Schepen van Doeksen > Overige onderwerpen

Vervanging Midsland (ontwikkelingsfase 2008-2016)

<< < (53/72) > >>

Vriend:
Ik vind het aantal passagiers ten opzichte van de afmetingen van het schip erg laag. Vergelijk je met de Vlieland, dan is deze circa 68 meter lang en 17 meter breed. Het nieuwe schip is 66 meter lang en 16 meter breed. Het aantal auto's is nagenoeg gelijk met circa 60 stuks. Het aantal passagiers daarentegen is bij de Vlieland het dubbele.

Kijk ik dan naar het schip, dan lijkt het deels te verklaren door het feit dat de raampartij aan de achterzijde van de salon ergens tussen de schoorstenen zit waar deze bij de Vlieland helemaal aan de achterzijde zit. De salon is dus een stuk korter.

Ander verschil zijn de gangen van het autodek. Bij de Vlieland is er één hoge gang in het midden en twee lage aan bak- en stuurboordzijde. Hierdoor heb je aan beide zijden van het schip een extra salon boven de lage gangen van het autodek. Dit schip lijkt alleen twee hoge gangen te hebben en heeft dus ook niet die twee extra salons. De kortere salon en het ontbreken van twee extra salons ten opzichte van de Vlieland, kan het grote verschil in passagiers verklaren.

Gezien de hoge autogangen en de open achterzijde, vermoed ik dat dit ontwerp net als de Vlieland uitgaat van gecombineerd vervoer van passagiers en vracht. Dat kan te maken hebben met het feit dat dit schip de Vlieland moet kunnen vervangen. Het zou ook zo kunnen zijn dat in rustiger periode de Noord Nederland niet naar Terschelling hoeft en dit nieuwe schip de vracht meeneemt. Er zal ongetwijfeld naar dit soort zaken gekeken zijn door de rederij.

Als ik dit zie, dan vind ik het ontzettend jammer dat door alle toestanden de nieuwbouw uitblijft. Vooral het varen op LNG biedt op termijn grote voordelen voor de luchtkwaliteit, met name de uitstoot van fijnstof. Daarnaast zal het net als de Vlieland waarschijnlijk een rappe rakker zijn wat weer meer flexibiliteit oplevert en ervoor zorgt dat zoveel mogelijk volgens de dienstregeling gevaren kan worden. We moeten echter nog een paar jaar geduld hebben, vrees ik.

Leen:

De vraag is m.i. hoe het aantal passagiers is berekend.
Zijn het alleen binnen zitplaatsen dan kom je vergeleken met de Friesland en Vlieland een eind.
Boven op het hoofddek zijn in een salon ook zitplaatsen.

Of het lang zal duren weet ik niet, opvallend is wel dat Damen juist nu het e.e.a. publiceert en daarbij vermeldt dat het schip is ontworpen samen met Doeksen.

Daarnaast speelt de vraag hoe lang de Midsland kan door gaan, ook voor wat betreft vergunningen e.d.
Misschien toch niet zo somber. 

PiebeJanMan:

--- Citaat van: PiebeJanMan op  7 juli 2008, 19:44:00 ---Ik heb gehoord dat er personeel van Doeksen is wezen kijken naar een veerboot in Ibiza, ter vervanging van de Midsland.

Het betreft de Nixe uit 2004, van Rederij Balearia:

http://www.faktaomfartyg.se/nixe_2004.htm

536 pass. en 60 auto's.
33 knopen; zou Doeksen dit ook gaan doen? Of verbouwen naar schroeven en 18 knopen of langzamer gaan varen??
Er is nog niets zeker... Maar doeksen heeft in ieder geval wel iets van interesse...

--- Einde van citaat ---

Toevallig kwam ik dit artikel vandaag tegen:

http://www.chinapost.com.tw/taiwan/national/national-news/2010/08/10/268041/Ferry-accident.htm

Schip ligt ook te koop: http://www.seaboats.net/63m-high-speed-passenger-car-cargo-catamaran-xidp381966.html, zal wel goedkoop te krijgen zijn, maar reparatiekosten ca. $1,2 mln

PiebeJanMan:

--- Citaat van: PiebeJanMan op  9 mei 2013, 11:56:29 ---Nieuwe afbeelding in het Damen corporate magazine #1 2013:

66 bij 16 meter.... Lijkt redelijk op de eerder gepubliceerde afbeelding met die windmolens...

--- Einde van citaat ---

Inmiddels staat het magazine ook online, op pagina 120-121 staat de afbeelding:
http://flipbook.damen.nl/flippage?id=142

Vriend:
Het schip dat nu beschadigd te koop ligt, is een ander schip als waar Doeksen interesse in had. Dat betrof de Nixe die nog steeds in dienst is bij Baleària. Dit schip is de voormalige Nixe 2 van Baleària. De schepen zijn blijkbaar zusterschepen en beide in 2004 in dienst gekomen bij de Spaanse rederij.

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

[*] Vorige pagina

Naar de volledige versie