Auteur Topic: Willem Barentsz  (gelezen 102704 keer)

Marten-Jan van Zanden

  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 562
  • Geslacht: Man
Re: Willem Barentsz (Bno 387)
« Reactie #240 Gepost op: 3 juli 2020, 23:03:10 »
Vanmorgen om 8:10 achteruit de haven uit. Dat was de 1e keer . Nooit eerder beleefd.
Het betreft uiteraard de maiden trip van de WB.
Ik moet nog wennen aan de vormgeving van het schup.
Maar het binnengebeuren? Wat een plaatje. Vripack heeft een kunststukje geleverd. Het ziet er allemaal prachtig uit.
Binnen de horeca een nieuw systeem. Je kunt afhalen, maar ook bestellen via een qr code. Je besteld dan, geef het stoel of tafelnummer aan en het word bezorgd. Dit kan tot 20 minuten voor aankomst op eindbestemming.
Geen foto's. Die heb ik wel, maar ik adviseer een ieder om het zelf te ontdekken. Terschelling is de moeite waard, maar zeker ook deze nieuwe veerboot.

@rederij Doeksen.   Gefeliciteerd met het in dienst stellen van de Willem Barentsz.
« Laatst bewerkt op: 3 juli 2020, 23:07:26 door Marten-Jan van Zanden »

L.Noorman

  • Algemene moderator
  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 509
  • Geslacht: Man
Re: Willem Barentsz (Bno 387)
« Reactie #241 Gepost op: 5 juli 2020, 15:45:59 »
De eerste kinderziektes steken helaas al de kop op...

https://www.omropfryslan.nl/nieuws/971159-nieuwe-veerboot-doeksen-twee-dagen-na-eerste-tocht-uit-de-vaart-wegens-technisch?fbclid=IwAR2zJhfo7mWntf8Ycv6aFUdX7HtvpPSfKAFpr2P5gv4EIC9pMCBHoKcmU-w

Citaat
Twee dagen na de eerste tocht is de nieuwe veerboot van Doeksen uit de vaart gehaald. Er is sprake van een technisch probleem.


Er zou een storing zijn geweest in het besturingssysteem, toen het schip zondagochtend aan zou leggen in Harlingen.

Het schip Willem Barentsz vaart zondag niet meer. Dat meldt de rederij. Passagiers die een overtocht geboekt hadden, worden met een ander schip vervoerd. De rederij heeft extra mensen ingezet om dat mogelijk te maken.

Het is op dit moment niet duidelijk wat er precies kapot is, en hoe lang het duurt voordat het weer gemaakt is.

Bron: Omropfryslan

cupdruchan

  • Machinist
  • ***
  • Berichten: 200
Re: Willem Barentsz (Bno 387)
« Reactie #242 Gepost op: 6 juli 2020, 12:24:56 »
In verband met de langer aanhoudende slechte weersomstandigheden zal het ms Willem Barentsz op maandag 6 juli op latere afvaarttijden moeten vertrekken: 

 

Harlingen – Terschelling   13:05 uur wordt 15:40 uur

Terschelling – Harlingen   15:40 uur wordt 18:15 uur

Harlingen –Terschelling    18:10 uur wordt 20:50 uur

Terschelling - Harlingen     20:40 vervalt

 

Passagiers worden via sms en/of mail op de hoogte gebracht.

bron: de rederij...

HansG

  • Marconist
  • ****
  • Berichten: 266
  • Geslacht: Man
Re: Willem Barentsz (Bno 387)
« Reactie #243 Gepost op: 6 juli 2020, 16:13:50 »
Het manouvreren gaat nog niet zo soepel. Zowel bij het proefvaren als in de dienst heb ik haar nog geen één keer op Vlieland of Terschelling zonder hulp zien aanmeren. Iedere keer was er een sleep- of duwbootje bij om haar tegen de wal te duwen. En zojuist bij het verlaten van Harlingen werd ze door de Theo omgetrokken. Het verbaast me ook dat ze vanwege de weersomstandigheden een paar uur later vertrekt. Het lijkt vrij rustig weer op de webcam. Zal best wat wind staan, maar zoveel dat ze niet kan varen? Hoe moet dat straks met de eerste najaarstorm...

Leen

  • Marconist
  • ****
  • Berichten: 474
Re: Willem Barentsz (Bno 387)
« Reactie #244 Gepost op: 6 juli 2020, 18:29:12 »
Er schijnt een storing in het besturingssysteem te zitten, ze stuurt nu op de motoren met sleep/duwboot hulp. Zal morgen wel naar de werf gaan denk ik

Marten-Jan van Zanden

  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 562
  • Geslacht: Man
Re: Willem Barentsz (Bno 387)
« Reactie #245 Gepost op: 6 juli 2020, 19:02:29 »
Weet niet of ik het goed zag, maar het leek me dat ze gistermorgen op Terschelling hardhandig in aanraking kwam met een paal. Daarna onsamenhangend gemanouvreer.


Leen

  • Marconist
  • ****
  • Berichten: 474
Re: Willem Barentsz (Bno 387)
« Reactie #246 Gepost op: 6 juli 2020, 19:12:02 »
Klopt denk ik, ik zag ergens een foto van die paal. Is de WB ook beschadigd? Wat me wel opvalt is haar snelheid, geregeld wordt zelfs 17 knopen gehaald, ze steekt hierbij de Vlieland die ook al snel kan zijn, naar de kroon. Binnen anderhalf uur, als het moet, kan ze over zijn.

cupdruchan

  • Machinist
  • ***
  • Berichten: 200
Re: Willem Barentsz (Bno 387)
« Reactie #247 Gepost op: 6 juli 2020, 22:30:10 »
Ja de eerste deuk is een feit , wordt ook genoemd in de media geloof LC en omrop..


https://www.lc.nl/friesland/wadden/Eerste-deuk-in-nieuwe-veerboot-Willem-Barentsz-is-een-feit-25825611.html

Humtidumty

  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 529
  • Geslacht: Man
  • schepen met een eigen snoet!
Re: Willem Barentsz (Bno 387)
« Reactie #248 Gepost op: 7 juli 2020, 11:56:16 »
Weet niet of ik het goed zag, maar het leek me dat ze gistermorgen op Terschelling hardhandig in aanraking kwam met een paal. Daarna onsamenhangend gemanouvreer.

Inderdaad een ietwat geschaafde neus is het resultaat.
https://www.dvhn.nl/groningen/Eerste-deuk-in-splinternieuwe-boot-naar-Terschelling-schip-voer-tegen-een-paal-25827417.html
Richard

www.avantbrowser.com » Maak internetten leuker.

arthur

  • Machinist
  • ***
  • Berichten: 163
  • Geslacht: Man
Re: Willem Barentsz (Bno 387)
« Reactie #249 Gepost op: 8 juli 2020, 20:47:47 »
Vanmiddag zag ik ms Willem Barentsz weer wat draaien en keren in het Kimstergat; aansluitend  ging ze in de veerhaven op de "slaapplaats van de Midsland"  liggen, dus aan de palen... Verder voer de Terschellinger Bank van een Doeksenbrug in Harlingen naar de brug van de Vlieland/Midsland... Het was weer niet saai in Harlingen ...

JoopBeijaard

  • Machinist
  • ***
  • Berichten: 143
Re: Willem Barentsz (Bno 387)
« Reactie #250 Gepost op: 10 juli 2020, 16:46:24 »
 


    Foto webcam Harlingen havenmond 2
    10-07 2020.

PiebeJanMan

  • Forumbeheerder
  • Kapitein
  • *****
  • Berichten: 1.735
  • Geslacht: Man
  • Geniet, maar vaar met regelmaat mee!
    • Golven op zee
Re: Willem Barentsz (Bno 387)
« Reactie #251 Gepost op: 20 juli 2020, 10:02:59 »
Volgens AIS gisteravond 20:40 vertrek Terschelling, 22:10 aankomst Harlingen. Delen rond de 16 knopen gevaren. Toch leuk, in anderhalf uur van Terschelling naar Harlingen.

HansG

  • Marconist
  • ****
  • Berichten: 266
  • Geslacht: Man
Re: Willem Barentsz (Bno 387)
« Reactie #252 Gepost op: 20 juli 2020, 10:08:22 »
Was vroeger heel gewoon...
Vraag me af of ze überhaupt niet door het Schuitengat kan, in ieder geval bij hoog water, zoals de NN ook af en toe gaat.
Volgens AIS gisteravond 20:40 vertrek Terschelling, 22:10 aankomst Harlingen. Delen rond de 16 knopen gevaren. Toch leuk, in anderhalf uur van Terschelling naar Harlingen.

Leen

  • Marconist
  • ****
  • Berichten: 474
Re: Willem Barentsz (Bno 387)
« Reactie #253 Gepost op: 20 juli 2020, 11:44:10 »

Ik weet het niet, maar zou het mogen van Rijkswaterstaat gezien haar grootte.
Wat haar snelheid betreft, soms wordt zelfs 17 knoop gehaald zegt Vesselfinder, ze is iets sneller dan de Vlieland denk ik.
Wat de deuk betreft, die is gemaakt, moet nog afgelakt/geschilderd worden denk ik. 

Intussen is het concept vervoersplan 2021 klaar, zie site www.klantenadvies.nl
Opvallend is de terugloop van het aantal reizigers naar Vlieland in 2019.
Vervoer naar Terschelling is wat toegenomen. 
Opvalland is dat de Raden van Advies graag willen dat de Midsland als extra in de vloot blijft, terwijl er eerst zoveel kritiek op dit schip was.
Wat me verder opvalt is dat dit schip alsnog ruiten zijn aangebracht voorop bij de ruimte onder de brug. 
De vele roest plekken laten de vaart door het zeegat naar Vlie duidelijk zien.

arthur

  • Machinist
  • ***
  • Berichten: 163
  • Geslacht: Man
Re: Willem Barentsz (Bno 387)
« Reactie #254 Gepost op: 20 juli 2020, 15:01:03 »
de pas aangebrachte ramen, onder de brug, zijn al vlak voor Pinksteren aangebracht