Schepen van Doeksen > Overige onderwerpen
Vervanging Midsland (ontwikkelingsfase 2008-2016)
Leen:
Vaste staat al wel in ieder geval zo lezende dat de wind en zonne energie opties van de baan zijn.
Leen
Henry.Hofstede:
Groene Ferry Design
14 Oktober 2011
iTransfer partners, Rederij Doeksen en Damen scheepswerven hebben ontwikkeld een visie om te maken een veerboot waarvan de activiteiten een minimale impact op de natuurlijke omgeving hebben.
Hoewel mensen verplaatsen met de veerboot milieuvriendelijker dan andere vervoerswijzen is – en een levenslijn service te geïsoleerd en eilandgemeenschappen biedt – probeert de iTransfer project te maken veerboot zelfs groener vervoer. Tijdens een recente project workshop, Doeksen en Damen uitgelegd hun visie en advies en expertise van de partners ter verdere verbetering van het groene ontwerpconcept gepleit.
Veerboot reizen is een groene stand van het passagiersvervoer
Doeksen van visie
Met een erfgoed verspreid over meer dan 100 jaar, heeft Rederij Doeksen uitgebreide ervaring in operationele passagiers en voertuig veerboten. Innovatie heeft altijd prominent en het bedrijf was de eerste niet-Norwegian operator introduceren passagier catamarans, de eerste in Europa te bedienen voor een ro-ro-lading catamaran en de eerste te ontwikkelen een stalen geconstrueerde catamaran. Vandaag de dag biedt de Rederij Doeksen veerdiensten tussen Harlingen, Terschelling en Vlieland in de Waddenzee – een world heritage site.
Rederij Doeksen zijn veerboten actief voor meer dan 100 jaar
Bescherming van het milieu is een fundamentele waarde voor Doeksen en het bedrijf, samen met Damen, heeft een visie de groenste veerboot in Europa te creëren. Via het iTransfer-project verwachten beide bedrijven een voorbeeldfunctie voor andere Noordzeeregio veerdiensten.
Wat maakt een veerboot groen?
Het nieuwe concept verlangt dat Doeksen en Damen volledig de volgende belangrijke gebieden onderzoeken:
Hullshape: een catamaran of trimaran rompvorm biedt minder weerstand door het water, wat betekent minder slepen en een lager brandstofverbruik. Minder brandstof betekent minder uitstoot van schadelijke stoffen.
Romp materiaal: een lichtere materiaal zoals aluminium of composite slaat op het brandstofverbruik. In het geval van het Doeksen veerboot concept zou een aluminium romp 150 ton lichter dan een stalen constructie opslaan brandstof en CO2-uitstoot met ongeveer 50%.
Brandstof: de keuzes zijn tussen traditionele dieselbrandstof die eindige en schadelijk voor het milieu; nieuwe brandstoffen zoals elektrische stroom en gas; of hernieuwbare energiebronnen zoals wind- of zonne-energie. Huidige beperkingen op batterijcapaciteit zich verzet tegen het enige gebruik van elektrische energie en wind- of zonne-energie is gewoon nog niet uitvoerbaar is. Een gas aangedreven voortstuwing systeem- of gas gecombineerd met elektrische of diesel power-wordt beschouwd als de schoonste en meest haalbare optie.
De Doeksen groene veerboot concept bestaat uit een aluminium gebouwd catamaran aangedreven door een mix van elektrische en vloeibaar aardgas (LNG) brandstof. Dit zou minder schadelijke uitstoot in het milieu uitstoten, veroorzaken minder zeebodem en wal erosie en beter behoud van de natuurlijke omgeving.
Catamarans zijn een efficiënte rompvorm
Het ontwerp bijschaven
Damen scheepswerven ontwerpt en bouwt schepen van meer dan 150 jaarlijks en een speciale veerboot product divisie opereert. Door samen te werken, Damen en Doeksen zijn het combineren van ontwerp en bouwen expertise met praktische veerboot operationele ervaring de innovatieve nieuwe concept ontwikkelen in een werkbare veerboot ontwerp.
Dit vereist een aantal overwegingen bij het ontwerpen van een groene perspectief zoals herzien:
Eigenaar eisen: Dit omvat zeilen planningen, nuttige lading en operationele omgeving. Een strakkere zeilen schema vereist vaak een snellere snelheid die verbrandt meer brandstof en stoot meer schadelijke gassen. Maar omgekeerd, een langzamer schip kan de exploitant verplichten te draaien twee veerboten op dezelfde dienst die zou het brandstofverbruik toenemen. Een compromis moet worden geïdentificeerd.
Vaartuig afmetingen: dit valt onder de beperkingen in de haven en op de binnenwateren, alsook het aantal passagiers of voertuigen die de service is voorspeld te voeren.
Gewicht/stabiliteit: aluminiumconstructie is lichter dan staal en dus minder brandstof wordt gebruikt. Maar afhankelijk van de configuratie van de romp, wellicht ballasttanks hulpaggregaten te verhogen stabiliteit-dit ook totale gewicht en brandstof gebruik zullen verhogen.
Macht en brandstof: moet rekening worden gehouden met het type van voortstuwing gebruikt (hoofdmotoren, thrusters) en hoe ze zal worden aangedreven. Zal de veerboot conventionele diesel macht of een schonere hybride van diesel-elektrische of elektrisch-LNG gebruiken?
Verordeningen: alle schip ontwerpen moeten voldoen aan lokale, nationale en internationale regelgeving, met name die waaraan veiligheid en milieu-impact.
Kosten: het is uiterst belangrijk dat de kosten zijn opgenomen zodat schepen kunnen economisch worden geëxploiteerd.
Workshop met iTransfer partners
Het Interreg-project biedt het ideale forum voor commerciële bedrijven bundelen hun kennis en ervaring in een niet-competitieve en open omgeving. Hierdoor kunnen vaak een optimale oplossing voor een uitdaging van de industrie te voorschijn te komen.
iTransfer partners gesproken over de groene veerboot ontwerpconcept tijdens een workshop facilit
Gr Henry
Henry.Hofstede:
door Damen scheepswerven in Rotterdam. Deelnemers waren vertegenwoordigers van een aantal veerdiensten samen met naval architects en vervoersautoriteiten. De groep werd gevraagd te herzien het concept van de vooruitzichten van een aantal groepen van belanghebbenden om indentify hoe het ontwerp kon worden verbeterd.
Nuttige input werd die van de mogelijkheid om gebruik te maken van gerecycleerd materiaal voor de bouw van de romp varieerden voor het gebruik van wal geleverde elektriciteit te besparen op motoremissies terwijl het schip naast was verzameld. De groep ook gedeeld beste praktijk op efficiënte passagiers en voertuig laden procedures, alsmede opleiding om de bemanning aan het vaartuig op een meer milieuvriendelijke wijze functioneren.
Damen scheepswerf en Rederij Doeksen bekijkt momenteel hun ontwerpconcept dat binnenkort zal worden gedeeld met de rest van het project iTransfer
sorry was een stukje vergeten
gr Henry
midsland:
Het wordt waarschijnlijk een prachtig schip...... "groene" aandrijving van een Nederlandse werf.
Maar nu de naam nog! Mijn voorstel is om dit varende juweeltje weer de naam "Schellingerland" te geven.
Een hele oude naam voor dit nieuwe vlaggenschip.
En nu maar hopen dat de tarieven ook gelijke voet houden met de EVT, want het kost natuurlijk wel een paar centen!
nagier:
Waarom vervangen ze niet twee boten tegelijk ook de friesland bijna vervangen toe.
Navigatie
[0] Berichtenindex
[#] Volgende pagina
[*] Vorige pagina
Naar de volledige versie