Schepen van Doeksen > Overige onderwerpen
Vervanging Midsland (ontwikkelingsfase 2008-2016)
PiebeJanMan:
Willem, de Vlieland schommelt meer dan de Friesland. De Friesland zal het denk ik makkelijk redden naar Vlieland, ook in storm. Maar door de plattere neus zal de Friesland veel meer snelheid verliezen.
De Friesland ziet er nog goed uit voor de leeftijd en is een mooi schip als reserve.
Ik denk dat de Koegelwieck eerder vervangen zal worden. De vraag naar snel vervoer neemt toe, vooral ook naar Vlie (Immers daar ging bijna nooit een rechtstreekse sneldienst heen in zomer). Ook stamt de Koegelwieck uit de late beginperiode van aluminiumbouw bij schepen, waardoor ik verwacht dat vermoeiing ook eens een rol zal gaan spelen... Het zou mijn niet verbazen dat er nog iets vergelijkbaars als de Tiger komt (de Lion inderdaad) binnen een aantal jaren.
Investeren is immers nu aantrekkelijk, nu je 15 jaar 'verzekerd' bent van het vervoer naar die eilanden.
Leen:
Eigenlijk komt de vervanging van de Friesland veel te laat, over 8 jaar zit ze aan haar maximum leeftijd, dus een zusterschip van de nog te bouwen Schellingerland binnen een decennium lijkt noodzakelijk.
Doeksen zit met twee moeilijke vaarwaters, naar Terschelling met verontdiepingen en naar Vlieland met snel een hoge zee.
Ondanks wat Piebe zegt blijft het manco van de sneldienst dat deze bij ruw weer naar Vlieland snel uitvalt.
Je moet dus een goed alternatief hebben.
Nu ligt de Vlieland geen maanden op de werf, dus je moet het probleem ook niet groter maken dan het is.
Leen
willem boot:
--- Citaat van: PiebeJanMan op 23 augustus 2011, 12:37:54 ---Willem, de Vlieland schommelt meer dan de Friesland. De Friesland zal het denk ik makkelijk redden naar Vlieland, ook in storm. Maar door de plattere neus zal de Friesland veel meer snelheid verliezen.
De Friesland ziet er nog goed uit voor de leeftijd en is een mooi schip als reserve.
Ik denk dat de Koegelwieck eerder vervangen zal worden. De vraag naar snel vervoer neemt toe, vooral ook naar Vlie (Immers daar ging bijna nooit een rechtstreekse sneldienst heen in zomer). Ook stamt de Koegelwieck uit de late beginperiode van aluminiumbouw bij schepen, waardoor ik verwacht dat vermoeiing ook eens een rol zal gaan spelen... Het zou mijn niet verbazen dat er nog iets vergelijkbaars als de Tiger komt (de Lion inderdaad) binnen een aantal jaren.
Investeren is immers nu aantrekkelijk, nu je 15 jaar 'verzekerd' bent van het vervoer naar die eilanden.
--- Einde van citaat ---
Investeringen leveren "afschrijvingen" op en dat zijn lasten die uit de exploitatie en dus het bootkaartje moeten komen. Dat bootkaartje moet qua prijsstelling gelijkmatig blijven, veel meer dan een verhoging met de inflatiefactor zit er niet in. Ga je dus onmiddellijk groot investeren, dan worden de afschrijvingen hoger en de winst en dus het rendement lager.
Voor zover ik me kan herinneren heb ik hier wel eens eerder iets over de afschrijvingen gezegd en de daaruit voortvloeiende noodzaak voor een rederij om met een bijna vast interval de schepen gelijkmatig te vervangen. Bij TESO zie je dat heel goed; vervangen om de twintig jaar, wat bij de schepen dus op één nieuwbouw per tien jaar neerkomt. Bij Doeksen ligt dat wat moeilijker vanwege de integratie van de beide diensten + daar bovenop de aparte sneldienst en aparte vrachtdienst.
Die concessietermijn maakt voor de vervanging niets uit, daar hoeft de rederij geen rekening mee te houden, want een "nieuwe" concessionaris neemt de toko gewoon over inclusief schepen en dat gaat dan tegen de boekwaarde = aanschafwaarde -/- afschrijvingen. Discussie wordt dan nog of dat geficaliseerd is of niet (vervangingswaarde versus aanschafwaarde).
Zo maar even een paar miljoen op tafel smijten is er dus niet bij.
Ten aanzien van de sneldienst is de zaak ook weer gecompliceerder geworden dan-ie was. Oorspronkelijk was het één snelboot, geen reserve, nu zijn dat er twee en van een pure reserveboot is al geen sprake meer, al wordt de Koegelwieck minder intensief ingezet dan de Tiger. Ook daarin zal dus scherper gerekend moeten worden. De schepen hebben gewoon een vaste capaciteit en overstijgt de vervoersvraag die, dan zal men moeten vervangen of de capaciteit beter benutten door meer vaarten. Dat wordt dan weer een volgend vraagstuk, want binnen de concessievoorwaarden kan je niet terug naar een minder serviceniveau.
Zoals ik al zei: het wordt daar steeds interessanter.
Leen:
In het stuk van de rederij bij de concessie verwacht Doeksen voor de komende jaren een stabilisatie van het vervoer. Gezien de huidige economische ontwikkelingen onderschrijf ik die visie.
Hiervan uitgaande hoeft de capaciteit niet direct te worden uitgebreid. Met de komst van de nieuwe Schellingerland naar Terschelling wordt de auto capaciteit wel sterk uitgebreid met de Friesland als back up ipv Midsland.
Vervoerspieken die optreden kunnen worden opgevangen met extra sneldiensten. Loopt de vervoersvraag toch op ja dan is extra capaciteit nodig.
Verder zou ik Piebe willen vragen hoe dat zit met het slingeren van de Vlieland en Friesland.
De Friesland vaart in relatief rustig water, ze heeft nooit de Richel gerond naar Vlieland.
Toen ze nog door het Schuitengat voer, dus voor 1996 , kon ze in dat stukje van Vlie naar Schuitengat vervaarlijk slingeren.
Als ik de foto's van de Vlieland tijdens stormweer in actie zie, met een gestaakte sneldienst naar Vlie, imponeert ze als zeewaardig en stabiel.
Leen
PiebeJanMan:
Ik moet toegeven dat ze een heel eind overhelt bij het schommelen (richting 20 graden ??). Dat is wel meer dan de Vlieland doet. Ook zal de Friesland meer overhellen bij voorinkomende golven, omdat er dan minder stabiliteit is (minder lengte van het schip in het water, waardoor L*(B^3) lager is). Toch zal alles een stuk rustiger gaan op de Friesland, omdat het een monohull is, deze hebben veel lagere slingertijden, waardoor de versnellingen lager zijn. Ook zul je geen last krijgen van tunnelslamming (ophoping water tussen cat.drijvers).
Zover over de Friesland en Vlieland ;)
Navigatie
[0] Berichtenindex
[#] Volgende pagina
[*] Vorige pagina
Naar de volledige versie