Schepen van Doeksen > Overige onderwerpen
Vervanging Midsland (ontwikkelingsfase 2008-2016)
willem boot:
--- Citaat van: nagier op 24 november 2011, 20:17:22 ---Waarom vervangen ze niet twee boten tegelijk ook de friesland bijna vervangen toe.
--- Einde van citaat ---
Ff eerder kijken op deze site: twee boten tegelijk is verdubbeling van de afschrijving. Kan, maar er wordt bij voorkeur in een zeker tempo vervangen.
Leen:
Een interessante doorbraak:
PROGRAM INFORMATION CONTACT PRESSRELEASES PARTICIPANTS
Press release 08oct
Vloeibaar aardgas aan de pomp in Noord-Nederland
Super Green Deal wordt realiteit met instappen van Noordelijke partners
De nieuwe ‘groene’ veerboot naar Terschelling gaat varen op vloeibaar aardgas. Vrachtwagens en bussen van het openbaar vervoer, net als de trein tussen Harlingen en Leeuwarden, kunnen deze brandstof ook gaan gebruiken. Tijdens de internationale conferentie LNG for Transport, afgelopen weekend aan de Nieuwe Industriehaven van Harlingen, is een doorbraak bereikt. Nu is besloten dat een distributiestation voor LNG er echt gaat komen.
Vertegenwoordigers van (inter)nationale en regionale overheden ontmoetten op het congres bedrijven die LNG (Liquefied Natural Gas) en de bijbehorende installaties leveren, ook nationale en internationale rederijen en transporteurs als potentiële gebruikers van de brandstof waren aanwezig. Uit gepresenteerde informatie bleek dat LNG als brandstof voor schepen, vrachtwagens en treinen veel minder schadelijke uitstoot oplevert dan diesel. De kooldioxide (CO²) uitstoot vermindert met 20 procent, stikstofoxide (Nox) met 92 procent, terwijl er helemaal geen zwaveloxide meer vrijkomt, net zomin als roet. Niet onbelangrijk: vloeibaar aardgas is goedkoper dan diesel. De extra investering bij een nieuwe vrachtwagen of schip met een LNG motor kan worden terugverdiend. Dat geldt ook voor de investering in het aanpassen van een bestaande motor.
De congresgangers, veelal goed ingevoerd in de materie, raakten in een positieve stemming over de potentie van LNG als schone brandstof voor de toekomst. Er is een uitgebreid netwerk van gaswinning en gasaanvoer, op de Tweede Maasvlakte is een enorm overslagstation voor LNG: the Gas Access To Europe, GATE. De brandstof is beschikbaar. Bovendien kunnen bestaande dieselmotoren geschikt worden gemaakt voor LNG als brandstof en komen er steeds meer nieuwe motoren geschikt voor aardgas. Hoewel aardgas een fossiele brandstof is, biedt een uitgebreid distributienetwerk van LNG de mogelijkheid om de productie van Bio LNG op te voeren. Uit organische reststoffen en afval kan gas worden opgewekt dat via het LNG netwerk kan worden verspreid zodat de voertuigen op volledig duurzaam opgewekte energie kunnen rijden en varen. De investering in een distributienetwerk en de omschakeling van transport over de weg en het water biedt een duurzaam toekomstperspectief.
Voor het opzetten van een netwerk zijn LNG pompstations, bunkerinstallaties en transporteurs nodig die de brandstof afnemen. Voordat een transportbedrijf overstapt naar LNG, moet het zeker zijn van stabiele en voldoende aanvoer daarvan. Een klassieke kip en ei situatie. Deze impasse is na enkele jaren voorbereiding en lobby doorbroken.
