Auteur Topic: Infrastructuur havens  (gelezen 120746 keer)

arthur

  • Gast
Re: Infrastructuur havens
« Reactie #165 Gepost op: 2 maart 2012, 19:33:51 »
UIT DE HARLINGER COURANT VAN 2 MAART 2012

TERSCHELLING EN DOEKSEN WILLEN PRATEN, MAAR NU EVEN NIET.


TERSCHELLING - Er moet zo spoedig mogelijk een gesprek op gang komen tussen de gemeente Terschelling en rederij Doeksen.

"We willen weten wat de plannen van de rederij zijn, nu we druk bezig zijn, om de steigers aan te passen", zegt Arie Doeksen (geen familie van de reder) van Plaatselijk Belang, dinsdagavond in de gemeenteraad. Volgens wethouder Teun de Jong is dat op dit moment lastig, omdat door de perikelen rond de concurrentie van EVT de contacten met rederij Doeksen ziijn vertroebeld. Bij de rederij bestaat de wens om van de gemeente te vernemen hoe die tegen de ontwikkeling van het toeristme in de komende 15 jaar aankijkt. Voordat de rederij wil praten en haar plannen voor vlootvernieuwing prijs geeft, wil ze echter dat de concessie definitief is en de juridiese procedures van tafel zijn. "Eerder wordt er niet geïnvesteerd in nieuwe schepen", zegt directeur Paul Melles.

Leen

  • Marconist
  • ****
  • Berichten: 474
Re: Infrastructuur havens
« Reactie #166 Gepost op: 25 april 2012, 12:57:27 »


Ik weet zo gauw niet waar ik dit berichtje kwijt kan dus hier maar.
Wellicht hebben anderen ook de update gezien van Bing 3D de tegenhanger van Google Earth.
De havens van Vlieland en Terschelling en ook Harlingen staan er zoals ze er nu uit zien op, de opnames zijn denk ik zeer recent.
De nieuwe aanleg plaats van de sneldienst is duidelijk zichtbaar, de Friesland ligt in de haven van Terschelling  samen met de Midsland
Fraai zijn de wadden te zien. Wat opvalt is dat de Vlieland aan de veerdam van Vlieland ligt en ook ter hoogte van de Richel varend te zien is.
Een andere conclusie is, zo te zien, dat het Schuitengat richting het Vlie toch wel potdicht zit.
Voordat daar weer een reguliere vaart doorheen mogelijk is moet er wel heel wat gebeuren.
Er is een app bij Windows phone 7 te weten nautical charts,  de kaarten zijn gebaseerd op het hier genoemde Bing 3D.

Voor de geïnteresseerden een aanrader.

Leen

 

PiebeJanMan

  • Forumbeheerder
  • Kapitein
  • *****
  • Berichten: 1.737
  • Geslacht: Man
  • Geniet, maar vaar met regelmaat mee!
    • Golven op zee
Re: Infrastructuur havens
« Reactie #167 Gepost op: 25 april 2012, 13:20:38 »
Leuk dat je het meldt Leen,

De beelden zijn hier te vinden: http://www.bing.com/maps/ en dan Bird's eye

We zien de Koegelwieck naar de werf varen!
De foto's zijn gemaakt zo'n beetje tussen half augustus en half november (Kaduna ligt bij werf)

wd

  • Gast
Re: Infrastructuur havens
« Reactie #168 Gepost op: 25 april 2012, 14:24:34 »
Ik heb ook even gezocht naar alle schepen,erg leuk om te zien vooral dat de Koegelweick naar de werf gaat.
Toch snap ik het niet want de Molengat van Texel licht er nog.

Groetjes,Willem.
« Laatst bewerkt op: 25 april 2012, 14:29:28 door wd »

PiebeJanMan

  • Forumbeheerder
  • Kapitein
  • *****
  • Berichten: 1.737
  • Geslacht: Man
  • Geniet, maar vaar met regelmaat mee!
    • Golven op zee
Re: Infrastructuur havens
« Reactie #169 Gepost op: 25 april 2012, 14:57:41 »
Dat is wel vreemd inderdaad, niet alle foto's zijn van dezelfde periode... Op Vlieland zien we het ITGWO-festival, dus dat zou betekenen afgelopen september en dat komt wel overeen met de datering Harlingen.

Leen

  • Marconist
  • ****
  • Berichten: 474
Re: Infrastructuur havens
« Reactie #170 Gepost op: 25 april 2012, 15:42:27 »


Ik heb ook nog even gekeken. Als je Vlieland opzoekt zie je ongeveer halverwege het eiland een soort van afscheiding ook als je verder inzoomt.
Het lijkt er wellicht op dat de opname rechts daarvan recenter is.
Wat opvalt is dat de overige opnames ook vrij recent zijn. Zo is in Hoek van Holland de nieuwe Stena Hollandica duidelijk te zien en bijvoorbeeld in Oslo de Color Magic.
Erg fraai.

Leen

HansG

  • Marconist
  • ****
  • Berichten: 266
  • Geslacht: Man
Re: Infrastructuur havens
« Reactie #171 Gepost op: 26 april 2012, 22:46:44 »
De Dr. Wagemaker staat er helemaal niet op..

wd

  • Gast
Re: Infrastructuur havens
« Reactie #172 Gepost op: 5 mei 2012, 21:34:13 »
Zijn die foto's genomen vanaf de SAR helikopter?

Groetjes,Willem.

PiebeJanMan

  • Forumbeheerder
  • Kapitein
  • *****
  • Berichten: 1.737
  • Geslacht: Man
  • Geniet, maar vaar met regelmaat mee!
    • Golven op zee
Re: Infrastructuur havens
« Reactie #173 Gepost op: 6 mei 2012, 12:09:26 »
Ik denk vanuit een (sport)vliegtuigje.

Wim Vink

  • Kapitein
  • *
  • Berichten: 2.848
  • Geslacht: Man
Infrastructuur havens
« Reactie #174 Gepost op: 30 juli 2012, 14:08:57 »
De autobrug te West-Terschelling, 28 juli 2012



foto: Corry Vink
met vriendelijke groeten,
Wim Vink

PiebeJanMan

  • Forumbeheerder
  • Kapitein
  • *****
  • Berichten: 1.737
  • Geslacht: Man
  • Geniet, maar vaar met regelmaat mee!
    • Golven op zee
Re: Infrastructuur havens
« Reactie #175 Gepost op: 8 augustus 2012, 19:47:35 »
Een paar leuke foto's gevonden in het boekje Friesland in foto's van Sjoerd Andringa, uitgeverij M.A. van Seijen, Leeuwarden, 1974.

Harlingen in waarschijnlijk het begin van de 70-er jaren:
« Laatst bewerkt op: 29 januari 2018, 21:49:56 door PiebeJanMan »

Wim Vink

  • Kapitein
  • *
  • Berichten: 2.848
  • Geslacht: Man
Infrastructuur havens
« Reactie #176 Gepost op: 30 december 2012, 16:17:55 »
De Doeksen terminal te West-Terschelling, 28 decmber 2012.



foto: © Wim Vink
met vriendelijke groeten,
Wim Vink

PiebeJanMan

  • Forumbeheerder
  • Kapitein
  • *****
  • Berichten: 1.737
  • Geslacht: Man
  • Geniet, maar vaar met regelmaat mee!
    • Golven op zee
Re: Infrastructuur havens
« Reactie #177 Gepost op: 31 maart 2013, 16:01:33 »
Damwand sneldienstkade Harlingen wordt vervangen

De 50 jaar oude kade bij de sneldienststeiger in Harlingen zal vervangen worden. De sneldienst zal hierdoor tijdelijk vanaf een andere plaats vertrekken.

Deze aanlegplaats ligt vlak voor de kade voor de veerboot naar Vlieland en enkele jaren terug verzakte de damwand voor de aanlegplaats van de Vlieland nog. Dit had diverse oorzaken, onder meer dat de nieuwe snelboot Tiger bij stuwkracht achteruit meer schade toebracht aan de bodem. Hier zijn destijds maatregelen tegen getroffen. De kade vlak voor de autobrug van de Vlieland-steiger is vervangen, waardoor de Vlielander boot een tijd vertrok vanaf de Terschellingsteiger. Inmiddels is de rest van de kade ook aan de beurt om vervangen te worden.

Om deze vervanging uit te voeren zal Rijkswaterstaat vanaf 18 maart beginnen met het aanleggen van een tijdelijke aanlegvoorziening voor de sneldienst. Eind maart kan deze in gebruik genomen worden, waarna op 2 april gestart wordt met de werkzaamheden aan de kade die vervangen moet worden. Deze vernieuwde kade wordt op 3 juni opgeleverd.
Ten tijde van de werkzaamheden zal de overlast voor de veerboten beperkt worden gehouden. De dienstregeling van de schepen zal niet veranderen, maar er kan enige hinder ontstaan voor reizigers.

http://www.veerbootinfo.nl/2013/03/damwand-sneldienstkade-harlingen-wordt-vervangen/

Gisteren lag inderdaad de Tiger al aan de tijdelijke kade, voor de Terschelling-autobrug, maar achter de oude aanmeerplaats van de sneldienst.
« Laatst bewerkt op: 29 januari 2018, 21:46:22 door PiebeJanMan »

Willem-Jan

  • matroos
  • **
  • Berichten: 96
  • Geslacht: Man
Re: Infrastructuur havens
« Reactie #178 Gepost op: 1 augustus 2013, 21:09:18 »
iets later en in kleur
vgls mij zat er onder het gebouw een soort van cafetaria "Hap onder de trap"
Bij terugkomst een traditioneel hapje voor aanvaarding van de thuisreis
ansichtkaart van Leer, poststempel 1976

groet

Willem-Jan

Wim Vink

  • Kapitein
  • *
  • Berichten: 2.848
  • Geslacht: Man
Infrastructuur havens
« Reactie #179 Gepost op: 9 augustus 2013, 10:35:14 »
Kees Dekker, de archivaris van Rederij Doeksen, stuurde mij onlangs deze fraaie foto van de oude situatie in de Willemshaven te Harlingen.
Deze was in gebruik tot 1960 toen werd verhuisd naar de huidige locatie.

Ik kan me goed herinneren dat ik als klein knaapje zaterdagmogren heel vroeg van huis in Amsterdam ging om naar een plek te gaan waar de NACO met een Crossley bus kwam voorrijden die de gelegenheid bood om vanuit de hoofdstad de eerste boot naar de eilanden te halen. Uitstappen vlakbij deze steiger om vervolgens op de Noordenederland of de Schellingerland in te schepen voor de reis naar Terschelling.

Die NACO bus is op de achtergrond te zien, evenals een trein met (nog!) coupérijtuigen.
Naast de steiger ligt een vrachtboot, vermoedelijk de Cornelia Alida, maar helemaal zeker is dat niet. (Wie helpt?)
De treinrijtuigen reden in 1956 voor het laatst bij de NS en de Crossleybus kwam in 1947 in dienst.
De foto is daarom tussen de genoemde jaren genomen.



foto: © archief Rederij Doeksen
met vriendelijke groeten,
Wim Vink