Schepen van Doeksen > Bergingen

Ecuador

(1/3) > >>

Donald v.d. Horst:
Op 1 maart 1956 strandde het Zweedse  m.s. Ecuador in de Westergronden
bij Terschelling. Het schip was niet te bergen, maar de een groot deel van de lading werd geborgen.
Er moeten nog foto's zijn van de stranding van dit schip, waarover zelfs een film is gemaakt.

Groeten,  Donald van der Horst

Jan Leenstra:
Ik zal ook nog wat foto's van de Equador scannen. Is nog wel wat van te vinden.

De film, is daar nog aan te komen?

Wim Vink:
Die film over de Ecuador heet Stranding, gemaakt door Louis van Gasteren. Ik was destijds als bijna 6-jarige jongetje bij de opname op West-Terschelling.
In de jaren 80 werd de film eens vertoond in Ons Huis op West. Ben er toen speciaal naartoe gegaan. Het verhaal is wat oubollig (met de huidige ogen) maar qua beelden fantastisch. Organisator van de vertoning was destijds de historische vereniging Schylge Myn Lāntse

Jan Leenstra:
Er is ooit een film gemaakt: 'de stranding van de Equador'. Ik ben heel nieuwsgierig naar deze filmopname en zou graag een kopie willen hebben.

Wie helpt mij?

Wim Vink:
Zoals hierboven al aangegeven was Louis van Gasteren de maker van de film. Begin jaren 90 heeft de CHV SML een videokopie vertoond in Ons Huis op West. Ik heb die voorstelling toen speciaal bezocht. Wellicht is via die vereniging aan een exemplaar te komen. Of...... vele wegen leiden naar Rome.

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie