Schepen van Doeksen > Schepen niet meer in dienst van Doeksen

Minister Kraus

(1/13) > >>

Germen:
                                                   Hoi Lezers,

(mod.: foto is verdwenen...)

              Hier heb ik een foto van de Minister Kraus in de Haven van West Terschelling.
              Bron foto: Schylge myn lantse


              Groetjes Germen

Marten-Jan van Zanden:
Hoe lang deden deze schepen eigenlijk over de oude route via het schuitengat.
Ben zelf ooit eens met de Schellingerland 2 overgestoken en die had meer dan 2 uur werk.
In mijn beleving zelfs tegen de 2 en een half uur aan.

Dus hoe hoe lang deed de Kraus over dit traject?

natureboy:
Hoi Marten-Jan,

Ik neem aan dat je de ex dokter Wagemaker bedoelt, ik heb ook wel eens een reis met dit schip gemaakt en volgens mij duurde dat ook wel twee en een half uur van Harlingen naar Terschelling, we zaten met drie passagiers aan boord het was na de kerstvacantie en ik ging terug naar school, toch vond ik het een prachtige reis, door de sfeer op de oude Schellingerland.
Ik denk dat de Kraus niet veel harder heeft gelopen, dus dat zal ook een oversteek van een uur of twee geweest zijn.

Pieter

Marten-Jan van Zanden:
Hee Pieter,

Ik bedoel inderdaad de Dokter Wagenmaker.
Echter over sfeer kan ik het enige meedelen dat we als passagiers zijnde,  op het voordek waren geplant tussen de fietsen in en tussen vele jongelui, die de inhoud van hun flesjes bier rijkelijk lieten vloeien.
Het was dan ook de eerste Zaterdag van de landelijk nog gelijke Bouwvak(super druk) en moet denk ik in 1973 zijn geweest.
Voor zover ik weet voeren toen de Friesland 1, De Noord-Nederland, De slof, Dokter Wagenmaker.

willem boot:
De snelheid van de 'Minister Kraus' werd door de Harlinger Courant ijn 1907 opgegeven als 11 kn. ("SSS" pag. 180 e.v.) bij 275 IPK. De resultaten van de proefvaart op de gemeten mijl voor Texel, 26 augustus 1907, heb ik niet gevonden en zijn ook niet in de Texelse Courant verschenen, wat gewoon anti-propaganda was i.v.m. de TESO-affaire.
Die 11 knoop houd ik overigens voor onwaarschijnlijk, want dat was voor die tijd een top speed die maar weinig van dit soort bootjes haalden. Van de in 1896 en 1900 gebouwde schroefstoomboten Schelde en Minister C Lely/Minister Ph W van der Sleijden weet ik dat ze dat haalden (zelf nog op gevaren), maar dat waren tot eind jaren 50/begin jaren '60 uitzonderingen, ze liepen alles in die tijd voorbij.
Ik denk dat de Kraus niet sneller dan 9 kn liep. Reistijd al naar gelang tij/wind tussen de 2 en 2 1/2 uur.
De 'Schellingerland' (2) ex- 'Dokter Wagemaker' liep bij tegenwind (!) niet veel harder dan 8 kn. De Werkspoor motor was te zwak. Ik heb net na de verkoop aan de TSM in '64 een tussenreisje heen en weer met dat ding gemaakt naar TS, wind NW 6-7, tij tegen, dik twee en een half uur. Wel een oergezellig schip. Vee en stukgoed los op het voordek. De verticale stoomketel stond er toen nog in voor stoomstuur, fluit, verwarming en sirene.

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie