Schepen van Doeksen > Overige onderwerpen
Vervanging Midsland (ontwikkelingsfase 2008-2016)
PiebeJanMan:
Jeroen,
Ik betwijfel het; Destijds werd gewoon Nixe-gezegd, maar het kan best de Nixe 2 zijn geweest. Het is in ieder geval opmerkelijk dat de Nixe 2 in Aug 2008 is verkocht, een maand na het eerste bericht in deze topic.
De vervanging van de Midsland gaat overigens niet de eerste LNG veerboot worden op het wad:
Eerste Wadden-veerboot op LNG: Veerboot AG Ems gaat op LNG varen
De Ostfriesland wordt de eerste veerboot in het waddengebied die op LNG gaat varen. AG Ems heeft de Duitse scheepswerf Brenn und Verformungstechnik in Bremen de opdracht gegeven het schip om te bouwen. Het complete aandrijfsysteem en het achterschip van het schip zullen vervangen worden.
Er is bewust niet gekozen voor nieuwbouw, want een nieuw schip kost circa 26 miljoen. Het huidige schip ombouwen kost circa 13 miljoen, waarbij de grootste kosten in de vervanging van de motoren en het LNG-systeem gaat zitten. De nieuwe motoren komen uit de Wärtsilä-fabriek en zijn 6-cylinder motoren van het type 20DF, waarbij DF voor Dual Fuel staat. Mocht het nodig zijn, kan AG Ems terug gaan naar gasolie. Het complete systeem aan boord zal dieselelektrisch worden, waardoor de schroeven aangedreven worden door een elektromotor. De schroeven worden vervangen door roerpropellers van Schottel. Twee van deze voortstuwers met twee, contraroterende, schroeven geven het schip een betere manoeuvreerbaarheid die nodig zal zijn door de verlenging. Naast de motoren zal Wärtsilä ook het “Cold Recovery System” inbouwen. Hierdoor wordt de airconditioning ook gevoed met LNG, wat een energiebesparing met zich meebrengt.
Om alle nieuwe systemen in te bouwen, zal er eerst een compleet nieuw achterschip gebouwd worden begin volgend jaar. Dit achterschip zal circa 15 meter langer worden dan het huidige. Hierdoor zal aan boord de ruimte ook toenemen. Op het autodek neemt de oppervlakte met 20% toen en op het zonnedek met 75%. De passagierscapaciteit in de salons zal niet toenemen, omdat er ruimte nodig is voor de LNG-installatie en een complete vernieuwing van de salons. Daarnaast wordt de horeca vernieuwd, komt er een rokerssalon, een lift en wordt er airco aangelegd. Als het vernieuwde achterschip is geproduceerd, zal de Ostfriesland in april 2014 de werf op gaan. De verbouwing van het schip zou klaar moeten zijn in juni, waarna het schip in de zomerperiode kan gaan varen.
Door de LNG-installatie zal het schip 20% minder koolstofdioxide, meer dan 90% minder stikstof- en zwaveloxide en helemaal geen fijnstoof meer de lucht in blazen. Hiermee voldoet het schip volledig aan de emmissie-eisen die in 2016 zullen gelden. Deze lage uitstoot, bij een hogere capaciteit en een hogere snelheid, draagt bij aan de werelderfgoedstatus van de Waddenzee.
Naast de werf BVT uit Duitsland was Niestern Sander samen met het ontwerpbedrijf Conoship in de race om deze opdracht te produceren, maar de opdracht ging aan hun neus voorbij.
Lees het artikel op Veerbootinfo
asjemenou_loeki_midsland:
Hey dat ziet er hoopvol uit . Dus zo zou de Midsland netals z'n broertje ook een revisie kunnen krijgen in plaats van vervanging. :D
PiebeJanMan:
Het zou kunnen, maar investeren in zo'n oude boot die niet speciaal voor de route Harlingen-Terschelling gebouwd is, lijkt me geen goed plan. Bij de Midsland zou er wel wat meer vervangen moeten worden dan bij de Ostfriesland, die 11 jaar nieuwer is...
Leen:
Uit een overleg met de klantenpanel op Terschelling maak ik op dat Doeksen gaat voor 2 kleinere schepen.
Citaat: De heer Melles zegt dat het nieuwe vlootplan voorziet in meer spreiding van afvaarten, conform de wens van Arriva: kleinere boten in plaats van één grote.
Het ontwerp van Damen met zijn 600 passagiers past daarin. Door de vertragingen vanwege het EVT gedoe komt de vervanging van dus zowel de Friesland als de Midsland dichterbij. En 2 schepen kosten per stuk minder dan 1. Let wel ook de Friesland is bijna 25 jaar oud.
Dus afgaande op wat Melles zegt zijn de dagen van zowel de Friesland als de Midsland geteld.
PiebeJanMan:
Austal heeft in december de nieuwe Aremiti-veerboot afgeleverd. Is op de werf in Cebu gebouwd (waar de Vlieland gebouwd is).
Leuk om even te kijken hoe die boot eruit ziet: http://www.austal.com/Resources/Deliveries/67832ea5-9a9d-4fcf-8fe9-ff452fd198e1/h201-data-sheet-aremiti-high-res-final-option-2-no-print-marks.pdf
Navigatie
[0] Berichtenindex
[#] Volgende pagina
[*] Vorige pagina
Naar de volledige versie