Schepen van Doeksen > Schepen niet meer in dienst van Doeksen

s.s. Terschelling

(1/6) > >>

The Lighthouse:
Honderd jaar geleden veranderde het postvervoer van en naar Terschelling. Tot dat tijdstip
werd in eerste aanzet een verbinding in stand gehouden vanuit Amsterdam via Den Helder,
Texel en Vlieland. Later werd de verbinding onderhouden per postpraaiboot vanuit Harlingen
naar Vlieland en Terschelling. Deze verbindingen waren afhankelijk van weer, wind en getijde.
M.i.v. 1 juli 1883 veranderde dit, doordat toen een stoomboot werd ingezet voor de verbinding
Terschelling-Harlingen v.v. Vanaf dat moment kan dus worden gesproken van een verbinding
die rechtstreeks en op vaste  tijdstippen werd uitgevoerd.
Dit gebeurde met het stoomschip 'TERSCHELLING'

careljan:
Op een site over de Afsluitdijk kwam ik deze briefkaart tegen. Volgens mij is het de ex-Terschelling, toekomstige Vliandia(e) in de dienst 'Medemblik-Wieringen-Harlingen' van Kool. 'Deze dienst', aldus Willem Boot in Schepen, Schelpen, Schuitengat op blz. 207, 'was vooral bedoeld om nieuwsgierige toeristen een 'sea-side-view' op de voor die tijd gigantische Zuiderzeewerken te bieden.'

Careljan


Wim Vink:
In het museum Het Behouden Huys te West-Terschelling is momenteel een tentoonstelling samengesteld van diverse schilderijen van het eiland en schilders i.v.m. het vertrek van conservator en kunstschilder Frans Schot.
Daarbij hing ook dit schilderij van onbekende herkomst van de Terschelling.



foto: © Wim Vink

Gijsha:
Hierbij een plaatje van de "Terschelling" afkomstig van een gedenkmapje ter gelegenheid van het 100 jarig bestaan van de postdienst in 1983. Vandaar ook het rode lijntje.
Groet,
Gijs Hesselink

Gijsha:
Nog een ansicht van de "Terschelling" in de Terschellinger haven. Jaar: ca. 1902.

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie