Auteur Topic: Vervanging Midsland (ontwikkelingsfase 2008-2016)  (gelezen 191248 keer)

OLAU-fan

  • Machinist
  • ***
  • Berichten: 165
  • Geslacht: Man
  • Synergie
Re: Vervanging Midsland
« Reactie #60 Gepost op: 17 september 2009, 22:49:25 »
Vandaag een artikel over eventuele vervanging of opknapbeurt van de MIDSLAND. Het is ook een impliciete lobby en poging tot uitoefenen van druk tot een snelle politieke beslissing over de concessiewet. Ook de optie tot het opknappen van de huidige MIDSLAND i.p.v. nieuwbouw wordt door de heer Melles genoemd.

De link naar het artikel, inclusief geluidsfragment:  http://www1.omropfryslan.nl/Mear_Nijs_62458.aspx

De tekst yn it Frysk:

Plannen fearboat stean faai

 17-09-2009 | 21:58
 
Plannen foar in duorsume fearboat fan sa'n 19 miljoen euro komme faai te stean, as der gjin d?dlikheid komt oer in ferfierskonsesje foar rederij Doeksen. De nije fearboat moat De Midsland ferfange dy't no tusken Harns en Skylge fart.

Doeksen makket tagelyk plannen om de Midsland op te knappen. Want grutte ynfestearrings ha gjin doel salang't net d?dlik is oft Doeksen it allinnichrjocht krijt op de feartsjinsten nei Flyl?n en Skylge.
« Laatst bewerkt op: 17 september 2009, 23:06:14 door OLAU-fan »
Allrounder, geen hooligan

willem boot

  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.170
Re: Vervanging Midsland
« Reactie #61 Gepost op: 17 september 2009, 23:20:22 »
Vandaag een artikel over eventuele vervanging of opknapbeurt van de MIDSLAND. Het is ook een impliciete lobby en poging tot uitoefenen van druk tot een snelle politieke beslissing over de concessiewet. Ook de optie tot het opknappen van de huidige MIDSLAND i.p.v. nieuwbouw wordt door de heer Melles genoemd.

 
Iets te kort door de bocht, Richard. De politieke beslissing is al lang genomen, de toezeggingen zijn gedaan. De argumentatie van Paul Melles is zonder meer juist. Hij legt dus de bal waar die hoort: in Den Haag.
Ik ben en blijf een tegenstander van de concessiewet, maar dat doet hier niet terzake. Als beide partijen het erover eens zijn, dan moet men zich gewoon aan z'n woord houden en tegelijk aan de afgesproken termijnen.
Dat heeft dus niets met druk te maken of lobby, maar alles met bedrijfseconomische logica.

Humtidumty

  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 529
  • Geslacht: Man
  • schepen met een eigen snoet!
Re: Vervanging Midsland
« Reactie #62 Gepost op: 18 september 2009, 10:05:27 »
Zou iemand het friese stukje kunnen vertalen?
Richard

www.avantbrowser.com » Maak internetten leuker.

Leen

  • Marconist
  • ****
  • Berichten: 474
Re: Vervanging Midsland
« Reactie #63 Gepost op: 18 september 2009, 13:05:17 »
Dus gebeurt waar ik al bang voor was, dan dus geen nieuw schip en zitten op een Stortemelk van 1964, een meer dan 20 jaar oude Friesland of een nog oudere Midsland van 1974.
Als je veel bagage een auto of een fiets wil meenemen ben je daartoe veroordeeld.

Maar wel drie snelboten, alsof daar iedereen op zit te wachten.
Dat heeft dat gedoe toch allemaal maar weer opgeleverd. 
 
Gelukkig dat Vlieland aan deze onzin is ontsnapt, zij hebben wel een mooi fraai nieuwbouw schip dat snel is en een fraai en modern interieur heeft.
Ruzie lekker door op Terschelling zou ik zeggen dan kom je als eiland vanzelf wel met de oudste vloot te zitten

Leen

PiebeJanMan

  • Forumbeheerder
  • Kapitein
  • *****
  • Berichten: 1.735
  • Geslacht: Man
  • Geniet, maar vaar met regelmaat mee!
    • Golven op zee
Re: Vervanging Midsland
« Reactie #64 Gepost op: 18 september 2009, 13:06:32 »
Alsjeblieft:


Plannen veerboot staan op het spel

 17-09-2009 | 21:58
 
Plannen voor een duurzame veerboot van ca. 19 miljoen euro komen op het spel te staan als er  geen duidelijkheid komt over de concessie voor Doeksen. De nieuwe veerboot moet de Midsland vervangen, die tussen Harlingen en Terschelling vaart.

Doeksen maakt tussentijds plannen om de Midsland op te knappen. Grote investeringen hebben namelijk geen zin zolang niet  duidelijk is of Doeksen het alleenrecht krijgt op de veerdienst naar Vlieland en Terschelling.

Humtidumty

  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 529
  • Geslacht: Man
  • schepen met een eigen snoet!
Re: Vervanging Midsland
« Reactie #65 Gepost op: 18 september 2009, 13:41:40 »
Dank je voor de vertaling :D

De reactie van Doeksen is begrijpelijk. Je wil geen grote investering doen als niet zeker is dat dit rendabel gaat worden.

Al met al komt dit de continuiteit niet ten goede en de dienstverlening wordt er niet per definitie beter van, maar mogelijk minder omdat onderhoudsinterval verhoogd dient te worden vanwege de ouderdom van het materiaal.
Richard

www.avantbrowser.com » Maak internetten leuker.

brandaris

  • matroos
  • **
  • Berichten: 91
Re: Vervanging Midsland
« Reactie #66 Gepost op: 18 september 2009, 20:20:32 »

Je wil geen grote investering doen als niet zeker is dat dit rendabel gaat worden.


Ik denk dat je bedoelt : of je de gedane investering wel terug verdient, rendabel is de lijn wel, anders hadden ze op Vlie toch geen nieuwe boot, die is tenslotte ergens verdient, en trouwens, dan zou Doeksen allang niet meer varen als er niet een rendabele lijn tussen zou zitten  :P

denk ik hoor, maar ik weet t ook niet natuurlijk...

Humtidumty

  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 529
  • Geslacht: Man
  • schepen met een eigen snoet!
Re: Vervanging Midsland
« Reactie #67 Gepost op: 21 september 2009, 10:37:09 »
Doeksen wil wel een schip laten maken maar wil dit alleen doen als ze de zekerheid heeft dat ze het schip voor lange tijd mogen gaan inzetten op de lijn(en) Haringen - Terschelling en Vlieland.
Als dit niet het geval is, die zekerheid, zal men de Midsland liever verfrissen, daar dit op korte termijn voordeliger is.
Richard

www.avantbrowser.com » Maak internetten leuker.

willem boot

  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.170
Re: Vervanging Midsland
« Reactie #68 Gepost op: 21 september 2009, 20:19:45 »
Doeksen wil wel een schip laten maken maar wil dit alleen doen als ze de zekerheid heeft dat ze het schip voor lange tijd mogen gaan inzetten op de lijn(en) Haringen - Terschelling en Vlieland.
Als dit niet het geval is, die zekerheid, zal men de Midsland liever verfrissen, daar dit op korte termijn voordeliger is.

Dat is de vraag. Uit het oogpunt van kasstroom (in- en uitgaand geld) heb je waarschijnlijk gelijk, tenzij de SI heel erg beroerd gaat doen en die neiging hebben ze. Dan kon het wel eens een heel dure "verfrissing" worden. Blijft staan, dat de rederij dan weer extra wordt gepikt voor de vennootschapsbelasting, omdat niet voldoende kan worden afgeschreven.
Wat voor een dergelijk bedrijf veel erger is, is dat er vanuit het publiek weer zal worden gezegd: weer oude opgeknapte rommel. Dat is al eerder gebeurd. Als je niet regelmatig vernieuwt, zoals TESO en Wagenborg, dan loop je op den duur naamsschade op. Het kan er dan ook op uitlopen dat "Den Haag" weer gaat zeuren: "moeten we wel een concessie gunnen aan een ondernemer die geen investeringen doet?"
Het upgraden van de 'Midsland' is daarom erg riskant. Het kan er dan op uitlopen, dat rederij en Den Haag naar elkaar gaan wijzen "jij doet niks", wat in feite al gebeurt. Tegenover de overheid verlies je dat als ondernemer meestal. We zien hier eigenlijk al de eerste gevolgen van de "concessiewet". Niemand schiet daar ook maar iets mee op.
Kennelijk is die concessie zo belangrijk, dat de werkelijke concurrentiepositie van de Waddenrederijen min of meer uit het oog wordt verloren. Sinds jaar en dag weten alle rederijen, dat ze van het product "eigen eiland" afhankelijk zijn en dat, als een ander eiland het "beter" doet, die concurrent het dus ook beter krijgt. Interessant om te zien hoe dat zich verder ontwikkelt. Het zal niet lang meer duren voordat er vanuit Ameland investeringsbesluiten komen.....

