Auteur Topic: Willem Barentsz  (gelezen 102593 keer)

Marten-Jan van Zanden

  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 562
  • Geslacht: Man
Re: Willem Barentsz (Bno 387)
« Reactie #210 Gepost op: 25 mei 2020, 18:46:25 »
We kunnen niets meer verwachten. Wat heeft Doeksen in mijn ogen een blunder gemaakt door in Azië de nieuwe schepen laten bouwen.
Al meer dan een jaar liggen ze in Harlingen vanwege ondergelopen vloertjes. Hier is veel meer aan de hand. Volgende nieuwe schepen gewoon in Nederland laten bouwen.

arthur

  • Machinist
  • ***
  • Berichten: 163
  • Geslacht: Man
Re: Willem Barentsz (Bno 387)
« Reactie #211 Gepost op: 26 mei 2020, 10:41:37 »
Tsja, de rederij waarvoor ik vaar, laat zijn schepen in China bouwen; daar mankeert, eenmaal in de vaart, ook altijd wel wat aan, maar de visie van de baas is: "Het is daar in Azië zóveel goedkoper als in Europa (Roemenië/Bulgarije) en nog veel goedkoper als in de EU, vertimmer er maar voor een miljoen aan als ze eenmaal in dienst zijn, dan blíjven[b][/b]  ze nóg goedkoper". Alleen kan dat nu eenmaal niet met een passagiersdienst, werken aan het schip tijdens de overzet dienst. Ik weet niet waar jouw verdachtmakingen op zijn gebaseerd MJ, maar het lijkt me heel stug, dat Doeksen met deze situatie, (waterschade aan de nieuwe schepen door foutief parkeren op de zware ladingboot en zoutwater schade aan bekabeling en motoren op de Vlieland) tevreden is. De bekabeling op ms Vlieland in gigantisch, alles moet zo'n beetje verwijderd en na reparatie weer opnieuw geďnstalleerd worden, een gigaklus. Tel daar de beperkingen, opgelegd door de regering vanwege de corona en het gemopper van veel eilanders bij op, dan heb ik meer het idee van onmacht door overmacht, dan "er is meer aan de hand"...
Komend Pinksterweekend zullen er weer veel mensen naar de eilanden willen, extra diensten zijn ingevoegd, maar of dat genoeg zal zijn... misschien komt de oude, mooie Friesland wel effe helpen … (is -ook- speculatie en fantasie van mij)

Leen

  • Marconist
  • ****
  • Berichten: 474
Re: Willem Barentsz (Bno 387)
« Reactie #212 Gepost op: 26 mei 2020, 11:07:24 »
Wat Doeksen misschien wel had moeten doen, maar dat is achteraf praten, is dat ze beter hadden moeten kijken naar de Amerikaanse eigenaar van de bouwwerf,  Ezra, die al snel failliet ging. De dochter van Ezra, Triyards een Australisch bedrijf en exploitant van de werven werd daarin meegezogen, Doeksen heeft beide schepen daar onaf weggekocht anders hadden ze helemaal niks gehad. Dat dit alleen daar gebeurd is onzin natuurlijk. Irish Ferries en Britanny Ferries krijgen hun nieuwbouw schepen niet omdat de Duitse werf FSG failliet is.   De ferries moeten nu opnieuw besteld worden waarschijnlijk. Stena Line daarentegen  is zeer tevreden met zijn opdracht voor 8 ferries in China. Ze komen op tijd en zijn prima. Als Doeksen in Nederland had besteld, bij Damen bijvoorbeeld, waren ze ook zeker hier niet gebouwd. Wat wordt op passagiersgebied hier überhaupt nog gebouwd,  van de grotere schepen is de laatste de Kon. Beatrix uit 1986 geweest en op dezelfde werf de Friesland.

Humtidumty

  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 529
  • Geslacht: Man
  • schepen met een eigen snoet!
Re: Willem Barentsz (Bno 387)
« Reactie #213 Gepost op: 26 mei 2020, 12:16:28 »
Met jullie reacties in het achterhoofd is het bijzonder dat de Meyer werft het toch voor elkaar krijgt om de portefeuille gevuld te krijgen en dan komt meteen de vraag op waar de schepen voor de duitse wadden-rederijen worden gemaakt.
Voor zover ik dit kan vinden lijken die schepen wel allen in Europa te zijn gemaakt.

Hoe kunnen ze dat wel doen, maar Nederlandse rederijen niet?
Richard

www.avantbrowser.com » Maak internetten leuker.

Leen

  • Marconist
  • ****
  • Berichten: 474
Re: Willem Barentsz (Bno 387)
« Reactie #214 Gepost op: 26 mei 2020, 13:07:35 »
Meijer doet het fantastisch, eigenlijk een Hofleverancier van cruiseschepen. Ze hebben ook een werf in Finland. Hoewel ik in mijn vorige bericht wel erg pessimistisch was, van der Giessen de Noord heeft tot zijn sluiting nog wel meer gebouwd is er in Nederland niet veel over.  Celebrity Cruises heeft in Lobith nog wel een klein cruiseschip laten bouwen recent maar dat was het het dan ook wel. Doeksen heeft ivm met het bouwen van de Noord Nederland en later de Vlieland goede ervaringen met Sea Transport Solutions opgebouwd. Triyards cq Strategic Marine is of was ook Australisch en heeft daar een connectie mee, wellicht heeft het daarmee mee te maken. Dat het door het faillissement van Ezra zo fout is gegaan is domme pech denk ik.

valkenier

  • Ketelbinkie
  • *
  • Berichten: 44
Re: Willem Barentsz (Bno 387)
« Reactie #215 Gepost op: 26 mei 2020, 20:00:03 »
Tsja, de rederij waarvoor ik vaar, laat zijn schepen in China bouwen; daar mankeert, eenmaal in de vaart, ook altijd wel wat aan, maar de visie van de baas is: "Het is daar in Azië zóveel goedkoper als in Europa (Roemenië/Bulgarije) en nog veel goedkoper als in de EU, vertimmer er maar voor een miljoen aan als ze eenmaal in dienst zijn, dan blíjven[b][/b]  ze nóg goedkoper". Alleen kan dat nu eenmaal niet met een passagiersdienst, werken aan het schip tijdens de overzet dienst. Ik weet niet waar jouw verdachtmakingen op zijn gebaseerd MJ, maar het lijkt me heel stug, dat Doeksen met deze situatie, (waterschade aan de nieuwe schepen door foutief parkeren op de zware ladingboot en zoutwater schade aan bekabeling en motoren op de Vlieland) tevreden is. De bekabeling op ms Vlieland in gigantisch, alles moet zo'n beetje verwijderd en na reparatie weer opnieuw geďnstalleerd worden, een gigaklus. Tel daar de beperkingen, opgelegd door de regering vanwege de corona en het gemopper van veel eilanders bij op, dan heb ik meer het idee van onmacht door overmacht, dan "er is meer aan de hand"...
Komend Pinksterweekend zullen er weer veel mensen naar de eilanden willen, extra diensten zijn ingevoegd, maar of dat genoeg zal zijn... misschien komt de oude, mooie Friesland wel effe helpen … (is -ook- speculatie en fantasie van mij)
Nou Arthur, je dromen/speculaties komen uit. Je kan dit weekend met oude Friesland en Holland heen en weer.

zoutwatervader

  • matroos
  • **
  • Berichten: 53
Re: Willem Barentsz (Bno 387)
« Reactie #216 Gepost op: 26 mei 2020, 20:02:11 »
Vanaf morgen proefvaarten. Als alles goed gaat, vrijdag proef aanmeren bij de kade.

Marten-Jan van Zanden

  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 562
  • Geslacht: Man
Re: Willem Barentsz (Bno 387)
« Reactie #217 Gepost op: 26 mei 2020, 20:18:14 »
Waar heb je dat gelezen?

Leen

  • Marconist
  • ****
  • Berichten: 474
Re: Willem Barentsz (Bno 387)
« Reactie #218 Gepost op: 27 mei 2020, 10:18:43 »
Inderdaad, de Willem Barentsz vaart.

HansG

  • Marconist
  • ****
  • Berichten: 266
  • Geslacht: Man
Re: Willem Barentsz (Bno 387)
« Reactie #219 Gepost op: 27 mei 2020, 10:43:45 »
Daar gaat ze..

arthur

  • Machinist
  • ***
  • Berichten: 163
  • Geslacht: Man
Re: Willem Barentsz (Bno 387)
« Reactie #220 Gepost op: 27 mei 2020, 14:29:05 »
Na een rondje door het Stortemelk (14 kn) en even ruiken en snuiven in de Westmeep, zit ze nu weer in de BS...


PiebeJanMan

  • Forumbeheerder
  • Kapitein
  • *****
  • Berichten: 1.735
  • Geslacht: Man
  • Geniet, maar vaar met regelmaat mee!
    • Golven op zee
Re: Willem Barentsz (Bno 387)
« Reactie #221 Gepost op: 27 mei 2020, 22:42:51 »
En zo kwam ze de haven van Harlingen binnenvaren met de Anita standby.

HansG

  • Marconist
  • ****
  • Berichten: 266
  • Geslacht: Man
Re: Willem Barentsz (Bno 387)
« Reactie #222 Gepost op: 28 mei 2020, 11:49:20 »

Humtidumty

  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 529
  • Geslacht: Man
  • schepen met een eigen snoet!
Re: Willem Barentsz (Bno 387)
« Reactie #223 Gepost op: 28 mei 2020, 12:47:27 »
Het valt me op dat zowel 'onze' LNG-schepen als die van AG EMS Ostfriesland midden achterop een (set) pijp(en) hebben.
Waarvoor is dit eigenlijk?
Het lijkt niet een uitlaat te zijn.
Zie ook afbeeldingen op https://www.ag-ems.de/die-ag-ems/umwelt
Aanvulling:
Oo dit schip heeft een extra pijp.
https://www.cassen-eils.de/die-reederei/unsere-flotte/ms-helgoland/
« Laatst bewerkt op: 28 mei 2020, 12:55:48 door Humtidumty »
Richard

www.avantbrowser.com » Maak internetten leuker.

PiebeJanMan

  • Forumbeheerder
  • Kapitein
  • *****
  • Berichten: 1.735
  • Geslacht: Man
  • Geniet, maar vaar met regelmaat mee!
    • Golven op zee
Re: Willem Barentsz (Bno 387)
« Reactie #224 Gepost op: 28 mei 2020, 13:39:28 »
Dit is het ventilatiesysteem van alle (dubbelwandige) systemen m.b.t. de LNG, volgens IGF code. Ook de Pressure Relief Valve van de tanks is hierop aangesloten. Volgens de IGF moet dit op minimaal 10 meter van andere openingen van het schip zitten en een bepaalde hoogte boven dek.