Schepen van Doeksen > Overige onderwerpen

Vervanging Midsland (ontwikkelingsfase 2008-2016)

<< < (25/72) > >>

willem boot:

--- Citaat van: Humtidumty op 21 juni 2010, 09:33:04 ---Bij WPD heeft men het al over 60.000 liter  Olie per week, dus dan maakt dat de vraag naar koolzaadolie enorm onder druk komt te staan, komt daar nog een grootgebruiker bij zoals Doeksen toch zal zijn, dan kan men de zaden niet aanslepen lijkt me.

--- Einde van citaat ---

"Prijs onder druk komt te staan" betekent in gangbare financi?le taal dat de prijs zakt. Dat zal je denk ik niet bedoelen.

Eerst eens nuchter kijken:

In  NL heb je ??n oogst per jaar van koolzaad. Per hectare kan je daaruit max. 2 kuub olie persen, dus 2000 liter. Wagenborg heeft dan per week nodig de jaaroogst van 30 hectare = per jaar 1560 hectare = 15,6 km2, dat is ongeveer 9,5% van het landoppervlak van Texel, of een derde van Schiermonnikoog. Als je de Flevopolders ervoor zou bestemmen, begint het er misschien op te lijken.

Er zijn lieden, die beweren dat we dergelijke arealen maar beter voor voedselproductie kunnen bestemmen.

Dan de kosten. Akkerbouwgrond varieert sterk in prijs van regio tot regio. Behalve de directe teelt- en productieprijs, gaat daarin ook bijvoorbeeld de financieringslast van de grond mee. Op dit moment wordt er tussen de 2 en 4 ton betaald voor een hectare goede kleigrond. Stel de financieringslast nu eens op 5% (dat is redelijk op dit moment), gemiddelde ha prijs op 3 ton, dan is 5% financieringslast dus ? 15.000, dat 2000 liter koolzaadolie oplevert = ? 7,50 per geproduceerde liter exclusief productie- en teeltkosten.

Kom, maar weer terug naar nuchterder zaken, lijkt mij.

PiebeJanMan:

--- Citaat van: willem boot op 21 juni 2010, 14:50:15 ---
--- Citaat van: Humtidumty op 21 juni 2010, 09:33:04 ---Bij WPD heeft men het al over 60.000 liter  Olie per week, dus dan maakt dat de vraag naar koolzaadolie enorm onder druk komt te staan, komt daar nog een grootgebruiker bij zoals Doeksen toch zal zijn, dan kan men de zaden niet aanslepen lijkt me.

--- Einde van citaat ---

"Prijs onder druk komt te staan" betekent in gangbare financi?le taal dat de prijs zakt. Dat zal je denk ik niet bedoelen.

--- Einde van citaat ---

Goed lezen Willem!

Verder ben ik het helemaal met je eens. Zijn al genoeg studies gedaan naar koolzaadolie, waaruit blijkt dat het niet zo duurzaam is als het lijkt en dat het bovendien uit economisch oogpunt niet haalbaar is. Helaas lijkt het zo CO2-neutraal....

willem boot:

--- Citaat van: PiebeJanMan op 21 juni 2010, 16:12:18 ---
--- Citaat van: willem boot op 21 juni 2010, 14:50:15 ---

--- Einde van citaat ---

--- Einde van citaat ---

Goed lezen Willem!

Verder ben ik het helemaal met je eens. Zijn al genoeg studies gedaan naar koolzaadolie, waaruit blijkt dat het niet zo duurzaam is als het lijkt en dat het bovendien uit economisch oogpunt niet haalbaar is. Helaas lijkt het zo CO2-neutraal....

--- Einde van citaat ---

Inderdaad, maar "onder druk staan" betekent ook bij "vraag" dat die zal inzakken......  ;D

Humtidumty:
Met grote druk komt er wel meer olie uit het zaad misschien?
Spul is al duurder op kale prijs en men wil er ook nog eens aan verdienen bij producent: Dus geen mogelijkheid dit economisch verantwoord te doen begrijp ik...
Zoeken naar zinnige alternatieven dus.

willem boot:

--- Citaat van: Humtidumty op 22 juni 2010, 11:14:43 ---Met grote druk komt er wel meer olie uit het zaad misschien?
Spul is al duurder op kale prijs en men wil er ook nog eens aan verdienen bij producent: Dus geen mogelijkheid dit economisch verantwoord te doen begrijp ik...
Zoeken naar zinnige alternatieven dus.

--- Einde van citaat ---

2 ton is wat de literatuur aangeeft als absoluut maximale opbrengst. Doorgaans zit het ergens om de 1800 liter.

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

[*] Vorige pagina

Naar de volledige versie