Auteur Topic: Willem Barentsz  (gelezen 104732 keer)

cupdruchan

  • Machinist
  • ***
  • Berichten: 202
Re: Willem Barentsz (Bno 387)
« Reactie #345 Gepost op: 18 april 2023, 22:49:39 »
Maar als de prijs weer gedaald is, dan zou je toch zeggen dat de beide Willems weer als hoofdboot zouden moeten varen en de Friesland weer als reserve? In het convenant staat dat dat ook zou moeten, of heeft Doeksen dispensatie gekregen voor het kalenderjaar 2023?

Wat mij betreft mag de Friesland wel blijven varen als hoofdboot, om de simpele reden dat deze meer capaciteit heeft.
Als eilander is het steeds vaker een crime om een dag heen en weer te gaan en daarbij de boot te boeken, deze zijn steeds vaker volgeboekt.
Op zich prima natuurlijk voor het eiland maar vooral het krappe autodek op de Willemen blijft irriteren.
De Friesland gebruikt vaker de hangende dekken waardoor er iets ruimer geparkeerd kan worden wat m.i. positief is.
De toeslag op de brandstofkosten blijft voor mij een raadsel, Doeksen is het enige OV-bedrijf voor zover mij bekend die dit mag en kan doen, waarom ?

Bootjesfan

  • Machinist
  • ***
  • Berichten: 158
Re: Willem Barentsz (Bno 387)
« Reactie #346 Gepost op: 19 april 2023, 12:40:03 »
Ook al iets gehoord in de wandelgangen over de mogelijke vordering van eventuele ombouw naar Electrisch varen voor de Willems, Jeroen?

Bootjesfan

  • Machinist
  • ***
  • Berichten: 158
Re: Willem Barentsz (Bno 387)
« Reactie #347 Gepost op: 19 april 2023, 15:13:11 »
Maar als de prijs weer gedaald is, dan zou je toch zeggen dat de beide Willems weer als hoofdboot zouden moeten varen en de Friesland weer als reserve? In het convenant staat dat dat ook zou moeten, of heeft Doeksen dispensatie gekregen voor het kalenderjaar 2023?

Wat mij betreft mag de Friesland wel blijven varen als hoofdboot, om de simpele reden dat deze meer capaciteit heeft.
Als eilander is het steeds vaker een crime om een dag heen en weer te gaan en daarbij de boot te boeken, deze zijn steeds vaker volgeboekt.
Op zich prima natuurlijk voor het eiland maar vooral het krappe autodek op de Willemen blijft irriteren.
De Friesland gebruikt vaker de hangende dekken waardoor er iets ruimer geparkeerd kan worden wat m.i. positief is.
De toeslag op de brandstofkosten blijft voor mij een raadsel, Doeksen is het enige OV-bedrijf voor zover mij bekend die dit mag en kan doen, waarom ?

De Friesland mag in principe volgens mij nog als reserve boot varen tot 2029, dan moet ze vervangen zijn/ worden door een ander schip. Er zal toch in 2024 met de 2 Willems als hoofdboot gevaren moeten worden, anders houdt de rederij zich niet aan het convenant. Dat ze nu als hoofdboot vaart is de overmacht door de brandstofprijzen en daar zal Doeksen wel dispensatie voor gekregen hebben tot 2024.

Leen

  • Marconist
  • ****
  • Berichten: 474
Re: Willem Barentsz (Bno 387)
« Reactie #348 Gepost op: 20 april 2023, 12:39:05 »
Dit is een nieuwsbericht van AG Ems
De tarieven zijn met 11% verhoogd dus. Deze zijn afgezien van kortingen toch al hoog, 50 euro voor een retour vanaf Emden en 45 voor een retour vanaf Eemshaven. 

Wel eventjes meer dus.


Der Krieg in der Ukraine mit den entstandenen Versorgungslücken und Energiepreissteigerungen haben Einfluss auf die Betriebsführung der AG „EMS“.


Der Krieg in der Ukraine mit den entstandenen Versorgungslücken und Energiepreissteigerungen haben Einfluss auf die Betriebsführung der AG „EMS“.

