Auteur Topic: Infrastructuur havens  (gelezen 119560 keer)

Christian

  • Machinist
  • ***
  • Berichten: 221
  • Geslacht: Man
Re: Infrastructuur havens
« Reactie #195 Gepost op: 18 mei 2015, 15:19:37 »
VISIOEN VAN EEN VERTREKHAL TE HARLINGEN
Bron: Leeuwarder Courant | 31-12-1986

WAARM ONTHAAL PLAN REIZIGERSTERMINAL VOOR EILANDGANGERS



HARLINGEN - Harlingen, Terschelling en Vlieland hebben gistermiddag positief gereageerd op een  plan om te komen tot betere havenaccommodaties voor reizigers van en naar de eilanden. De kosten van de bouw van zulke voorzieningen bedragen totaal zo'n f 12 miljoen. Directeur Gerrit Rombout van rederij Doeksen, met de plaatselijke VVV-kantoren en Harlingen Promotion initiatiefnemer van het plan, bood gistermiddag de gemeentebesturen van Harlingen, Terschelling en Vlieland een rapport aan over dit onderwerp.

Na ampel beraad besloten de gemeenten een 'duwgroep' te formeren, die de haalbaarheid van de plannen zal beoordelen. Die zal vooral afhangen van de omvang van de subsidies, die men van rijk en provincie verwacht. Rombout liet bij voorbaat al weten, geen geld in de voorzieningen te zullen steken.

Dergelijke investeringen leiden volgens hem tot hogere tarieven.Het plan is ontworpen door het Harlinger architectenbureau Van der Zee en Ybema en stedenbouwkundig bureau Vijn uit Oenkerk. Met name voor Harlingen zou uitvoering van de plannen ingrijpende wijzigingen met zich meebrengen. Meest in het oog springende element van het 'praatplan' is het gebouw aan de veerkade, waarin de reizigers op hun boten kunnen wachten.

In totaal zou daarin plaats moeten zijn voor zon vijftienhonderd mensen. Verder moeten er bij die wachtruimte een overdekte laad- en losmogelijkheid voor toeristen komen en fietsenstallingen, terwijl de passagiers via loopbruggen naar de veerboten geleid kunnen worden. Op die manier ondervinden de passagiers geen hinder van het laden en lossen van vrachtgoederen op het haventerrein.

Op het terrein achter restaurant Neptunus hebben de plannenmakers verder een parkeerdek gedacht,
waar zon driehonderd 'kortparkeerders' een plaatsje kunnen vinden. Het huidige grote parkeerterrein voor langparkeerders bij de Tjerk Hiddessluizen blijft in hun visie gehandhaafd. Verder moet er voor alle eilandgangers een duidelijke bewegwijzering komen. Nu lopen reizigers vaak doelloos rond in de regen op de veerkade en kunnen ze hun bagage niet kwijt. Alex Visser van Vijn:„We willen rust brengen in de gast die naar het eiland gaat".

Schiphol

Volgens architect Wietze van der Zee moet het gebouw op het haventerrein uitgevoerd worden in een transparante 'space frame-constructie', omdat het anders te kolossaal overkomt. Dat zou in Harlingen een aantasting betekenen van het beschermde stadsgezicht. De kleinere wachtruimtes op Terschelling en Vlieland moeten volgens hem in dezelfde stijl worden gebouwd. Van der Zee noemde Schiphol als inspiratiebron voor zijn architectonische ideeën.

De exploitatiekosten van het gebouw Harlingen kunnen volgens de initiatiefnemers gedeeltelijk worden gedekt uit verkoop van bijvoorbeeld koffie, lectuur, souvenirs en dergelijke in het gebouw. Daarbij wijzen zij op het aantal van 370.000 passagiers, dat jaarlijks vanuit Harlingen naar de eilanden wordt verscheept. Neptunus moet zich meer richten op de restaurant-functie, aldus Visser. Nu fungeert het restaurant vaak als wachtlokaal.

Steenbeek reageerde enthousiast op het plan. Hij repte van een 'Centraal Station Wadden bv', waarin volgens hem naast de drie gemeenten ook provincie en rijk vertegenwoordigd moeten zijn. „We gaan hiermee verder de baan op, als we niet te veel planologische tegenwind ontmoeten", aldus de Harlinger burgemeester. Zijn Terschellinger collega drs. Eduard Haaksman had het over net instellen van een 'duwgroep' („die werken sneller dan een stuurgroep"), die dit zijns insziens lovenswaardige particulier initiatief verder moet begeleiden. Haaksman noemde 1988 als streefdatum voor het in gebruik nemen van de accommodaties.

Wim Vink

  • Kapitein
  • *
  • Berichten: 2.848
  • Geslacht: Man
Infrastructuur havens
« Reactie #196 Gepost op: 13 juni 2015, 11:07:18 »
Omstreeks 1969 stonden de auto's voor Terschelling in Harlingen gewoon op de veerkade.



foto: coll. A. Veldhuizen
met vriendelijke groeten,
Wim Vink

Wim Vink

  • Kapitein
  • *
  • Berichten: 2.848
  • Geslacht: Man
Infrastructuur havens
« Reactie #197 Gepost op: 25 september 2015, 08:23:12 »
Een duidelijk overzicht van boven van de infrastructuur van West-Terschelling in 1989.
Aan de kade liggen de Noord-Nederland (Bereboot) en de Koegelwieck (I).



foto: George Visser
met vriendelijke groeten,
Wim Vink

Christian

  • Machinist
  • ***
  • Berichten: 221
  • Geslacht: Man
Re: Infrastructuur havens
« Reactie #198 Gepost op: 26 september 2015, 11:46:34 »
Wim, wat de datering van de volgende opname betreft, hebben ze bij het nationaal archief geen deskundigen.
Kortom, als wandelende encyclopedie van de wadden - jij moet de aangelegenheid dus ophelderen: Wanneer is deze foto genomen, a.u.b.?



Bron: gahetna.nl
« Laatst bewerkt op: 26 september 2015, 11:50:50 door Christian »

Wim Vink

  • Kapitein
  • *
  • Berichten: 2.848
  • Geslacht: Man
Re: Infrastructuur havens
« Reactie #199 Gepost op: 26 september 2015, 12:46:50 »
Wim, wat de datering van de volgende opname betreft, hebben ze bij het nationaal archief geen deskundigen.
Kortom, als wandelende encyclopedie van de wadden - jij moet de aangelegenheid dus ophelderen: Wanneer is deze foto genomen, a.u.b.?

Bron: gahetna.nl


Niet teveel eer a.u.b. Net als alle anderen probeer ik mijn steentje bij te dragen. Met elkaar kom je een heel eind. :)

Reagerend op de bedoelde foto:
Aan de veerbootkade zie ik de Vlieland liggen (ex-Midsland) met verbouwde salon, dus is de foto van 1988 of daarna.
Ook zie dat Neptunus er nog staat, dat werd in 1992 afgebroken.
Dus de foto zal tussen 1988 en 1992 zijn gemaakt.
met vriendelijke groeten,
Wim Vink

Zeekat

  • Ketelbinkie
  • *
  • Berichten: 9
Re: Infrastructuur havens
« Reactie #200 Gepost op: 26 september 2015, 20:16:09 »
Kan het toch niet een paar jaar eerder zijn? Ik heb zelf te weinig verstand van de vloot destijds om daar iets zinnigs over te kunnen zeggen, maar ik meen een paar DE-treinstellen te zien op de foto. Deze treinen werden begin jaren '80 vervangen door de bekende Wadlopers, rond '84 waren de DE-stellen op deze lijn compleet verdwenen.

Wel kan het natuurlijk zo zijn dat deze treinen die dag speciaal werden ingezet (dus misschien wel tussen '88 en '92), dat weet ik natuurlijk niet.  :)
~MS Midsland~

Christian

  • Machinist
  • ***
  • Berichten: 221
  • Geslacht: Man
Re: Infrastructuur havens
« Reactie #201 Gepost op: 26 september 2015, 22:56:44 »
Bedankt, heren; ik had zeker geen vieze plannen, om Wim te plagen  :), maar ik wist wel: deze opname is echt een kraker. Want

a) MIDSLAND vaart volgens mijn beeldscherm nog compleet in oude huisstijl, met zwarte boeg. Dus is het eerder dan 1985.
b) Zeekat heeft volgens mij gelijk wat de treinen betreft. Deze zijn in een scenario van eind jaren 80 niet meer van toepassing.


PiebeJanMan

  • Forumbeheerder
  • Kapitein
  • *****
  • Berichten: 1.736
  • Geslacht: Man
  • Geniet, maar vaar met regelmaat mee!
    • Golven op zee
Re: Infrastructuur havens
« Reactie #202 Gepost op: 27 september 2015, 18:56:04 »
Volgens de kaart met bouwjaren van woningen moet het tussen 1979 en 1982 zijn. In 1979 werden de loodsen links op de foto gebouwd, en in 1982 werden er huizen gebouwd rechts naast de kerk.
Ik gok dan op 1982, want bij Welgelegen ligt een 'apart' schip in aanbouw, dat zou best eens de KW 74, later SCH 27 kunnen zijn.
« Laatst bewerkt op: 2 oktober 2016, 19:03:38 door Vriend »

Tlautenbach

  • Ketelbinkie
  • *
  • Berichten: 42
  • Geslacht: Man
Re: Infrastructuur havens
« Reactie #203 Gepost op: 28 september 2015, 18:39:03 »
Redmer, je bent me net voor haha. De eerste stenen voor de wijk in aanbouw waaronder moriaanstraat en klaverbladstraat zijn in 1980 gelegd. Ik gok dus op 1980/1981. Scherp, van de aanbouw van het schip bij Welgelegen!

