Auteur Topic: Nieuwe vloot in de oude kleurstelling.  (gelezen 29323 keer)

Rik

  • Gast
Re: Nieuwe vloot in de oude kleurstelling.
« Reactie #30 Gepost op: 11 december 2006, 18:10:55 »
ik heb hierbij even een verzoekje!

heeft iemand nog een idee van welk schip nog in een andere kleur moet en een oud schip in de nieuwe kleur mag ook bijvoorbeeld! laat het maar horen!

Ik wou de Noord Nederland nog wel is in andere kleurstelling zien is dat mogelijk ??? :)

Humtidumty

  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 529
  • Geslacht: Man
  • schepen met een eigen snoet!
Re: Nieuwe vloot in de oude kleurstelling.
« Reactie #31 Gepost op: 29 december 2006, 09:18:46 »
Schepen krijgen een eigen gezicht op basis van de gebruikte kleurstelling.
Nu zijn de jongere forumleden alleen maar geconfronteerd met de nieuwe blauw-wit setting, maar de wat minder jonge leden hebben nog vaak de anderekleurstelling voorbij zien komen en ik was benieuwd naar de oude kleuren op de nieuwe schepen.
Zo kun je dit ook andersom bekijken natuurlijk.
Kleurstelling is erg bepalend voor het gezicht van de schepen, kijk maar eens naar de foto's van de OV of de Bereboot. Ik vindt de nieuwe look minder charme hebben in ieder geval.
Laat duidelijk zijn: Dit blijft mijn mening! Ik vindt elke creatieve "uitspatting" er een die gezien mag worden. Dus de huidige Noord Nederland ziet er niet verkeerd uit. Of dit wenselijk is is weer een andere vraag uiteraard.
« Laatst bewerkt op: 31 december 2006, 16:15:17 door Humtidumty »
Richard

www.avantbrowser.com » Maak internetten leuker.

PiebeJanMan

  • Forumbeheerder
  • Kapitein
  • *****
  • Berichten: 1.735
  • Geslacht: Man
  • Geniet, maar vaar met regelmaat mee!
    • Golven op zee
Re: Nieuwe vloot in de oude kleurstelling.
« Reactie #32 Gepost op: 29 december 2006, 12:08:11 »
dit keer was het niet zo moeilijk, alleen die masten is me te veel werk, al die kleine uitstekkseltjes :(

origineel:


resultaat:
« Laatst bewerkt op: 3 april 2018, 19:42:02 door PiebeJanMan »

Vriend

  • Algemene moderator
  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.038
  • Geslacht: Man
Re:Nieuwe vloot in de oude kleurstelling.
« Reactie #33 Gepost op: 31 december 2009, 17:33:29 »
Waarschuwing: De volgende beelden kunnen schokkend zijn!

Het topic heet nieuwe vloot in oude kleurstelling. Ik heb het omgedraaid en met de nieuwe huisstijl een van de mooiste waddenveren ooit in een melige bui onder handen genomen. Ik heb mijn best gedaan om de lijn van het schip te verstoren door een van de diagonalen door te trekken over de achterkant van het stuurhuis. Ook de schoorsteen achterop moest het ontgelden en de hoog opgetrokken verschansing op de kop blauw gemaakt. Nog even Doekie over de twee blinde ramen geplakt en de heiligschennis is compleet!

Mijn vrouw liep net hoofdschuddend langs met de opmerking: 'Dit is toch historisch niet verantwoord en te gek voor woorden'. Ze heeft volkomen gelijk  ;D
« Laatst bewerkt op: 10 december 2017, 21:28:01 door PiebeJanMan »

Marten-Jan van Zanden

  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 562
  • Geslacht: Man
Re:Nieuwe vloot in de oude kleurstelling.
« Reactie #34 Gepost op: 31 december 2009, 18:14:46 »
Alleen geschikt voor 25 jaar en jonger. ;D

Vriend

  • Algemene moderator
  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.038
  • Geslacht: Man
Re:Nieuwe vloot in de oude kleurstelling.
« Reactie #35 Gepost op: 1 januari 2010, 22:55:13 »
Nog eentje alleen geschikt voor 25 jaar en jonger. De Oost-Vlieland was er net als de Midsland (2) in de loop der jaren al niet mooier op geworden, het kan echter altijd nog erger........
« Laatst bewerkt op: 10 december 2017, 21:26:50 door PiebeJanMan »

