Auteur Topic: Infrastructuur havens  (gelezen 67618 keer)

Wim Vink

  • Kapitein
  • *
  • Berichten: 2.685
  • Geslacht: Man
Re: Infrastructuur havens
« Reactie #15 Gepost op: 30 januari 2007, 18:30:55 »
Enig iemand idee wanneer deze foto gemaakt kan zijn?
Het moet geweest zijn in de tijd dat de Friesland (1956) dienst deed. (op de voorgrond de Friesland).


De foto is gemaakt voor het VVV-huisje (op de voorgrond) werd afgebroken. Volgens mij was dat begin 70-er jaren.
Gelet op het tijdsbeeld lijkt het me eind 50-er jaren.

Na het bovenstaande te hebben geschreven bedacht ik me dat ik die ansichtkaart in mijn eigen collectie heb. Een blik achterop laat de code 159 zien. Die 59 staat voor het jaar van uitgifte. De foto zal in het jaar ervoor genomen zijn.

« Laatst bewerkt op: 4 april 2012, 12:14:27 door Wim Vink »
met vriendelijke groeten,
Wim Vink

zie ook: http://autobussenopterschelling.jimdo.com/

Wim Vink

  • Kapitein
  • *
  • Berichten: 2.685
  • Geslacht: Man
Re: Infrastructuur havens
« Reactie #16 Gepost op: 30 januari 2007, 18:36:29 »
Waar moesten de schepen aanmeren toen ze de haven in (ik meende) 1980 compleet verbouwden? Niet aan de kade waar ze nu aanmeren lijkt mij!

dat was op de plek waar nu de Midsland ligt, maar dan iets meer naar achteren (tot de hoek waar nu de Kwieck ligt)
met vriendelijke groeten,
Wim Vink

zie ook: http://autobussenopterschelling.jimdo.com/

Jan Leenstra

  • Forumbeheerder
  • Marconist
  • *****
  • Berichten: 389
  • Geslacht: Man
  • euhh....beste stuurlui staan aan wal....
    • Schepen van Doeksen
Re: Infrastructuur havens
« Reactie #17 Gepost op: 3 februari 2007, 22:51:25 »
Kan iemand mij vertellen waarom er een blokkade in de haven van Terschelling heeft plaatsgevonden?

Marten-Jan van Zanden

  • Marconist
  • ****
  • Berichten: 472
  • Geslacht: Man
Re: Infrastructuur havens
« Reactie #18 Gepost op: 4 februari 2007, 10:13:56 »
In schepen schelpen schuitengat staat iets over een blokkade van de steigers.
Pag. 263 colom linksboven.

natureboy

  • Gast
Re: Infrastructuur havens
« Reactie #19 Gepost op: 4 februari 2007, 12:21:28 »
Waar het nu precies om ging. weet ik na 27 jaar niet echt meer wel dat ik er bij was in juni 1980 aan boord van de "Dwaal, ik wacht u" . Er was in ieder geval onvrede onder een deel van de bevolking, het had er iets mee te maken dat de veerdiensten niet als openbaar vervoer werden aangemerkt.

Piet
« Laatst bewerkt op: 14 januari 2012, 10:03:04 door Wim Vink »

Marten-Jan van Zanden

  • Marconist
  • ****
  • Berichten: 472
  • Geslacht: Man
Re: Infrastructuur havens
« Reactie #20 Gepost op: 4 februari 2007, 13:38:55 »
Volgens schepen, schelpen en schuitengat was niet de haven van Harlingen geblokkeerd.
Het ging puur om Vlieland en Terschelling. het is wat typwerk, maar toch komt hier dan het volgende. Caramba,

DE GEMEENTE NEEMT MAATREGELEN

Goed functionerend, georganiseerd overleg bestaat in het begin van 1980 niet meer: de gemeentebesturen ondernemen buiten de TSM om stappen.
In de 2e week van Januari wendt de gemeente Terschelling zich tot economische zaken met het verzoek de TSM Rijkssteun te verlenen. De tarienven van de Rijksveren naar Ameland en Schiermonnikoog, zo redeneert de gemeente, worden met 5% verhoogd en waarom dan hier het dubbele?
De gemeente eist handhaving van werkgelegenheidbij de TSM en een aan 1979 gelijk voorzieningenniveau.
Ten aanzien van de Koegelwieck wijst het college (..) erop, dat dit snelle vevoer door de eilanders niet meer wordt gezien als een gunst, maar als een regelmatig
« Laatst bewerkt op: 4 februari 2007, 13:44:33 door Marten-jan »

willem boot

  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.170
Re: Infrastructuur havens
« Reactie #21 Gepost op: 11 maart 2007, 14:04:44 »
In grote lijnen de achtergrond van de infrastructurele werken.

