Auteur Topic: Willem Barentsz  (gelezen 139259 keer)

L.Noorman

  • Algemene moderator
  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 547
  • Geslacht: Man
Re: Willem Barentsz
« Reactie #360 Gepost op: 18 augustus 2023, 10:06:51 »
De Willem Barentsz op woensdag 16 augustus 2023. De Barentsz lag aan de Vlielandbrug om LNG te tanken. Leuk om dat ook eens te zien.


Bootjesfan

  • Machinist
  • ***
  • Berichten: 159
Re: Willem Barentsz
« Reactie #361 Gepost op: 19 september 2023, 15:26:51 »
Wat ligt de WB op een aparte locatie? Weet iemand daar iets van?

cees

  • Machinist
  • ***
  • Berichten: 121
  • Geslacht: Man
Re: Willem Barentsz
« Reactie #362 Gepost op: 20 september 2023, 11:19:52 »
Ligt in de indusriehaven bij de werf denk ik

arthur

  • Machinist
  • ***
  • Berichten: 165
  • Geslacht: Man
Re: Willem Barentsz
« Reactie #363 Gepost op: 20 september 2023, 17:58:34 »
De WB ligt normaal gesproken op de vaste stand-by plek op Terschelling; vanwege werkzaamheden  daar ter plaatse door RWS, en omdat de nieuwe/tijdelijke stand-by plaats nog niet klaar is, moest Doeksen haar schip verplaatsen gedurende anderhalve week; de Havendienst wees de huidige plek aan. Dus niets van doen met een werfbeurt, gewoon even uit logeren voor anderhalve week i.v.m. werkzaamheden van RWS in de haven van West Terschelling.
« Laatst bewerkt op: 21 september 2023, 11:27:45 door arthur »

PiebeJanMan

  • Forumbeheerder
  • Kapitein
  • *****
  • Berichten: 1.741
  • Geslacht: Man
  • Geniet, maar vaar met regelmaat mee!
    • Golven op zee
Re: Willem Barentsz
« Reactie #364 Gepost op: 22 september 2023, 09:06:55 »
Ter illustratie, van de webcam van de Famke.

Feiko

  • Ketelbinkie
  • *
  • Berichten: 1
  • Geslacht: Man
Re: Willem Barentsz
« Reactie #365 Gepost op: 27 september 2023, 20:09:05 »
De Willem Barentz heeft vandaag aan de tijdelijke nachtligplaats aangemeerd.

L.Noorman

  • Algemene moderator
  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 547
  • Geslacht: Man
Re: Willem Barentsz
« Reactie #366 Gepost op: 2 november 2023, 21:29:57 »
Even wennen hoor, zo'n groot schip in de kom terwijl normaal de Hunter daar het hoogte punt bepaalt. Net niet weggewaaid vandaag trouwens  :o


Christian

  • Machinist
  • ***
  • Berichten: 222
  • Geslacht: Man
Re: Willem Barentsz
« Reactie #367 Gepost op: 21 december 2023, 17:14:29 »
Barentsz heeft zich zojuist losgemaakt van de stijger op Terschelling en wordt gered.

L.Noorman

  • Algemene moderator
  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 547
  • Geslacht: Man
Re: Willem Barentsz
« Reactie #368 Gepost op: 21 december 2023, 22:36:23 »
Dat is even schrikken. Henry Drost meldt het volgende in verschillende Facebook groepen:

Onbemande veerboot Willem Barentsz op drift in de haven van Terschelling. Rederij Noordgat  voorkomt ramp en bood snel hulp met de Skua en Hurricane, die net bezig waren de Friesland te assisteren bij het binnenlopen.












Foto's Henry Drost

Bootjesfan

  • Machinist
  • ***
  • Berichten: 159
Re: Willem Barentsz
« Reactie #369 Gepost op: 1 januari 2024, 15:36:09 »
Blijkbaar blijft de WB voorlopig in Harlingen liggen na het akkefietje in de haven van West.

arthur

  • Machinist
  • ***
  • Berichten: 165
  • Geslacht: Man
Re: Willem Barentsz
« Reactie #370 Gepost op: 7 januari 2024, 20:05:58 »
Ja, ze kunnen beter Harlingen op de kont zetten van de Willems en de Noord Nederland :P ;D

L.Noorman

  • Algemene moderator
  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 547
  • Geslacht: Man
Re: Willem Barentsz
« Reactie #371 Gepost op: 21 maart 2024, 18:30:57 »
Via omroep Zilt:

"De Willem Barentsz is dinsdagmiddag tegen zeilschip de Elizabeth getikt. De veerboot kreeg een blackout en kwam met ‘een schampertje’ tot stop.

