Auteur Topic: Vervanging Midsland (ontwikkelingsfase 2008-2016)  (gelezen 190819 keer)

PiebeJanMan

  • Forumbeheerder
  • Kapitein
  • *****
  • Berichten: 1.734
  • Geslacht: Man
  • Geniet, maar vaar met regelmaat mee!
    • Golven op zee
Vervanging Midsland (ontwikkelingsfase 2008-2016)
« Gepost op: 7 juli 2008, 19:44:00 »
Vervanging Midsland

Topic voor foto's, discussie en andere wetenswaardigheden over dit schip wat in de (nabije) toekomst gebouwd zal worden voor Rederij Doeksen voor de vervanging van zowel de Midsland als de Friesland. Hierdoor zal de Midsland verkocht worden en de Friesland als reserveboot ingezet worden en zal de Friesland dus ook ingezet worden voor eventuele diensten naar Vlieland.

Voor uitleg over het plaatsen van foto's: Overige onderwerpen - Foto's plaatsen
Voor meer info/hulp, neem contact op met de Moderators via Email of een Persoonlijk Bericht. Moderators:
PiebeJanMan, Wim Vink, Vriend, en Jan Leenstra.


Topicstart: PiebeJanMan



Ik heb gehoord dat er personeel van Doeksen is wezen kijken naar een veerboot in Ibiza, ter vervanging van de Midsland.

Het betreft de Nixe uit 2004, van Rederij Balearia:

http://www.faktaomfartyg.se/nixe_2004.htm

536 pass. en 60 auto's.
33 knopen; zou Doeksen dit ook gaan doen? Of verbouwen naar schroeven en 18 knopen of langzamer gaan varen??
Er is nog niets zeker... Maar doeksen heeft in ieder geval wel iets van interesse...
« Laatst bewerkt op: 8 oktober 2016, 21:38:44 door PiebeJanMan »

Jan Leenstra

  • Forumbeheerder
  • Marconist
  • *****
  • Berichten: 389
  • Geslacht: Man
  • euhh....beste stuurlui staan aan wal....
    • Schepen van Doeksen
Re: Vervanging Midsland
« Reactie #1 Gepost op: 7 juli 2008, 20:25:37 »
goed nieuws; de Rederij zet er haast achter om een vervanger te zoeken.
« Laatst bewerkt op: 24 juli 2009, 11:22:44 door PiebeJanMan »

PiebeJanMan

  • Forumbeheerder
  • Kapitein
  • *****
  • Berichten: 1.734
  • Geslacht: Man
  • Geniet, maar vaar met regelmaat mee!
    • Golven op zee
Re: Vervanging Midsland
« Reactie #2 Gepost op: 7 juli 2008, 21:21:44 »
Nog wat dingen gevonden:

NIXE SERIE Fast ferry

Technical data:

    * Length: 63 m
    * Beam: 16 m
    * Passengers: 536
    * Hold capacity: 110 cars or 110 m.l. lorries

>> Neptune class >> Sirena class >> 1 Cafeteria >> 1 shop >> Audiovisual systems (to broadcast videos) >> Open luggage racks >> Fited out for disabled people (1 bathroom in the passenger area) >> In the Neptune class: free catering service (only on the Peninsula-Balearic Islands route) >>

Bron

En op de site van de rederij (Link) en paar fotos van het interieur, wat er best goed en verzorgd uitziet:

« Laatst bewerkt op: 17 augustus 2017, 23:09:37 door PiebeJanMan »

Leen

  • Marconist
  • ****
  • Berichten: 474
Re: Vervanging Midsland
« Reactie #3 Gepost op: 9 juli 2008, 08:28:10 »


Ik vind het toch opvallend dat Melles het in het interview met Omrop Fryslan het heeft over een schip met een capaciteit van 600 passagiers en nu gaan ze dit schip met deze exacte capaciteit bekijken.
Stond het al in de planning??
Op de site www.shipspotting.com  staan overigens scherpe fotos van de Nixe.

Leen


Leen

  • Marconist
  • ****
  • Berichten: 474
Re: Vervanging Midsland
« Reactie #4 Gepost op: 9 juli 2008, 16:44:12 »


Je hebt gelijk natuurlijk,  alleen weten we helemaal niet wat Doeksen wil.
Misschien gaan ze alleen maar kijken.
Is het schip wel beschikbaar trouwens,  misschien juist nu wel vanwege de hoge brandstofkosten.
Misschien wil Doeksen de motoren wel vervangen, misschien dan toch nog allemaal goedkoper dan nieuwbouw.
Of toch alsnog nieuwbouw?

Wel heel veel misschiens, afwachten dus maar tot dat we wat meer weten.
Nu wel heel erg speculatief.

Leen


natureboy

  • Gast
Re: Vervanging Midsland
« Reactie #5 Gepost op: 12 juli 2008, 10:10:56 »
Men moet zich wel realiseren dat de veerdienst voor ons de verbinding is met de wal, onze lifeline, waar we op aangewezen zijn en waar we als belangrijkste eis aan stellen dat die betrouwbaar is en veilig, en dat heeft Doeksen altijd heel behoorlijk waargemaakt, en dat meestal niet door innovativiteit, maar gewoon door aan te schaffen wat er op dat moment nodig was en wat er op de markt beschikbaar was, zeker, de eerste Koegelwieck was een primeur in Nederland op het gebied van snelle ferries, maar ook een noodzaak, want anders was er iemand anders in dat gat gesprongen, uiteindelijk is er in de zomer van 1969 al een experiment met een sneldienst geweest door een ander bedrijf.
« Laatst bewerkt op: 24 juli 2009, 15:34:27 door PiebeJanMan »

willem boot

  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.170
Re: Vervanging Midsland
« Reactie #6 Gepost op: 12 juli 2008, 14:33:24 »
Rederij Doeksen is lang niet dat onstuimig vernieuwende bedrijf dat je voorstelt met alle kreten vandien als progressief, anarchistisch en dergelijke (de familie lopen de rillingen over de rug bij dit soort teermen). Doeksen is een zeer goed op het geld passend bedrijf dat pas sedert de laatste Friesland zer voorzichtig aan het vernieuwen is geslagen. In de jaren tussen 1930 en 1990 is men erin geslaagd met zeer goedkoop materieel veel reserves op te bouwen om de zaak uiteindelijk te krijgen waar die in toenmalige theorie paste: zo weinig mogelijk schepen, wat erop neerkwam dat men voor Vlieland en Terschelling ieder 1 hoofdschip had en 1 reserve voor naar beide eilanden
« Laatst bewerkt op: 24 juli 2009, 15:33:51 door PiebeJanMan »

Leen

  • Marconist
  • ****
  • Berichten: 474
Re: Vervanging Midsland
« Reactie #7 Gepost op: 12 juli 2008, 18:06:03 »
Hierop voortbordurende:

Zeker door de vaart door de Slenk duurt de overtocht met de Friesland wel lang, al snel twee uur. 
 

De vraag is moet je voor de vervanging van de Midsland nieuw bouwen of moet je een goed bestaand schip nemen.

Ivm de snelle prijsstijgingen van de olie vallen beschikbare snelboten als het ware van de boom, op veel diensten worden deze diensten als te duur gestaakt. 
De hier genoemde Nixe is met uitgebreide ombouw incl motoren misschien wel goedkoper dan nieuwbouw.
De afmetingen van het schip lijken  in ieder geval perfect.

Maar misschien heeft Willem Boot hij schrijft tenslotte het boek over Doeksen meer inside informatie.

Leen
 


PiebeJanMan

  • Forumbeheerder
  • Kapitein
  • *****
  • Berichten: 1.734
  • Geslacht: Man
  • Geniet, maar vaar met regelmaat mee!
    • Golven op zee
Re: Vervanging Midsland
« Reactie #8 Gepost op: 22 oktober 2008, 18:32:30 »
Laatste nieuws wat ik heb:

Bouwplannen liggen klaar, werf en alles is geselecteerd, maar er wordt gewacht totdat er een concessie voor Doeksen komt. (En EVT dus niet meer mag varen)

Het schip zal de hoofdboot op Terschelling worden. De Friesland zal dus reserve worden en ook op Vlieland moeten varen bij het uit dienst zijn van de Vlieland.
« Laatst bewerkt op: 24 juli 2009, 11:35:09 door PiebeJanMan »

willem boot

  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.170
Re: Vervanging Midsland
« Reactie #9 Gepost op: 24 oktober 2008, 14:22:24 »
Het heeft er toch even om gespannen of er een nieuwe boot stijl nieuwe Vlieland voor TS zou komen. Achtergrond daarvan waren de problemen met de Vlieland (Ducktails) EN de strategie van het bedrijf. De TSM zit eigenlijk op dit moment op een draaipunt in de historie: passagiersvervoer helemaal snel en de rest langzaam of toch weer een conbinatieschip? Dan spelen de gasolieprijzen natuurlijk een enorme rol.

