Auteur Topic: Vrachtvaarders  (gelezen 47306 keer)

Wim Vink

  • Kapitein
  • *
  • Berichten: 2.848
  • Geslacht: Man
Vrachtvaarders
« Gepost op: 13 november 2005, 21:11:31 »
In de collectie van Tjebbe Cupido vond ik nog deze foto van de Josephine.
Niet al te duidelijk, maar iets is beter dan niets.
Welk schip er rechts lag, is mij niet bekend.

« Laatst bewerkt op: 23 mei 2010, 16:58:28 door Wim Vink »
met vriendelijke groeten,
Wim Vink

Jan Leenstra

  • Forumbeheerder
  • Marconist
  • *****
  • Berichten: 389
  • Geslacht: Man
  • euhh....beste stuurlui staan aan wal....
    • Schepen van Doeksen
Re: Vrachtvaarders
« Reactie #1 Gepost op: 13 november 2005, 22:01:49 »
De Adriana is gekocht uit een failliesement in 1964. Ik weet niet als het schip daarvoor al op Terschelling lag, volgens mij nl wel. Dat zou kunnen betekenen dat het inderdaad de Adriana zou kunnen zijn. Maar in dat jaar waren er nog meerdere 'vrachtvaarders', bijvoorbeeld de Boreas en de Willem Barendsz.
Van beide schepen heb ik niet echt duidelijke foto's en kan dus geen vergelijkingen trekken met het schip op de foto. Misschien is er iemand die het zo kan zeggen. 

Jan Leenstra

  • Forumbeheerder
  • Marconist
  • *****
  • Berichten: 389
  • Geslacht: Man
  • euhh....beste stuurlui staan aan wal....
    • Schepen van Doeksen
Re: Vrachtvaarders
« Reactie #2 Gepost op: 16 november 2005, 17:53:32 »
De Noordvaarder (zonder S dit keer) heeft als schelpenzuiger en als vrachtvaarder gefungeerd. Nadat de schelpenzuigerij was gestopt is het schip voorzien van een kraan en is voornamelijk ingezet op de vrachtdienst naar Vlieland.
Schip vaart tegenwoordig nog in de buurt van Terneuzen als Scaldis III.
Ook werd het schip vanwege de geringe diepgang ingezet bij de bergings werkzaamheden.
« Laatst bewerkt op: 23 mei 2010, 16:55:32 door Wim Vink »

Donald v.d. Horst

  • Ketelbinkie
  • *
  • Berichten: 33
  • Geslacht: Man
Re: Vrachtvaarders
« Reactie #3 Gepost op: 26 november 2005, 21:52:17 »
Wim,

Volgens gaat het om het vrachtschip Linquenda van Vrieswijk. Een zoon van de schipper zat vroeger bij mij op school op West-Terschelling. Het schip voer volgens mij op de beurtdienst naar Leeuwarden.

Groeten,  Donald van der Horst

Wim Vink

  • Kapitein
  • *
  • Berichten: 2.848
  • Geslacht: Man
Re: Vrachtvaarders
« Reactie #4 Gepost op: 19 december 2005, 21:26:15 »
In de verzameling van mijn oom D. Stapersma vond ik deze foto van de Almeri in het Oosterom. De foto is in de zomer van 1958 genomen.

« Laatst bewerkt op: 3 oktober 2012, 22:06:43 door Wim Vink »
met vriendelijke groeten,
Wim Vink

Wim Vink

  • Kapitein
  • *
  • Berichten: 2.848
  • Geslacht: Man
Re: Vrachtvaarders
« Reactie #5 Gepost op: 12 maart 2006, 16:47:12 »
Een schip met een historie: de Cornelia Alida. Het schip zelf kan ik me nog goed voor de geest halen, met de typische steven en aparte hek. De naam van het schip zegt me helemaal niets.
In de collectie van mijn oom vond ik bijgaande foto van werkzaamheden in febr 1961. Het lijkt op werk aan de motor, maar wie het beter weet, mag het zeggen.
Op de achtergrond waarschijnlijk de Liquenda van Vrieswijk.

« Laatst bewerkt op: 23 mei 2010, 17:18:18 door Wim Vink »
met vriendelijke groeten,
Wim Vink

Jan Leenstra

  • Forumbeheerder
  • Marconist
  • *****
  • Berichten: 389
  • Geslacht: Man
  • euhh....beste stuurlui staan aan wal....
    • Schepen van Doeksen
Re: Vrachtvaarders
« Reactie #6 Gepost op: 13 mei 2007, 22:04:05 »
Ik raak er ook steeds meer van overtuigd. Dit zijn toch de leuke dingen om te vinden. De heer Dekker van de Rederij, zeer bekend met alle Doeksen schepen, denkt ook dat het inderdaad de Boreas van Doeksen is.

Volgens mij moet er van de andere 'vrachtvaarders ook nog wel wat te vinden zijn.

Ik heb ook contact gehad met de fa. Mijnster, dat is een grindhandel uit Gorinchem, daar heeft de Almeri nog jaren dienst gedaan. Ik heb een afspraak dat ik daar een keer foto's mag uitzoeken.
« Laatst bewerkt op: 23 mei 2010, 17:20:10 door Wim Vink »

Jan Leenstra

  • Forumbeheerder
  • Marconist
  • *****
  • Berichten: 389
  • Geslacht: Man
  • euhh....beste stuurlui staan aan wal....
    • Schepen van Doeksen
Re: Vrachtvaarders
« Reactie #7 Gepost op: 13 mei 2007, 22:20:16 »
Ik heb inmiddels contact opgenomen met de bewoners. Wie weet hebben ze mooie foto's voor ons, en hebben we het juiste schip te pakken.

Jan Leenstra

  • Forumbeheerder
  • Marconist
  • *****
  • Berichten: 389
  • Geslacht: Man
  • euhh....beste stuurlui staan aan wal....
    • Schepen van Doeksen
Re: Vrachtvaarders
« Reactie #8 Gepost op: 16 mei 2007, 18:50:51 »
Het is inderdaad de Boreas die voor Doeksen heeft gevaren! Dit kreeg ik als antwoord van de bewoners

Beste heer Leenstra,
 
Inderdaad, de Boreas is van Doeksen geweest. Ikzelf heb ook alleen twee zwart-wit foto's van de Boreas als vrachtvaarder - ik denk in de haven van Harlingen en bij de Tjerk Hiddes sluizen. Gekregen toen ik een keer op Terschelling was. Daarnaast heb ik een originele koopakte van Gerrit-Jan Doeksen uit 1913. Toen nog Eerste Zorg geheten. Het schip is gebouwd in 1900 in Papendrecht. In begin '30 is de naamsverandering geweest en is het schip verlengd met een meter of 7. Doeksen heeft het schip ingezet met name voor de schelpen.
Latere schippers waren Pols (wiens zoon ik een jaar geleden sprak toen hij in Tholen was. Die zoon heeft een ontploffing van een gasfles meegemaakt boven de kust van Groningen op het wad; er is toen een gasfles in het vooronder ontploft, waarbij veel schade aan dek en tussenschot, maar ondanks dat de schipper in het vooronder was, bleef die ongedeerd. In het midden van de jaren vijftig is het schip door Doeksen (met schipper Pols) verder aangepast: hogere nieuwe den, stuurhut en nieuwe roef. Tot die tijd as er een zeil en voorzover ik weet een zijschroef, maar daar ben ik niet zeker van.
Andere schippers waren vader en zoon Koopman(s) uit Harlingen en Kornwerderzand, althans daar was een van hen sluismeester. Ik heb ze nooit gesproken en weet niet of er iemand nog leeft. Rond 1970 heeft Ernst Schade het schip van Koopmans gekocht en is begonnen er een woonschip van te maken. In 1979 heb ik met mij  toenmalige partner het schip van Schade gekocht en verder verbouwd. In de tachtiger jaren is het van een broer van mij geweest en in 1988 heb ik de Boreas teruggekocht. Sinds die tijd woon ik er weer op met mijn vrouw, op wiens naam het schip sinds vorig jaar staat ingeschreven (Walstra). Sinds 1989 hebben we een ligplaats in de oude handelshaven van Tholen en langzamerhand is het steeds meer verbouwd, waarbij de buitenkant zoveel mogelijk intact is gebleven. In 200 heeft de Boreas een geheel nieuw vlak (incl, kattesporen en kimmen etc. gekregen tussen het voorschot en het machinekamerschot (ruim 19 meter). In de afgelopen 20 jaar is de in de vijftiger jaren geplaatste Mercedes 204A vervangen door een GM 6-71 en later nog een keer. In 2000 is ook de keerkoppeling en de gehele aandrijving vervangen (schroefas, etc). Er si sowieso de afgelopen jaren veel aan het schip verbeterd en het is nu een zeer comfortabele woning. Sinds 1992 is er een 24V boegschroef (kalkman) waarvan dit jaar de 24V motoren zijn vervangen.
Afijn, het schip staat beschreven in "Schepen die Blijven" van de LVBHB.


