Auteur Topic: Willem de Vlamingh  (gelezen 45352 keer)

L.Noorman

  • Algemene moderator
  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 509
  • Geslacht: Man
Re: Willem de Vlamingh (Bno 388)
« Reactie #135 Gepost op: 15 augustus 2021, 10:24:26 »
Afgelopen week een aantal dagen op Terschelling geweest. Zowel de heen- als terugreis had ik de nieuwe schepen geboekt want ik was natuurlijk wel nieuwsgierig na het zien van alle foto's. Ik moet zeggen dat ik aangenaam verrast was. Ik vind de schepen erg stil vergeleken met wat ik gewend was. Het buitendek oogt klein, maar dat valt toch wel mee. Op de heenreis konden we plaatsnemen in de voorste salon waar je een mooi uitzicht hebt op de zee. Op de terugreis scheen de zon dus buiten zitten was wel zo prettig. Het werd later toch iets frisser dus toen heb ik plaatsgenomen in de salon op het bovendek. Mooi detail dat er glasplaten zijn geplaatst op het dak zodat het licht naar binnenvalt!


HansG

  • Marconist
  • ****
  • Berichten: 266
  • Geslacht: Man
Re: Willem de Vlamingh (Bno 388)
« Reactie #136 Gepost op: 17 augustus 2021, 15:03:45 »
Ze ligt weer voor de wal bij de werf en de Friesland is ingezet als hoofdboot. Scheelt er weer iets aan?

Bootjesfan

  • Machinist
  • ***
  • Berichten: 156
Re: Willem de Vlamingh (Bno 388)
« Reactie #137 Gepost op: 18 augustus 2021, 13:09:37 »
Ze ligt weer voor de wal bij de werf en de Friesland is ingezet als hoofdboot. Scheelt er weer iets aan?
Beide Willems varen niet op dit moment.

Leen

  • Marconist
  • ****
  • Berichten: 474
Re: Willem de Vlamingh (Bno 388)
« Reactie #138 Gepost op: 18 augustus 2021, 14:00:33 »
De Willem Barentsz of Vlamingh is vanmiddag weer in de vaart.
Als een van de beide Willems eruit ligt wordt de Friesland ingezet op de hoofddienst ik denk vanwege de grotere capaciteit.
Vrijdag zijn beide Willems weer in de vaart.
« Laatst bewerkt op: 18 augustus 2021, 14:25:31 door Leen »

nagier

  • Machinist
  • ***
  • Berichten: 190
Re: Willem de Vlamingh (Bno 388)
« Reactie #139 Gepost op: 18 augustus 2021, 19:13:00 »
Dit is de bericht van rederij Doeksen
Goedemiddag, Dan beide Willems op dit moment niet varen is toeval.
Een van de Willems zal vandaag nog een retourtje Terschelling doen.

asjemenou_loeki_midsland

  • matroos
  • **
  • Berichten: 81
Re: Willem de Vlamingh (Bno 388)
« Reactie #140 Gepost op: 19 oktober 2021, 16:30:32 »
Sorry zo bedoel ik t niet. Voor de rederij was t zeker vervelend dat er tegenslagen waren. Alleen krijg ik akelige rillingen van de 2 willems. Ik zal t positiever benaderen.
Naar Griekenland gaan zit niet in m'n budget , heb goed afscheid genomen van de Midsland en kom altijd heel graag op Terschelling en ik boek de Friesland en die stond ook klaar in de havens voor de betreffende dienst als ik fiets meeneem. En zonder fiets me de sneldienst.

L.Noorman

  • Algemene moderator
  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 509
  • Geslacht: Man
Re: Willem de Vlamingh (Bno 388)
« Reactie #141 Gepost op: 8 januari 2022, 09:40:21 »
De Vlamingh ligt wel op een bijzondere plek. Ik kan mij niet herinneren dat hier vaker een veerboot van Doeksen ligt.

Bootjesfan

  • Machinist
  • ***
  • Berichten: 156
Re: Willem de Vlamingh (Bno 388)
« Reactie #142 Gepost op: 14 januari 2022, 15:11:30 »
Blijft een curieus fenomeen dat 2 spiksplinternieuwe milieu ontlastende schepen voor de kant liggen, terwijl een oud milieubelastend schip de voorkeur geniet om de veerdienst uit te voeren. Op een een of andere manier deugt er iets hier niet, maar dat zal wel aan mij liggen.....