Kernpunt is, dat men het een tijdje terug eigenlijk nog niet wist. Er is nog niet zo lang geleden serieus over de hele zaak nagedacht, wat zich zo ongeveer uit in de exploitatie van de Noord-Nederland. Het gaat dan om het strategische bedrijfsmodel, waarin de meest voor de hand liggende optie is, passagiersvervoer volledig te scheiden van het vracht-/autovervoer. Voordeel is, dat er dan kan worden volstaan met betrekkelijk simpele schepen van de twee types en heel kort door de bocht zou je dan de scheiding krijgen tussen Tiger en een vergrote Noord-Nederland. Over dat model is heel serieus nagedacht, maar er kleven een paar evidente nadelen aan. Voor de scheiding Vrachtautovervoer/passagiers is het model zonder meer logisch. Je kan dan beter een conventionele, uitgeklede Friesland laten bouwen in verband met de ongelijklastige ligging van een cat bij belading en lossing (kijk maar eens wat er gebeurt als de Noord-Nederland aan het laden is...). Dezelfde scheiding aanbrengen bij luxe-autovervoer werkt niet goed, omdat er dan ofwel door het personeel moet worden geladen/gelost, ofwel de passagiers hun auto moeten ophalen wat veel geloop en gerommel betekent, je kan immers beter de automobilisten aan boord voor het afmeren laten rondhobbelen dan ze eerst weer aan boord te moeten nemen om het wagentje op te zoeken. Resultaat: gezeur en tijdverlies. Daarom is de gedachte aan "absolute scheiding" weer losgelaten en daarom "geloof ik niet erg aan een conventioneel schip".
Van een nieuwe cat, vergroot model Vlieland, kan veel worden verwacht, maar er kan ook veel fout gaan (Ducktails), omdat de ontwerpen voor dit soort schepen zo ongelooflijk kritisch zijn. 't  Is overigens een machtig interessante ontwikkeling die veel te weinig aandacht krijgt.

Ik kan overigens goed begrijpen dat niet iedereen zich op deze manier voor de bootdienst interesseert, dus daarom zal ik het hierbij maar laten, anders ben ik nog wel een paar uur aan het schrijven en dan zou dit misschien op het derde boek uitdraaien ('Holland PESK' even buiten beschouwing latend).

Op het "tweede", Leen, zal je toch echt nog even moeten wachten. Officieel wordt het op 8 november gepresenteerd, maar dan zal het er nog niet zijn. Dat heeft redenen, die ik hier niet kan en/of mag vertellen, maar dat wordt wel duidelijk, dus...........  Nog Even Geduld!

In elk geval wordt het geen tweede SSS, teksten worden veel toegankelijker en er worden veel meer foto's afgedrukt, alles in full color. Dit boek moet naar een veel groter publiek dan SSS, dat meer voer voor scheepologen is. Of bedrijfskundig ge
« Laatst bewerkt op: 24 juli 2009, 15:35:48 door PiebeJanMan »

Leen

  • Marconist
  • ****
  • Berichten: 474
Re: Vervanging Midsland
« Reactie #10 Gepost op: 28 oktober 2008, 08:20:20 »



Beste Willem,

Wat ik niet wist en daar doel ik op is dat Doeksen er over dacht het passagiersvervoer helemaal apart af te wikkelen.
Dan maakt het wel wat uit wat voor een vloot je daarbij wil.
Doe verder jezelf niet tekort, want ook uit je boeken komt veel informatie.

groeten


Leen

willem boot

  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.170
Re: Vervanging Midsland
« Reactie #11 Gepost op: 28 oktober 2008, 11:02:51 »
Leen, De scheiding passagiers/vracht is een normale overweging in een bootdienst. Het is eigenlijk een gevolg van de ontwikkelingen in de jaren '50 (en eerder, maar dat was allemaal heel klein), toen steeds meer vrachtvervoer zich anders ging ontwikkelen: niet meer op de kant overladen > schip, aan de andere kant schip>auto, maar de hele vrachtwagen mee. In feite is dat "vervoer in ongebroken lading" en dat ontwikkelde zich tot containers. Het overzetten van vrachtwagens was in feite dus vroege containerisering.
Het vervoer van diezelfde vrachtwagens samen met passagiers leidde weer tot de vraag of dat wel allemaal zo gelukkig was, zeker toen de kopladingdienst er eenmaal was. Die kwam gelijk met de eerste 'Koegelwieck', waarvan toen niemand verwachtte dat dat vervoer zo'n succes zou worden, juist vanwege de extra tarieven.  Vervolgens kom je dan als rederij voor de vraag: is daar niet veel meer behoefte aan en moeten we dat verder ontwikkelen = scheiden? De vergrote capaciteit van de Friesland voor auto's bleek toch weer te leiden tot meer passagiersvervoer MET auto en daaruit volgde de conclusie dat volledig scheiding weer niet mogelijk was (de automobilist moet je niet van z'n blik scheiden, kort door de bocht geredeneerd). Dat is dus wat er gebeurde.
Tegelijk weet elke reder van een bootdienst in NL en daarbuiten, dat een resitijd > 1,5 uur leidt tot verveling bij de toeristen. Dat gaat dan om de gemiddelde toerist = passagier op een veerboot. De kinderen gaan jengelen, "je ziet alleen maar water", "zijn we er nou nog niet". In de duur van de overtocht zit een kritische grens. Dus zal de ondernemer zoeken naar een sneller schip, wat weer x brandstof extra kost. Dat kan weer worden gecompenseerd door tijdwinst/minder vaaruren en ga zo maar door. Dat is nu precies de reden dat de Rederij en de Australi

Leen

  • Marconist
  • ****
  • Berichten: 474
Re: Vervanging Midsland
« Reactie #12 Gepost op: 28 oktober 2008, 14:00:52 »



Een logisch verhaal al staat het wel haaks op de roll on roll off gedachte die de grote rederijen kenmerkt.
Denk bijvoorbeeld aan Ropax, cruise ferry en wat dies meer zij.
Juist bij dergelijke concepten worden auto's vracht en passagiers bij elkaar gebracht zodat deze bij elkaar zoveel mogelijk opleveren.

de Friesland is aan de langzame kant, de overtochten duren zeker door het verzanden van het Schuitengat twee uur, te lang
dus voor de gemiddelde vakantieganger.

Ik ben benieuwd wat het wordt, zeker als de tekeningen zoals Piebe zegt al klaar zijn.




Groeten


leen


valkenier

  • Ketelbinkie
  • *
  • Berichten: 44
Re: Vervanging Midsland
« Reactie #13 Gepost op: 28 oktober 2008, 23:00:22 »
Te lang.. te lang....

Wat een onzin, die boottocht is toch prachtig. En hoe scheepser hoe mooier.
En die kinderen neem je toch gwoon mee aan dek. Van alles te zien onderweg, als je ze er even opwijst.
Leuker dan in de ballenbak onderdeks in 40 minuten over het wad jakkeren zonder echte zeehonden/boeien/bruine vloot/zandbanken/geulenstelsel/eilanden aan de horizon/etc te hebben gezien.



natureboy

  • Gast
Re: Vervanging Midsland
« Reactie #14 Gepost op: 29 oktober 2008, 07:16:52 »


Wat een onzin, die boottocht is toch prachtig. En hoe scheepser hoe mooier.


Ik denk dat ik Willem en  jou allebei in zekere zin gelijk moet geven, er is een steeds grotere wordende categorie gasten, die de veerboot als noodzakelijk kwaad ziet. Dat is de categorie die zich op het eiland ook voorbeweegt in een vette (bij voorkeur zwarte) SUV met privacy glass en die je dus ook niet bij paal drie tegen zult komen. Stel je voor, een heel eind lopen. Deze groep wenst ook vermaakt te worden, en ziet dus ook niets in de door jouw genoemde zaken, maar die zijn inderdaad gecharmeerd door ballenbakken, de onvermijdelijke tv schermen, en kitscherige "luxe" interieurs a la Tiger, want zelf vermaken?, dat kunnen ze niet. Kortom, dat is de gast, die de gemeente Terschelling en een aantal ondernemers hier blijkbaar wil trekken, al was het alleen maar het prijsbeleid. Laten we eerlijk zijn, voor de gewone mensen blijft er, door de steeds groter en duurder wordende accomodaties weinig over. Misschien overdrijf ik nu een beetje, ;) maar in dit verhaal zit wel degelijk een kern van waarheid.  ;D
De rederij speelt daar op in, wel begrijpelijk van hun kant, nu er toch concurrentie op de loer ligt, met de nieuwbouw van de schepen. Mijns insziens zou het wijzer zijn, dat de gemeente Terschelling, met de reder(s) om tafel ging, om eens te gaan brainstormen over een beperking van het autogebruik, en de daaruit voortvloeiende consequenties voor de bouw van nieuwe schepen.
Gelukkig valkenier, ik geef je volkomen gelijk, en ze zijn er nog wel, de mensen die hun kinderen opvoeden met de bijzonderheden van het gebied waar de schepen varen, er zelf van genieten, en ik hoop dat die er ook blijven. Ik ben ook op die manier opgevoed en geniet eigenlijk na al die keren nog steeds van de bootreis met een schip als de Midsland. Vroeger keek ik al lang voor de vakantie uit naar juist die bootreis en een maal aan boord kon ik niet wachten tot mijn vader ons mee naar dek nam. Die waarnemingen hebben mijn leven in ieder geval verrijkt.


Pieter