Auteur Topic: Holland - museumschip  (gelezen 73833 keer)

jan kramer

  • Machinist
  • ***
  • Berichten: 107
Re: Holland - museumschip
« Reactie #315 Gepost op: 17 november 2023, 18:37:35 »
Ai! dit is bepaald geen best nieuws! De Holland mag niet verloren gaan of in verkeerde handen komen natuurlijk.
E.e.a. zal wel betekenen dat het schip te koop komt.Hopelijk is er dan belangstelling uit goede hoek.
Hoe doen ze dat met sleper Elbe eigenlijk?Hier moet men toch ongeveer dezelfde problemen tegenkomen?

zeeschuim

  • Ketelbinkie
  • *
  • Berichten: 21
Re: Holland - museumschip
« Reactie #316 Gepost op: 17 november 2023, 21:45:36 »
De Holland kan zijn museale status gewoon houden. Bezoekers natuurlijk welkom, alleen helaas geen vaartochten meer. Ze moet behouden blijven als varend monument en zou wellicht 1 x per jaar afwisselend in Harlingen of Terschelling (bij een lege haven en rustig weer) kunnen liggen, zodat betaald bezoek of evenementen, zakelijk of privé aan boord door kunnen gaan, want ook stil liggend is er geld nodig voor onderhoud.
Wat betreft de Elbe denk ik dat er in Rotterdam veel meer mensen in de maritieme wereld werken dan in Harlingen en omgeving. Denk dat ze daar meer gekwalificeerde mensen hebben wat de vaartochten en het schip ten goede komt.

L.Noorman

  • Algemene moderator
  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 500
  • Geslacht: Man
Re: Holland - museumschip
« Reactie #317 Gepost op: 15 december 2023, 07:35:41 »
Citaat
Een groep oud-bestuurders en leden van het MS Holland wil de zeesleepboot toch varende houden. Ze beginnen een onderzoek om een doorstart te maken.

Eind november maakte de stichting achter de Holland bekend in 2024 te gaan stoppen met varen. Een tekort aan vrijwilligers en de veiligheid waren daar de reden voor.

“De toelichting heeft velen niet overtuigd, en er is dan ook sprake van verontwaardiging en grote teleurstelling over het besluit”, zo schrijft de PESK-groep.

Dat is een werkgroep, gevormd door ‘verontruste betrokkenen van het eerste uur’, zo omschrijft de groep zichzelf. Onder anderen oud-bestuurders en bemanningsleden doen er aan mee.

Komende maanden onderzoekt de groep of de Holland toch niet kan blijven varen. Daarbij willen ze onder anderen Terschelling weer als aanleghaven en zorgen dat er geen financieel verlies wordt geleden.

De PESK-groep hoopt op 1 februari volgend jaar met een ‘compleet’ plan van aanpak te komen.

Bericht van Omroep Zilt

L.Noorman

  • Algemene moderator
  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 500
  • Geslacht: Man
Re: Holland - museumschip
« Reactie #318 Gepost op: 5 februari 2024, 17:27:07 »
Goed nieuws!

Citaat
Harlingen, 5 februari 2024
PERSBERICHT van de STICHTING ZEESLEEPBOOT HOLLAND
Zeesleepboot ‘Holland’ blijft varen! In november 2023 maakte het bestuur van de Stichting Zeesleepboot Holland bekend dat het in de loop van 2024 zou stoppen met de exploitatie van de zeesleper als varend erfgoed. De belangrijkste redenen waren: een verwacht tekort aan vrijwilligers, aanmeerproblemen op Terschelling, en een steeds toenemende druk van allerlei regelgeving. In een reactie hierop heeft de PESK-groep, met daarin oud-bestuurders, vrijwilligers en andere stake-holders, onderzoek gedaan naar de mogelijkheden om de Holland toch de komende jaren in de vaart te houden. Er is gesproken met externe deskundigen, betrokkenen uit de Holland-organisatie en grote sponsors. Recent heeft de PESK-groep de uitkomsten van haar onderzoek besproken met het bestuur. De PESK-groep heeft geconcludeerd dat, onder een aantal voorwaarden, het mogelijk is om een verantwoorde exploitatie van de Holland voort te zetten, waarbij voldaan wordt aan alle relevante eisen op het gebied van veiligheid. Vertrekpunt is dat de Holland weer zonder moeilijkheden in de haven van Terschelling kan aanmeren. Samen met de PESK-groep heeft de stichting besloten dat een nieuw bestuur deze plannen zal gaan realiseren. Als voorzitter van het bestuur zal worden benoemd de heer Jos Zandhuis; overige posities zullen op korte termijn worden ingevuld. Jos Zandhuis (67) is oud-bestuurder bij de organisatie Boer & Croon. Hij is vertrouwd met nautische en maritieme aangelegenheden, en bekend met de Holland vanaf de beginjaren van de stichting. Op korte termijn zal voorts een nieuwe Raad van Toezicht worden aangesteld. Daarin hebben zitting Sake Wijma, Age Offringa, Dick Sluis en Fritz Conyn als voorzitter. Allen zijn langjarig betrokken bij de Zeesleepboot Holland. Het besluit tot een doorstart van de Holland is mee gebaseerd op het grote aantal ontvangen steunbetuigingen van particulieren, donateurs, kleinere en grotere sponsors en van onze vrijwilligers. Met name moeten hier genoemd de Stichting Guusjen, de Gemeente Terschelling, het Maritiem Instituut Willem Barentsz en de Gemeente Harlingen. Alle betrokken bestuurders zijn verheugd dat met dit grote draagvlak de Holland als varend monument van de Noordelijke scheepsbouw zichtbaar zal blijven voor alle liefhebbers van maritiem erfgoed