PiebeJanMan

  • Forumbeheerder
  • Kapitein
  • *****
  • Berichten: 1.736
  • Geslacht: Man
  • Geniet, maar vaar met regelmaat mee!
    • Golven op zee
Re: Willem de Vlamingh (Bno 388)
« Reactie #143 Gepost op: 14 januari 2022, 17:01:28 »
De prijs voor LNG zit rond de 1500 $/ton MGOe, terwijl de gasolie circa 800 $/ton kost. Blijkbaar verbruikt de friesland niet twee keer zoveel als een van de Willems...

nagier

  • Machinist
  • ***
  • Berichten: 190
Re: Willem de Vlamingh (Bno 388)
« Reactie #144 Gepost op: 14 januari 2022, 17:30:29 »
Bericht van De rederij

Goedemiddag,
Het waddenfonds kende Rederij Doeksen de subsidie toe in het kader van duurzame ontwikkelingen havens en energietransitie. Door de introductie van twee LNG-schepen tezamen met de toekomstige verdere vergroening van onze vloot maken we hierin flinke stappen. Onze vloot bestaat momenteel nu eenmaal uit zowel LNG-als gasolieschepen en soms vraagt de situatie (bijvoorbeeld toenemende capaciteit vraag) erom bepaalde keuzes te maken.
Bewerk bericht

Bootjesfan

  • Machinist
  • ***
  • Berichten: 156
Re: Willem de Vlamingh (Bno 388)
« Reactie #145 Gepost op: 14 januari 2022, 20:20:26 »
De prijs voor LNG zit rond de 1500 $/ton MGOe, terwijl de gasolie circa 800 $/ton kost. Blijkbaar verbruikt de friesland niet twee keer zoveel als een van de Willems...

Dat is geen kattepis, is wel een groot verschil ....... De Willems blijven voorlopig wel ff liggen denk ik.

borie

  • matroos
  • **
  • Berichten: 91
  • Geslacht: Man
Re: Willem de Vlamingh (Bno 388)
« Reactie #146 Gepost op: 15 januari 2022, 10:14:43 »
De prijs voor LNG zit rond de 1500 $/ton MGOe, terwijl de gasolie circa 800 $/ton kost. Blijkbaar verbruikt de friesland niet twee keer zoveel als een van de Willems...

Maar is de energie van LNG en gasolie het zelfde? Met andere woorden heb je net zoveel m3 gasolie als gas nodig voor een overtocht? Of heb je veel meer gas of juist gasolie nodig?

Bootjesfan

  • Machinist
  • ***
  • Berichten: 156
Re: Willem de Vlamingh (Bno 388)
« Reactie #147 Gepost op: 15 januari 2022, 13:13:10 »
Bij een auto op gas, verbruikt ie meer gas per km dan op benzine, misschien is het hier hetzelfde. Maar als de gasprijs blijft stijgen, dan kunnen de 2 Willems dus bijna niet uit om in de vaart te houden.

borie

  • matroos
  • **
  • Berichten: 91
  • Geslacht: Man
Re: Willem de Vlamingh (Bno 388)
« Reactie #148 Gepost op: 15 januari 2022, 13:58:24 »

PiebeJanMan

  • Forumbeheerder
  • Kapitein
  • *****
  • Berichten: 1.736
  • Geslacht: Man
  • Geniet, maar vaar met regelmaat mee!
    • Golven op zee
Re: Willem de Vlamingh (Bno 388)
« Reactie #149 Gepost op: 15 januari 2022, 14:17:25 »
Energiedichtheid LNG is ca. 48,6 MJ/kg versus 42,8 MJ/kg voor Gasolie. Echter qua volume-dichtheid zit LNG op ca. 0.43 kg/l en gasolie ca. 0,85 kg/l. Dus neemt LNG ca. 2 keer zoveel volume in en bovendien moet de LNG in speciale gekoelde tanks bewaard worden.

De echte prijs van LNG per ton is ca. 1780 $/ton, maar bevat per ton meer energie dan gasolie. Omgerekend kom je dus op de eerder genoemde ca. 1500 $/ton uit omgerekend naar energiedichtheid van gasolie (daarom ook MGOe=MGO-equivalent).

Weet de getallen niet exact, maar de Friesland zal per enkele reis ca. 850 kg (1000 liter) gasolie verbruiken en een Willem ca. 600 kg (1400 liter) LNG.