Auteur Topic: Waterbus  (gelezen 27516 keer)

marten

  • Gast
Waterbus
« Gepost op: 16 september 2006, 18:58:02 »
Rederij Doeksen vervangt
kapotte Koegelwieck


Citaat
--- Rederij Doeksen vervangt kapotte Koegelwieck

Voor het eerst in de geschiedenis van de sneldienst van Rederij Doeksen haalt de rederij een vervangende boot tijdeijk van elders tijdens de periode dat de Koegelwieck met technische problemen aan de kant moet blijven.
In het verleden schafte de rederij een vervangende boot, de Najade, aan voor de keren dat de Koegelwieck niet kon varen of uitverkocht was, maar deze bleek niet te voldoen en werd enkele jaren geleden verkocht. Vorige week moesten Terschelling en Vlieland het zonder sneldienst doen. Voor Vlieland blijft dat zo, naar Terschelling vaart sinds maandag de catamaran Aquarunner, die normaliter als eigendom van de zusteronderneming Aqualiner van Doeksen vaart tussen Almere en Huizen op het Veluwemeer. Het schip kan niet ruim 300, maar slechts 72 passagiers binnen en bij mooi weer 18 op het buitendek vervoeren. De vaartijd is een uur, in plaats van drie kwartier. De rederij heeft gewaarschuwd dat dit schip minder ruige weersomstandigheden aankan dan de Koegelwieck en dus sneller uit de vaart zal worden genomen dan men gewend is. Dat is ook de reden dat op voorhand is afgezien van de vaart op Vlieland, omdat de vaarroute naar dit eiland veel onbeschutter is dan die naar Terschelling. De motorstoring van de Koegelwieck is van dien aard, dat dit schip vrijwel zeker deze week nog en wellicht langer uit de vaart is.
Bron: de Terschellinger
http://ymlp.com/zf1oeV
« Laatst bewerkt op: 31 oktober 2016, 18:25:47 door PiebeJanMan »

PiebeJanMan

  • Forumbeheerder
  • Kapitein
  • *****
  • Berichten: 1.734
  • Geslacht: Man
  • Geniet, maar vaar met regelmaat mee!
    • Golven op zee
Re: Waterbus
« Reactie #1 Gepost op: 20 september 2006, 15:48:23 »
hier de aquarunner afgelopen zondagmiddag:

« Laatst bewerkt op: 26 oktober 2018, 11:44:32 door PiebeJanMan »

Humtidumty

  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 529
  • Geslacht: Man
  • schepen met een eigen snoet!
Re: Waterbus
« Reactie #2 Gepost op: 6 oktober 2006, 20:34:43 »
Is bekend waarom de Koegelwieck is uitgevallen de afgelopen keren?
Na de lange storing was er iets aan de hand met de stuurinrichting. Wat is het deze keer?
Richard

www.avantbrowser.com » Maak internetten leuker.

Humtidumty

  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 529
  • Geslacht: Man
  • schepen met een eigen snoet!
Re: Waterbus
« Reactie #3 Gepost op: 29 maart 2007, 13:51:44 »
Dit schip mag dus wel op het wad varen voor een andere maatschappij. Ze is niet van Rederij Doeksen geweest, en heeft geen kettingbeding met zich...
Of is het schip ingehuurd i.p.v. gekocht?

Foutje... was woord "geen" vergeten.
« Laatst bewerkt op: 29 maart 2007, 19:26:46 door Humtidumty »
Richard

www.avantbrowser.com » Maak internetten leuker.

PiebeJanMan

  • Forumbeheerder
  • Kapitein
  • *****
  • Berichten: 1.734
  • Geslacht: Man
  • Geniet, maar vaar met regelmaat mee!
    • Golven op zee
Re: Waterbus
« Reactie #4 Gepost op: 29 maart 2007, 15:34:50 »
Waarschijnlijk wordt het schip ingehuurd (gecharterd) door Rederij Wagenborg, omdat er in december vanuit aqualiner plannen zijn om met het schip naar Amsterdam te varen (zie hier).
Ik zie niet in waarom er sprake is van een kettingbeding, er zijn twee redenen waarom dat niet van toepassing is:
- de Esonborg concurreert niet met andere veerdiensten, omdat het schip gewoon bij Wagenborg vaart en dus niet concurreert met de normale veerdienst vanuit Lauwersoog, omdat beide diensten door hetzelfde bedrijf worden uitgevoerd
- ten tweede is het zo dat het schip niet al in het bezit is geweest van Wagenborg. Bovendien niet van Doeksen, omdat deze het schip ook alleen charterde voor een aantal dagen.

Dus er is geen sprake van een kettingbeding, mijnsinziens.....

O ja ik had ook nog even een plaatje gemaakt van hoe het MS Esonborg er uit kwam te zien als het voor deze dienst even opnieuw geverfd werd in wagenborg-stijl:


Nou zoiets dus ;)

P.S. Bij het krantenartikel staat de foto van Marten (Tigchelaar), medeforumlid, ik wilde jullie er even op attenderen ;)
« Laatst bewerkt op: 26 oktober 2018, 11:44:49 door PiebeJanMan »

Jon

  • Machinist
  • ***
  • Berichten: 164
  • Geslacht: Man
  • Geen golf te hoog...
    • Bike-Centrum Spier
Re: Waterbus
« Reactie #5 Gepost op: 29 maart 2007, 16:23:02 »
Niet verkeerd, vind alleen de naam Esonborg er niet echt mooi opstaan, als dit plaatje werkelijkheid word, dat staat er net even iets te groot op.

Bob Koetsier

  • Gast
Re: Waterbus
« Reactie #6 Gepost op: 5 april 2007, 22:23:57 »
Ik vind der best mooi!!

En PiebeJanMan, je had het bijna goed  :D  Het rode streepje van voor op het schip, boven de ramen langs klopte wel ;)

Groet Bob 8)
« Laatst bewerkt op: 5 april 2007, 22:25:37 door Bob Koetsier »

Dirk

  • Gast
Re: Waterbus
« Reactie #7 Gepost op: 6 april 2007, 20:11:20 »
Toch wel leuk dat het schip nu vaart op de waddenzee. Toen ze nog de route Almere-Huizen deed, kwam ik haar dikwijls tegen met mijn eigen boot. (het is ongeveer 10 minuten varen voor mij) Eigenlijk wel jammer dat ze nu weg is want het deed me toch altijd aan Terschelling denken als ze zo voorbij kwam "razen" ;)

Vriend

  • Algemene moderator
  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.038
  • Geslacht: Man
Re: Waterbus
« Reactie #8 Gepost op: 26 augustus 2010, 19:37:51 »
Deze week kwam ik een oude bekende tegen bij Esonstad. Afgelopen dinsdag zag ik de Esonborg vertrekken van Schiermonnikoog (wij waren met de Rottum). Het viel mij nog mee hoe dit bootje, dat oorspronkelijk voor rivieren bedoeld is, het in een ruig zeetje deed.


Foto's: © Jeroen Vriend
« Laatst bewerkt op: 26 oktober 2018, 11:45:23 door PiebeJanMan »

willem boot

  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.170
Re: Waterbus
« Reactie #9 Gepost op: 26 augustus 2010, 20:32:05 »
Deze week kwam ik een oude bekende tegen bij Esonstad. Afgelopen dinsdag zag ik de Esonborg vertrekken van Schiermonnikoog (wij waren met de Rottum). Het viel mij nog mee hoe dit bootje, dat oorspronkelijk voor rivieren bedoeld is, het in een ruig zeetje deed.

Het ontwerp komt uit Australi?, zoals bekend, en is daar al jaren bij Sydney in de vaart. Kijk eens hoe die baai eruit ziet, daar kan ook een best zeetje staan. De Ozzies zijn qua ontwerpkennis bepaald niet achterlijk.

Vriend

  • Algemene moderator
  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.038
  • Geslacht: Man
Re: Waterbus
« Reactie #10 Gepost op: 18 september 2011, 21:50:09 »
Gisteren met de voormalige Aqua Runner naar Schiermonnikoog gevaren vanaf Esonstad, waarbij je via de Robbengatsluis van het Lauwersmeer naar de Waddenzee gaat.

Foto's: © Jeroen Vriend

« Laatst bewerkt op: 26 oktober 2018, 11:46:19 door PiebeJanMan »

Vriend

  • Algemene moderator
  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.038
  • Geslacht: Man
Re: Waterbus
« Reactie #11 Gepost op: 18 september 2011, 22:19:28 »
Onderstaande foto's maakte ik op de terugweg vanaf Schiermonnikoog. Je kunt bij dit schip zowel voor als achter naar buiten. Met 20 knopen gaat het niet zo hard als met de Koegelwieck of Tiger, maar omdat het zo laag is lijkt het heel wat.


Foto's: © Jeroen Vriend
« Laatst bewerkt op: 26 oktober 2018, 11:47:08 door PiebeJanMan »

Vriend

  • Algemene moderator
  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.038
  • Geslacht: Man
Re: Waterbus
« Reactie #12 Gepost op: 18 september 2011, 22:54:21 »
Tot slot nog twee nightshots.


Foto's: © Jeroen Vriend
« Laatst bewerkt op: 26 oktober 2018, 10:22:23 door PiebeJanMan »

Wim Vink

  • Kapitein
  • *
  • Berichten: 2.848
  • Geslacht: Man
Re: Waterbus
« Reactie #13 Gepost op: 10 juni 2013, 20:15:43 »
Reeds lang had ik bijgaande foto liggen van de Waterbus Vlij.
Was destijds mede aanleiding om te opperen een apart board voor deze "tak van sport" te openen.
Ik had al meerdere keren vragen daaromtrent gekregen en e.e.a. is tijdens de laatste bijeenkomst van moderatoren opgenomen als actiepunt.
Zoals Redmer bij Evaluatie al gemeld heeft, kan er nu worden gepost.

Bijgaande foto is van 15-2-2013.



foto: René Havez.
met vriendelijke groeten,
Wim Vink

Evert Jan

  • Marconist
  • ****
  • Berichten: 488
  • Geslacht: Man
Re: Waterbus
« Reactie #14 Gepost op: 12 augustus 2014, 23:28:46 »
Vorige week een dagje Waterbus gedaan, zag bij Dordrecht een onbekend schip liggen, na bestuderen van de foto's blijkt het de Esonborg, vh Aquarunner te zijn, deels overgeschilderd maar Wagenborg vlag scheen nog door.
Het schip Rietbaan is naar Litouwen verkocht, mogelijk komt de Aquarunner dus de vloot versterken.
foto volgt nog