Wim Vink

  • Kapitein
  • *
  • Berichten: 2.848
  • Geslacht: Man
Re:Nieuwe vloot in de oude kleurstelling.
« Reactie #36 Gepost op: 3 januari 2010, 22:29:20 »
Brrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr
met vriendelijke groeten,
Wim Vink

willem boot

  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.170
Re:Nieuwe vloot in de oude kleurstelling.
« Reactie #37 Gepost op: 4 januari 2010, 21:28:42 »
dat mag dan nu zo zijn, Pieter, maar vergeet niet dat in de tijd waarin werd overgestapt naar de camouflagekleuren, de klassieke kleurenschema's zo langzaamaan wel heel ouboillig werden en er niet voor zorgeden, dat de schepen zich "onderscheidden". Vanaf Rottumerplaat totaan de Razende Bol was alles onder de deklijn zwart, daarboven wit met een stukje onbestemd geel en verder wit en het enige waarin die schema's zich onderscheidden waren in feite de schoorsteenkleuren. Als je dan ook nog bedenkt, dat ze toen in Zeeland exact hetzelfde deden en qua kleurenschema een PSD-boot zo op Terschelling had kunnen varen, dan kan je concluderen dat er ook anders tegen dergelijke schema's kan worden aangekenen.
Waar ik in alle speelse of anders genoemde details wat tegen heb is het gedonder met diagonalen en groen-rode schoorstenen die op ouderwetse Hofnar-sigaren lijken.
Alle "scheepsdesigners" hebben ooit eens geleerd: "volg de natuurlijke lijn van een schip bij het kleurenschema". Verder: "schilderwerk = conservering" en: "roest schilder je dicht". Het werken met de schutkleuren zoals dat nu op TS mode is en ook op Texel toeslaat geeft aan dat de ontwerpers geen kaas hebben gegeten van dit facet. Verder vind ik dat Disney-achtige figuren thuis horen op Lego-bootjes. Of hun vinnen nou de goede kant opstaan of niet.

Vriend

  • Algemene moderator
  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.038
  • Geslacht: Man
Re:Nieuwe vloot in de oude kleurstelling.
« Reactie #38 Gepost op: 4 januari 2010, 22:02:40 »
Niet dat ik zo wild ben van het design van Wagenborg, maar dat vind ik van de drie rederijen (TESO, Doeksen, Wagenborg) dan nog het best te pruimen. De kleuren wit-zwart-rood vind ik helemaal niet zo verkeerd en die walvis hebben ze abstract gehouden zodat het niet 'kinderachtig wordt'.

Misschien een idee om ontwerpen van forumleden te plaatsen (in een apart topic?). Volgens mij heeft Redmer als eens wat gedaan met de huidige Vlieland.

natureboy

  • Gast
Re:Nieuwe vloot in de oude kleurstelling.
« Reactie #39 Gepost op: 5 januari 2010, 07:12:35 »
Ik begrijp niet helemaal waarom je je met een schip (of met een scheepsinterieur  of met je "huisstijl" zeehond)  zo nodig moet onderscheiden, dat prietpraat kom ik overal tegen, en het is me niet helemaal duidelijk wat lelijkheid (want zo noem ik het) tot onderscheidend maakt, of ja, de meest irritante STER reclamespots blijven wel het langste in de herinnering.

Er bestaat in mijn optiek ook zoiets als tijdloos mooi, de echt sterke ontwerpen en kleurencombinaties kunnen de tand des tijds doorstaan, zonder dat ze oubollig worden of gaan vervelen en dat kan ik van de genoemde ontwerpen niet vinden, die waren voor mij al na een jaar of tien aardig sleets aan het worden. Misschien is dat de bedoeling ook wel, zodat de ontwerpers weer een nieuw gedrocht kunnen leveren voor veel geld.

