Auteur Topic: Artikelen (krant, tijdschrift, enz.)  (gelezen 17808 keer)

Christian

  • Machinist
  • ***
  • Berichten: 221
  • Geslacht: Man
Re: Artikelen (krant, tijdschrift, enz.)
« Reactie #30 Gepost op: 1 mei 2015, 21:00:25 »
MS Vlieland - De nieuwe trots van Harlingen
Bron: "Over ’t Wad" | juli 2005:
Door Pam van Vliet:

Hoewel menig Vlielandganger de oude Oost-Vlieland zal missen, was het onvermijdelijk dat er een nieuw schip in de vaart genomen zou worden voor de veerdienst Harlingen - Vlieland. De Oost-Vlieland was gewoon ‘op’.

Dat bleek ook uit het uitvallen van één van de beide motoren, in mei van dit jaar. Slechts enkele maanden voordat het schip definitief uit de vaart genomen zou worden, kreeg Doeksen te maken  met deze fikse tegenvaller. Behalve motorisch begonnen er ook steeds meer storingen te ontstaan in het elektrisch systeem en begon het schip andere gebreken te vertonen. Vreemde hobbels en bobbels in de vloeren en de huid kwamen steeds vaker voor.

Door de schade aan de Oost Vlieland was het even improviseren voor Doeksen. De Midsland, die normaal de extra afvaarten naar Terschelling verzorgt, werd op de dienst Vlieland gezet en de Oost-Vlieland voer (op één motor) de extra vaarten naar Terschelling.

Verre van ideaal, zeker rond hoogtijdagen als Oerol. Met de nieuwe trots in de vloot van Doeksen zijn dergelijke problemen verleden tijd. De Ms Vlieland is een modern schip van het type catamaran. Twee rompen dus, net als Doeksens snelboot Koegelwieck en vrachtboot Noord-Nederland. Voordeel van deze rompvorm is dat die heel stabiel op het water ligt.

De Ms Vlieland is ontworpen in Australië en gebouwd op de Filipijnen. Het Eindhovense bureau Kooymans Design ontwierp het interieur. Nog wat harde cijfers: Het bootje is 64 meter lang, 17 meter breed en steekt 2,5 meter diep. Dat is niet diep. Waarom slaat hij niet om? Omdat de rompen en het autodek van staal zijn en de bovenbouw van aluminium. Het zwaartepunt ligt dus laag!

De voortstuwing geschiedt door vier schroeven, aangedreven door vier motoren van elk 630 kW. Voor optimale wendbaarheid komen daar nog eens vier roeren en vier boegschroeven van elk 150 kW bij.

Hoe hard gaat ie met al die motoren? Ongeveer net zo snel als de Oost Vlieland: 14 knopen (ongeveer 26 km/uur). We komen dus niet sneller op Vlieland aan, maar wel een stuk comfortabeler. De Oost-Vlieland is dood (snik), leve Ms Vlieland!

L.Noorman

  • Algemene moderator
  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 512
  • Geslacht: Man
Re: Artikelen (krant, tijdschrift, enz.)
« Reactie #31 Gepost op: 19 januari 2016, 21:54:17 »
Een tijdje geleden had ik een foto van het MV SERENGETI (Ex MIDSLAND/VLIELAND) geplaatst dat een schip heeft geholpen bij een ongeval. Vervolgens nam de SERENGETI het schip op sleeptouw. Erg bijzonder, maar misschien nog bijzonderder is dat het in het verleden al eens eerder is gebeurd.



© Leeuwarder Courant - 1991-07-15
« Laatst bewerkt op: 1 december 2019, 15:28:25 door L.Noorman »

L.Noorman

  • Algemene moderator
  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 512
  • Geslacht: Man
Re: Artikelen (krant, tijdschrift, enz.)
« Reactie #32 Gepost op: 3 oktober 2016, 22:56:46 »
Een mooi artikel over de sneldienst geschreven door Willem J. J. Boot. Het artikel komt uit het "Terschelling Magazine", 2e jaargang nr. 2 - voorjaar 1991.









© Terschelling Magazine & Willem J. J. Boot
« Laatst bewerkt op: 1 december 2019, 15:41:13 door L.Noorman »

Amelander Historie

  • Ketelbinkie
  • *
  • Berichten: 1
Re: Artikelen (krant, tijdschrift, enz.)
« Reactie #33 Gepost op: 20 oktober 2016, 22:14:04 »

Op 29 november 2016 zal het boek ‘Gestrand, gered, geborgen. De strandingen van de ‘Malmö’ en de ’Tartar’ bij Ameland. November 1928.’ verschijnen. Daarin worden zeer uitvoerig de gebeurtenissen op en na 16 november 1928 beschreven die toen de bewoners van Ameland en Terschelling in hun ban hielden. In een zuidwesterstorm raakt het Zweedse stoomschip ‘Malmö’ stuurloos. Een sleepactie van de firma Doeksen mislukt en het schip loopt bij Nes aan de grond. De sloep waarmee een aantal bemanningsleden zich in veiligheid wil brengen, slaat om. Drie opvarenden verdrinken, elf bereiken op eigen kracht de kust en worden opgevangen in wat nu Hotel de Jong is. De bemanning van een van de inmiddels uitgerukte reddingboten ziet kans de nog aan boord van de ‘Malmö’ gebleven zes opvarenden van het schip te halen.

Tijdens de daaropvolgende bergingsactie die onder leiding van Jan Doeksen en N.C. Taylor Kraaij wordt uitgevoerd door Zweden, Amelanders en Terschellingers, steekt op 23 november een nieuwe storm op. Achtereenvolgens komen vanaf Terschelling en Ameland reddingboten in actie, waarbij het een ploeg van Ameland uiteindelijk lukt om de bergers in veiligheid te brengen.

In een derde novemberstorm loopt op 26 november nabij Ballum het Noorse schip de ‘Tartar’ aan de grond. Bergers en jutters proberen zo veel mogelijk van de ladingen hout te bemachtigen, zelfs met gebruik van explosieven. Sommige jutters worden betrapt en gestraft.

Door de inzet van een sleepboot van Doeksen in het allerprilste begin, het uitvaren van de reddingboot ‘Brandaris’, en het feit dat de firma Doeksen in eerste instantie de berging binnensleepte, zijn deze strandingen ook vanuit Terschellinger perspectief interessant. Dankzij een duik in het rijke archief van de firma Doeksen, kon vrij uitgebreid aandacht besteed worden aan de berging.

Het boek is rijk geïllustreerd en telt 112 bladzijden. Tot 15 november loopt een online intekenactie waarbij u korting en een gesigneerd exemplaar krijgt. Meer info: www.amelanderhistorie.nl/products/gestrand-gered-geborgen/

Wim Vink

  • Kapitein
  • *
  • Berichten: 2.848
  • Geslacht: Man
Re: Artikelen (krant, tijdschrift, enz.)
« Reactie #34 Gepost op: 25 oktober 2016, 22:15:53 »
Het hierboven bedoelde boek kan ook rechtstreeks bij de auteur worden besteld, zo meldde Kees Dekker (archivaris van Doeksen) mij:

met vriendelijke groeten,
Wim Vink

L.Noorman

  • Algemene moderator
  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 512
  • Geslacht: Man
Re: Artikelen (krant, tijdschrift, enz.)
« Reactie #35 Gepost op: 9 december 2016, 17:03:40 »
Zo, even weer wat activiteit op het forum. MS Koegelwieck (2) in nieuwstaat! Het artikel is geschreven door Willem J.J. Boot en stond in het Terschelling Magazine, 3e jaargang (1992), nr. 2.







Illustratiecredits gaan naar Jan Heuff en Henry Drost (pag 42, foto 1). Uiteraard ook Terschelling Magazine voor het uitbrengen voor dit artikel
« Laatst bewerkt op: 1 december 2019, 15:30:35 door L.Noorman »

L.Noorman

  • Algemene moderator
  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 512
  • Geslacht: Man
Re: Artikelen (krant, tijdschrift, enz.)
« Reactie #36 Gepost op: 9 december 2017, 17:40:45 »
Precies een jaar geleden heb ik een laatste artikel gepubliceerd uit een oude uitgave van de Terschellinger. Bij deze een artikel waar wat informatie staat over de Stuifdijk. Een schets met een eventuele kleurstelling is hiervoor gemaakt. Ik denk dat het definitieve ontwerp toch wat beter uit de verf kwam.  :) Ik zal proberen om de aankomende tijd een aantal andere artikelen te plaatsen.