Wim Vink

  • Kapitein
  • *
  • Berichten: 2.848
  • Geslacht: Man
Infrastructuur havens
« Reactie #204 Gepost op: 28 oktober 2015, 11:49:40 »
Aanleginrichting West-Terschelling voor de Midsland in 1975 met tijdelijk ponton en passagiersbrug.
Verderop het ponton voor de sneldienst; toen de Koegelwieck (1).



dia: © Wim Vink
met vriendelijke groeten,
Wim Vink

Wim Vink

  • Kapitein
  • *
  • Berichten: 2.848
  • Geslacht: Man
Infrastructuur havens
« Reactie #205 Gepost op: 25 november 2015, 13:24:58 »
Een weinig bezette vertrekhal in de terminal van Harlingen op 23 NOV 2015.
(laatste snelboot moest nog vertrekken).



foto: © Marianne Hart
met vriendelijke groeten,
Wim Vink

L.Noorman

  • Algemene moderator
  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 509
  • Geslacht: Man
Re: Infrastructuur havens
« Reactie #206 Gepost op: 14 december 2015, 20:09:18 »


Een foto van de Terschellinger haven. Volgens het album moet deze genomen zijn op 8 juni 1981.
©Noorman
« Laatst bewerkt op: 25 oktober 2019, 10:42:21 door L.Noorman »

Jart

  • Ketelbinkie
  • *
  • Berichten: 11
Re: Infrastructuur havens
« Reactie #207 Gepost op: 12 maart 2016, 19:42:22 »
Ik denk dat ik deze vraag wel bij deze topic kan plaatsen. Het puzzelt mij enorm en ik heb het al aan een paar mensen gevraagd(ook op Terschelling) en die moesten het antwoord ook schuldig blijven.
Op de meerpalen van Rijkswaterstaat staat op elke meerpaal een nummer 5.17....of 5.32. Dit is alleen zo bij de meerpalen voor de Friesland en de Tiger/Koegelwieck. De meerpalen van de Koegelwieck voor Zeezicht en die van de Midsland hebben deze nummering niet.
Er dacht iemand dat dit te maken had met hoe de meerpalen geregistreerd staan bij RWS, maar dat betwijfel ik, net zoals hij ook deed overigens.
De meerpalen bij de Tiger begint weer opnieuw met 5.20 oid. Dus er is ook geen sprake van dat de nummering doorloopt. Heeft het iets met de lengte van de paal te maken?


En dan heb ik nog een vraag. Op de kade naast de aanlegplaats van de Friesland staat deze kraan met een slang die altijd naar binnen gaat via het luik waar de trossen worden aangegeven (dit luik heet natuurlijk anders, maar ik weet de naam niet). Is dit een slang voor de stookolie? Of wordt hier drinkwater mee gebunkerd. Ik zag dat aan de voorzijde en ook aan de achterzijde zo'n kraan in de grond zit. Is er een tank in het haventerrein gegraven?


Als jullie het antwoorden weten zou ik dat heel leuk vinden. Bedankt alvast!

L.Noorman

  • Algemene moderator
  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 509
  • Geslacht: Man
Re: Infrastructuur havens
« Reactie #208 Gepost op: 27 maart 2016, 14:29:14 »
Goede vraag, Jart. Ik kan je vraag helaas niet beantwoorden...

Een mooie opname van de Terschellinger haven. Ik vermoed een opname uit de 80er jaren. Het exacte jaartal wordt niet vermeld.



© Uitgeverij van der Meuleun, Sneek. Scan: L. Noorman
« Laatst bewerkt op: 25 oktober 2019, 10:43:35 door L.Noorman »

L.Noorman

  • Algemene moderator
  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 509
  • Geslacht: Man
Re: Infrastructuur havens
« Reactie #209 Gepost op: 29 april 2016, 18:23:05 »
Op Beeldbank Terschelling staat een groot aantal afbeeldingen waar te zien is hoe de auto- en voetgangersbruggen worden geplaatst in de jaren 80.







Meer foto's zijn te vinden onder de onderstaande link. Jammer genoeg wel met watermerk.

http://www.beeldbank-terschelling.nl/cgi-bin/beeldbank.pl?search=VELD%20from%20Haven&inword=2&display=gallery&istart=151

© Beeldbank Terschelling
« Laatst bewerkt op: 25 oktober 2019, 10:50:13 door L.Noorman »