Auteur Topic: s.s. Terschelling  (gelezen 19034 keer)

Wim Vink

  • Kapitein
  • *
  • Berichten: 2.848
  • Geslacht: Man
Re: s.s. Terschelling
« Reactie #15 Gepost op: 21 juli 2015, 09:55:34 »
Aankomst van de Terschelling omstreeks 1900.
Let eens op de mode van die tijd :).



foto: coll. H. Rexwinkel
met vriendelijke groeten,
Wim Vink

Wim Vink

  • Kapitein
  • *
  • Berichten: 2.848
  • Geslacht: Man
Re: s.s. Terschelling
« Reactie #16 Gepost op: 30 oktober 2015, 10:03:41 »
Wat het digitaliseren van familiealbums toch oplevert :):

De Terschelling in het laatste bestaan van zijn leven: als veerboot Vlielandia tussen Ts en Vlie.
Foto van 1933-1934.



foto: coll. Cees Spits
met vriendelijke groeten,
Wim Vink

rovinge

  • Vlielander
  • Machinist
  • *
  • Berichten: 114
    • Ovinge Fotografie
Re: s.s. Terschelling
« Reactie #17 Gepost op: 7 augustus 2017, 23:09:30 »
Kan dit de Vlielandea zijn?

Ik ga hierbij meer op de vage vorm af dan echt op detail. Op het achtersteven lijkt een sloep te hangen; die zie ik niet op andere foto's van de Vlielandea die ik tegen kom.

Foto is uit de collectie van mijn Oom Dirk de Koning, door hemzelf geschoten vanaf de duinen op de Noordoosthoek van Vlie en ik schat in het jaar 1936 gezien de verzameling waar deze in zat.

Gedigitaliseerd van een 6x6 ZW-negatief; scherper dan dit wordt het niet, de foto zelf is erg korrelig.

Roel

Mijn foto's die ik post zijn auteursrechtelijk beschermd, tenzij specifiek anders vermeld in bovenstaand bericht. Gewoon delen op sociale media mag, maar niet commercieel.
Copyright (c) 2019 Roel A. Ovinge.

Wim Vink

  • Kapitein
  • *
  • Berichten: 2.848
  • Geslacht: Man
Re: s.s. Terschelling
« Reactie #18 Gepost op: 8 augustus 2017, 10:55:23 »
Interessant plaatje Roel. :)

Naast de Vlielandea zou het wellicht ook de Stortemelk II kunnen zijn.
Zoals je zelf al aangaf heeft de afbeelding te weinig scherpte om de details goed te onderscheiden..

Voor de Vlielandea is de schoorsteen wat kort en dik. Dit schip had een smallere en hogere.
Het grotere witte vlak aan de zijkant (afdekzeil) komt echter weer niet geheel overeen met de SM II.

Kortom: het blijft gissen. Maar evenzogoed hartelijk dank voor het opdiepen en digitaal maken van deze foto!
met vriendelijke groeten,
Wim Vink

rovinge

  • Vlielander
  • Machinist
  • *
  • Berichten: 114
    • Ovinge Fotografie
Re: s.s. Terschelling
« Reactie #19 Gepost op: 15 augustus 2017, 13:35:47 »
....Naast de Vlielandea zou het wellicht ook de Stortemelk II kunnen zijn.....

Wim, dank voor de aanwijzing. Nu ik een plaatje gezien heb van de SM II in het boek SSS (blz 206) ben ik het met je eens dat dit eerder de SM II is; vooral de hoog-hangende sloep op het achterdek, een hoge lichtgekleurde railing voor de opbouw op het voordek.

Ik kan verder weinig foto's van de SM II vinden... PS. Misschien moet ikzelf 's onder Slepers kijken; meer dan genoeg plaatjes van de SM II...

Roel

« Laatst bewerkt op: 15 augustus 2017, 13:54:15 door rovinge »
Mijn foto's die ik post zijn auteursrechtelijk beschermd, tenzij specifiek anders vermeld in bovenstaand bericht. Gewoon delen op sociale media mag, maar niet commercieel.
Copyright (c) 2019 Roel A. Ovinge.

Evert Jan

  • Marconist
  • ****
  • Berichten: 488
  • Geslacht: Man
Re: s.s. Terschelling
« Reactie #20 Gepost op: 15 augustus 2017, 15:15:04 »
Roel, Wim, als ik de laatste post van Wim in het topic van de Stortemelk II kijk dan lijkt het me vrijwel zeker dat het de Stortemelk II is, ook gezien de genoemde tijdsperiode...

Christian

  • Machinist
  • ***
  • Berichten: 221
  • Geslacht: Man
Re: s.s. Terschelling
« Reactie #21 Gepost op: 20 augustus 2017, 05:54:48 »
Vlielandiae/Vlielandia
Trouwens was het handiger als deze nieuwe topic deel zou uitmaken van "s.s. terschelling" - indien echter de verspreiding als fatsoenlijk moet worden beschouwd, mag ik dan even opmerken dat een VLIELANDEA sowieso niet bestond en -omdat ik in het dagelijks leven Latijnse geef,- de moeilijke, maar ook unieke naamgeving wellicht een beetje ophelderen.

We lezen bij F. Drost, Passagieren op de Wadden, 1980, blz 40:
"1933 werd rederij Doeksen dus eigenaresse. De oude 'Terschelling' werd omgedoopt tot 'Vlielandiae' en ging de 'Stortemelk' vervangen voor het vervoeren van passagiers van Vlieland naar Vlieree en omgekeerd. In de zomer van 1934 werd de boot nog een maand lang ingezet voor een dienst van Vlieland op Texel en Den Helder maar dat bleek niet rendabel te zijn en werd dus in volgende jaren niet herhaald."

Circa 1938 ligt de oude Terschelling, maar in dat jaar Vlielandae geheten, achter in de haven van Terschelling.
Niet veel later werd dit scheepje afgevoerd van de sterkte.

Volgens SSS, blz 320, s.v. TERSCHELLING werd de naam al in 1934 naar VLIELANDIA verandert. Dan dateert de foto uit 1933.

SSS blz 209:
Merkwaardig: de 'Terschelling' was na vijftig jaar eindelijk in Terschellinger hand gekomen; nog merkwaardiger: de boot kreeg de naam 'Vlielandiae' (= latijn voor: naar Vlieland), later gewoon 'Vlielandia'.

De naam "VLIELANDIAE" is een grillige kunstmatige latinisering. Gesteld dat er vandaag een MIDSLANDIAE :D was. Dan wordt de flauwekul als het gaat om taal onmiddellijk duidelijk: MID/MIT(T) en LAND zijn ongetwijfeld twee zuivere - filologisch gezien- Germaanse worden - met als achtervoegsel een misplaatst blijkend morfeem uit een romaanse taal.

Het woord bestaat morfologisch uit drie onderdelen:
a) naam van het eiland, b) de letter -"i"- als tussenvoegsel, zonder enige betekenis op semantisch gebied, c) het Latijnse achtervoegsel "-ae".

Over de vertaling heeft Willem Boot zich wel vergist:

Het suffix "-ae" werd in het Latijn gebruikt om te vermelden wie de eigenares is (genitief), of om te laten zien voor wie iets bedoeld is (datief).
Omdat een genitief of een datief altijd gekoppeld zijn aan een hoger begrip, moeten we stilzwijgend het woord navis (het schip) of navicula (het bootje) toevoegen. Dat komt neer op de volledige naam. Er zijn dus twee juiste, nabije vertalingen:

a) [navis/navicula Vlielandiae) --> "Het (kleine) schip van Vlieland" of:
b) [navis/navicula Vlielandiae] --> "Het (kleine) schip voor/opgedragen aan Vlieland"

In verband met geografische namen bestaat er bovendien een deerde, hier minder waarschijnlijke mogelijkheid,
de oude zelfstandige locatief, (oorspronkelijk -ai, in het klassieke Latijn verschijnend als -ae.)
De locatief toont waar zich iets bevindt. Dus:

[navis] Vlielandiae = [de boot die zich] op Vlieland [bevindt]

Om te vermelden dat iemand ergens heen onderweg is, werd de vierde naamval met het suffix -am gebruikt.
Ze hadden haar dan Vlielandiam moeten noemen:
[navicula] Vlielandiam [petens] = [de/een boot op weg] naar Vlieland

Elke vrouwelijke voornaam op -a is eigenlijk een latinisering, vandaar zijn alle scheepsnamen eindigend op -a-op morfologisch gebied automatisch ook latiniserend. Maar de scheiding tussen onzin en zin begint wanneer er bovendien een semantische betrekking aanwezig is, bijv. WILHELMINA, CHRISTINA enz. (PSD) verwezen symbolisch naar het koningshuis. Of in het geval van een BRITANNIA (Cunard) is de historische betrekking vanzelfsprekend. Stena is gesplitst: Het adjectief "BRITANNICA" bestond in het kjlassieke Latijn, "HOLLANDICA" is vrij verzonnen en dient hoogstens BATAVICA te heten.

Conclusie: Wie had toen de naam VLIELANDIA(E) uitgevonden? a) een gymnasiast, b) wellicht tegelijk een grappenmaker.

Wim Vink

  • Kapitein
  • *
  • Berichten: 2.848
  • Geslacht: Man
s.s. Terschelling
« Reactie #22 Gepost op: 12 maart 2018, 15:36:57 »
Binnenkomst te Harlingen van de postboot Terschelling.
Deze postkaart zal onder tussen circa 100 jaar oud zijn.



ansichtkaart: coll. Heleen Rijf
met vriendelijke groeten,
Wim Vink

careljan

  • Ketelbinkie
  • *
  • Berichten: 33
Re: s.s. Terschelling
« Reactie #23 Gepost op: 25 augustus 2018, 17:42:03 »
De Terschelling als IJsselmeer (op grond van handmatige datering op de kaart) bij de Afsluitdijkwerken.

JoopBeijaard

  • Machinist
  • ***
  • Berichten: 143
Re: s.s. Terschelling
« Reactie #24 Gepost op: 11 november 2019, 14:11:00 »
   
    De Terschelling in de haven van Harlingen.

JoopBeijaard

  • Machinist
  • ***
  • Berichten: 143
Re: s.s. Terschelling
« Reactie #25 Gepost op: 30 december 2019, 16:06:28 »


   De Terschelling als IJsselmeer.
   

JoopBeijaard

  • Machinist
  • ***
  • Berichten: 143
Re: s.s. Terschelling
« Reactie #26 Gepost op: 27 februari 2020, 18:23:55 »




  De Terschelling als IJsselmeer.

careljan

  • Ketelbinkie
  • *
  • Berichten: 33
Re: s.s. Terschelling
« Reactie #27 Gepost op: 19 juni 2021, 15:56:52 »
De Terschelling in de haven van Harlingen. Voor verzamelaars: de briefkaart (gedateerd ca. 1905) is te koop op Marktplaats. Zien we ook de Kraus niet op de achtergrond? Dan is de datering twee jaar te vroeg. Overigens geeft deze kaart ook een mooi beeld van de infrastructuur van de haven begin 20e eeuw.