Vanuit technologiebedrijf Cofely Nederland en gas- en elektriciteitleverancier Electrabel Nederland – beide onderdeel van GDF Suez – is een nieuw bedrijf opgezet, dat LNG gaat leveren, de benodigde infrastructuur gaat bouwen en een LNG distributiecentrum wil opzetten in de Harlinger haven. Zo kan Rederij Doeksen de lang gekoesterde wens gaan vervullen om een milieuvriendelijke veerboot te laten bouwen. De aanvoer van vloeibaar aardgas is verzekerd. De veerboot komt mogelijk in 2013 in de vaart. Dan moet ook een bunkerstation operationeel zijn. Ook het openbaar vervoer in de regio kan het wagenpark ombouwen voor aandrijving door LNG. De naam van het nieuw opgerichte bedrijf is nog niet bekend, wel is duidelijk dat Leon Sluiman van Cofely GDF Suez de partijen bij elkaar heeft gebracht door vol te houden dat de leveranciers en gebruikers van vloeibaar aardgas niet op elkaar moeten wachten. Ook aanhoudende druk op de overheid om de initiatieven te ondersteunen leverde uiteindelijk resultaat op. Sluiman blijft bij de LNG activiteiten betrokken.
Op hetzelfde congres werd de oprichting bekend gemaakt van LNG TR&D – spreek uit Trend. In deze stichting werken de drie technische universiteiten van Twente, Eindhoven en Delft samen met onderzoekinstituut TNO en normeringinstituut VSL.
Shell, Gasunie, Vopak en andere technische bedrijven waaronder Cofely GDF Suez zijn betrokken bij deze stichting om gezamenlijk te werken aan het ontwikkelen van een veilige standaard voor pompen, aansluitingen, installaties en transportsystemen voor LNG als brandstof. De stichting mag rekenen op 2 miljoen euro innovatiesubsidie.
Scheepvaart over de Waddenzee, een door Unesco als werelderfgoed aangewezen natuurgebied, krijgt nu een eenvoudige mogelijkheid over te schakelen op LNG. De gezamenlijke Waddeneilanden ondersteunen het initiatief.
De organisatoren van het congres nodigden aanwezige lokale bestuurders van de eilanden, transportbedrijven uit de regio en technologiebedrijven met nadruk uit om in het project te stappen door het aangaan van een Super Green Deal. Gasunie en Cofely GDF Suez zeggen toe voorzieningen te treffen voor een regelmatige aanvoer van LNG naar bedrijven die overstappen. Zo kan het LNG station van Harlingen groeien vanuit de eerste gebruikers tot een groot regionaal distributiecentrum.
Leen
Leen:
Nog maar eens een stukje.
Wat kunnen we verwachten:
Een veerboot van 75 meter lang, met een passagierscapaciteit van 900.
Start bouw 2012.
A partnership between two iTransfer participants will result in the development of a more environmentally friendly passenger ferry design. Netherlands based ferry operator Rederij Doeksen has teamed-up with Damen Shipyards to pool their joint knowledge and deliver a new ferry concept that uses liquefied natural gas (LNG) as its main fuel.
Reducing environmental impact is vital and the main focus of the new design has been to identify alternative propulsion methods that require less energy and which are cleaner. Although Damen has previously worked on hybrid-powered and wholly electric propulsion units for vessels, the new ferry design focuses on LNG as the fuel for the main engine. LNG is a very clean fuel that has a minimal adverse impact on the environment.
The new ferry design will be around 75 meters in length and capable of accommodating up to 900 passengers. The initial research and design work has been extremely complex but the first stages are now complete. Designs for the “platform”, or basic hull shape, have been finished and work is now progressing to the lower decks and associated energy and power sources. It is anticipated that the final designs will be completed at the end of 2011 and construction of the new vessel could commence in 2012.
Leen
PiebeJanMan:
Austal gaat nu een 80 meter lange veerboot bouwen, iets sneller en groter dan de mogelijke vervanging waarshijnlijk:
http://www.austal.com/en/media/media-releases/12-02-08/Repeat-Austal-Customer-Orders-Efficient-Medium-Speed-Ferry.aspx
Leen:
Het blijft stil, weten ingewijden iets van de voortgang.
In 2013 zou het schip er toch moeten zijn
Leen
Navigatie
[0] Berichtenindex
[#] Volgende pagina
[*] Vorige pagina
Naar de volledige versie