Auteur Topic: Willem Barentsz  (gelezen 102123 keer)

Evert Jan

  • Marconist
  • ****
  • Berichten: 488
  • Geslacht: Man
Re: Willem Barentsz (Bno 387)
« Reactie #90 Gepost op: 5 april 2018, 13:04:07 »
je kunt je gratis registreren, daarmee kun je 6 artikelen (per maand meen ik) lezen

cees

  • Machinist
  • ***
  • Berichten: 120
  • Geslacht: Man
Re: Willem Barentsz (Bno 387)
« Reactie #91 Gepost op: 5 april 2018, 13:25:35 »
 Hier het artikel uit de LC
De olie- en gascrisis bracht het moederbedrijf van de Vietnamese werf Strategic Marine fikse klappen toe. ,,Er zijn miljarden verdampt.’’

Slapeloze nachten heeft directeur Paul Melles van rederij Doeksen nog niet. ,,Maar ik zal wel blij zijn wanneer ik volgende week duidelijkheid kan krijgen.’’

Medio volgende week hoopt Melles te weten wanneer de twee catamarans, die Willem Barentsz en Willem de Vlamingh gaan heten, naar Nederland worden vervoerd. ,,Nu heb ik geen planning en dat is heel vervelend.’’ De schepen hadden vorige maand op transport zullen gaan en volgens de planning in mei in Harlingen moeten zijn. Maar ze zijn nog niet klaar, zo’n 85 procent van de bouw is voltooid.

Miljarden verdampt

Het zijn vooral de grote problemen bij moederbedrijf Triyard van Strategic Marine die de Doeksen-directie zorgen baren. ,,Bij Triyard zijn miljarden verdampt door de olie- en gascrisis’’, aldus Melles.

Triyard, onderdeel van Ezra Holding, is in deze branche actief. Volgens Amerikaanse media verkeert Ezra in een zogeheten chapter 11 fase. Dit is vergelijkbaar met een surseance van betaling, maar hierbij is in de Verenigde Staten de kans groot om een succesvolle doorstart te maken. In de VS krijgen zulke bedrijven gelegenheid om nieuw kapitaal aan te trekken en de onderneming te herstructureren.

Dochterbedrijven aangepakt

Volgens Melles worden hierom de dochterbedrijven aangepakt. Strategic Marine in het Vietnamese Vung Tau zoekt investeerders. Hij is optimistisch over de slagingskans: ,,Ik zie zelf dat er een ondercapaciteit is als het gaat om werven die passagiersschepen kunnen bouwen, zoals dat in Vung Tau gebeurt. Deze werf heeft veel potentie. Het management van de Vietnamese tak zegt er in te vertrouwen dat het gaat lukken die investeerders aan te trekken.
Bij de aanbesteding van de bouw van de schepen in 2016 was er van problemen geen enkele sprake. ,,Het was een zeer solide bedrijf, beursgenoteerd. De klap is voor het bedrijf heel hard geweest.’’

Andere vertraging

In oktober meldde Doeksen ook al een vertraging bij de oplevering. Toen werd als reden aangevoerd dat de bouw meer tijd in beslag nam dan op de tekentafel was uitgerekend. Toen speelden de financiële problemen ook al op de achtergrond.

De rederij moet begin volgend jaar de nieuwe schepen in gebruik nemen. ,,In theorie is dat nog steeds mogelijk’’, denkt Melles. Voordat de schepen in de vaart worden genomen, gaat de bemanning trainen en ervaring opdoen met de schepen. De bouw van de twee catamarans kost naar schatting 43 miljoen euro.
« Laatst bewerkt op: 5 april 2018, 13:58:17 door cees »

nagier

  • Machinist
  • ***
  • Berichten: 190
Re: Willem Barentsz (Bno 387)
« Reactie #92 Gepost op: 23 april 2018, 09:30:56 »
De twee veerboten komen in September in Nederland.
Dat heeft Doeksen netjes aan mij gemaild.
Was nog niet bekend op deze pagina.
Daarom hier een melding gemaakt.

Leen

  • Marconist
  • ****
  • Berichten: 474
Re: Willem Barentsz (Bno 387)
« Reactie #93 Gepost op: 23 april 2018, 12:31:21 »
Het probleem is niet technisch van aard, maar financieel.
Triyards Strategic Marine is 3 opdrachten van een rederij kwijt geraakt. Het ging om 3 chemo tankers.
Het bedrijf zit nu zwaar in de verliezen, tot 163 miljoen dollar verlies eind 2017
Een opdracht, een catamaran ergens in Taiwan is nu klaar, de opdracht van Pentland Ferries evenals die van Doeksen niet.
Er is geen of onvoldoende cash flow om onder meer de salarissen van het personeel te betalen.
Dat Melles zich zorgen maakt begrijp ik dan ook wel, de werf zou zo maar bankroet kunnen worden verklaard.
Een herstructurering van het bedrijf zou uitkomst moeten bieden. Er zou een lening onderweg zijn om het personeel te kunnen betalen.
Ook zal of is denk ik met Doeksen en Pentland Ferries zijn gesproken over voorschotten om aan cash te komen en over uitstel van de oplevering.
Het lijkt erop, met de nadruk op lijkt, dat de werkzaamheden aan de beide ferries nu min of meer stil liggen, want de site daarover geeft sinds 16 maart 2018 geen nieuwe informatie.
Maar hopen dat september 2018 wel wordt gehaald.

jan kramer

  • Machinist
  • ***
  • Berichten: 107
Re: Willem Barentsz (Bno 387)
« Reactie #94 Gepost op: 23 april 2018, 17:56:53 »
Volgende opdrachten misschien maar weer aan Nederlands bedrijf gunnen?

Leen

  • Marconist
  • ****
  • Berichten: 474
Re: Willem Barentsz (Bno 387)
« Reactie #95 Gepost op: 25 april 2018, 07:41:29 »
Nauwelijks had ik het bericht geplaatst of er is een nieuwe update.
De voortgang bij Strategic kan je trouwens ook volgen op Facebook pag. https://www.facebook.com/pages/Strategic-Marine-Vietnam/194423863949851.
Wat de opmerking van Jan betreft de nieuwe Nordernau van WDR gebouwd door een Duitse werf is ook te laat opgeleverd en ook een grote ferry van Irish Ferries wordt te laat afgeleverd dus of dat nu de echte oplossing zou zijn geweest?

Als je foto's ziet komt bijgaande kleine tekening het er nog het dichtste bij.
 

HansG

  • Marconist
  • ****
  • Berichten: 266
  • Geslacht: Man
Re: Willem Barentsz (Bno 387)
« Reactie #96 Gepost op: 25 april 2018, 11:09:05 »
Op de site http://www.denieuweschepenvandoeksen.nl/ is gisteren weer een bericht geplaatst. Het werk lijkt gewoon door te gaan.

Evert Jan

  • Marconist
  • ****
  • Berichten: 488
  • Geslacht: Man
Re: Willem Barentsz (Bno 387)
« Reactie #97 Gepost op: 25 april 2018, 13:03:13 »
Dat de uitlaten/schoorstenen naar elkaar toe knikken had ik nog niet eerder ergens gezien....

Leen

  • Marconist
  • ****
  • Berichten: 474
Re: Willem Barentsz (Bno 387)
« Reactie #98 Gepost op: 25 april 2018, 13:12:15 »


Hans G schreef: Op de site http://www.denieuweschepenvandoeksen.nl/ is gisteren weer een bericht geplaatst. Het werk lijkt gewoon door te gaan.

Nou gewoon, de oplevering loopt intussen bijna 3/4 jaar achter. 

HansG

  • Marconist
  • ****
  • Berichten: 266
  • Geslacht: Man
Re: Willem Barentsz (Bno 387)
« Reactie #99 Gepost op: 28 april 2018, 14:41:14 »


Hans G schreef: Op de site http://www.denieuweschepenvandoeksen.nl/ is gisteren weer een bericht geplaatst. Het werk lijkt gewoon door te gaan.

Nou gewoon, de oplevering loopt intussen bijna 3/4 jaar achter.
Inderdaad, maar als de werf op omvallen staat en de salarissen niet meer betaald kunnen worden, had het ook kunnen zijn dat alles stil was komen te liggen.

Leen

  • Marconist
  • ****
  • Berichten: 474
Re: Willem Barentsz (Bno 387)
« Reactie #100 Gepost op: 29 april 2018, 07:55:39 »
Hey Hans,

Dat ben ik met je eens, laten we hopen dat het verder goed gaat en dat de beide Willems worden afgeleverd rond september 2018

cupdruchan

  • Machinist
  • ***
  • Berichten: 200
Re: Willem Barentsz (Bno 387)
« Reactie #101 Gepost op: 1 juni 2018, 09:33:40 »
inmiddels meer dan een maand geen updates op "denieuweschepenvan"
iemand hier die wat nieuwtjes heeft???

Leen

  • Marconist
  • ****
  • Berichten: 474
Re: Willem Barentsz (Bno 387)
« Reactie #102 Gepost op: 1 juni 2018, 17:39:57 »
Klopt. Ik heb het aan Doeksen eergisteren gevraagd. Ze komen binnenkort met een update.

Leen

  • Marconist
  • ****
  • Berichten: 474
Re: Willem Barentsz (Bno 387)
« Reactie #103 Gepost op: 6 juni 2018, 10:31:32 »
Dit antwoord kreeg ik n.a.v mijn vraag aan Doeksen hoe het met de verdere voortgang zit. Op internet is te lezen dat het personeel van de werf staakte omdat ze al geruime tijd geen of weinig salaris krijgen, er is geen geld.

 De bouw is inderdaad vertraagd en daar balen we zelf ook van. Er wordt heel hard gewerkt door partijen in Vietnam om alles rond te krijgen rondom de herkapitalisatie en de afronding van ons project. Momenteel valt daarover verder nog niets te melden, simpelweg omdat er geen nieuws is. Beide Willems zijn nu voor ca. 85% klaar. Mocht er nieuws te melden zijn, dan lees je dat op www.denieuweschepenvandoeksen.nl.j

L.Noorman

  • Algemene moderator
  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 502
  • Geslacht: Man
Re: Willem Barentsz (Bno 387)
« Reactie #104 Gepost op: 6 juni 2018, 16:47:54 »
Het zit ze ook niet mee... Hoop voor ze dat ze de boel binnenkort weer verder in gang kunnen zetten. wel een verlengde periode van de Midsland, dat dan weer wel