© Terschelling Magazine. 1990, nr. 1.
Tekst: Jan Heuff
Illustraties: pag 20: W. de Vries Lentsch. Pag 21: Mulder en Rijke.
« Laatst bewerkt op: 1 december 2019, 15:32:13 door L.Noorman »

L.Noorman

  • Algemene moderator
  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 512
  • Geslacht: Man
Re: Artikelen (krant, tijdschrift, enz.)
« Reactie #37 Gepost op: 10 december 2017, 10:18:42 »
Drie generaties Noord Nederland. Inmiddels zijn we, zoals alom bekend, aangekomen bij de vierde generatie. Dit artikel komt uit 1990, enkele maanden nadat Terschelling afscheid had genomen van de Bereboot.







© Terschelling Magazine. nr 2, 1990
Geschreven door Jan Heuff
Foto's pag 44/45: Harlinger Courant
Pag 45: Cor Swart
pag 46: Collectie Fleet File
« Laatst bewerkt op: 1 december 2019, 15:33:17 door L.Noorman »

L.Noorman

  • Algemene moderator
  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 512
  • Geslacht: Man
Re: Artikelen (krant, tijdschrift, enz.)
« Reactie #38 Gepost op: 12 december 2017, 14:32:52 »
In 1991 was het veertigjarige bestaan van de Holland (4). In '91 was het schip nog actief in de exploitatiedienst door Rijkswaterstaat. De toekomst was nog erg onzeker. Inmiddels weten we, dat dit helemaal goed gekomen is!









© Terschelling Magazine, 1991 nr 4.
Geschreven door Willem J. J. Boot
Foto's: Willen J.J. Boot, pag 42, 44, 45
Flying Focus: pag 44
Rederij Doeksen: pag 44.
« Laatst bewerkt op: 1 december 2019, 15:34:56 door L.Noorman »

robert

  • Ketelbinkie
  • *
  • Berichten: 7
  • Geslacht: Man
Re: Artikelen (krant, tijdschrift, enz.)
« Reactie #39 Gepost op: 12 december 2017, 17:56:13 »
Ik heb ook de overtocht met de Holland meegemaakt in 1958. De Friesland was vol. Mijn vader met auto op de Friesland, maar moeder en 4 kinderen gingen over met de Holland. Later in 2015 ben ik nog eens met de Holland over gevaren. Dit was ook leuk, maar een heel andere ervaring vergeleken met destijds. Toen was de Holland volgepropt, later met 40 donateurs.
Van de forumleden heeft waarschijnlijk alleen Wim Vink deze ervaring.

Wim Vink

  • Kapitein
  • *
  • Berichten: 2.848
  • Geslacht: Man
Re: Artikelen (krant, tijdschrift, enz.)
« Reactie #40 Gepost op: 12 december 2017, 20:23:14 »
Ik heb ook de overtocht met de Holland meegemaakt in 1958. De Friesland was vol. Mijn vader met auto op de Friesland, maar moeder en 4 kinderen gingen over met de Holland. Later in 2015 ben ik nog eens met de Holland over gevaren. Dit was ook leuk, maar een heel andere ervaring vergeleken met destijds. Toen was de Holland volgepropt, later met 40 donateurs.
Van de forumleden heeft waarschijnlijk alleen Wim Vink deze ervaring.


Inderdaad :)
met vriendelijke groeten,
Wim Vink

arthur

  • Machinist
  • ***
  • Berichten: 163
  • Geslacht: Man
Re: Artikelen (krant, tijdschrift, enz.)
« Reactie #41 Gepost op: 13 december 2017, 09:52:12 »
Ik heb ook de overtocht met de Holland meegemaakt in 1958. De Friesland was vol. Mijn vader met auto op de Friesland, maar moeder en 4 kinderen gingen over met de Holland. Later in 2015 ben ik nog eens met de Holland over gevaren. Dit was ook leuk, maar een heel andere ervaring vergeleken met destijds. Toen was de Holland volgepropt, later met 40 donateurs.
Van de forumleden heeft waarschijnlijk alleen Wim Vink deze ervaring.
Begin jaren 60 gingen mijn ouders met mij en mijn zus vaak in de bouwvak op de eerste zaterdag naar Terschelling. Deze boot vertrok dan al om 07.00 uur vanuit Harlingen, en was meestal vol, maar niet overvol zoals op de rest van die dag en zoals op de Friesland, Oosterschelde en Schellingerland en de 2e en 3e vaart van de Holland; auto's aan dek kan ik mij niet herinneren, wel heel veel fietsen. De meeste passagiers waren toen mensen uit de omgeving van Harlingen en de kop van Noord Holland, heb ik ooit eens gehoord. Vele mensen hadden toen nog geen auto en konden in 82 a 83 nog niet zo vroeg in Harlingen zijn. Wel weet ik nog, dat ook af en toe de (kleine) Vlieland diezelfde dag om die tijd vertrok naar Vlie... Ik denk dat ik als klein manneke vaker met de Holland dan met de Friesland ben overgezet...


