Auteur Topic: Oost-Vlieland (ex-Baldur, nu Inter Ilhas) [periode 1994-nu]  (gelezen 168289 keer)

L.Noorman

  • Algemene moderator
  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 509
  • Geslacht: Man
Re: Oost-Vlieland (ex-Baldur, nu Inter Ilhas) [periode 1994-nu]
« Reactie #315 Gepost op: 25 april 2021, 23:02:11 »
Hoe bijzonder zou het zijn als beide schepen elkaar daar tegen zouden komen?  :P
We zullen zien of de Inter Ilhas een 5e (!) leven gegund is

arthur

  • Machinist
  • ***
  • Berichten: 163
  • Geslacht: Man
Re: Oost-Vlieland (ex-Baldur, nu Inter Ilhas) [periode 1994-nu]
« Reactie #316 Gepost op: 26 april 2021, 01:03:55 »
Hoe bijzonder zou het zijn als beide schepen elkaar daar tegen zouden komen?  :P
We zullen zien of de Inter Ilhas een 5e (!) leven gegund is
Vijfde? 1. Emden, 2.Terschelling, 3.Vlieland, 4IJsland, 5.  Cabo Verdië.... ze heeft al 5 levens erop zitten....Op naar de zesde óf de .....

L.Noorman

  • Algemene moderator
  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 509
  • Geslacht: Man
Re: Oost-Vlieland (ex-Baldur, nu Inter Ilhas) [periode 1994-nu]
« Reactie #317 Gepost op: 26 april 2021, 08:33:04 »
Vijfde? 1. Emden, 2.Terschelling, 3.Vlieland, 4IJsland, 5.  Cabo Verdië.... ze heeft al 5 levens erop zitten....Op naar de zesde óf de .....

Ik rekende de Doeksen periode als één periode, maar zo gesteld heeft ze er inderdaad meer gevaren. Wat een mooie loopbaan!

L.Noorman

  • Algemene moderator
  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 509
  • Geslacht: Man
Re: Oost-Vlieland (ex-Baldur, nu Inter Ilhas) [periode 1994-nu]
« Reactie #318 Gepost op: 26 april 2021, 09:17:01 »
Filmpje naar aanleiding van de brand. In de omschrijving staat iets over een gaslek in de stuurboordmotor. Verder versta ik hier niets van.


Christian

  • Machinist
  • ***
  • Berichten: 221
  • Geslacht: Man
Re: Oost-Vlieland (ex-Baldur, nu Inter Ilhas) [periode 1994-nu]
« Reactie #319 Gepost op: 2 mei 2021, 05:15:13 »
Vertaling van de video "Ship Inter Ilhas lijdt aan een gaslek in de stuurboordmotor waardoor een kleine brand is ontstaan"

Lars heeft me bezig gehouden, zonder het te weten en te willen, omdat ik natuurlijk nieuwsgierig was geworden en voor eigen rekening wilde weten wat er in de video werd gezegd werd.
Ik zou het niet hebben gedaan als ik de inspanning voor deze vertaling van tevoren had gekend: Ik moest tenslotte de vrije uren van een hele week gebruiken, twijfelend tussen succes en faalangst:

Ik moest mezelf eerst een paar lessen Portugees geven, wel op basis van mijn kennis van drie andere Romaanse talen. Ik transcribeerde later de automatische ondertiteling en schreef het allemaal op. Helaas was dat niet het einde van het werk, omdat de automatische ondertitels niets behalve een leidraad zijn, en allesbehalve betrouwbaar.  Dan heb ik de woorden, die duidelijke onzin bevatten - op basis van overeenkomsten in de Romaanse taalfamilie - probeert te corrigeren. Na ongeveer 50 keer de video voor de analyse te hebben bekeken zag ik 's nachts af en toe een fee die onverbiddelijk tegen me fluisterde: "Navio Inter Ilhas; en het gebeurde in de stuurboordmotor."

Wat is er nu naar buiten gekomen?

- Technisch gezien gaat het over een incident dat nauwelijks het vermelden waard is. Geen gewonden, geen ernstige materiële schade.

- Het enige dat aan het wankelen werd gebracht was mijn romantische gedachte dat het bejaarde schip voornamelijk wordt gebruikt voor lichte zondag uitjes: Het zou vertrekken van São Vicente met bestemming Praia (Santiago), met 400 passagiers (maximale capaciteit volgens de website van de rederij: 300) op een route van 270 (hemelsbreed) km lengte. De reistijd op deze verbinding wordt op de website van de rederij aangegeven met 14:20 uur! Maximale snelheid: Teruggebracht tot 10 knopen.


- Ik heb de eerste twee alinea's in het Portugees toegevoegd, waarna ik mij zal beperken tot de vertaling.
- Met "400 tripulantes" (letterlijk "bemanningsleden") bedoelen ze volgens me iedereen aan boord , "passagiers + bemanning".
- De presentatrice stelt in het begin duidelijk dat het schip 40 ("quarenta") mijl had afgelegd toen de brand uitbrak, alle anderen getuigen hebben het over slechts 4 ("quatro") mijl. Ik kan deze tegenstrijdigheid niet oplossen.
- Wat ik ondanks alle inspanningen (obstakels door afwijkingen van de standaardtaal door mondeling taalgebruik, streektaal en het inslikken van lettergrepen door maskers) niet kon achterhalen, en wat er zeker nog niet helemaal klopt, heb ik cursief gedrukt. In dit geval is deze beroemde zin van toepassing:"EN DAAR LATEN WE HET BIJ VOOR VANDAAG" ;D.

--------------------------------------------------------------------------------------------

[Nieuwslezer/Presentatrice:]
O navio Inter Ilhas que fazia a ligação São Vicente cidade da Praia esta traz e transportando cerca de 400 tripulantes viu-se obrigado a regressar.
Com seus passageiros viu-se obrigado a regressar ao cais de Sao Vicente após cerca de 40 milhas de navegação devido a uma fuga de gás no motor estibordo que gerou um princípio de incêndio.

“Het schip Inter Ilhas dat de verbinding tussen São Vicente en de stad Praia onderhield en ongeveer 400 bemanningsleden aan boord had, werd gedwongen terug te keren. Met zijn passagiers moest het na ongeveer 40 mijl varen terugkeren naar de pier van São Vicente wegens een gaslek in de stuurboordmotor waardoor brand uitbrak.”

[Verslaggever:]
E, na verdade, esta viagem no navio Interilhas de São Vicente - Praia começou a ter avarias desde ontem.
“En, in feite begon deze reis op het schip Interilhas São Vicente - Praia sinds gisteren pannes te vertonen.”

[Meneer in geel overhemd:]
“Ofschoon ze om 18.00 uur moest vertrekken, kwam ze niet naar buiten (= de haven). Wij moesten om 22.00 uur komen, maar ze kwam niet naar buiten. We kregen toen instructies om 4 uur uur in de ochtend naar buiten te komen, we kwamen niet naar buiten, toen... de opdracht om 3 uur, 4 uur s middags (?) naar buiten te komen, en ze kwamen bij de vierde of vijfde poging naar buiten, ik weet het niet, en ik zal zeggen, ik weet niet na hoeveel mijl het schip werd overgenomen door een enorme rook, sommige mensen raakten in paniek.”

[Mevrouw]: ? “... werd schreeuwend wakker.”

[Meneer in wit overhemd:]
“En ze zeiden dat er een klein probleem was met de machine, maar ze beweerden dat ze niet terug hoefden te gaan naar São Vicente.”

[Verslaggever:]
“En dat gebeurde toen het schip al vier mijl gevaren had.”

[Commandant of stuurman 1:]
“We waren vier mijl verder, er was een klein brandje in de stuurboordmotor, en om te kijken wat het was namen we het besluit - want we nemen hier altijd unanieme besluiten - we waren tenslotte maar vier mijl verder, en het leek ons beter om de oplossing van het probleem in de haven te zoeken.”

[Verslaggever:]
“En waar kwam dit gaslek vandaan?”

[Commandant of stuurman 2:]
“Bij de stuurboordmotor was er een gaslek in de twee koppakkingen, en dat veroorzaakte een branduitbraak. Het was geen wetenschapper die automatisch het alarmsysteem in werking stelde, zoals het hoort. Maar in dit geval handelde de hoofdwerktuigkundige samen met ons machineteam snel om het probleem op te lossen.”

[Meneer in geel overhemd:]
“Wij konden de verdrukking zien, wij konden de verdrukking zien, en hoe men moest trachten zich daaraan vast te houden, wij kregen het vuur niet te zien, de oven stond hier in brand en werd snel overmeesterd.”

[Verslaggever:]
“De commandant van de Inter Ilhas weet niet precies wanneer het schip weer vaart, de bemanning wil weten wat er gaat gebeuren.”

[Mevrouw]:
“Ik heb de opzichter [?] ('guarda') geprobeerd. Ze zeiden dat ze een probleem probeerden op te lossen.”

[Meneer in wit overhemd:] ?

[Verslaggever kijkend naar de passagiers:]
“Voor deze bemanningsleden moeten we, meer nog dan het incident zelf, het probleem van het vervoer van en naar São  Vicente oplossen.”

[Meneer in geel overhemd:]
“Het is een trieste bevinding dat veel mensen al dagen proberen per vliegtuig te reizen. Er is geen manier om São Vicente per vliegtuig te verlaten of het heeft een nieuwe bestemming. Morgen is de enige waar ik naar toe ga en de nacht en de reserveringen, het is alleen mogelijk om te reserveren voor 17 of 18, en de mensen die kwamen / draaiden van São Nicolau.”

[Meneer met de geel-groene Adidas jas:]
“Twee atleten die morgen ook zullen deelnemen aan de Race Voor Vrijheid in de stad Praia kunnen dat niet meer.”

PiebeJanMan

  • Forumbeheerder
  • Kapitein
  • *****
  • Berichten: 1.735
  • Geslacht: Man
  • Geniet, maar vaar met regelmaat mee!
    • Golven op zee
Re: Oost-Vlieland (ex-Baldur, nu Inter Ilhas) [periode 1994-nu]
« Reactie #320 Gepost op: 2 mei 2021, 08:24:19 »
Goed speurwerk!
Ik denk dat tripulantes ook vertaald kan worden met opvarenden.

Ben benieuwd wanneer de schade hersteld is....

Evert Jan

  • Marconist
  • ****
  • Berichten: 488
  • Geslacht: Man
Re: Oost-Vlieland (ex-Baldur, nu Inter Ilhas) [periode 1994-nu]
« Reactie #321 Gepost op: 2 mei 2021, 11:49:47 »
Op marinetraffic staat een foto van 21 februari dit jaar, het schip drooggezet, reddingsmateriaal en kraan eraf, er wordt iets met verf gedaan, na die tijd geen activiteit meer van het schip in Kaapverdië en geen info over een/de reis naar Griekenland, wel is de naam en het logo op de schoorsteen eind vorig jaar veranderd van Polaris CIA in CV Interilhas, die hebben vorig jaar ook een vrij nieuw schip in de vaart gebracht, lijkt een Grieks ontwerp, en er lijkt er nog een aan te komen

https://www.marinetraffic.com/nl/photos/of/ships/shipid:294447/ship_name:INTER%20ILHAS#4178079

Evert Jan

  • Marconist
  • ****
  • Berichten: 488
  • Geslacht: Man
Re: Oost-Vlieland (ex-Baldur, nu Inter Ilhas) [periode 1994-nu]
« Reactie #322 Gepost op: 15 mei 2021, 15:43:43 »
De Inter-Ilhas AIS is weer aan, ligt volgens MarineTraffic nog gewoon in Mindelo

Hunter

  • Machinist
  • ***
  • Berichten: 156
  • Geslacht: Man
  • ...your mayday is our call for giving assistance..
Re: Oost-Vlieland (ex-Baldur, nu Inter Ilhas) [periode 1994-nu]
« Reactie #323 Gepost op: 16 mei 2021, 13:46:27 »
Wat een spookschip zo te zien op die werffoto alle ramen zowat dicht gelast, en zag indd ook dat de ais weer aan staat.
Groeten Hessel Buren Terschelling

asjemenou_loeki_midsland

  • matroos
  • **
  • Berichten: 81
Re: Oost-Vlieland (ex-Baldur, nu Inter Ilhas) [periode 1994-nu]
« Reactie #324 Gepost op: 2 april 2022, 21:35:30 »
De Ais van nu Inter-Ilhas [ de oude Schellingerland ] heeft op 31 maart voor het laatst aangestaan , eergisteren dus. Varend op zee !  :)

cees

  • Machinist
  • ***
  • Berichten: 120
  • Geslacht: Man
Re: Oost-Vlieland (ex-Baldur, nu Inter Ilhas) [periode 1994-nu]
« Reactie #325 Gepost op: 4 april 2022, 10:06:41 »
Ze vaart volgens mij bijna elke dag

L.Noorman

  • Algemene moderator
  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 509
  • Geslacht: Man
Re: Oost-Vlieland (ex-Baldur, nu Inter Ilhas) [periode 1994-nu]
« Reactie #326 Gepost op: 4 april 2022, 12:25:55 »
Goed om te horen! Hopen dat er ook weer een likje verf overheen gaat. De blauwe strepen zijn verdwenen. Foto's komen van MarineTraffic.

Foto 1: 12 november 2021
Foto 2: 19 november 2021
Foto 3: 5 maart 2022

Bootjesfan

  • Machinist
  • ***
  • Berichten: 156
Re: Oost-Vlieland (ex-Baldur, nu Inter Ilhas) [periode 1994-nu]
« Reactie #327 Gepost op: 4 april 2022, 12:49:44 »
Vaart veel op de verschillende eilanden, niet meer op vaste lijn.

MartijndLange

  • Ketelbinkie
  • *
  • Berichten: 15
  • Geslacht: Man
Re: Oost-Vlieland (ex-Baldur, nu Inter Ilhas) [periode 1994-nu]
« Reactie #328 Gepost op: 4 april 2022, 14:40:02 »
Wat is zij dan kort hè als je steeds naar de beelden van de Midsland hebt gekeken! Zeker nu deze laatste zelfs verlengd is.......

Bootjesfan

  • Machinist
  • ***
  • Berichten: 156
Re: Oost-Vlieland (ex-Baldur, nu Inter Ilhas) [periode 1994-nu]
« Reactie #329 Gepost op: 5 april 2022, 16:05:00 »
Vond de Schellingerland/ Inter Ilhas een fijner schip dan de Midsland.