Auteur Topic: Vrachtvaarders  (gelezen 47347 keer)

Wim Vink

  • Kapitein
  • *
  • Berichten: 2.848
  • Geslacht: Man
Re: Vrachtvaarders
« Reactie #30 Gepost op: 14 mei 2008, 18:52:38 »
In de Schuttevaer van 3 mei j.l. stond een aanvullend verhaal over de Zwerver (als reactie op de eerdere publicatie van 19 april in dat blad). Het betreft dan wel niet een gebeurtenis uit de Doeksen-tijd, maar een voorval uit de voorgeschiedenis daarvan.

« Laatst bewerkt op: 23 mei 2010, 17:37:10 door Wim Vink »
met vriendelijke groeten,
Wim Vink

willem boot

  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.170
Re: Vrachtvaarders
« Reactie #31 Gepost op: 7 oktober 2008, 19:06:28 »
Brandaris II: hier is haar geschiedenis. Zij werd als kustvaarder Zwerver gebouwd in 1929 voor J.Otto, Bruinisse bij scheepswerf De Vooruitgang, Gouwsluis.

De man voor wie de boot werd gebouwd was J. Otte (met e), dus niet Otto (met o).
« Laatst bewerkt op: 23 mei 2010, 17:38:49 door Wim Vink »

grey

  • Ketelbinkie
  • *
  • Berichten: 30
Re: Vrachtvaarders
« Reactie #32 Gepost op: 8 oktober 2008, 17:42:56 »
Hallo allemaal,

Er werdt in deze toppic al eerder vermeld dat de Vlieland, ex Twee Gebroeders te koop is.
Via Arie Boon kreeg ik de volgende site www.Fikkers.nl ,onder item 2420 kun je het schip uitgebreid bekijken.
Als je de huidige woonkamer op het schip ziet kun je je niet voorstellen dat in het verleden daar een wagon kolen (20 ton) in werd gestort en dit voor een deel met een schepbak er uit werd gehesen. Het laatste ging dan gewoon met de schep de bak in...!

Groet Grey.

Jan Leenstra

  • Forumbeheerder
  • Marconist
  • *****
  • Berichten: 389
  • Geslacht: Man
  • euhh....beste stuurlui staan aan wal....
    • Schepen van Doeksen
Re: Vrachtvaarders
« Reactie #33 Gepost op: 8 oktober 2008, 18:56:10 »
Mooie foto's! En dan te bedenken dat het schip eigenlijk gesloopt zou worden door de Fa Slooten.

Marten-Jan van Zanden

  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 562
  • Geslacht: Man
Re: Vrachtvaarders
« Reactie #34 Gepost op: 14 oktober 2008, 18:40:45 »
Ik hoop dat deze Dirk Zorgdrager dit bericht nog even leest.
Zou mooi zijn als je als lid wilt aanmelden.

Het zou namelijk best mogelijk zijn dat Je, Jij, U , een schat van info hebt uit die tijd.

Ook krijg je hierbij antwoord van Arthur.

Hallo Pollendam,

Ik was blij verrast met de reaktie van Dirk Zorgdrager junior. Ik ken de man natuurlijk niet, maar zou jij mijn dank aan hem kunnen overbrengen? Ik vind het namelijk altijd reuze leuk, nieuwe dingen tehoren van mensen uit mijn verleden, "ome"  Dirk was mij zeer dierbaar. En misschien heeft hij in zijn familiearchief nog wel ergens een foto van dat bootje en/of haar bemanning...


PiebeJanMan

  • Forumbeheerder
  • Kapitein
  • *****
  • Berichten: 1.736
  • Geslacht: Man
  • Geniet, maar vaar met regelmaat mee!
    • Golven op zee
Re: Vrachtvaarders
« Reactie #35 Gepost op: 20 oktober 2008, 21:10:31 »
Zwerver vanuit de lucht:
« Laatst bewerkt op: 26 januari 2018, 13:27:40 door PiebeJanMan »

cees

  • Machinist
  • ***
  • Berichten: 120
  • Geslacht: Man
Re: Vrachtvaarders
« Reactie #36 Gepost op: 23 juni 2009, 17:56:38 »
Voor de liefhebbers! De voormalige "Twee Gebroeders" nu "Vlieland" is te koop. Ik liep er vanmiddag langs en zag het bord met het volgende telefoonnumer: 050 3111404

cees

  • Machinist
  • ***
  • Berichten: 120
  • Geslacht: Man
Re: Vrachtvaarders
« Reactie #37 Gepost op: 2 januari 2011, 18:41:57 »
Via de link krijg je inderdaad een "Vlieland", maar deze heeft niets te maken met schepen van Doeksen.(de foto althans)

Jan Leenstra

  • Forumbeheerder
  • Marconist
  • *****
  • Berichten: 389
  • Geslacht: Man
  • euhh....beste stuurlui staan aan wal....
    • Schepen van Doeksen
Re: Vrachtvaarders
« Reactie #38 Gepost op: 3 juli 2011, 19:05:00 »
Bericht verplaatst vanuit topic EVALUATIE. Het schip met het donkere stuurhuis is de Hollandia waarvan ook een foto op de hoofdsite te vinden is. Dit Tjalkschip is rond 1904 gebouwd en gebruikt als kolenlichter. Op 11 januari 1946 is het schip achter de 'Borndiep' van Terschelling naar Groningen gegaan wegens verkoop. De foto komt uit de collectie van W. Lublink.

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Willem,

Ik heb ze in goede orde ontvangen, waarvoor grote dank, en inmiddels geplaatst bij het vlootoverzicht. Ik mis er nog een aantal. Van de Zeehond (2) vind ik er nog wel 1. Er ontbreken nu nog foto's van de Midsland1/Brandaris, Catharina, Skylge en de Zeehond. Hulp gezocht dus!! Voor de rest is het overzicht aardig compleet geworden. Op- en/ of aanmerkingen graag. Volgende stap is om bij alle foto's de bron te vermelden. Wanneer je dan op het plaatje staat met je muis dan zie je de bron verschijnen. Zie foto's Trio en Hollandia. Stap daarna is om bij elk schip een link te maken naar de foto's van de desbetreffende schepen. En die albums maken dat is nog wel even een klus. Maar als het overzicht klaar is dan kan ik bij alle pagina's verzijzingen(linken) maken naar de albums. En dat is weer snel.....

Ik heb hier op het forum trouwens een foto geplaatst waarvan ik denk dat dit ook de Hollandia is, echter met donker stuurhuis. Kan jij mij uit mijn lijden verlossen Willem?
Op de achtergrond trouwens de Oceaan(1)
« Laatst bewerkt op: 9 oktober 2016, 19:36:10 door Vriend »

tweegebroeders

  • Ketelbinkie
  • *
  • Berichten: 1
Re: Vrachtvaarders
« Reactie #39 Gepost op: 3 december 2011, 19:00:52 »
Foto van de Twee Gebroeders in de haven van Vlieland  toen nog in eigendom van Boon Transport Bedrijf   BTO    foto gemaakt in de winter van 1946  ( door Ties Grijpstra )

Wim Vink

  • Kapitein
  • *
  • Berichten: 2.848
  • Geslacht: Man
Re: Vrachtvaarders
« Reactie #40 Gepost op: 15 juli 2012, 17:20:59 »
De Cornelia Alida, een scheepje met een lange historie, zie SSS, blz. 315. Buiten wat jaartallen staat er weinig geschreven over dit schip qua levensloop, eigenaren en verdere wetenswaardigheden. Wanneer het schip is afgevoerd van de sterkte, staat niet beschreven. Bijgaande foto is uit 1961.
Daarnaast heb ik nog een paar plaatjes uit datzelfde jaar, maar van later datum is mij geen afbeelding bekend. Wie weet er meer van dit vrachtvaardertje?



foto: coll. Tjebbe Cupido.
met vriendelijke groeten,
Wim Vink

Wim Vink

  • Kapitein
  • *
  • Berichten: 2.848
  • Geslacht: Man
Re: Vrachtvaarders
« Reactie #41 Gepost op: 15 juli 2012, 17:23:17 »
Een vrachtvaarder die meer in beeld kwam en waar meer over is geschreven, is de Josephine. Bijgaande foto, genomen te WTs Haven, is genomen in 1962.
Buiten de Josephine is de Holland te zien, maar ook de Doggersbank en de Volharding.



foto: coll. Tjebbe Cupido
met vriendelijke groeten,
Wim Vink

Bert

  • Ketelbinkie
  • *
  • Berichten: 20
Re: Vrachtvaarders
« Reactie #42 Gepost op: 1 februari 2013, 16:48:04 »
Beste mensen,
Ik ben nog maar een paar dagen op het forum en zit alles eens door te nemen.
Wat je al niet (en wel) tegenkomt!
Op 21 nov. 2007 plaatst Ben twee foto's van de Brandaris II. Ik heb met dit schip gevaren, eerst voor Koos Veldman, later na de overname voor Doeksen.
Op de eerste foto ligt de Brandaris volgens mij in het derde dokje op Terschelling.
Ik meen op de achtergrond de (nu gesloopte) schuren van Teun Krul en de betonningsloods te herkennen.
De andere kan ik niet plaatsen.
Voor Veldman voeren we het water dun. Vooral in de zomer; 's maandags vroeg weg en donderdagnacht/ vrijdagochtend vroeg weer op het eiland. Uit het hele land werd alles voor de boeren en bouwvakkers gehaald:
stelconplaten en veevoer uit Zaandam, kalkzandsteen uit Hillegom, steigerpalen uit Hasselt, dakpannen uit Pannerden, bier en limonade uit Amsterdam, kabels uit Gouda enz. enz. Vaak werd er op de thuisreis in Harlingen nog een deklastje bouwmaterialen geladen.
Nadat Doeksen het had overgenomen werd er lang zoveel niet meer gevaren. Het gross kwam met de veerboten.
Volgens mij werd het schip naar Amsterdam verkocht, aan een beeldhouwer die het als woning/atalier wilde gebruiken. Ik heb ook gehoord dat het in Delfzijl heeft gelegen, met de luiken open en het ruim half vol (regen)water. Daarna zou het doorverkocht zijn naar Rotterdam.

Groeten, Bert

Janha

  • matroos
  • **
  • Berichten: 84
Re: Vrachtvaarders
« Reactie #43 Gepost op: 1 februari 2013, 16:56:53 »
Ik had deze al eens eerder geplaatst. Maar het sluit wel mooi aan bij het vorige bericht.
De Brandaris 2 als bierboot. Tegenwoordig laten de grootverbruikers het per tankwagen komen.

Bert

  • Ketelbinkie
  • *
  • Berichten: 20
Re: Vrachtvaarders
« Reactie #44 Gepost op: 1 februari 2013, 17:06:59 »
Ik had deze al eens eerder geplaatst. Maar het sluit wel mooi aan bij het vorige bericht.
De Brandaris 2 als bierboot. Tegenwoordig laten de grootverbruikers het per tankwagen komen.

Alsik het mij goed herinner gingen er in totaal, dus met deklast, 130 pallets bier mee.
Dat is 187.200 flessies!