic en Superspeeds.
ik ben erop geweest je weet niet wat je ziet aan boord.
Elke avond vol, veel meer passagiers dan voorheen 

Terug naar Doeksen, een groene veerboot, veel publiciteit dus, nu een hot item, , werf waarschijnlijk in Europa, sneller dan de Friesland waarschijnlijk, die dan een modern vervangingsschip en reserve wordt, genoeg ruimte voor fietsen en auto's,  de tekeningen zien er veel belovend uit.
Bestellen dat schip en er voor gaan.
Heeft iedereen baat bij en zeker de vakantieganger   
 
Leen

willem boot

  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.170
Re: Vervanging Midsland
« Reactie #79 Gepost op: 22 september 2009, 20:32:56 »
Willem ik bedoel met het bovenstaande Als EVT de dienst wil overnemen doe dat dan ook en dan met goed en modern materiaal, niet met een Stortemelk, dat lijkt toch nergens op
Doeksen zou juist wel moeten investeren zodat ze kunnen zeggen zie je wel wij hebben het beste materiaal.
Je kan het met de concessie regeling eens zijn of niet, feit blijft dat hij op veel veerdiensten naar eilanden in Europa word toegepast.
Stel dat hij er komt, en EVT dingt mee, dan zal een overheid toch kiezen voor die rederij met de beste diensregeling, het beste materiaal, de meste waarborgen, de beste prijs/kwaliteitsverhouding, zo is het op die diensten elders gegaan
Als haantjes het wil worden dan zal hij toch met heel wat scehepen moeten komen of anders alles van Doeksen over moeten nemen.
Heeft EVT daar geld voor, de bank wordt dan wel erg belangrijk.
Dus ik blijf zeggen Doeksen investeer juist wel in het nieuwe schip, het wordt dan wel erg moeilijk om voor een ander te kiezen
Met een geoptimaliseerde supermoderne sneldienst moet je dan toch een prachtig uitgangspunt hebben

Willem nog even een vraag: komt de concessiewet er niet, wat betekent dat dan voor Texel, ruimte ook daar voor concurrentie, er was in het verleden al eens belangstelling



Leen, eerst je laatste vraag: helemaal niks bijzonders. TESO heeft altijd gezegd (en dat menen ze): als er iemand hier wil komen varen, dan doet-ie maar wat-ie niet laten kan en blazen we hem gewoon het water uit. Vrije concurrentie dus.

Wat betreft je eerdere opmerking hierboven: probleem is dat de concessie de voorwaarden bevat waaraan de rederij moet voldoen volgens de overheid. Die gaat alles bepalen: frequentie, soort/aantal schepen, dienstregeling, tarief. De vervolgstap wordt dan politiek: er moet van alles, ook als dat bedrijfseconomisch niet verantwoord is (bijvoorbeeld zeer late boten met drie gemeenteraadsleden aan boord). Er komt dan een verliespositie die wordt aangevuld met een "Rijksbijdrage" zoals in het streekvervoer. Dan is de redenering: wij betalen, dus wij bepalen en zit je in een positie, vergelijkbaar met de vroegere PSD. De tactiek: eerst zorgen dat de zaak onbetaalbaar wordt, dan (beperkt) bijdokken en vervolgens de baas gaan spelen.
Het werkt veel en veel beter binnen een overlegmodel als het "convenant" de partijen om de tafel te zetten en verder de vraag het aanbod te laten bepalen, zie Texel, want daar werkt dat zo. Op Ameland en Schier trouwens ook. Het gaat de overheid nooit om "de beste dit of dat", maar gewoon om macht. Niks anders. De hedendaagse politiek staat er bol van en dat geldt net zo goed voor lokale overheden.

Ik heb persoonlijk een dergelijke ontwikkeling meegemaakt bij de RTM in het Zuidwesten (streekvervoer ZH- en Zeeuwse eilanden). Nadat de tent ddoor NS was overgenomen ging het fout en de rooie cijfers in. Gelderse Tram idem.
Het mag honderd keer zijn dat elders in Europa dit soort regelingen heel gewoon is, juist in het aangrenzende Waddengebied van Borkum tot Fanoe gebeurt dat niet en je zou je eens moeten afvragen waarom niet. Daar denken ze net als TESO: als er iemand zo nodig moet varen, dan doet-ie dat maar, die kunnen we wel aan. Het functioneert daar prima en ze varen daar allemaal volgens het boekje, tegen een fatsoenlijk tarief en zonder overheidssubsidies. En met goede en grotendeels nieuwe schepen (het doorshuiven van ouder materieel naar elkaar is daar overigens wat gemakkelijker).
Voorlopig varen er nog steeds geen ex-Terschellinger boten op Borkum, maar wel andersom.

brandaris

  • matroos
  • **
  • Berichten: 91
Re: Vervanging Midsland
« Reactie #80 Gepost op: 22 september 2009, 23:08:26 »
ik had juist begrepen dat de nieuwe "midsland" de capaciteit zou krijgen van de drukste dagen in de winter qua auto's en vracht, dus dan zou ie denk ik voor auto's niet groter worden toch?

oude frieslandje terug halen leuk idee, maar dat kan niet omdat daar een kettingbeding opzit van doeksen en dus nooit meer met betalende passagiers mag overzetten op de wadden.

de huidige friesland, prima schip alleen jammer dat ze niet in de breedte is meegegroeid zoals de auto's dat wel zijn de laatste 20 jaar, zie vaak problemen met (oudere) mensen die er moeilijk kunnen komen als ik mee vaar... maar t lijkt mij een multifunctionele boot, soms denk ik wel eens als k in har of ters. op t opstel terrein sta: moet dat er allemaal op? en jahoor, weer past de puzzel in elkaar en is t terrein een klein half uur later leeg.

huidige midsland opknappen? niet doen, ding heeft zn beste tijd gehad, en als ik als leek eroverheen loop, denk ik wel eens.... pfffff.... leuke boot maar hij kan eigelijk wel naar t museum, nietecht meer van deze tijd, en dan is nieuwbouw toch volgens mij goedkopen, ook wordt (zoals willem al een beetje zegt) je vloot er meer van waard dus afstoten dat ding en laat een volwaardig casco in t oosblok bouwen en bouw m zelf af in nederland met nl mensen en materiaal.

doeksen , go for it, en we verwachten voor volgend jaar zomer t casco in harlingen te kunnen bewonderen en in 2011 mee te mogen varen :D

willem boot

  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.170
Re: Vervanging Midsland
« Reactie #81 Gepost op: 23 september 2009, 01:24:21 »
Tja, doeksen kan wel meer auto's naar Terschelling willen overzetten, (hoe zat dat ook al weer met die "groene" gedachtengang) en dat is vanuit hun standpunt uit ook wel begrijpelijk, maar...... op de eilanden komt er toch heel voorzichtig een tegenbeweging op gang. Het is momenteel zo dat per 1 april volgend jaar parkeren in West Terschelling alleen nog voor bewoners mogelijk is en als ik het goed zie kon Nieuw West wel eens volgen, er word nu door de burgemeester vraagtekens gezet bij de groei van Oerol en op ons buureiland Ameland word er voorzichtig gesproken over beperking van het autoverkeer. In dat kader zou het helemaal niet verkeerd zijn voor de rederij om de Midsland nog een paar jaar in de vaart te houden en de ontwikkeling eens af te wachten. Uiteindelijk: zo slecht zijn we nog niet uit met de Friesland en Midsland. Het zijn in ieder geval zeer betrouwbare schepen.

Pieter

Pieter, juist. Zeer betrouwbare schepen. Ik moet nog zien dat zoiets als de Vlieland dat haalt. Wat die auto's betreft: er zijn zolangzamerhand meer "deskundigen"  die twijfelen aan "groene" auto's en dat soort shit meer. Wouter van Dieren komt nog wel eens op de sponsorvaarten met de 'Holland' en als je die hoort spreken, dan blijft er van het groene geweld niet veel over. Ik geloof zo langzaamaan niks meer van al die groene bedoelingen. Meest brandstofeffici?nt lijkt directe verbranding en zeker geen elektriciteit. De grens van wat er wenselijk en mogelijk is, moet door de gemeente Terschelling worden bepaald. Dat wordt een lastige en politieke keus waarvoor de gemeente zelf moet opdraaien. Uiteindelijk wordt het gewoon een economisch vraagstuk, vrees ik. Het "groene" van een veerboot zoals dat nu zo prachtig wordt geventileerd, daar geloof ik gewoon niet in. Het is een simpel sommetje, meer niet. De rest is politiek en die verandert per dag en zeker niet op termijn van de afschrijving van een veerboot = 25 jaar.

willem boot

  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.170
Re: Vervanging Midsland
« Reactie #82 Gepost op: 23 september 2009, 01:42:33 »


