Om te begionnen: de Duitse veerboten zijn, inclkusief de dienst waarop ze varen, niet helemaal vergelijkbaar met die in NL. De dienst is deels gestructurerd als een "island hopper", dus je vaart vanaf Dagebüll via Wyk naar Wittdün. Doe je dat met deze schepen, dan zal je ruimte aan dek moeten hebben om auto's te keren die in Wyk aan boord gaan en er in Wittdün vanaf moeten.
Ten tweede is de vaarroute qua diepgang en zeegnag zeer afwisselend. Houdt dus een geringe diepgang + hoge zeewaardigheid in. Toen de Uthlande (5) de eerste storm meemaakte, werd er op de site van WDR onmiddellijk positief geraporteerd over hoe het schip zich hield. OK, WDR zal niet gaan beweren dat er iets aan mankeert.
Het stuk dat er over deze schepen is geschreven, is tegelijk een reactie op veel kritiek op het uiterlijk van deze strijkijzertjes, omdat het in Duitse ogen niet op een schip lijkt. Dat kan worden beweerd, maar als je eens goed bijhoudt hoe een schip er tegenwoordig uit ziet, dan moet je gewoon je eventuele 1956-Friesland denkbeelden achter je laten, dat is pure historie. Nieuwe ontwerpen van deze tijd gaan principieel uit van efficiëntie van een schip en dus wordt het zo gebouwd als het het meest verantwoord is. Dan lijkt een schip 2012 niet meer op een schip 1980, 1960, 1930, laat staan nog eerder. Dat is niets nieuws, want dergelijke ontwikkelingen kan je al zien vanaf het prille begin van de mechanische scheepvaart.
Verder heeft zo'n Uthlande of Schleswig-Holstein geen "ruim" maar een laaddek en dat is zo groot en zo vrij mogelijk. Tussen Dagebüll, Föhr en Amrum is de zeegang wegens de geringe diepten daar, meestal niet zo scherp als die op het traject naar Vlieland boven de Richel kan zijn. De "aflopende einden van de opbouw" hebben niets te maken met de ladingcapaciteit, de schepen hebben gewoon open koppen, net als de Spathoek. Op Terschelling en Vlieland voldoet dat niet, hoewel je er sinds de dichtslibbing van het Schuitengat minder mee te maken hebt op Terschelling. Toen de Noord-Nederland ("Bereboot") werd aangeschaft, is de kop onmiddellijk geheel afgesloten. Bouw van "strijkijzertjes" is heel goed denkbaar met gesloten koppen, dat is geen enkel probleem. Zie de bootdienst van Sylt naar Römö (syltfaehre.de). Boot heeft vizierkleppen die deels zijn afgesloten. Dat kan met een gewijzigde constructie gemakkelijk worden veranderd.
Verder, @ Leen: er wordt kennelijk goed nagedacht over wat het worden moet en dan kan je veel kanten op. Nu maken we meer ontwerpen dan jaren terug en dat kan dan allemaal erg variëren. Zelfs bij de Friesland van 1956 gebeurde dat al: dat schip was oorspronkelijk ontworpen zonder de bak die er aan is geconstrueerd.