Auteur Topic: Minister Kraus  (gelezen 38174 keer)

Germen

  • Machinist
  • ***
  • Berichten: 214
  • Geslacht: Man
Minister Kraus
« Gepost op: 19 augustus 2006, 15:18:25 »
                                                   Hoi Lezers,

(mod.: foto is verdwenen...)

              Hier heb ik een foto van de Minister Kraus in de Haven van West Terschelling.
              Bron foto: Schylge myn lantse


              Groetjes Germen
« Laatst bewerkt op: 26 juni 2014, 09:48:28 door Wim Vink »

Marten-Jan van Zanden

  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 562
  • Geslacht: Man
Re: Minister Kraus
« Reactie #1 Gepost op: 7 augustus 2008, 19:38:11 »
Hoe lang deden deze schepen eigenlijk over de oude route via het schuitengat.
Ben zelf ooit eens met de Schellingerland 2 overgestoken en die had meer dan 2 uur werk.
In mijn beleving zelfs tegen de 2 en een half uur aan.

Dus hoe hoe lang deed de Kraus over dit traject?

natureboy

  • Gast
Re: Minister Kraus
« Reactie #2 Gepost op: 7 augustus 2008, 20:01:38 »
Hoi Marten-Jan,

Ik neem aan dat je de ex dokter Wagemaker bedoelt, ik heb ook wel eens een reis met dit schip gemaakt en volgens mij duurde dat ook wel twee en een half uur van Harlingen naar Terschelling, we zaten met drie passagiers aan boord het was na de kerstvacantie en ik ging terug naar school, toch vond ik het een prachtige reis, door de sfeer op de oude Schellingerland.
Ik denk dat de Kraus niet veel harder heeft gelopen, dus dat zal ook een oversteek van een uur of twee geweest zijn.

Pieter

Marten-Jan van Zanden

  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 562
  • Geslacht: Man
Re: Minister Kraus
« Reactie #3 Gepost op: 8 augustus 2008, 00:00:18 »
Hee Pieter,

Ik bedoel inderdaad de Dokter Wagenmaker.
Echter over sfeer kan ik het enige meedelen dat we als passagiers zijnde,  op het voordek waren geplant tussen de fietsen in en tussen vele jongelui, die de inhoud van hun flesjes bier rijkelijk lieten vloeien.
Het was dan ook de eerste Zaterdag van de landelijk nog gelijke Bouwvak(super druk) en moet denk ik in 1973 zijn geweest.
Voor zover ik weet voeren toen de Friesland 1, De Noord-Nederland, De slof, Dokter Wagenmaker.
« Laatst bewerkt op: 28 december 2011, 11:05:48 door Wim Vink »

willem boot

  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.170
Re: Minister Kraus
« Reactie #4 Gepost op: 8 augustus 2008, 15:43:28 »
De snelheid van de 'Minister Kraus' werd door de Harlinger Courant ijn 1907 opgegeven als 11 kn. ("SSS" pag. 180 e.v.) bij 275 IPK. De resultaten van de proefvaart op de gemeten mijl voor Texel, 26 augustus 1907, heb ik niet gevonden en zijn ook niet in de Texelse Courant verschenen, wat gewoon anti-propaganda was i.v.m. de TESO-affaire.
Die 11 knoop houd ik overigens voor onwaarschijnlijk, want dat was voor die tijd een top speed die maar weinig van dit soort bootjes haalden. Van de in 1896 en 1900 gebouwde schroefstoomboten Schelde en Minister C Lely/Minister Ph W van der Sleijden weet ik dat ze dat haalden (zelf nog op gevaren), maar dat waren tot eind jaren 50/begin jaren '60 uitzonderingen, ze liepen alles in die tijd voorbij.
Ik denk dat de Kraus niet sneller dan 9 kn liep. Reistijd al naar gelang tij/wind tussen de 2 en 2 1/2 uur.
De 'Schellingerland' (2) ex- 'Dokter Wagemaker' liep bij tegenwind (!) niet veel harder dan 8 kn. De Werkspoor motor was te zwak. Ik heb net na de verkoop aan de TSM in '64 een tussenreisje heen en weer met dat ding gemaakt naar TS, wind NW 6-7, tij tegen, dik twee en een half uur. Wel een oergezellig schip. Vee en stukgoed los op het voordek. De verticale stoomketel stond er toen nog in voor stoomstuur, fluit, verwarming en sirene.

Wim Vink

  • Kapitein
  • *
  • Berichten: 2.848
  • Geslacht: Man
Re:Minister Kraus
« Reactie #5 Gepost op: 15 juli 2009, 22:03:36 »
Uit de collectie van Tjeb Cupido heb ik de volgende foto uit 1936.

« Laatst bewerkt op: 18 mei 2013, 16:54:32 door Wim Vink »
met vriendelijke groeten,
Wim Vink

Wim Vink

  • Kapitein
  • *
  • Berichten: 2.848
  • Geslacht: Man
Re:Minister Kraus
« Reactie #6 Gepost op: 12 augustus 2009, 18:06:37 »
Bijgaande foto, die ik vond in de collectie van Tjebbe Cupido, moet tussen 1923 en 1933 genomen zijn.
Duidelijk te zien is dat de schoorstenen de Doeksen kleuren voeren, dat was vanaf 1923.
De Kraus en de Prinses Juliana lijken nog oppermachtig op de "postdienst" naar Harlingen. Dat was tot 1933, want daarna kwamen de Zeeuwen ook in dienst op die verbinding.

Links vaart de Kraus de Haven van WTs uit, terwijl rechts de Prinses Juliana juist de haven invaart.
Wie kan preciezer het jaartal van deze foto bepalen en wie weet wie de fotograaf is geweest?

« Laatst bewerkt op: 3 april 2012, 22:00:47 door Wim Vink »
met vriendelijke groeten,
Wim Vink

Vriend

  • Algemene moderator
  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.038
  • Geslacht: Man
Re:Minister Kraus
« Reactie #7 Gepost op: 17 november 2009, 22:49:15 »
Een foto van het RSS Minister Kraus die ik vond in de VVV gids 2006 van Vlieland. Ik heb geprobeerd de foto zo mooi mogelijk te scannen maar helaas is de kwaliteit niet helemaal geweldig. Omdat er nog niet veel foto's van de Minister Kraus op dit forum staan, plaats ik 'm toch maar.
« Laatst bewerkt op: 13 januari 2018, 14:41:05 door PiebeJanMan »

Vriend

  • Algemene moderator
  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.038
  • Geslacht: Man
Re:Minister Kraus
« Reactie #8 Gepost op: 25 november 2009, 22:23:22 »
Nog een foto van het RSS Minister Kraus, het betreft een scan van een ansichtkaart.
« Laatst bewerkt op: 13 januari 2018, 14:40:44 door PiebeJanMan »

Gijsha

  • Machinist
  • ***
  • Berichten: 193
  • Geslacht: Man
Re: Minister Kraus
« Reactie #9 Gepost op: 5 oktober 2011, 15:40:22 »
Van dit schip heb ik nog een paar plaatjes, waarvan hier de eerste. Uitgave A. Wiegman, Terschelling. Mijn vader heeft op de achterkant geschreven: Minister Kraus, stadium III (bij andere afbeeldingen vermeldt hij bv. Stadium IV). Wat daarvan de exacte betekenis is weet ik helaas niet.
 

willem boot

  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.170
Re: Minister Kraus
« Reactie #10 Gepost op: 5 oktober 2011, 16:46:22 »
Met "Stadium III" zal hij bedoeld hebben de bouwfase, dus de situatie na een aantal wijzigingen ten opzichte van de oorspronkelijke staat van aflevering. Of dit "III" is zou ik niet kunnen zeggen. De Kraus is gebouwd met een achterover hellende schoorsteen + mast met steng en gaffel. Alkmaar packet heeft dat begin jaren '10 twintigste eeuw vervangen door een loodrecht staande schoorsteen zoals op dit plaatje. Volgende (bekende) wijziging was het aanbrengen van twee extra reddingssloepen in verband met mijnengevaar in de mobilisatie '14-'18. Na de overname van de TSM door Doeksen in 1923 is er nog wat gerommeld met de mast/masten, overigens op onbekende data.
Ik ben altijd erg terughoudend met het nummeren van bouwfases, omdat veel wijzigingen aan een schip niet meer te documenteren zijn anders dan aan de hand van foto's, waarvan we meestal de exacte datum niet kennen. Omdat bij sommige schepen foto's erg zeldzaam zijn, weten we bijvoorbeeld ook lang niet altijd of er tussendoor misschien toch nog niet iets anders is gewijzigd. Uiteindelijk is er vrijwel geen schip, waaraan niet ooit iets is veranderd, dus wat dat betreft is enige terughoudendheid aanbevelenswaardig.

Gijsha

  • Machinist
  • ***
  • Berichten: 193
  • Geslacht: Man
Re: Minister Kraus
« Reactie #11 Gepost op: 5 oktober 2011, 17:09:56 »
Bedankt Willem, ik denk dat je gelijk hebt. Om het een en ander te verduidelijken post ik nog een foto ("stadium I"), verzonden vanaf Terschelling en gestempeld in Twello op 4 september 1911. Inderdaad, de schoorsteen leunt nog achterover. De uitgave is van P. Stobbe Lzn, West-Terschelling.

Gijsha

  • Machinist
  • ***
  • Berichten: 193
  • Geslacht: Man
Re: Minister Kraus
« Reactie #12 Gepost op: 11 oktober 2011, 18:18:47 »
De volgende, helaas niet onbeschadigde opname van de Minister Kraus ("stadium IV"). Datum poststempel: 24-10-1929. Uitgave: H. Duyt, "De Toko", West-Terschelling.
ex collectie Hesselink.
Enjoy!

Gijs Hesselink

willem boot

  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.170
Re: Minister Kraus
« Reactie #13 Gepost op: 11 oktober 2011, 20:07:45 »
Gijs,

de uitgave is van H. Duyf (met een f, geen t), "Toko". Duyf was iemand die een winkeltje had ("De Toko") en vanaf omstreeks 1910 op TS veel fotografeerde. Zijn zoon, Jan Duyf, heeft dat later voortgezet. De schitterende glasplaten (grotendeels 18x24 cm) zijn nu in Het Behouden Huys. Duyf heeft ook ergens begin jaren dertig de schitterende serie foto's gemaakt van de stampende eerste Holland. Als de rederij foto's wilde van hun stoomschepen, dan werd Duyf wel verteld dat hij even wachten moest tot het 'schopje teer" op het vuur lag, dan rookte het zaakje lekker en dat vond men mooi.

Gijsha

  • Machinist
  • ***
  • Berichten: 193
  • Geslacht: Man
Re: Minister Kraus
« Reactie #14 Gepost op: 14 oktober 2011, 20:18:40 »
Een aardige ansicht (Copyright Coerdes) van de Minister Kraus en de witte Schellingerland. De vuurtoren bekijkt het allemaal van grote hoogte.