1) Verantwoordelijk heirvoor is sinds 1828 (Vlissingen-Breskens) Rijkswaterstaat. De eerste stoomboot kon in Vlissingen niet goed aan de kade komen en daarom sloeg RWS een paar palen en baggerde wat en zo was de zaak rond. Alle veerboten totaan omstreeks 1935 konden gewoon aan de kaden laden en lossen. Pas toen autoiverkeer andere eisen begon te stellen (beperkte mogelijkheid hoek laadplanken), kwam er vraag naar andere oplossingen. Veel gebeurde dat door een pointon neer te leggen met een brug naar de wal i.v.m. getijverschil), maar bij het zwaarder worden van vrachtverkeer werrden de pontons zo groot, dat naar andere oplossingen werd  gezocht. Een daarvan was ontwikkeld op het veer Massluis-Rozenburg: de veerstoepen op verschi8llende niveaus. Die zijn bij het in dienst komen van de 'Friesland' van '56 ook zo geconstrueerd, evenals op Texel. dat voldeed goed totdat de koplading in bedrijf kwam, waarvoor wegens het dekprofiel van de kopladers veel specifieker eisen opkwamen. Dit is begonnen bij Vlissingen-Breskens in 1927 en gaandeweg uitgebreid. De specialisatie van veerboten op koplading met eigen eisen (dubbelbaans, driebaans, dubbeldeks of niet) veroorzaakte toenemende investeringen van RWS en -kort door de bocht geredeneerd-  daarom bestaat er nu discussie over vergoeding van de investeringslasten door de bootdiensten.

De "bailey"-bruggen op de bootdiensten naar terschelling en Vlieland waren deels afkomstig van de Zeeuwse veren, mat name Zierikzee-Kats en Hoedkenskerke-Terneuzen. Welke precies waarvandaan kwamen weet ik niet. Ook op Ameland en Schier zijn er delen van gebruikt.

Willem

Wim Vink

  • Kapitein
  • *
  • Berichten: 2.685
  • Geslacht: Man
Infrastructuur havens
« Reactie #22 Gepost op: 30 april 2007, 21:49:22 »
Een nieuw topic openen vond ik niet nodig; hier past het ook wel bij.

Het valt me de laatste dagen dat het zicht zo helder is. Als ik de MIWB webcam open kun je ver kijken. Ik zag vanavond de Friesland door de Meep varen. De binnenkomst om 21:41 leverde qua beeld een prachtig scherp resultaat op. Dat is wat anders dan mist...

« Laatst bewerkt op: 27 juli 2015, 19:39:10 door Wim Vink »
met vriendelijke groeten,
Wim Vink

zie ook: http://autobussenopterschelling.jimdo.com/

Jan Leenstra

  • Forumbeheerder
  • Marconist
  • *****
  • Berichten: 389
  • Geslacht: Man
  • euhh....beste stuurlui staan aan wal....
    • Schepen van Doeksen
Re: Infrastructuur havens
« Reactie #23 Gepost op: 14 mei 2007, 22:31:51 »
eerste vorm van koplading op Terschelling....... het is maar een korte video opname. De wagens reden van het schip af- en op, waar nu de loodsen van Rederij Doeksen staan, ongeveer op de hoogte van de Reddingbootschuur.
Het betreft de NAM pont. Ik weet helaas niet welke.


Wim Vink

  • Kapitein
  • *
  • Berichten: 2.685
  • Geslacht: Man
Re: Infrastructuur havens
« Reactie #24 Gepost op: 14 mei 2007, 22:46:17 »
Uniek stukje film, Jan!!
Het was de grijze NAM pont, dan moet het de Hilsea geweest zijn.
De zwarte was de Fishbourne.
Het stukje lijkt me betrekking hebben op het NAM-vervoer. Bij de werf van Krul werd geladen en gelost.
met vriendelijke groeten,
Wim Vink

zie ook: http://autobussenopterschelling.jimdo.com/

Wim Vink

  • Kapitein
  • *
  • Berichten: 2.685
  • Geslacht: Man
Infrastructuur havens
« Reactie #25 Gepost op: 17 juni 2007, 14:51:41 »
Bij het digitaliseren van dia's uit 1975 kwam ik deze ook tegen:
Vooraan de Friesland, daarachter de Vlieland, Stortemelk en de Holland. Bij de betonning zijn de Waddenzee en de Terschelling-1 te ontdekken.

De foto is genomen op 29 augustus 1975.



Op 25 augustus 1975 nam ik onderstaande foto. Niks geen jachthaven; de paar jachtjes lagen aan een dam, die vanaf de plek loopt waar nu de Octans ligt. De rest van de jachten lag gewoon verspreid over de haven. Van bruine vloot had toen nog bijna niemand gehoord.
Van de Doeksen schepen zijn de Friesland en de Vlieland te ontdekken (de Stortemelk zal er wel naast liggen) en de Koegelwieck vaart net de haven uit. De reddingbootschuur (thans clubhuis duikteam Equador) staat nog op de oorspronkelijke plaats.



Een avondstemming van de baai van Dellewal, 28 augustus 1975



Dia's: Wim Vink
« Laatst bewerkt op: 27 juli 2015, 20:06:28 door Wim Vink »
met vriendelijke groeten,
Wim Vink

zie ook: http://autobussenopterschelling.jimdo.com/

Wim Vink

  • Kapitein
  • *
  • Berichten: 2.685
  • Geslacht: Man
Infrastructuur havens
« Reactie #26 Gepost op: 17 juni 2007, 15:14:54 »
Nog een paar plaatjes uit 1975:
Toen de Midsland als eerste roro schip in dienst kwam, beschikte men nog niet over getijdebruggen. Men moest zich behelpen met een ponton, zie afbeeldingen. Doeksen had enige jaren de tijd om ervaring op te doen met een dergelijk type schip. Pas in 1981 was de eerste getijdebrug op Terschelling bruikbaar. Ik zal eens zoeken naar de situatie in Harlingen. Dat wordt weer veel vakantie-albums doorbladeren (geen onaardige bezigheid...)





Beide dia's zijn gemaakt op 20 augustus 1975, Wim Vink
« Laatst bewerkt op: 27 juli 2015, 20:13:01 door Wim Vink »
met vriendelijke groeten,
Wim Vink

zie ook: http://autobussenopterschelling.jimdo.com/

Bob Koetsier

  • Gast
Re: Infrastructuur havens
« Reactie #27 Gepost op: 25 september 2007, 20:45:23 »
Tot zover deze herstart. Er valt  veel meer te laten zien, zoals de nieuwe autobrug en de werkhaven. Ook de havens van Harlingen en Vlieland kunnen aan de beurt komen, maar op dit moment stop ik even.
En wellicht zijn er andere forumleden die leuke inzendingen hebben.

Dit is al een oud berichtje, maar ik vind het heel erg interessant om deze foto's allemaal te bekijken, zowel omdat het over Doeksen gaat, maar vooral ook omdat het over Terschelling van vroeger gaat!
En was benieuwd of je die foto's nog eens zou willen plaatsen zoals je zegt in het citaat hierboven.....
In ieder geval alvast enorm bedankt!

Wim Vink

  • Kapitein
  • *
  • Berichten: 2.685
  • Geslacht: Man
Re: Infrastructuur havens
« Reactie #28 Gepost op: 25 september 2007, 21:14:56 »

Dit is al een oud berichtje, maar ik vind het heel erg interessant om deze foto's allemaal te bekijken, zowel omdat het over Doeksen gaat, maar vooral ook omdat het over Terschelling van vroeger gaat!
En was benieuwd of je die foto's nog eens zou willen plaatsen zoals je zegt in het citaat hierboven.....
In ieder geval alvast enorm bedankt!


Ha, die Bob,

Zou graag willen, maar ik zit met een probleem: werken neemt zoveel vrije tijd in beslag. En ik heb meerdere hobbies. En af en toe krijgt de familie ook aandacht.
Ik ben het echter niet vergeten. Komt heus een keer.
Tegelijkertijd daag ik andere forumleden uit ook hun steentje bij te dragen.
Succes allemaal.
Wim
« Laatst bewerkt op: 18 augustus 2009, 12:11:43 door Boboko »
met vriendelijke groeten,
Wim Vink

zie ook: http://autobussenopterschelling.jimdo.com/

natureboy

  • Gast
Re: Infrastructuur havens
« Reactie #29 Gepost op: 26 november 2007, 17:49:29 »
Ik neem de uitdaging van Wim met beide handen aan, vond in de bekende schoenendoos nog een foto van het ponton, dat door de Midsland en Noord Nederland in de jaren 70 van de vorige eeuw werd gebruikt voor het op en afrijden van auto's, links ligt de Schellingerland- ex Haringvliet,  waarom maakt een mens in godsnaam foto's van een ponton? Tja, dat vraag ik me ook af, maar nu ben ik er blij mee dat ik het heb gedaan.

Pieter