Auteur Topic: Willem de Vlamingh  (gelezen 45103 keer)

cupdruchan

  • Machinist
  • ***
  • Berichten: 200
Re: Willem de Vlamingh (Bno 388)
« Reactie #90 Gepost op: 18 januari 2021, 19:48:13 »
Vanaf de dinsdag middag afvaart deze week vaart de Midsland weer tot en met vrijdag ipv de WdV. Iemand een idee waarom? Weersomstandigheden, beetje wind of aanbod vracht?

misschien ivm opleiding personeel?

rovinge

  • Vlielander
  • Machinist
  • *
  • Berichten: 114
    • Ovinge Fotografie
Re: Willem de Vlamingh (Bno 388)
« Reactie #91 Gepost op: 19 januari 2021, 07:50:53 »
Afgelopen week een dag mee met Doeksen voor foto's aan boord van de Willem de Vlamingh. Tussendoor ook wat tijd om een nieuwe DJI Osmo Pocket 2 filmcameratje te testen voor wat videowerk. Hier dan alle korte stukjes simpel achter elkaar geplakt voor een impressie van de tocht van-en-naar Terschelling.....

https://fb.watch/36eGhoCC17/
« Laatst bewerkt op: 19 januari 2021, 07:55:00 door rovinge »
Mijn foto's die ik post zijn auteursrechtelijk beschermd, tenzij specifiek anders vermeld in bovenstaand bericht. Gewoon delen op sociale media mag, maar niet commercieel.
Copyright (c) 2019 Roel A. Ovinge.

PiebeJanMan

  • Forumbeheerder
  • Kapitein
  • *****
  • Berichten: 1.735
  • Geslacht: Man
  • Geniet, maar vaar met regelmaat mee!
    • Golven op zee
Re: Willem de Vlamingh (Bno 388)
« Reactie #92 Gepost op: 26 januari 2021, 07:59:14 »
Doeksen meldt:
Citaat
Zojuist [Gisteravond laat, red] is bekend geworden, dat de eerste officiële passagiersdienstreis van ms Willem de Vlamingh op dinsdag 26 januari vervroegd zal plaatsvinden. Het schip zal om 10.05 uur vanuit Harlingen vertrekken naar Terschelling.

cupdruchan

  • Machinist
  • ***
  • Berichten: 200
Re: Willem de Vlamingh (Bno 388)
« Reactie #93 Gepost op: 26 januari 2021, 12:38:02 »
Net vertrokken vanaf het eiland.....

Niels

  • matroos
  • **
  • Berichten: 78
Re: Willem de Vlamingh (Bno 388)
« Reactie #94 Gepost op: 26 januari 2021, 15:55:47 »
Morgenmiddag om 5 over 3 neemt de Willem barendz het weer over en daar zit ik op en vorige week zou de Willem de Vlaming door varen tot zaterdag en dan zou de Willem barendz het weer over nemen

cupdruchan

  • Machinist
  • ***
  • Berichten: 200
Re: Willem de Vlamingh (Bno 388)
« Reactie #95 Gepost op: 28 januari 2021, 22:52:57 »
weer op update op denieuweschepenvandoeksen.nl met de eerste dienstovertocht .

Zou dit de laatste update zijn?

Leen

  • Marconist
  • ****
  • Berichten: 474
Re: Willem de Vlamingh (Bno 388)
« Reactie #96 Gepost op: 30 januari 2021, 19:23:53 »
Als je af en toe eens op vesselfinder kijkt zie je dat de bemanning het steeds beter onder de knie krijgt. Was wennen zoals Doeksen dat al aangaf. Het afmeren op Terschelling gaat al een stuk sneller. Wat helemaal snel gaat zijn de overtocht tijden. Snelheden tot meer dan 16 knoop soms en in 1.30 uur over is geen uitzondering. Was met de Friesland ondenkbaar.

cupdruchan

  • Machinist
  • ***
  • Berichten: 200
Re: Willem de Vlamingh (Bno 388)
« Reactie #97 Gepost op: 7 maart 2021, 12:38:18 »
Hier op het eiland worden  de "willem'en" al de varende schoenendozen genoemd.
Hierbij is vooral het te krappe autodek reden tot klagen.
Als straks de "barendsz" de dokbeurt krijgt, wordt de Friesland al ingezet omdat de Vlamingh als hoofdboot te weinig capaciteit heeft.
Wat mij persoonlijk is opgevallen is dat de kinderhoeken aan  boord afgesloten zijn zonder enige vorm van uitleg.
Ik vindt de hele situatie wel wat zorgelijk, omdat de schepen toch het eerste visitekaartje zijn van de eilanden, en men verwachtte dat als de nieuwe schepen er zouden zijn de dek-parkeer-problemen a la de Midsland verleden tijd zouden zijn...