L.Noorman

  • Algemene moderator
  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 512
  • Geslacht: Man
Re: Artikelen (krant, tijdschrift, enz.)
« Reactie #42 Gepost op: 16 december 2017, 11:13:15 »
In 1993 vonden enkele verschuivingen plaats in de Doeksenvloot. De Schellingerland zou gerenoveerd worden en ingezet worden op de Vlielanddienst. De Vlieland zou de verkoop in gaan. Dit betekende dat Terschelling haar reserveschip kwijt raakte en dat er een nieuw schip moest komen. De rederij besloot, na twee eerdere aankopen, om aan te kloppen bij de Duitse rederij AG Ems. Inmiddels noemen wij dit schip al bijna 25 jaar "MS Midsland".  :)









© Terschelling Magazine, 1993 nr 1.
Geschreven door Willem J. J. Boot
Foto's: pag 42/43: Fleet File
pag 44/45: verzameling Willem J. J. Boot


« Laatst bewerkt op: 1 december 2019, 15:37:20 door L.Noorman »

L.Noorman

  • Algemene moderator
  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 512
  • Geslacht: Man
Re: Artikelen (krant, tijdschrift, enz.)
« Reactie #43 Gepost op: 18 december 2017, 20:03:01 »
Een artikel over de Rheinland, inmiddels de huidige Midsland en de keuzes om dit schip aan te kopen in 1993.





© Terschelling Magazine, 1993 nr 2.
Geschreven door: Willem J.J. Boot.
Foto's: pag 42: verzameling Willem J.J. Boot
Pag 42/43: Fleet file
« Laatst bewerkt op: 1 december 2019, 15:24:34 door L.Noorman »

PiebeJanMan

  • Forumbeheerder
  • Kapitein
  • *****
  • Berichten: 1.737
  • Geslacht: Man
  • Geniet, maar vaar met regelmaat mee!
    • Golven op zee
Re: Artikelen (krant, tijdschrift, enz.)
« Reactie #44 Gepost op: 12 januari 2018, 10:47:58 »
Hier deel 1 van Ferry & Cruise Review Spring 2017


Een Engels tijdschrift, genaamd Ferry&Cruise Review gaat, de naam zegt het al, over ferries en cruiseschepen.
Het tijdschrift verschijnt 1 maal per kwartaal en behandelt ferry nieuws in en om Engeland, Ierland, Scandinavie, de Middellandse zee enzv.
In de laatste drie nummers verschenen er artikelen met de naam The Hidden ferries of the Wadden Sea van een van hun correspondenten (Matthew Punter)
Voor Engelsen is de Waddenzee niet erg bekend laat staan de ferries die naar de eilanden varen.
Matthew voer op de Dokter Wagenmaker van TESO, de Vlieland, Friesland en Midsland van Doeksen, de Sier van Wagenborg, de Munsterland en Ost Friesland van AGEMS, de Helgoland van Cassen Eils, de Grete van ElbLink, de Rungholt en Uhtlande van Wyker, de Sylt Express van FRS en Menja en Fenja van Fanofaergen.

Als hij al deze ferries vergelijkt zegt hij:

The Vlieland is in fact a sort of wondership. Passengers board on de starboard side towards her stern and her interior is a clever split- level arrangement. The main deck features a large panoramic window over the stern with both bucket chairs and bar seating. Forward of this is a zone of exceptionally stylish low level sofas decorated in black and neon red and would not look out of place in  the nigthclub of the Viking Grace ( een cruise ferry die vaart tussen Stockholm en Turku)
En zo gaat hij nog even door. Ook de Friesland werd door hem een "impressive vessel" genoemd, maar out of place was de Midsland.

Na alle schepen gezien te hebben zegt hij verder:
The Vlieland of Rederij Doeksen was the best ferry by a country mile met strong recommendations for both Dokter Wagenmaker and Helgoland.

Hij komt snel nog eens terug om de nieuwbouw schepen van Doeksen te zien maar ook de ferries naar de nog niet bezochte eilanden.
Favoriete eilanden hoe kan het ook anders zijn Vlieland en Terschelling natuurlijk maar ook Fohr is wel wat.

Interessant om de visie van een Engelse ferry journalist te lezen.
de artikelen zijn te groot om on line te zetten in de bijlagen.