Schepen van Doeksen > Overige onderwerpen
Vervanging Midsland (ontwikkelingsfase 2008-2016)
nagier:
Denk dat dat wel kan ook naar Vlieland kun je extra afvaarten dan doen
willem boot:
--- Citaat van: nagier op 22 augustus 2011, 19:56:05 ---Denk dat dat wel kan ook naar Vlieland kun je extra afvaarten dan doen
--- Einde van citaat ---
Moet ook klandizie voor zijn.
PiebeJanMan:
Extra afvaarten naar Vlieland zullen de komende jaren nog wel verzorgd worden door extra sneldiensten (sinds 2 jaar op vrijdagmiddag en zondagavond) of het 4x varen van de veerdienst (sinds vorig jaar met ITGWO, vanaf dit jaar ook met pinkster (20.45 vertrek Vlieland)).
Ook zou de dienstregeling ingekrimpt kunnen worden op Vlie, waardoor er 4 afvaarten in ongeveer zelfde tijd als de Friesland op TS gedaan worden. Probleem wordt dan dat mensen daar heel goed van op de hoogte moeten worden gebracht, omdat de boot dan eerder vertrekt. Geluk is dan dat er altijd nog een boot gaat na de normale tijd.
Bijvoorbeeld:
van Vlie - van Hrl
07.00 - 09.00
11.00 - 13.00
15.00 - 17.00
19.00 - 20.00
Ik verwacht trouwens dat per 2012 de ochtendboot vanaf Vlieland om 6.45 vertrekt, omdat er in het vervoersplan van de concessie staat dat dit beter aansluit op de trein/bus (vertrek xx.45 vanaf Vlie, vertrek vanaf Terschelling om xx.30, omdat treinen op hele en halve uren gaat). Zou handig zijn als Doeksen dan ook meteen de 14.15 weer naar 14.00 doet, dan gaat de boot precies om de 5 uren naar Vlieland.
Op Schiermonnikoog is zoiets net toegepast voor de dienst van volgend jaar...
In ieder geval, de Midsland zullen ze niet behouden. Dat kan qua onderhoudskosten en 'duurzaamheid' niet uit... Bedenk ook dat met het nieuwe schip de capaciteit op Terschelling veel groter wordt en er dus niet nog een hele oude extra reserveboot bij nodig is. In Duitsland zien we dat dit niet altijd gunstig is voor de tarieven. Ook bij de mogelijke overname van SeaFrance zien we dat de overnemende partij niet eens de schepen wil overnemen die niet voor deze route/gebied gebouwd zijn...
willem boot:
Op zich een houtsnijdende opstelling.
Paar punten:
-aansluiting OV wordt wel gerealiseerd, bijkomstigheid wordt de geplande "vaste aankomsttijd".
- Denk erom, dat de Concessie eist dat de dienstverlening niet minder wordt, maar minimaal op gelijk niveau blijft. Elke volgende ontwikkeling binnen die voorwaarde zal onder diezelfde voorwaarde vallen. In het kort: als je iets begonnen bent kan je niet meer terug. Dat zal sommige verbeteringen op grond van eigen argumenten geen goed doen.
- Vlieland is "autovrij", dus geen standaardbehoefte aan een autoboot omvang vervanging Midsland. Op Vlie moet het passagiersvervoer de zaak dekken. Daarmee wordt de uitwisselbare reserveboot voor beide diensten op termijn minder aantrekkelijk.
Zo nog wat argumenten in het achterhoofd, schat ik in dat verbetering van de bootdienst op Vlie eerder zal komen van de sneldienst. Autoverkeer, dat op Vlie voornamelijk vrachtverkeer is, kan dan beter worden afgewikkeld met de Noord-Nederland.
Interessante casus.
PiebeJanMan:
Inderdaad staat in het vervoersplan een (paar) punten over aansluiting OV. Inderdaad vaste vaartijden, maar dan is 7 uur vertrek vanaf Vlieland net te laat om de trein van 8.29 te halen (en de bus richting afsluitdijk 8.24?)...
Overigens nog een punt wat de Vlielanddienst nog 'lastiger' maakt:
Juist in de winter is er relatief meer vraag naar personenautovervoer, want dan zijn er meer eilanders die (vaker) naar de wal gaan. Toch raar dat ze de Noord-Nederland niet iets meer uitgerust hebben als veerboot (en snelheid), dat had de uitwisselbaarheid van de schepen vergroot...
Navigatie
[0] Berichtenindex
[#] Volgende pagina
[*] Vorige pagina
Naar de volledige versie