OLAU-fan

  • Machinist
  • ***
  • Berichten: 165
  • Geslacht: Man
  • Synergie
Re: Vervanging Midsland
« Reactie #69 Gepost op: 21 september 2009, 20:32:14 »
Zoals je meldde Willem: "Beter of slechter doen" dan je buur-eilanden volgens het publiek:  Terschelling stond hierin al vele jaren op achterstand vanwege de relatief hoge boottarieven. Hierbij refereer ik aan de uitleg elders op dit forum waarbij een forumlid de vergelijking trekt en zelfs meldt dat ie met zijn gezinnetje voor minder geld naar Engeland reist, dan naar Terschelling.

Het moderniseren van de MIDSLAND levert 's Neerlands economie werk op. Dan gaat het geld naar de economie waar de reder ook zijn inkomsten van ontvangt. Dit heeft meer maatschappelijke draagkracht dan wederom een Aziatisch schip te laten overvaren. Wat mij betreft blijven we de Duitse MIDSLAND nog vele jaren zien op het Wad.

Groet,

Robert
« Laatst bewerkt op: 21 september 2009, 20:34:06 door OLAU-fan »
Allrounder, geen hooligan

twintimer112

  • matroos
  • **
  • Berichten: 70
  • Geslacht: Man
Re: Vervanging Midsland
« Reactie #70 Gepost op: 21 september 2009, 23:15:04 »
Ik voer dr zondag nog langs, lag ze in de haven, maar een verfbeurt mag wel weer in ieder geval

Leen

  • Marconist
  • ****
  • Berichten: 474
Re: Vervanging Midsland
« Reactie #71 Gepost op: 21 september 2009, 23:21:13 »


Ik denk niet dat ook maar iemand zich er ook maar van bewust is waar wordt geinvesteerd.
Vast staat dat het nieuwe schip niet uit de Filipijnen zal komen want deze werf is failliet.
Ik sluit me aan bij de visie van Willem, de nieuwbouw laten afhangen van de concessie is wel erg zwak, hij zou nu juist moeten komen.
Opvallend is ook dat Haantjes daar niet direct op inspringt.
Hij zou kunnen zeggen dan bouw ik wel het grote nieuwbouwschip en ik doe dat voor Vlieland ook
Maar verder als de 2e hands WB van 1994 is het nog niet gekomen.
Nu hebben ze een tijdje de Stortemelk uit de oude doos gehaald, te gek voor woorden waar klanten naar Terschelling mee opgezadeld worden. 
kost 16 euro retour, voor een dergelijk oud schip nog veel.
De Naam Olau Fan doet me in dit verband aan deze rederij denken, zij gingen de concurentie aan met de Hoek Harwich route met nieuwbouw in superlatieven in 1981/82 en 1989/90.
Dan heb je pas echt een alternatief en dat werkte ook in zeker in het begin.
De Harwich lijn werd van de kaart gespeeld tot dat Stena ingreep

Ook nu doet Stena weer grote investeringen, naar Hull is supermodern en naar Texel is de Dr Wagemaker eveneens recent maar naar Terschelling blijft het oud oud en nog eens oud.
De Friesland van 21 jaar is daar de meest recente. Je zou er moedeloos van worden
Dus Doeksen of anders Haantjes ga voor grootschalige investeringen of laat het anders aan anderen over. 

Leen

willem boot

  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.170
Re: Vervanging Midsland
« Reactie #72 Gepost op: 21 september 2009, 23:57:37 »
Leen & Richard, de vergelijking in tarieven en diensten met Engeland gaat niet op. Toen Olau begon op Engeland te varen waren dat gecharterde oude schepen, meen ik mij te herinneren en de zaak is pas later op een hoog niveau gekomen. Dat was een periode van vrije concurrentie, waarin voldoende andere verbindingen bestonden die ook op zich zinvol waren. Functioneerde overigens prima. Dat je naar Engeland goedkoper kan overvaren dan naar TS is vanzelfsprekend volstrekt afhankelijk van wat je maximaal aan materieel kan inzetten gegeven vaarwater, vervoersvolumen en belastingen. Ik zie nog steeds, dat de Waddenrederijen die aspecten in hun commerci?le communicatie niet duidelijk naar buiten melden.
EVT gaat gewoon door, die is het erom te doen "zittende" rederij te zijn en dan straks te procederen. Ik vrees dat we er nog niet zijn.

willem boot

  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.170
Re: Vervanging Midsland
« Reactie #73 Gepost op: 21 september 2009, 23:59:51 »


Ik denk niet dat ook maar iemand zich er ook maar van bewust is waar wordt geinvesteerd.
Vast staat dat het nieuwe schip niet uit de Filipijnen zal komen want deze werf is failliet.

Leen

Leen, er zijn genoieg andere werven daar die ook aluminium aan elkaar kunnen plakken. Alleen kunnen wij dat niet meer tegen fatsoenlijke kosten. Wie is nou het "ontwikkelingsland"?

Leen

  • Marconist
  • ****
  • Berichten: 474
Re: Vervanging Midsland
« Reactie #74 Gepost op: 22 september 2009, 06:47:26 »


Beste Willem
 
Leen & Richard, de vergelijking in tarieven en diensten met Engeland gaat niet op. Toen Olau begon op Engeland te varen waren dat gecharterde oude schepen, meen ik mij te herinneren en de zaak is pas later op een hoog niveau gekomen. Dat was een periode van vrije concurrentie, waarin voldoende andere verbindingen bestonden die ook op zich zinvol waren. Functioneerde overigens prima. Dat je naar Engeland goedkoper kan overvaren dan naar TS is vanzelfsprekend volstrekt afhankelijk van wat je maximaal aan materieel kan inzetten gegeven vaarwater, vervoersvolumen en belastingen. Ik zie nog steeds, dat de Waddenrederijen die aspecten in hun commerci?le communicatie niet duidelijk naar buiten melden.
EVT gaat gewoon door, die is het erom te doen "zittende" rederij te zijn en dan straks te procederen. Ik vrees dat we er nog niet zijn.

Willem ik bedoel met het bovenstaande Als EVT de dienst wil overnemen doe dat dan ook en dan met goed en modern materiaal, niet met een Stortemelk, dat lijkt toch nergens op
Doeksen zou juist wel moeten investeren zodat ze kunnen zeggen zie je wel wij hebben het beste materiaal.
Je kan het met de concessie regeling eens zijn of niet, feit blijft dat hij op veel veerdiensten naar eilanden in Europa word toegepast.
Stel dat hij er komt, en EVT dingt mee, dan zal een overheid toch kiezen voor die rederij met de beste diensregeling, het beste materiaal, de meste waarborgen, de beste prijs/kwaliteitsverhouding, zo is het op die diensten elders gegaan
Als haantjes het wil worden dan zal hij toch met heel wat scehepen moeten komen of anders alles van Doeksen over moeten nemen.
Heeft EVT daar geld voor, de bank wordt dan wel erg belangrijk.
Dus ik blijf zeggen Doeksen investeer juist wel in het nieuwe schip, het wordt dan wel erg moeilijk om voor een ander te kiezen
Met een geoptimaliseerde supermoderne sneldienst moet je dan toch een prachtig uitgangspunt hebben

Willem nog even een vraag: komt de concessiewet er niet, wat betekent dat dan voor Texel, ruimte ook daar voor concurrentie, er was in het verleden al eens belangstelling