Pieter

willem boot

  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.170
Re:Nieuwe vloot in de oude kleurstelling.
« Reactie #40 Gepost op: 5 januari 2010, 14:22:07 »
Ik begrijp niet helemaal waarom je je met een schip (of met een scheepsinterieur  of met je "huisstijl" zeehond)  zo nodig moet onderscheiden, dat prietpraat kom ik overal tegen, en het is me niet helemaal duidelijk wat lelijkheid (want zo noem ik het) tot onderscheidend maakt, of ja, de meest irritante STER reclamespots blijven wel het langste in de herinnering.

Er bestaat in mijn optiek ook zoiets als tijdloos mooi, de echt sterke ontwerpen en kleurencombinaties kunnen de tand des tijds doorstaan, zonder dat ze oubollig worden of gaan vervelen en dat kan ik van de genoemde ontwerpen niet vinden, die waren voor mij al na een jaar of tien aardig sleets aan het worden. Misschien is dat de bedoeling ook wel, zodat de ontwerpers weer een nieuw gedrocht kunnen leveren voor veel geld.

Pieter

"Mooi" of "lelijk" of "gedrocht" ((oubollig, ouderwets, modern, ga zo maar door, zijn, denk ik, allemaal subjectieve begrippen die niet of nauwelijsk objectief kunnen worden gedefinieerd omdat ze te maken hebben met gevoel. Kennlijk ontstaat er eens in de zoveel tijd behoefte om het "anders" te doen In de vroege negentiende eeeuw waren veel stoomschepen uitgerust met allerlei beeldhouwwerk, in de gekste kleuren geschilderd, al naar men toen "mooi" vond. Miiden jaren '40 van die periode zie je dan ineens een omslag: alles wordt zwart of wit, zwarte schepen met een witte band om de kajuitsramen (patrijspoorten moesten nog worden uitgevonden) en die hadden heel duidelijk de bedoeling om te herinneren aan de geschutspoorten van de toenmalige marineschepen. Witte schepen kregen dan een gele of groene band om diezelfde ramen, gewoon voor het mooie. Eind jaren '60 van de negentiende eeuw worden de meeste nieuwbouwstoomboten voor de binnenlandse lijnvaart dan ineens gebouwd met een "ramsteven" omdat dat oook weer aan de toen zeer moderne, eerste Marineschroefstoomschepen raakt. De tot dan algemeen toegepaste, zeer fraaie klipperstevens verdwijnen in een klap.Met toename van de orthodoxie in de samenleving na 1880 zie je dat vrijwel alle schepen die wit waren, ineens strak en stijf zwart worden geschilderd. Dat blijft dan zo zeker totaan de jaren '30, als er langzaamaan meer wit te zien valt. In de jaren '30 wil iedereen weer modern zijn en dat zie je bij de Rederij o.a. bij de Schellingerland, de tweede (Duitse)  Holland en de Stortemelk en nog zowat van dat spul.
Waarom hadden de meeste schepen een "zeeg"? Voor 1940 was de smoes dat dat materiaal uitspaarde, maar het was gewoon een gevolg van de bolling uit het spantenplan om maar zo eenvoudig mogelijk huidgange zonder verzagen aan te brengen. Bij stalen schepen was dat echt niet meer nodig en toch hebben we dat jarenlang volgehouden. gewoon voor het mooie. Ik heb jaren terug nog eens een oude bouwmeester van Fijnoord gesproken die het verhaal vertelde, dat hij de zeeg op een nieuwe Lloyd-boot moest uitzetten. Dat ging dan op de op de helling opgetrokken spanten met blokjes "volgens tekening"en die kwam niet van hem, mnaar van de Lloyd-ontwerper. "niet mooi, zo doen we dat niet" en dus gingen de blokjes in een lijn die wel "mooi" was. De volgende dag komt de ontwerper kijken en ziet dat er met de zeeg is "gerotzooid". Gedonder in de tent en alle blokjes weer terug op de plaats van ontwerp. De dag daarop stonden ze allemaal weer terug op de plek die de werfbaas mooi vond en zo is het schip ook gebouwd. Ik meen dat het de Dempo of de Baloeran was. Omdat die bij twee verschillende werven als "zusterschepen"waren gebouwd en de andere werf er zich wel aan hield, verschilden ze dus.

Wat ik maar wil zeggen, "mooi" of niet, alles is een gevoelskwestie en daar dachten ze in verschillende tijden verschillend over, dus is het de vraag of iets "tijdloos" mooi kan zijn.
En ja, dat "onderscheiden" lijkt mij dan ook niet meer dan een smoes om hard te maken dat je niet wilt achterblijven bij de rest. Geen reclamemaker die ooit heeft kunnen hard maken dat juist het "anders doen" of "zich onderscheiden" bij zoiets als een Waddenbootdienst ook maar een cent heeft bijgedragen aan meer winst of meer goodwill. Persoonlijk zal het mij een zorg wezen. Ik heb dat destijds bij de invoering van de "nieuwe huisstijl" in Terschelling Magazine (dat toen nog een goed blad was) al eens duchtig aangepakt. En ik ben het met de meesten onder jullie eens, dat de beruchte diagonalen misschien wel "onderscheidend" zijn, maar fraai is anders. De diagonalen in die vorm waren trouwens niet origineel, want ik had ze ver daarvoor al eens bij een ander bedrijf gezien, zelfde hellingshoek, zelfde verdeling. Welk bedrijf weet ik jammer genoeg niet meer.
Objectief gezien moet een huisstijl reclametechnisch wat zeggen over het karakter van het bedrijf (zoals de pijltjes bij NS destijds refereerden aan heen en weer langs gesloten spoortaven). Wat die diagonalen over Harlingen-Terschelling/Vlieland zeggen, is mij absoluut onduidelijk en dus deugt het logo niet. Bovendien vind ik zeehonden ook in de Oosterschelde........

Wim Vink

  • Kapitein
  • *
  • Berichten: 2.848
  • Geslacht: Man
Re:Nieuwe vloot in de oude kleurstelling.
« Reactie #41 Gepost op: 6 januari 2010, 20:50:45 »
Ik kwam nog een "aardige" reactie tegen op het Kustvaartforum. Sluit wel een beetje aan bij de hier gevoerde discussie:

Citaat van: Roy
Wat een verademing zeg !.
Doeksen, uit een tijd dat de schepen nog een fatsoenlijk kleurenschema hadden en niet vol gekladderd waren met van die lieve zeehondjes......................
Een ferry is een schip en geen drijvend podium /schilderij, vind ik..............

m.v.g. Roy
met vriendelijke groeten,
Wim Vink

Marten-Jan van Zanden

  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 562
  • Geslacht: Man
Re:Nieuwe vloot in de oude kleurstelling.
« Reactie #42 Gepost op: 6 januari 2010, 23:50:20 »
Ik vind dat een zeehondje en wat streepjes nog wel gaan.

De huisstijl van de TESO?

Das pas lelijk

Jan Leenstra

  • Forumbeheerder
  • Marconist
  • *****
  • Berichten: 389
  • Geslacht: Man
  • euhh....beste stuurlui staan aan wal....
    • Schepen van Doeksen
Re:Nieuwe vloot in de oude kleurstelling.
« Reactie #43 Gepost op: 7 januari 2010, 09:07:40 »
En waarom dan wel?

Evert Jan

  • Marconist
  • ****
  • Berichten: 488
  • Geslacht: Man
Re:Nieuwe vloot in de oude kleurstelling.
« Reactie #44 Gepost op: 7 januari 2010, 12:59:58 »
Ik moet eerlijk zeggen dat ik de huidige doeksen-vormgeving best aardig vind, het zeehondje echter mag gerust verdwijnen, beetje kinderachtig.
Van de huidige vloot vind ik de Friesland op zich al geen mooi schip, daar verandert vormgeving weinig aan, ook de Vlieland en haar vormgeving ben ik niet kapot van. De Midsland is vrij aardig, de Tiger vind ik echt erg mooi in wit/blauw!
Als ik alle photoshop perikelen zie ben ik blij dat de oude vloot haar zwart/grijs/gele vormgeving had en de nieuwe(re) vloot toch iets moderner is.
Wat betreft de Teso denk ik min of meer hetzelfde als bij Doeksen, Wagenborg vind ik niet onaardig, begrijp alleen de logo's niet, met name op de boten naar Schier.

groet,
Evert Jan