« Laatst bewerkt op: 23 mei 2010, 17:20:47 door Wim Vink »

Wim Vink

  • Kapitein
  • *
  • Berichten: 2.848
  • Geslacht: Man
Re: Vrachtvaarders
« Reactie #9 Gepost op: 16 mei 2007, 21:16:20 »
Goed speurwerk naar dit schip; chapeau.
met vriendelijke groeten,
Wim Vink

Jan Leenstra

  • Forumbeheerder
  • Marconist
  • *****
  • Berichten: 389
  • Geslacht: Man
  • euhh....beste stuurlui staan aan wal....
    • Schepen van Doeksen
Re: Vrachtvaarders
« Reactie #10 Gepost op: 21 mei 2007, 21:02:18 »


Ben, jij hebt heel veel connecties met andere forums en personen die in de binnenvaart zitten. Van de eigenaar kreeg ik bericht dat het schip beschreven staat in 'schepen die blijven'van de LVBHB .
Kan jij eens om je heen vragen als er iemand die beschrijving kan scannen voor ons?




« Laatst bewerkt op: 23 mei 2010, 17:22:51 door Wim Vink »

arthur

  • Gast
Re: Vrachtvaarders
« Reactie #11 Gepost op: 23 mei 2007, 18:10:09 »
Nog een bijna vergeten schip, de TWEE GEBROEDERS. Ik heb van '68 tot en met '77 als vakantiewerker op de kade van Doeksen gewerkt;

Jan Leenstra

  • Forumbeheerder
  • Marconist
  • *****
  • Berichten: 389
  • Geslacht: Man
  • euhh....beste stuurlui staan aan wal....
    • Schepen van Doeksen
Re: Vrachtvaarders
« Reactie #12 Gepost op: 23 mei 2007, 20:28:36 »
Klopt helemaal de naam Boon, ik weet alleen niet meer precies hoe. Ik hoop dat T de Zeeuw ons kan helpen.

nyn

  • Ketelbinkie
  • *
  • Berichten: 20
Re: Vrachtvaarders
« Reactie #13 Gepost op: 23 mei 2007, 21:56:58 »
Ik denk dat Grey hier zeker op kan antwoorden.
Schipper Boon voer altijd met de Twee Gebroeders, zijn zoon Cor volgens mij ook.
Later inderdaad Gerrit Alkema en Jopie Beuker. Zij bemanden echter ook na de verkoop van de Twee Gebroeders en na de verbouwing van schelpenzuiger naar beurtvaarder de Noordsvaarder.
« Laatst bewerkt op: 23 mei 2007, 22:02:27 door nyn »

Jan Leenstra

  • Forumbeheerder
  • Marconist
  • *****
  • Berichten: 389
  • Geslacht: Man
  • euhh....beste stuurlui staan aan wal....
    • Schepen van Doeksen
Re: Vrachtvaarders
« Reactie #14 Gepost op: 23 mei 2007, 22:28:35 »
Het schip is later naar het sloop bedrijf Slooten in de Wormer gegaan. Het zou gesloopt worden  maar ik heb wel eens geruchten gehoord dat dat niet is gedaan en dat het schip ergens in Groningen moet liggen.
Een kennis van mij is een vroegere vriend van de zoon van het sloopbedrijf. Van alles werd een journaal bijgehouden. Hij zou ooit nog eens contact opnemen om te zien wat er nu daadwerkelijk is gebeurd met het schip. De zoon is echter geemigreerd naar Australie. Ik zal er nog eens achteraan gaan.