Auteur Topic: Vervanging Midsland (ontwikkelingsfase 2008-2016)  (gelezen 191202 keer)

cupdruchan

  • Machinist
  • ***
  • Berichten: 200
Re: Vervanging Midsland
« Reactie #330 Gepost op: 30 juni 2015, 23:35:22 »
De Friesland mooi erbij houden, over de eventuele ligplaats kan je discussieren maar het zou heel goed zijn voor het eiland.
Voor de piekmomenten is het veel beter een extra boot te hebben.
En het wel of niet mooi vinden van de Friesland is persoonlijk.
Het gaat om de capaciteit van het schip en dat heeft dut schip zeker.
En indien nodig kan ook een van de schepen een tripje vlie doen net zoals nu al veel vaker gebeurt met de sneldienst.

Ik vindt het zeer positief van de planwijzigingen.

borie

  • matroos
  • **
  • Berichten: 91
  • Geslacht: Man
Re: Vervanging Midsland
« Reactie #331 Gepost op: 30 juni 2015, 23:38:14 »
Op zich best een slim plan, denk dat Doeksen de schepen meer op beide eilanden in gaat zetten.

Drukte is goed voorspelbaar door het reserveringssysteem, Het kan dus in de toekomst denk ik zomaar gebeuren dat met bv Oerol de Vlieland volle bak op Terschelling gaat varen en 1 van de twee kleinere schepen op Vlieland.

Ook zouden ze in de winter met kleinere schepen toe kunnen die wellicht zuiniger/ goedkoper kunnen varen.

Weet natuurlijk niet of bovenstaande waar is, maar het zou mij een logische stap lijken..
« Laatst bewerkt op: 30 juni 2015, 23:46:13 door borie »

Jelle Krijthe

  • Machinist
  • ***
  • Berichten: 107
  • Geslacht: Man
  • Goeiedag eem zeg maar!
Re: Vervanging Midsland
« Reactie #332 Gepost op: 30 juni 2015, 23:55:33 »
Ik zou niet in zien waarom men de Friesland als reserve schip zou laten varen. Toch hoop ik dit wel, al is het maar vanwege de sentimentele waarde.

Omdat ik zo van speculeren hou;
Ik gok erop dat Doeksen de "vraag" en de "grootte" beter op elkaar zal gaan afstemmen.
Ik denk dat er veel meer achter zit dan puur het vervangen van twee schepen. Met name vanwege de capaciteitsverschillen. Ik vind 200-300 passagiers nogal weinig, in vergelijking tot de Midsland. Echter, in de winter (vakantieperiode`s even daar gelaten) zou dit wel eens een slimme zet kunnen zijn. Minder "vraag" (aanbod passagiers en vracht) en dus minder groot schip nodig (wat weer resulteert in lager brandstof verbruik). Zou dus betekenen dat alle schepen op ieder eiland zouden moeten kunnen gaan varen. Daarvoor moeten beide haven inrichtingen veranderd worden (denk aan de passagiers bruggen e.d.).
Het kleinere schip naar Vlie (+ vracht), de wat grotere naar Terschelling (+ vracht), dan hoeft de Noord Nederland minder heen en weer te varen in de winter, wat dus bemanning en brandstof scheelt. De Vlieland (of de grotere nieuwe), zou dan reserve zijn.

De zomer zou men dan echter wat vaker moeten varen, omdat de nieuwe grootste van de twee, niet de volledige capaciteit heeft, die b.v. de Friesland wel heeft. Ook hier kun je dan vraag en aanbod beter op elkaar afstemmen.

Ik ben erg benieuwd naar de plannen van Doeksen en de achterliggende gedachtes!
Goeie!

waddeneiland

  • Ketelbinkie
  • *
  • Berichten: 12
Re: Vervanging Midsland
« Reactie #333 Gepost op: 1 juli 2015, 00:20:20 »
ik heb navraag gedaan bij Doeksen, Ms Friesland blijft ook na de aanschaf van de schepen in de vloot.

Leen

  • Marconist
  • ****
  • Berichten: 474
Re: Vervanging Midsland
« Reactie #334 Gepost op: 1 juli 2015, 08:10:22 »
In de Leeuwarder courant staat er een artikel over.
Daarbij gaat een nieuwe tekening.
Deze volgt hieronder.


waddeneiland

  • Ketelbinkie
  • *
  • Berichten: 12
Re: Vervanging Midsland
« Reactie #335 Gepost op: 1 juli 2015, 15:30:28 »
Voor de Ms Midsland fans ook goed nieuws, deze blijft nu langer in de vloot totdat de nieuwe schepen er zijn : :)

Jelle Krijthe

  • Machinist
  • ***
  • Berichten: 107
  • Geslacht: Man
  • Goeiedag eem zeg maar!
Re: Vervanging Midsland
« Reactie #336 Gepost op: 1 juli 2015, 18:00:58 »
Wauw, dus twee schepen per eiland (passagiers & auto). Ik ben benieuwd!
Goeie!

nagier

  • Machinist
  • ***
  • Berichten: 190
Re: Vervanging Midsland
« Reactie #337 Gepost op: 22 juli 2015, 20:29:21 »
Snap niet dat doeksen met 5 autoveerboten gaat varen.
Heb zelf een dienstregeling opgesteld en is lastig om dat uit te voeren.
Als een de haven is dan komt de andere ook al  en dat is onmogelijk.
Of dat er op Vlieland en Terscheling twee autobrugen komen , maar denk niet dat rijkwaterstaat dat gaat doen
Heb ook een dienst terscheling - vlieland bij gevoegt (fietsboot)

cupdruchan

  • Machinist
  • ***
  • Berichten: 200
Re: Vervanging Midsland
« Reactie #338 Gepost op: 1 augustus 2015, 00:48:35 »
Om even in te haken op de motorstoring van de midsland...

dit is een reden om een extra veerboot achter de hand te houden.
ook al is de Midsland een dame op leeftijd met nieuwe technieken en bijbehorende sensoren kan het ook fout gaan.
Al hoop ik dat niet natuurlijk ;)
5 veerboten lijkt mij wel handig dan...

Leen

  • Marconist
  • ****
  • Berichten: 474
Re: Vervanging Midsland
« Reactie #339 Gepost op: 4 januari 2016, 17:44:26 »
Het is al weer een tijdje stil rond de nieuwbouw.

Weet iemand iets van de laatste ontwikkelingen.
Het laatste kwartaal van 2015 zou er aanbesteed worden.

Wim Vink

  • Kapitein
  • *
  • Berichten: 2.848
  • Geslacht: Man
Re: Vervanging Midsland
« Reactie #340 Gepost op: 20 januari 2016, 09:55:09 »
Vernomen op Schylge Online:

TERSCHELLING – Rederij Doeksen heeft zes offertes binnen gekregen voor de bouw van twee identieke autoveerboten die op LNG varen. Dit schrijft het Dagblad van het Noorden vandaag.
Van de zes offertes komen er twee van Nederlandse werven. Deze werven staan overigens niet in Noord-Nederland.

Doeksen wil de twee schepen laten varen tussen Harlingen en Terschelling. In de rustige wintermaanden kan een van de twee veerboten dienst doen tussen Harlingen en Vlieland.
De schepen zouden in 2018 in de vaart moeten zijn. Met het project van de twee catamarans is zo’n 40 miljoen euro gemoeid, aldus de krant.

Bron: Dagblad van het Noorden
met vriendelijke groeten,
Wim Vink

L.Noorman

  • Algemene moderator
  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 509
  • Geslacht: Man
Re: Vervanging Midsland
« Reactie #341 Gepost op: 20 januari 2016, 10:23:53 »
Bedankt voor deze informatie. Kunnen we dus nog een dikke twee jaar genieten van de Midsland

cupdruchan

  • Machinist
  • ***
  • Berichten: 200
Re: Vervanging Midsland
« Reactie #342 Gepost op: 15 februari 2016, 19:51:00 »
Bron: rederij doeksen

Opdracht interieur nieuwe Doeksenschepen ook naar Vripack Sneek
Geplaatst op 15 februari 2016 17:05

Het Friese bedrijf Vripack uit Sneek gaat het interieur van de nieuwe schepen van Rederij Doeksen ontwerpen. Voor deze opdracht hebben we drie partijen uitgenodigd om een voorstel te doen voor het interieur. Vrijdag 12 februari viel de keus op Vripack. Dit bedrijf tekende ook al voor het exterieur van de nieuwe schepen.

De ideeën die Vripack heeft voor het interieurdesign onderscheiden zich door verrassende toepassingen en innovatie. We vinden het daarnaast belangrijk dat het een Fries bedrijf is: de lokale economie profiteert mee van dit project. De logistieke lijnen zijn kort en de prijs-kwaliteitverhouding is gunstig. Interessant is ook dat Vripack een holistische ontwerpvisie hanteert en expertise in huis heeft op het gebied van naval architectuur, scheepsbouwkundige engineering en design. Zo gebruikt het ontwerpbureau dezelfde ontwerp- en 3D-modelling software als de meeste scheepswerven.

Het gerenommeerde nautisch ontwerpbureau heeft sinds 1961 wereldwijd al meer dan 7300 innovatieve jachten ontworpen voor particuliere opdrachtgevers en toonaangevende werven. Vripack tekende ook de exterieurstyling en het interieurontwerp van de nieuwe boot van TESO, het ms Texelstroom.

Hieronder alvast een impressie van het interieur.

Paul Melles,
Directeur

Wouter B

  • matroos
  • **
  • Berichten: 55
Re: Vervanging Midsland
« Reactie #343 Gepost op: 15 februari 2016, 23:37:39 »
Directe link naar de bron: http://blogboek.rederij-doeksen.nl/2016/02/opdracht-interieur-nieuwe-doeksenschepen-ook-naar-vripack-sneek/

En wel zo leuk, ook die afbeelding even hier zichtbaar gemaakt:

« Laatst bewerkt op: 17 augustus 2017, 23:21:52 door PiebeJanMan »
Oudst bekend onder "Aaster Beikes"!

Evert Jan

  • Marconist
  • ****
  • Berichten: 488
  • Geslacht: Man
Re: Vervanging Midsland
« Reactie #344 Gepost op: 18 februari 2016, 15:56:14 »
Een link naar een artikel over de nieuwe 'Texelstroom' van Teso die dit jaar in de vaart komt, ook hier heeft Vripack het interieur en exterieur ontworpen, krijg je een idee van hun werk. https://www.teso.nl/images/Brochure%20Texelstroom.pdf