Schepen van Doeksen > Overige onderwerpen

Literatuur en naslagwerken

(1/3) > >>

L.Noorman:
De zolderkast staat vol boeken. Ik mag graag informatieve boeken lezen over plekken waar ik zelf ben geweest. Terschelling en de scheepvaart rondom de Nederlandse eilanden mogen daar niet in ontbreken. Bij deze deel ik wat ik in mijn kast heb staan. Wie weet ontdekt iemand nog eens een nieuw boek. Ik begin maar met de belangrijkste....

Titel: Schepen, Schelpen, Schuitengat - De scheepvaart om Terschelling en Vlieland van 'Adsistent.' tot 'Koegelwieck'
Auteur: Willem J. J. Boot
Jaar van uitgave: © 1998
ISBN nummer: 9051941749
Uitgever: Uitgeverij Van Wijnen-Franeker
327 p.

L.Noorman:
Vanwege het 100 jarige bestaan van de Rederij werd dit boek geschreven. In grote lijnen lijkt het veel op Schepen, Schelpen, Schuitengat. Dit boek leest iets makkelijker weg. Of zoals de auteur zelf zegt in de inleiding: "Het volgt de reeds bekende geschiedenis, vanzelfsprekend, want daaraan valt weinig te veranderen. Maar toch is het ánders, minder ijzerig of staals. Minder stijf, vlotter geschreven, minder en detail, meer naar de achtergrond bezien. In dit gedenkboek is getracht, de historie van "De Rederij Doeksen" een meer menselijk gezicht te geven."

Titel: De Reederij 1908 - 2008 - Koninklijke Doeksen
Auteur: Willem J. J. Boot
Jaar van uitgave: © 2008
ISBN nummer: 9789070886837
Uitgever: Flevodruk Harlingen, Harlingen.
216 p.

L.Noorman:
Over zeesleepboot de Holland zijn vele boeken geschreven. Je leest toch eigenlijk vaak dezelfde verhaaltjes, maar dan in een ander jasje. Maakt niks uit, het zal nooit vervelen. Ik denk dat dit het bekendste boek is. Inmiddels ook voorzien van een nieuw hoofdstuk: een nieuwe loopbaan?

Titel: Holland - Paraat en start klaar - Lotgevallen van een Terschellinger legende
Auteur: Willem J. J. Boot
Jaar van uitgave: © 2006
ISBN nummer: 9070886391
Uitgever: Flevodruk Harlingen bv, Harlingen.
136 p.

L.Noorman:
In dit boek zijn de verhalen van mensen met een band met de Holland opgetekend. Het boek leest heel prettig weg en bevat verhalen van de bergingen tot aan het herstel.

Titel: Holland Meeslepend - Mensenwerk op en rond de Terschellinger zeesleepboot
Auteur: Jan Heuff
Jaar van uitgave: © 2008
ISBN nummer: 9789070886776
Uitgever: Flevodruk Harlingen, Harlingen.
168 p.

L.Noorman:
Ten slotte nog een laatste boek van de Holland. Mede geschreven door Klaas van der Wielen, wie jarenlang kapitein op de Holland is geweest.

Titel: Gúzjen, Sleepboot Holland
Auteur: Piet Lautenbach & Klaas van der Wielen
Jaar van uitgave: © 1998
ISBN nummer: 9023234006
Uitgever: Stichting Zeeschuim
64 p.

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie