Auteur Topic: Oost-Vlieland (ex-Baldur, nu Inter Ilhas) [periode 1994-nu]  (gelezen 172348 keer)

The Lighthouse

  • Gast
Re: Oost-Vlieland (ex-Baldur, nu Inter Ilhas) [periode 1994-nu]
« Reactie #150 Gepost op: 24 mei 2007, 11:53:17 »
Het leuke van dit is, ik was er ook bij, dat ze aan het filmen waren op de 'MIDSLAND', maar als echte 'MIDSLAND' kenner, en dat zijn er heel wat volgens mij, dan weet je, dat er op de 'MIDSLAND' geen frituur zit. Dus ze kunnen daar nooit patat verkopen. Als je dit weet, dan kijk je heel anders tegen deze film aan.

Humtidumty

  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 529
  • Geslacht: Man
  • schepen met een eigen snoet!
Re: Oost-Vlieland (ex-Baldur, nu Inter Ilhas) [periode 1994-nu]
« Reactie #151 Gepost op: 24 mei 2007, 12:35:43 »
Dat is wel insite information natuurlijk.  ;D

Het gemiddelde kijkerspubliek zal dit niet weten.
Richard

www.avantbrowser.com » Maak internetten leuker.

PiebeJanMan

  • Forumbeheerder
  • Kapitein
  • *****
  • Berichten: 1.737
  • Geslacht: Man
  • Geniet, maar vaar met regelmaat mee!
    • Golven op zee
Re: Oost-Vlieland (ex-Baldur, nu Inter Ilhas) [periode 1994-nu]
« Reactie #152 Gepost op: 30 juni 2007, 16:29:09 »
Deze kwam ik laatst tegen in een rapport: Harlingen, echt wad anders

De Oost-Vlieland aan de kade in Harlingen:
« Laatst bewerkt op: 26 januari 2018, 12:27:15 door PiebeJanMan »

valkenier

  • Ketelbinkie
  • *
  • Berichten: 44
Re: Oost-Vlieland (ex-Baldur, nu Inter Ilhas) [periode 1994-nu]
« Reactie #153 Gepost op: 26 augustus 2007, 22:18:57 »
Ik dacht dat bij het kritisch toerental een schroefas gaat resoneren, wat schade tot gevolg kan hebben, maar misschien dat iemand anders het beter weet.

natureboy

  • Gast
Re: Oost-Vlieland (ex-Baldur, nu Inter Ilhas) [periode 1994-nu]
« Reactie #154 Gepost op: 27 augustus 2007, 20:23:39 »
Het heeft inderdaad met resonantie te maken, maar niet alleen van de schroefas, het gehele schip kan  dusdanig gaan resoneren,- uiteindelijk is een schip een samenstel van rechte en gebogen staalplaten en profielen,- dat het uiteindelijk, doordat die resonantie zichzelf nog een keer kan gaan  versterken, grote schade kan oplopen.
Op de grote vaart schepen, waarop ik als werktuigkundige heb gewerkt, had je zelfs twee kritische  gebieden op de toerenteller, te weten het kritisch toerental van het schip en dat van de hoofdmotor. Het was dan ook zaak om de motor niet langer dan strikt noodzakelijk met dat aantal omwentelingen te laten draaien, en als de brug dat dan per ongeluk wel deed, moest je beneden bijregelen. Zichzelf versterkende trillingen is ook de reden, dat op schepen met twee motoren, de een altijd met een iets ander toerental draait als de ander.
 Ik hoop dat het een en ander duidelijk is .

Pieter

Humtidumty

  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 529
  • Geslacht: Man
  • schepen met een eigen snoet!
Re: Oost-Vlieland (ex-Baldur, nu Inter Ilhas) [periode 1994-nu]
« Reactie #155 Gepost op: 28 augustus 2007, 08:24:47 »
Helemaal duidelijk Pieter.
Dank je wel voor de heldere uitleg.
Gr, Richard
Richard

www.avantbrowser.com » Maak internetten leuker.

Jon

  • Machinist
  • ***
  • Berichten: 164
  • Geslacht: Man
  • Geen golf te hoog...
    • Bike-Centrum Spier
Re: Oost-Vlieland (ex-Baldur, nu Inter Ilhas) [periode 1994-nu]
« Reactie #156 Gepost op: 3 september 2007, 17:17:08 »
Dus als ik het goed heb, dan zit op de foto de Baldur al met 100 toeren over het kritisch toerental heen? Of is die 230/260 maar een indicatie?

Of zie ik iets over het hoofd?

natureboy

  • Gast
Re: Oost-Vlieland (ex-Baldur, nu Inter Ilhas) [periode 1994-nu]
« Reactie #157 Gepost op: 3 september 2007, 19:49:45 »
Hoi Jon,

Ik ben bang dat je een kleinigheidje over het hoofd ziet, Tussen 230 en 260 omw/min is het kritisch toerengebied, onder de 230 en boven de 260 kan je rustig draaien zonder dat er iets aan de hand is, alleen tussen die twee waarden -245 omw/min bijvoorbeeld- moet je zo kort mogelijk draaien, alleen tijdens het opvoeren en afslacken kom je  kortstondig in het kritisch toerenbereik, en voor alle duidelijkheid die 230/260 is dus ook geen indicatie maar een reel gegeven, waar je rekening mee moet houden als je aan de brandstofhandels staat.


Pieter



borie

  • matroos
  • **
  • Berichten: 91
  • Geslacht: Man
Re: Oost-Vlieland (ex-Baldur, nu Inter Ilhas) [periode 1994-nu]
« Reactie #158 Gepost op: 4 oktober 2007, 13:54:30 »
Op de schepen waar ik op rondvaar zit er vaak een behoorlijk verschil tussen de toeren die je in de mk afleest en op de brug..

natureboy

  • Gast
Re: Oost-Vlieland (ex-Baldur, nu Inter Ilhas) [periode 1994-nu]
« Reactie #159 Gepost op: 4 oktober 2007, 16:43:04 »
Tja, je bent machinist om dat soort zaken voor te wezen en eventueel te corrigeren, maar reders geven  tegenwoordig de voorkeur aan andere zaken, ik denk dat ze het liefst een gedresseerde aap beneden zouden zetten, die is tevreden met een tros bananen. en stelt ook geen eisen aan salaris etc.

Pieter

natureboy

  • Gast
Re: Oost-Vlieland (ex-Baldur, nu Inter Ilhas) [periode 1994-nu]
« Reactie #160 Gepost op: 4 oktober 2007, 16:49:19 »
Misschien nog iets, er is mij vroeger geleerd om niet alleen de metertjes in de gaten te houden, maar ook met je ogen,oren en neus waar te nemen, en als je door het kritisch toerental gaat merk je dat ook  aan andere dingen,- trillingen bijvoorbeeld -  dan alleen aan de tachometers. Als je uitsluitend op de techniek vertrouwt, kan je voor heel vervelende verrassingen komen te staan.

Pieter

borie

  • matroos
  • **
  • Berichten: 91
  • Geslacht: Man
Re: Oost-Vlieland (ex-Baldur, nu Inter Ilhas) [periode 1994-nu]
« Reactie #161 Gepost op: 5 oktober 2007, 13:36:53 »
helemaal mee eens, maarja ik ben stuurman dus heb er ook weinig over te vertellen...

Wim Vink

  • Kapitein
  • *
  • Berichten: 2.848
  • Geslacht: Man
Re: Oost-Vlieland (ex-Baldur, nu Inter Ilhas) [periode 1994-nu]
« Reactie #162 Gepost op: 5 oktober 2007, 16:51:21 »
Af en toe val ik in herhaling: bij het zoeken naar andere plaatjes kwam ik deze foto's tegen; deze keer van de Oost-Vlieland, genomen op 31 januari 1999 in Harlingen (vanaf de Friesland).





Foto's: © Wim Vink
« Laatst bewerkt op: 5 oktober 2015, 15:54:45 door Wim Vink »
met vriendelijke groeten,
Wim Vink

Jon

  • Machinist
  • ***
  • Berichten: 164
  • Geslacht: Man
  • Geen golf te hoog...
    • Bike-Centrum Spier
Re: Oost-Vlieland (ex-Baldur, nu Inter Ilhas) [periode 1994-nu]
« Reactie #163 Gepost op: 7 november 2007, 19:05:14 »
Het schip is nog in een perfecte staat, zo te zien. Die vaart daar denk ik nog wel een tijdje rond, beter als het Afrika gebeuren. Ook harstikke leuk dat we er nog wat van terug zien.

Jon

  • Machinist
  • ***
  • Berichten: 164
  • Geslacht: Man
  • Geen golf te hoog...
    • Bike-Centrum Spier
Re: Oost-Vlieland (ex-Baldur, nu Inter Ilhas) [periode 1994-nu]
« Reactie #164 Gepost op: 2 december 2007, 18:26:15 »
Aan boord van de oude Oost-Vlieland in IJsland:



Foto gevonden op Flickr.com.
http://www.flickr.com/photos/16662054@N00/1788081567/

Wat foto gegevens erbij:
Taken with a Canon PowerShot A530.
Taken on August 31, 2007

Er staat wel copyright op de foto, dus Copyright by Bushwoman, Flickr.com