Schepen van Doeksen > Overige onderwerpen

Nieuwe vloot in de oude kleurstelling.

<< < (8/10) > >>

Vriend:
Nog eentje alleen geschikt voor 25 jaar en jonger. De Oost-Vlieland was er net als de Midsland (2) in de loop der jaren al niet mooier op geworden, het kan echter altijd nog erger........

Wim Vink:
Brrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr

willem boot:
dat mag dan nu zo zijn, Pieter, maar vergeet niet dat in de tijd waarin werd overgestapt naar de camouflagekleuren, de klassieke kleurenschema's zo langzaamaan wel heel ouboillig werden en er niet voor zorgeden, dat de schepen zich "onderscheidden". Vanaf Rottumerplaat totaan de Razende Bol was alles onder de deklijn zwart, daarboven wit met een stukje onbestemd geel en verder wit en het enige waarin die schema's zich onderscheidden waren in feite de schoorsteenkleuren. Als je dan ook nog bedenkt, dat ze toen in Zeeland exact hetzelfde deden en qua kleurenschema een PSD-boot zo op Terschelling had kunnen varen, dan kan je concluderen dat er ook anders tegen dergelijke schema's kan worden aangekenen.
Waar ik in alle speelse of anders genoemde details wat tegen heb is het gedonder met diagonalen en groen-rode schoorstenen die op ouderwetse Hofnar-sigaren lijken.
Alle "scheepsdesigners" hebben ooit eens geleerd: "volg de natuurlijke lijn van een schip bij het kleurenschema". Verder: "schilderwerk = conservering" en: "roest schilder je dicht". Het werken met de schutkleuren zoals dat nu op TS mode is en ook op Texel toeslaat geeft aan dat de ontwerpers geen kaas hebben gegeten van dit facet. Verder vind ik dat Disney-achtige figuren thuis horen op Lego-bootjes. Of hun vinnen nou de goede kant opstaan of niet.

Vriend:
Niet dat ik zo wild ben van het design van Wagenborg, maar dat vind ik van de drie rederijen (TESO, Doeksen, Wagenborg) dan nog het best te pruimen. De kleuren wit-zwart-rood vind ik helemaal niet zo verkeerd en die walvis hebben ze abstract gehouden zodat het niet 'kinderachtig wordt'.

Misschien een idee om ontwerpen van forumleden te plaatsen (in een apart topic?). Volgens mij heeft Redmer als eens wat gedaan met de huidige Vlieland.

natureboy:
Ik begrijp niet helemaal waarom je je met een schip (of met een scheepsinterieur  of met je "huisstijl" zeehond)  zo nodig moet onderscheiden, dat prietpraat kom ik overal tegen, en het is me niet helemaal duidelijk wat lelijkheid (want zo noem ik het) tot onderscheidend maakt, of ja, de meest irritante STER reclamespots blijven wel het langste in de herinnering.

Er bestaat in mijn optiek ook zoiets als tijdloos mooi, de echt sterke ontwerpen en kleurencombinaties kunnen de tand des tijds doorstaan, zonder dat ze oubollig worden of gaan vervelen en dat kan ik van de genoemde ontwerpen niet vinden, die waren voor mij al na een jaar of tien aardig sleets aan het worden. Misschien is dat de bedoeling ook wel, zodat de ontwerpers weer een nieuw gedrocht kunnen leveren voor veel geld.

Pieter

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

[*] Vorige pagina

Naar de volledige versie