De Stortemelk is geen optie, dan kan je ook de Friesland uit Medemblik weer terug halen, leuk voor liefhebbers natuurlijk.
Om ruim twee uur op dat scheepje te moeten zitten , voor de echte die hards zal ik maar zeggen, niet voor de gemiddelde vakantieganger


Leen


Natuurlijk, maar Haantjes waagt het de 'Stortemelk' de hele maand oktober in te zetten. Weet iemand trouwens waarom zo'n simpel snelbootje als de WB ineens een volle maand naar de werf moet? Heb ik nog nooit meegemaakt voor zoiets eenvoudigs. Nieuwe motoren of zo? Lijkt me onwaarschijnlijk. Twee weken moet toch ruim voldoende zijn?

natureboy

  • Gast
Re: Vervanging Midsland
« Reactie #83 Gepost op: 23 september 2009, 07:11:49 »
ik had juist begrepen dat de nieuwe "midsland" de capaciteit zou krijgen van de drukste dagen in de winter qua auto's en vracht, dus dan zou ie denk ik voor auto's niet groter worden toch?

Wat ik ervan weet is dat de nieuwbouw ca 120 auto's mee kan nemen, dus dat word per saldo een forse uitbreiding van de capaciteit op het gebied van autovervoer. Ik denk dat we allemaal wel weten dat zeker West Terschelling dichtslibt met blik, tot groot ongenoegen van de reguliere bewoners, die hun eigen auto niet meer kwijt kunnen. (ja op de schoorsteenmantel misschien)
Als je dan ziet dat de rederij met allerlei "aardige" acties ook na het seizoen gasten m?t hun auto naar Terschelling probeert te vervoeren, vanuit koopmanschap wel te begrijpen, maar loop dan niet te schermen met "groene" bedoelingen,  dat is alleen maar om eventuele subsidies binnen te halen.
Het ware te wensen dat, de nieuwbouw inderdaad de autocapaciteit zou hebben van de huidige Midsland
en wat betreft het milieu? Zet er gewoon een paar Diesels van de laatste generatie in, zuiniger en schoner kan het eigenlijk niet.



Pieter

PiebeJanMan

  • Forumbeheerder
  • Kapitein
  • *****
  • Berichten: 1.736
  • Geslacht: Man
  • Geniet, maar vaar met regelmaat mee!
    • Golven op zee
Re: Vervanging Midsland
« Reactie #84 Gepost op: 23 september 2009, 10:05:32 »
ik had juist begrepen dat de nieuwe "midsland" de capaciteit zou krijgen van de drukste dagen in de winter qua auto's en vracht, dus dan zou ie denk ik voor auto's niet groter worden toch?

Dacht dat een van de allereerste plannen zijn geweest, toen Paul Melles op Omrop Fryslan was en zei dat er een schip voor circa 600 personen kwam. Daarna is volgens mij het plan gewijzigd omdat er beslist is dat de vervanging van de Midsland direct hoofdboot voor TS gaat worden, dus de Friesland reserve, daarom dus minimaal de capaciteit van de Friesland, maar iets breder om de hedendaagse auto's 2x 3 breed te stallen.  Denk trouwens ca. 1000 binnenzitplaatsen (meeste ooit voor Doeksen), ca. 140 auto's of 100 auto's en 6 vrachtwagens. Vraag me trouwens af wat ze met de autodekindeling gaan doen; Met die tussendekken die in hoogte verstelbaar zijn kun je daar geen vrachtwagens meer neerzetten, terwijl nu juist veel vrachtwagens met de Midsland vervoerd worden, omdat die hier geen 2e hoogte in beslag kunnen nemen. Misschien een vaste tussengang voor vrachtwagens tussen de verstelbare autodekken?

Wat betreft de duurzaamheid is het inderdaad een beetje discutabel allemaal. Doeksen probeert mooi subidie op te strijken, maar nog belangrijker: Een goed (groen) imago! En dat is nu juist belangrijk in deze tijd van concessie en recessie, maar het schip daadwerkelijk bouwen is nog niet helemaal aan de orde. Wat betreft dit schip en duurzaamheid; De voortstuwing gaat waarschijnlijk Diesel(/LPG)-electrisch worden, opzich handig op een ferry, maar je hebt wel verliezen, omdat je eerst omzet naar electriciteit en dan weer terug naar de voorstuwing. Op deze manier kun je echter wel zonne-energie en wind-energie combineren met de dieselmotoren(/LPG).

natureboy

  • Gast
Re: Vervanging Midsland
« Reactie #85 Gepost op: 23 september 2009, 11:57:30 »
Juist ja, en als dat inderdaad zo is dan begrijp ik dat dus niet helemaal, dat je een dure voortstuwingsinstallatie inbouwt, die veel minder efficient is als een gewone dieselinstallatie, en die verliezen vervolgens weer compenseert door nog eens een dure wind en zonne energie voorzieningen. We hebben het hier over een veerboot, en toch niet over een varend laboratorium, of redeneer ik nu als een man uit de praktijk? Op die manier gaat "groen" ook nog eens een keer veel geld kosten

Pieter

asjemenou_loeki_midsland

  • matroos
  • **
  • Berichten: 81
Re: Vervanging Midsland
« Reactie #86 Gepost op: 24 september 2009, 16:42:07 »

Het moderniseren van de MIDSLAND levert 's Neerlands economie werk op. Dan gaat het geld naar de economie waar de reder ook zijn inkomsten van ontvangt. Dit heeft meer maatschappelijke draagkracht dan wederom een Aziatisch schip te laten overvaren. Wat mij betreft blijven we de Duitse MIDSLAND nog vele jaren zien op het Wad.

Groet,

Robert

Wat mij betreft blijft de Midsland ook nog jarenlang meevaren. Een opknapbeurt is geen gek idee. Als ze maar niet grondig gaan verbouwen zoals ze de treinen momenteel helemaal verbouwen , zoals de koplopers . De Midsland is erg betrouwbaar , veilig en sterk en zo prachtig en de Midsland past zo op Terschelling. En t geeft nog echt leven . al die moderne schepen zijn zo saai en geven geen prettig gevoel meer. T leven op zee is dan verdwenen . En modern materi?el gaat ook veel sneller stuk. Vroeger werd alles veel degelijker gebouwd. Mijn boodschap aan Doeksen , laat de Midsland alsjeblieft blijven inclusief opknapbeurt.

asjemenou_loeki_midsland

  • matroos
  • **
  • Berichten: 81
Re: Vervanging Midsland
« Reactie #87 Gepost op: 24 september 2009, 16:50:29 »
En nog iets , t groene idee lijkt mooi maar zeker niet als er meer auto's naar Terschelling komen. Ik vind dat t juist vermindert moet worden. En het is al helemaal hypocriet , zeker met wat ze van plan zijn in Harlingen met de Afvaloven. Dan heeft een ''groen'' schip totaal geen zin. Aan de andere kant wordt de lucht enorm vervuilt door de afvaloven als die toch doorgaat.

IALA

  • Machinist
  • ***
  • Berichten: 183
  • Geslacht: Man
  • Int. Association of Lighthouse Authorities
Re: Vervanging Midsland
« Reactie #88 Gepost op: 24 september 2009, 19:44:05 »
Loeki waar baseer jij dit allemaal op?

T leven op zee is dan verdwenen .

Vraag eens aan bijvoorbeeld Pieter (dageraad) wat leven op zee is.
« Laatst bewerkt op: 25 september 2009, 10:25:34 door IALA »
Met vriendelijke groet,

Jeroen



Shot with: Canon EOS 550D
Verenging De Lijn

natureboy

  • Gast
Re: Vervanging Midsland
« Reactie #89 Gepost op: 24 september 2009, 21:24:40 »
Deze discussie is geloof al eerder gevoerd , maar nog ??n keer, de Midsland is aan het laatste deel van zijn loopbaan bezig, geloof me -ik reis zelf heel graag met het schip- maar het houdt gewoon een keer op. Een forse overhaalbeurt zit er niet echt meer in, je zult het bestaan van het schip best nog een paar jaar kunnen rekken, maar met 35 jaar is het een oud schip en uit technisch oogpunt moet je gewoon vervangen, niet dat ik blij ben met een product als de Vlieland, met zijn tuttige interieurtjes, maar de passagier (of heet dat tegenwoordig "onze gasten") willen het zo.
Leven op zee zal er altijd blijven, Daar weet IALA ook alles van, het is eigenlijk net als met de ontwikkeling van de schepen, het is niet zo dat het vroeger beter was, het was gewoon anders, ook de zeevarende, maar als ik met iemand spreek die naar zee wil, altijd gaan, het is een prachtvak.
blij dat ik hier op Terschelling nog veel zeevarenden tref, oud en jong, en ze hebben allemaal hun verhaal. en het zijn mensen die begrijpen waar je het over hebt als je  over het varen praat.
Pieter