Während sich der Preis für Schiffsdiesel verdoppelt hat, sind die Preise für Flüssiggas (LNG) auf das 6 bis 10-fache gestiegen. Dies hat besondere Auswirkungen auf die mit 28 Seemeilen (rund 52km) längste Fährstrecke zu einer Ostfriesischen Insel.

Schon 2015 hatte die AG „EMS“ als First Mover mit dem eingeführten LNG-Antrieb früh auf Feinstaubvermeidung, Reduktion von Schwefel- und Stickoxiden gesetzt, die CO2-Bilanz verbessert und Preisstabilität auf niedrigem Niveau über viele Jahre erreicht.

„Zuletzt haben wir das Flüssiggas für drei Jahre zu festen Bedingungen eingekauft. Doch jetzt ist alles anders. Langfristig können wir aktuell gar nichts mehr fixieren.“, sagte Reedereiinspektor Claus Hirsch. „Glücklicherweise hat sich Marinediesel im Preis nur verdoppelt und wir können größtenteils wieder zurück auf Diesel wechseln.“
Hintergrund ist, dass die AG „EMS“ mit der Einführung der LNG-Technik auf elektrische Antriebsmotoren gesetzt hat und diese zur Stromerzeugung an Bord sowohl auf Gas als auch schwefelfreien Dieselkraftstoff zurückgreifen können.

An Bord der Fähren arbeiten jeweils zwei größere Dual-Fuel Motoren, welche durch ein bis zwei Reingasmotoren ergänzt werden. Um das knappe Gas zu sparen, wird jetzt hauptsächlich der bewährte schwefelfreie Kraftstoff eingesetzt, sodass der LNG-Verbrauch um bis zu 90% reduziert werden kann. Gleichzeitig erreicht die AG „EMS“ damit, dass der Energiekostenanstieg auf das Dreifache der vergangenen Jahre beschränkt bleibt.
 Nieuwes berichtt vanb AG Mes
Um weiter Energie zu sparen, fahren die Schiffe, soweit es der Fahrplan zulässt, mit reduzierter Leistung. Für das kommende Jahr wird im Fahrplan zudem jede 20te Fahrt eingespart, was eine weitere Reduktion der Energieverbräuche bewirkt. Der bewährte Basisfahrplan mit der Autofähre ab Emden bleibt damit unberührt, ebenso die morgendliche Schnellverbindung für Insulaner von der Insel zum Festland.

Ab Jahresbeginn werden die Fahrpreise für Personen und Kraftfahrzeuge um rund 11% angepasst.

„Mit unserer Langstrecke nach Borkum trifft uns die Energiekrise besonders hart“, betont Fährdienstleiter Hans-Jörg Oltmanns, „dazu kommt die allgemeine Inflation, aber auch das Risiko eines rezessionsbedingten Gästerückgangs. Wir werden auf Sicht fahren müssen und notfalls auch noch nachschärfen“, sagt Oltmanns.

Die Fahrten 2023 können in kürze unter www.ag-ems.de online gebucht werden.

Leen

  • Marconist
  • ****
  • Berichten: 474
Re: Willem Barentsz (Bno 387)
« Reactie #349 Gepost op: 20 april 2023, 12:51:22 »
Doeksen zegt in Drijfveren:

AANTALLEN AUTO’S TERSCHELLING
In 2022 telden we op de lijn Terschelling 42.246 autooverzettingen van toeristen en 13.573 auto overzettingen van eilanders. Dat betekent dat 32% van het aantal vervoerde auto’s.

Kan aan mij liggen maar vind het aantal auto's van eilanders toch onverwacht veel meer als gedacht en van toeristen onverwacht meevallen.


 

jan kramer

  • Machinist
  • ***
  • Berichten: 107
Re: Willem Barentsz (Bno 387)
« Reactie #350 Gepost op: 20 april 2023, 18:34:43 »
Ben het helemaal met je eens Leen!

Bootjesfan

  • Machinist
  • ***
  • Berichten: 158
Re: Willem Barentsz (Bno 387)
« Reactie #351 Gepost op: 21 april 2023, 19:02:44 »
Weet niet hoeveel auto's op het eiland rondrijden, maar ga er vanuit dat eilanders toch minimaal 5 tot 10 keer per jaar naar de wal gaan of niet?

cupdruchan

  • Machinist
  • ***
  • Berichten: 202
Re: Willem Barentsz (Bno 387)
« Reactie #352 Gepost op: 21 april 2023, 20:12:05 »
Als je uitgaat van een 1800 eilander auto's is dat ongeveer 7,5 keer per jaar gemiddeld.
Wat ik niet gek vindt voor op vakantie, weekendje weg, boodschappen doen etc.
De cijfers geven niet aan hoe vol een boot zit door o.a.fietsers en vrachtwagens maar ook fietsen achterop en aanhangers etc.

en de getallen klinken leuk maar zijn het retouren of enkele reis?

Leen

  • Marconist
  • ****
  • Berichten: 474
Re: Willem Barentsz (Bno 387)
« Reactie #353 Gepost op: 22 april 2023, 12:23:25 »
Ik blijf erbij dat dat ik vind dat nog geen 30 duizend overzettingen van auto's van toeristen wel meevalt. 
Het gaat denk ik om retour tickets dus deze aantallen heen en terug.

Je ziet dat dan ook op het eiland. Als naar Texel kijkt is het aantal auto's daar totaal uit de hand gelopen.


cupdruchan

  • Machinist
  • ***
  • Berichten: 202
Re: Willem Barentsz (Bno 387)
« Reactie #354 Gepost op: 22 april 2023, 12:40:46 »
nou ja als je het even omrekent 404 auto's per week gemiddeld! (is 2km auto's) vindt ik toch behoorlijk,

Er is op Terschelling niet zo'n uitgebreid wegennet als op texel dus die vergelijking vindt ik niet op gaan....

Bootjesfan

  • Machinist
  • ***
  • Berichten: 158
Re: Willem Barentsz (Bno 387)
« Reactie #355 Gepost op: 29 april 2023, 11:50:10 »
 Ben het wel eens dat het eiland zich niet voor veel autoverkeer leent. Toch heeft Doeksen blijkbaar gedacht bij de aanschaf van de Willems dat er minder auto verkeer zou gaan komen. Waarschijnlijk ook uitgegaan van een ander soort dienstregeling. En waarom niet in de winter op de doordeweekse dagen een boot 7 uur van het eiland en een avondboot om half 6 ? en de tussenliggende diensten met de snelboot? Dan kunnen de eilanders ook op andere dagen als de dinsdag naar de wal. Als ik op het eiland zou wonen zou ik overigens een auto in Harlingen geparkeerd nemen.

cupdruchan

  • Machinist
  • ***
  • Berichten: 202
Re: Willem Barentsz (Bno 387)
« Reactie #356 Gepost op: 29 april 2023, 19:32:06 »
De laatste "winter" dienstregeling had geloof ik alleen op woensdag geen late veer- afvaart, dus dat valt dan wel mee.
Als ik de auto meeneem naar de wal probeer ik ook e.e.a. aan boodschappen te doen, en dan heb ik geen zin om die dragend mee te nemen aan boord,
dan is een auto parkeren in Harlingen voor mij geen optie.(bovendien heb ik vaak teveel om zo mee te nemen)

Bootjesfan

  • Machinist
  • ***
  • Berichten: 158
Re: Willem Barentsz (Bno 387)
« Reactie #357 Gepost op: 30 april 2023, 18:44:03 »
Eilander tarief is nog best goed te doen met de auto denk ik?

asjemenou_loeki_midsland

  • matroos
  • **
  • Berichten: 81
Re: Willem Barentsz (Bno 387)
« Reactie #358 Gepost op: 2 mei 2023, 16:24:58 »
brandstoftoeslag verdwijnt per 1 juni en de Friesland blijft de hoofdboot tot en met in ieder geval 31 december [ oudejaarsdag dus ]

Bootjesfan

  • Machinist
  • ***
  • Berichten: 158
Re: Willem Barentsz (Bno 387)
« Reactie #359 Gepost op: 3 mei 2023, 10:22:33 »
Zoals verwacht, al vind ik het vanuit milieu oogpunt niet zo'n goed idee. Maar ik heb het vermoeden dat we in de loop van het jaar wel meer veranderingen zullen vernemen.