“Een hele goeie manoeuvre,” vertelt Alwin Wuffen van de Elizabeth. “Alle lof voor de kapitein.”

Het schip heeft alleen lakschade opgelopen. “Het kan gebeuren, dat kan geen naam hebben. We moeten alleen even een stukje verven.”

Door de storing aan de Barentsz liepen de afvaarten tussen Harlingen en Vlieland dinsdag wel vertraging op. En woensdagmiddag voer een sneldienst in plaats van de langzame boot."


arthur

  • Machinist
  • ***
  • Berichten: 165
  • Geslacht: Man
Re: Willem Barentsz
« Reactie #372 Gepost op: 23 maart 2024, 21:34:14 »
de sneldiensten voeren die middag omdat de Noord Nederland en Friesland Harlingen -Terschelling deden, Willem Barentsz met een storing in Harlingen tegen de kant bleef, de Vlieland bij (niet op) de werf ligt en de Willem de Vlamingh een paar uurtjes moest brandstof bunkeren...tsja, en toen waren de bootjes op...

cupdruchan

  • Machinist
  • ***
  • Berichten: 204
Re: Willem Barentsz
« Reactie #373 Gepost op: 2 april 2024, 19:58:16 »
sinds vandaag weer de Barendsz als hoofdboot op de dienst..

PiebeJanMan

  • Forumbeheerder
  • Kapitein
  • *****
  • Berichten: 1.741
  • Geslacht: Man
  • Geniet, maar vaar met regelmaat mee!
    • Golven op zee
Re: Willem Barentsz
« Reactie #374 Gepost op: 9 augustus 2024, 11:39:53 »
Nog iets meer informatie;

https://werft.nl/rederijdoeksen/?fbclid=IwY2xjawEiwvxleHRuA2FlbQIxMQABHZwKvxHI0YmzvmhY3t5gqrRFRKKK3kkGi7sJyHEZsKtHxrmGqNT9ipFAkQ_aem_7LJprqbS8Bcu0tnpLzhg7Q


Citaat
Nieuwe opdracht voor Werft Shipbuilding van Rederij Doeksen
URK, Juli 2024

LNG-veerboten in Harlingen ondergaan verbouwing.

Werft Shipbuilding heeft onlangs een nieuwe opdracht ontvangen voor de aanpassing van de twee LNG-catamarans van Rederij Doeksen in Harlingen. Deze schepen, de Willem de Vlamingh en de Willem Barentsz, zijn gebouwd in Vietnam, werden in 2020 opgeleverd en varen momenteel op de veerdienstverbinding tussen Harlingen en de Waddeneilanden Terschelling en Vlieland.


Vergroting inzetbaarheid, vermindering emissies

Om het manoeuvreergedrag te verbeteren en het milieu nog meer te ontlasten is er gekozen om de huidige installatie aan boord een grote update te laten ondergaan. Dit zal uiteindelijk leiden tot besparing van brandstof, vermindering van de uitstoot en verbetering van het manoeuvreergedrag en daardoor de inzetbaarheid van de schepen.

Gekozen is om de huidige configuratie aan te passen door permanent magneetmotoren achter de hoofdmotoren te plaatsen, de huidige accupakketten te vervangen door accupakketten met een grotere capaciteit en aan beide zijdes van het schip een extra boegschroef te plaatsen. Het geheel wordt aangesloten op twee nieuw te leveren DC-panelen (Direct Current) met een koppeling naar de bestaande hoofdschakelborden.

De accu’s worden opgeladen tijdens de overtocht naar Harlingen of Terschelling / Vlieland, waardoor in de havens emissie loos kan worden geladen/gelost. Door de plaatsing van een extra boegschroef wordt het manoeuvreergedrag van de schepen vooral bij slechtere weersomstandigheden aanmerkelijk verbeterd.

Geheel nieuw DC Power Management Systeem

Voor deze installatie is een geheel nieuw DC Power Management Systeem ontworpen door de combinatie Piet Brouwer Elektrotechniek en Marble Automation. VCU/TCD levert het aluminiumwerk , VETH Propulsion de boegschroeven, MG Energy Systems de accu’s, HR Piping het leiding- en appendagewerk. Marimecs verzorgt een deel van het engineerings- en tekenwerk.

De directie van Werft Shipbuilding is zeer verheugd met deze nieuwe opdracht. De engineering en voorbereiding inclusief het maken van een uitgebreide testopstelling van het nieuwe systeem, wordt voorbereid en uitgevoerd op Urk.

Planning

Begin volgend jaar komt als eerste de Willem de Vlamingh voor de kant in Harlingen om daar de verder inbouw en in bedrijfstelling te voltooien. Als alles volgens planning verloopt, volgt de Willem Barentsz begin 2026.