PiebeJanMan

  • Forumbeheerder
  • Kapitein
  • *****
  • Berichten: 1.735
  • Geslacht: Man
  • Geniet, maar vaar met regelmaat mee!
    • Golven op zee
Re: Willem de Vlamingh (Bno 388)
« Reactie #98 Gepost op: 9 maart 2021, 10:51:26 »
Het autodek lijkt inderdaad aardig krap. De stroken zijn 2.25 breed, net zoals op de Vlieland, maar het houdt niet over als er veel brede auto's aan dek staan....

arthur

  • Machinist
  • ***
  • Berichten: 163
  • Geslacht: Man
Re: Willem de Vlamingh (Bno 388)
« Reactie #99 Gepost op: 9 maart 2021, 16:00:05 »
De "Vlielander Willem" in TS dienst

Leen

  • Marconist
  • ****
  • Berichten: 474
Re: Willem de Vlamingh (Bno 388)
« Reactie #100 Gepost op: 9 maart 2021, 17:23:19 »
Volgens Doeksen wordt de Friesland in die tijd ingezet omdat men in de werf tijd van de WB met de WdV wil oefenen. Staat tenminste in Drijfveren van feb 2021. Wat de breedte ad 2.25 meter voor auto's betreft, dat is ook op de grote ferries normaal. De foto hierboven zou ook op een ferry naar Engeland of Scandinavië kunnen zijn genomen. Wat een gezeur weer op de diverse Facebook pagina's daarover. Ik vind juist het huidige auto aanbod verontrustend groot voor dat kleine wegennet op Terschelling. .
 

Leen

  • Marconist
  • ****
  • Berichten: 474
Re: Willem de Vlamingh (Bno 388)
« Reactie #101 Gepost op: 9 maart 2021, 17:47:05 »
Daar nog even over door denkend. Door de Coronacrisis is er nog steeds een negatief reisadvies naar het buitenland. Dat bijvoorbeeld de Friesland op de komende vrijdag 3 maal vaart met daarbij ook nog een afvaart van de WdV buiten de schoolvakanties om was toch in 2019 ondenkbaar in maart. Zodra we weer naar het buitenland kunnen reizen zal de vervoersvraag wel weer teruglopen denk ik. 

arthur

  • Machinist
  • ***
  • Berichten: 163
  • Geslacht: Man
Re: Willem de Vlamingh (Bno 388)
« Reactie #102 Gepost op: 9 maart 2021, 23:08:33 »
Als vakantiewerker in de beginjaren 70 kan ik me nog herinneren, dat de passagiers van auto's op het opstellingsgebied uit hun auto moesten, als deze naar de Noord Nederland (ex De Dageraad), Schellingerland (ex Dokter) Schellingerland (slof) Friesland, Noord Nederland (bereboot) of de Midsland reden; de auto's stonden op deze schepen toen ook al zo dicht op elkaar, maar niemand die zich daar druk over maakte...En zo moesten de autopassagiers die terug kwamen van TS in Harlingen lopend via de planken aan wal om op de kade pas weer in hun auto in te stappen

PiebeJanMan

  • Forumbeheerder
  • Kapitein
  • *****
  • Berichten: 1.735
  • Geslacht: Man
  • Geniet, maar vaar met regelmaat mee!
    • Golven op zee
Re: Willem de Vlamingh (Bno 388)
« Reactie #103 Gepost op: 10 maart 2021, 10:07:54 »
Volgens Doeksen wordt de Friesland in die tijd ingezet omdat men in de werf tijd van de WB met de WdV wil oefenen. Staat tenminste in Drijfveren van feb 2021. Wat de breedte ad 2.25 meter voor auto's betreft, dat is ook op de grote ferries normaal. De foto hierboven zou ook op een ferry naar Engeland of Scandinavië kunnen zijn genomen. Wat een gezeur weer op de diverse Facebook pagina's daarover. Ik vind juist het huidige auto aanbod verontrustend groot voor dat kleine wegennet op Terschelling. .

Die banen zien er toch breder uit, bijvoorbeeld:
DFDS - breedte schip 28,4 m / 9 autobanen / 1 trappenhuis = ca. 2,60 per baan?

P&O - breedte schip 30,8 m / 8 autobanen / 1 trappenhuis + 2 zijgangen = ca. 2,50 per baan?

Jorn

  • Ketelbinkie
  • *
  • Berichten: 3
Re: Willem de Vlamingh (Bno 388)
« Reactie #104 Gepost op: 11 maart 2021, 09:56:15 »
Afgelopen week met de WdV op en neer geweest. Ik ben niet heel erg onder de indruk van het schip aan de binnenkant, aan de buitenkant vind ik haar wel gaaf. Ze maakt allemaal geluidjes (leeglopende fietsbanden, trillingen etc.), wat ik niet prettig vind en bijvoorbeeld niet ervaar op de Vlieland. Wat ik wel een groot pluspunt vind is dat het schip heel erg licht is door alle raampartijen, waarbij je zelfs bij de barsalon lichtinval van boven hebt!

Mijn foto's van de WdV in de mist en aanmerend op Terschelling:
https://photos.app.goo.gl/7Tr76SWdppPgp6R36