Auteur Topic: Vervanging Midsland (ontwikkelingsfase 2008-2016)  (gelezen 191207 keer)

Bob Koetsier

  • Gast
Re: Vervanging Midsland
« Reactie #45 Gepost op: 23 augustus 2009, 21:21:22 »
Zo kun je op dit schip als passagier ook naar voren kijken. Da's iets wat de huidige schepen missen. En buiten kunnen staan onder een afdak kan ook aantrekkelijk zijn.
Bij mijn weten kan dat op de Friesland beide...

Ik vind hem haar maar apart. Zie ik nu trouwens goed dat die windmolens bij het schip horen? Heel apart...

@HansG, ja, het ontwerp is op het eerste gezicht zeker beter dan dat van de Vlieland. Ook vind ik het wel mooi dat de uitlaten bovenop zitten, al zou er als ze zich aan alle plannen houden (zo goed als) niks (zichtbaars) uit moeten komen natuurlijk ;)
« Laatst bewerkt op: 24 augustus 2009, 17:04:03 door Boboko »

HansG

  • Marconist
  • ****
  • Berichten: 266
  • Geslacht: Man
Re: Vervanging Midsland
« Reactie #46 Gepost op: 23 augustus 2009, 21:22:16 »
Het ziet er in ieder geval iets beter uit dan de Vlieland, niet zo 'blokkendozerig' aan de voorkant en een open achterdek(?)

Leen

  • Marconist
  • ****
  • Berichten: 474
Re: Vervanging Midsland
« Reactie #47 Gepost op: 24 augustus 2009, 17:19:34 »


Het is maar precies wat je mooi vind, een subjectief gegeven.
Zef vind ik de Vlieland een fraai schip zowel van buiten als binnen, het beste qua comfort ook wat Vlieland ooit heeft gehad.
Daarnaast nog snel ook.

De nieuwe hoofdboot naar Terschelling wordt ook heel wat.
Een stuk groter dan de Vlieland want er moeten minstens 120 auto's meekunnen.

Ik hoop ook even snel.
Zal wel wennen worden de Friesland als reserve.
Ze lijkt me wel wat groot voor Vlieland als vervanging van de Vlieland bij dokbeurten.

De oude boten Friesland en Oost-Vlieland zijn klaarblijkelijk populair.
maar als ik terug denk aan hun comfort, overal bagage en meer zitruimte onderin dan boven dan zou ik ze niet graag terug willen zien in de dienst.
En waarom is modern nu altijd lelijk.  Ik kan niet wachten tot het nieuwe schip er is.

Leen

HansG

  • Marconist
  • ****
  • Berichten: 266
  • Geslacht: Man
Re: Vervanging Midsland
« Reactie #48 Gepost op: 24 augustus 2009, 20:25:08 »
Over smaak valt niet te twisten, dat is ontegenzeggelijk waar.

Ik dacht eigenlijk dat het nieuwe schip de Midsland als reserve vaartuig zou vervangen?
Of wordt inderdaad de Friesland reserve en wordt het nieuwe schip de hoofdboot?
Kan de Friesland eigenlijk wel op Vlieland komen, ik dacht dat zij daarvoor te diep steekt?

gr. Hans.

PiebeJanMan

  • Forumbeheerder
  • Kapitein
  • *****
  • Berichten: 1.735
  • Geslacht: Man
  • Geniet, maar vaar met regelmaat mee!
    • Golven op zee
Re: Vervanging Midsland
« Reactie #49 Gepost op: 25 augustus 2009, 13:54:20 »
Over smaak valt niet te twisten, dat is ontegenzeggelijk waar.

Ik dacht eigenlijk dat het nieuwe schip de Midsland als reserve vaartuig zou vervangen?
Of wordt inderdaad de Friesland reserve en wordt het nieuwe schip de hoofdboot?
Kan de Friesland eigenlijk wel op Vlieland komen, ik dacht dat zij daarvoor te diep steekt?

gr. Hans.

Is zeker, heb ik van vele personeelsleden van de Rederij te horen gekregen (Hoofdkapiteins, OR-lid). Staat ook al enkele malen vermeldt op de eerdere pagina's, vanaf hier. Friesland kan ook op Vlieland komen, is meer diepgang dan op sommige plekken in de Slenk en de Vlieland heeft ook een tijd op de aanlegplaats van Terschelling in Harlingen aangelegen, dus zal de Friesland in principe ook op Vlieland moeten kunnen aanleggen (Misschien met een paar hele kleine aanpassingen).

Wat betreft het ontwerp; Het onderwaterschip ziet er geveegder uit dan op de Vlieland, maar de schets ziet er nog erg basic uit, dus daar is nog weinig over te zeggen. Vind de voorkant vanaf autodek-hoogte nog vierkanter uit zien dan op de Vlieland, maar dat kan nog veranderen. Ik mis trouwens een meerdek aan de voorkant van het schip? Wel mooi met een overdekt gedeelte op het zonnedek; handig voor catering (nu altijd een probleem op open zonnedek ivm harde wind) en bij slecht weer! Schroostenen in ieder geval weer naar boven geleid, maar de schoorstenen staan erg ver naar achteren voor een waarschijnlijke diesel-elektrische opwekking? Stuurhuis staat mooi hoog en overzichtelijk boven het schip, denk dat de bemanning daar wel blij van wordt (behalve bij het bewegen op de golven...)

Humtidumty

  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 529
  • Geslacht: Man
  • schepen met een eigen snoet!
Re: Vervanging Midsland
« Reactie #50 Gepost op: 25 augustus 2009, 14:49:53 »
Nog eens naar de afbeelding kijkende zou je bijna denken dat het schip een aandrijving krijgt als was ze een hoovercraft hovercraft.

Spannend allemaal hoor hoe dit allemaal zal gaan.
« Laatst bewerkt op: 26 augustus 2009, 09:19:08 door Humtidumty »
Richard

www.avantbrowser.com » Maak internetten leuker.

Bob Koetsier

  • Gast
Re: Vervanging Midsland
« Reactie #51 Gepost op: 25 augustus 2009, 17:40:40 »
Wel mooi met een overdekt gedeelte op het zonnedek; handig voor catering (nu altijd een probleem op open zonnedek ivm harde wind) en bij slecht weer!

Ik mis even wat catering en een zonnedek met elkaar te maken hebben?

PiebeJanMan

  • Forumbeheerder
  • Kapitein
  • *****
  • Berichten: 1.735
  • Geslacht: Man
  • Geniet, maar vaar met regelmaat mee!
    • Golven op zee
Re: Vervanging Midsland
« Reactie #52 Gepost op: 25 augustus 2009, 19:17:09 »
Op de Vlieland zit er catering in Henks oor, daar heb je regelmatig last van de wind. In dit nieuwe schip kan er catering in het overdekte gedeelte op zonnedek-hoogte...

Jon

  • Machinist
  • ***
  • Berichten: 164
  • Geslacht: Man
  • Geen golf te hoog...
    • Bike-Centrum Spier
Re: Vervanging Midsland
« Reactie #53 Gepost op: 25 augustus 2009, 21:27:11 »
Heel mooi schip, maar ik zie nog niet zo snel windmolens op een veerboot. Ik vindt het wat dat betreft een raar idee, en het past ook niet in het ontwerp van het schip.

Als rederij had ik gezocht naar een andere oplossing (om mee te beginnen) om het schip milieuvriendelijker te maken, zoals TESO doet met de Dokter Wagemaker - gebruik van schone GTL diesel - of experimenten doen met inderdaad LPG als brandstof of toch kijken of je samen met Wagenborg wat kan doen over ik meen hun electro-boot idee.
De windmolens passen niet mooi in het ontwerp van een schip, en misschien zal het verwaarloosbaar zijn, maar toch; die windmolens hebben toch ook weerstand? Dus is het rendement wel echt zo hoog als andere oplossingen?

Edit; over de Dokter Wagemaker gesproken; ik kijk nu weer naar de foto van de nieuw te bouwen boot, en die overkapping van het bovendek aan de voorkant bij het stuurhuis heeft toch wel wat weg van de Texelse veerboot uit 2005.

Leen

  • Marconist
  • ****
  • Berichten: 474
Re: Vervanging Midsland
« Reactie #54 Gepost op: 26 augustus 2009, 11:59:14 »

In het stuk dat Piebe stuurde staat dat het waarschijnlijk darrieus rotors worden, maar ook dat is nog niet zeker.
Als je goed op de foto's kijkt in dat stuk van de Nederlandse scheepsbouw kijkt zie de windmolens niet meer staan.


Ook zal het e.e.a afhangen van subsidies en de ervaring leert dat daar de Nederlandse overheid niet zo scheutig mee is.


Leen
 

Bob Koetsier

  • Gast
Re: Vervanging Midsland
« Reactie #55 Gepost op: 3 september 2009, 19:27:51 »
Het ziet er in ieder geval iets beter uit dan de Vlieland, niet zo 'blokkendozerig' aan de voorkant en een open achterdek(?)

Heb het Terschelling Magazine even bekeken, maar op een ander plaatje wat hier weggevallen is is te zien dat de achterkant een zelfde soort panorama salon bevat als de Vlieland, en ook een open achterkant heeft ;)

HansG

  • Marconist
  • ****
  • Berichten: 266
  • Geslacht: Man
Re: Vervanging Midsland
« Reactie #56 Gepost op: 3 september 2009, 20:49:50 »
Ben benieuwd, is dat plaatje ook ergens te bewonderen?

groet, Hans.

HansG

  • Marconist
  • ****
  • Berichten: 266
  • Geslacht: Man
Re: Vervanging Midsland
« Reactie #57 Gepost op: 3 september 2009, 22:04:09 »
Dank, ik weet nog niet wat ik er van vind.....

OLAU-fan

  • Machinist
  • ***
  • Berichten: 165
  • Geslacht: Man
  • Synergie
Re: Vervanging Midsland
« Reactie #58 Gepost op: 4 september 2009, 00:10:58 »
M.b.t. vloeibaar aardgas:  de eerste schepen met vloeibaar aargas (LNG) zullen reeds in het jaar 2011 gaan leveren aan Nederland. Op de Maasvlakte wordt aan de zeezijde momenteel een LNG-terminal gebouwd alwaar het vloeibaar aardgas uit de tankers onder atmosferische druk wordt opgeslagen bij een temperatuur van minus 160 graden. De terminal is volgens mij (nog) niet ingericht voor een doorverkoop van LNG, maar verdampt het LNG tot aardgas (in gasvorm dus), brengt het op druk en gaat het vervolgens in het Nederlandse hogedrukgasleidingnet van Gasunie injecteren voor verder nationaal of internationaal transport.

De link:  http://www.gate.nl/

In het artikel zit tevens een pressie opgesloten richting de politiek om maar snel een beslissing te nemen en naar ons als burger om aan te geven dat de belemmering niet bij rederij Doeksen zou zitten.
Echter volgens de Cruijff-theorie:  hoe langer het besluit uitblijft, des te beter kan Doeksen hun voorstellen uitwerken. ;)

Allrounder, geen hooligan

PiebeJanMan

  • Forumbeheerder
  • Kapitein
  • *****
  • Berichten: 1.735
  • Geslacht: Man
  • Geniet, maar vaar met regelmaat mee!
    • Golven op zee
Re: Vervanging Midsland
« Reactie #59 Gepost op: 4 september 2009, 13:34:02 »
Tot 2011 dus op diesel varen met de dual-fuel motoren....

Het volgende artikel komt uit de Maritiem Nederland nummer 7, van september 2009, pagina 33 t/m 35:

« Laatst bewerkt op: 17 augustus 2017, 23:11:43 door PiebeJanMan »