Auteur Topic: Willem Barentsz  (gelezen 103137 keer)

Marten-Jan van Zanden

  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 562
  • Geslacht: Man
Re: Nieuwbouwschip 1 (BNO 387)
« Reactie #45 Gepost op: 16 maart 2017, 17:25:13 »
Wat is de passagierscapaciteit ook al weer?

Evert Jan

  • Marconist
  • ****
  • Berichten: 488
  • Geslacht: Man
Re: Nieuwbouwschip 1 (BNO 387)
« Reactie #46 Gepost op: 23 maart 2017, 08:25:56 »
volgens de datasheet: 592

Marten-Jan van Zanden

  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 562
  • Geslacht: Man
Re: Nieuwbouwschip 1 (BNO 387)
« Reactie #47 Gepost op: 23 maart 2017, 15:16:31 »
Ja dat zie ik nu ook. Vraag was dus overbodig. Desalniettemin bedankt voor antwoord.

Evert Jan

  • Marconist
  • ****
  • Berichten: 488
  • Geslacht: Man
Re: Nieuwbouwschip 1 (BNO 387)
« Reactie #48 Gepost op: 27 maart 2017, 16:23:45 »
 Kan gebeuren, ik lees ook wel eens ergens overheen...  :)

Evert Jan

  • Marconist
  • ****
  • Berichten: 488
  • Geslacht: Man
Re: Nieuwbouwschip 1 (BNO 387)
« Reactie #49 Gepost op: 29 maart 2017, 13:25:24 »
er zijn 2 nieuwe updates op denieuweschepenvandoeksen.nl, begint al aardig op een schip te lijken
ik heb meegedaan met de namenwedstrijd, nog meer forumleden?

Wim Vink

  • Kapitein
  • *
  • Berichten: 2.848
  • Geslacht: Man
Re: Nieuwbouwschip 1 (BNO 387)
« Reactie #50 Gepost op: 29 maart 2017, 14:24:51 »

ik heb meegedaan met de namenwedstrijd, nog meer forumleden?

Inderdaad :)
met vriendelijke groeten,
Wim Vink

L.Noorman

  • Algemene moderator
  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 509
  • Geslacht: Man
Re: Nieuwbouwschip 1 (BNO 387)
« Reactie #51 Gepost op: 29 maart 2017, 15:45:30 »

ik heb meegedaan met de namenwedstrijd, nog meer forumleden?


Jazeker!

Jan van de Witte

  • matroos
  • **
  • Berichten: 91
  • Geslacht: Man
  • Terug naar Terschelling......
    • Scheepvaart fotografie
Re: Nieuwbouwschip 1 (BNO 387)
« Reactie #52 Gepost op: 29 maart 2017, 17:44:13 »
ik heb ook twee nostalgie's namen ingestuurd
Nautische fotografie
www.janvandewitte.nl

cupdruchan

  • Machinist
  • ***
  • Berichten: 200
Re: Nieuwbouwschip 1 (BNO 387)
« Reactie #53 Gepost op: 29 maart 2017, 19:23:29 »
In de Terschellinger van deze week valt te lezen dat er 1592 verschillende namen zijn ingestuurd.

PiebeJanMan

  • Forumbeheerder
  • Kapitein
  • *****
  • Berichten: 1.736
  • Geslacht: Man
  • Geniet, maar vaar met regelmaat mee!
    • Golven op zee
Re: Nieuwbouwschip 1 (BNO 387)
« Reactie #54 Gepost op: 29 maart 2017, 20:40:09 »
http://www.bergermaritiem.nl/warmte_terugwin_installatie_lng_ferries
Warmte terugwin installatie LNG ferries business case
Door: Jeroen Berger, 28 februari 2017 
Rederij Doeksen, die de veerdiensten verzorgt van, naar en tussen Harlingen, Terschelling en Vlieland, heeft recentelijk twee nieuwe LNG veerboten besteld. Onze partner Orcan Energy uit München (Duitsland) mag de warmte terugwin installaties aan boord van deze LNG ferries gaan leveren. De passagiersschepen gaan varen tussen Harlingen en de Waddeneilanden Terschelling en Vlieland en de verwachting is dat deze schepen in 2018 opgeleverd gaan worden.
 
Wat was de uitdaging van rederij Doeksen?
 
Rederij Doeksen, gevestigd in Harlingen, streeft ernaar een moderne, efficiënte en marktgerichte dienstverlener te zijn, met marktconforme tarieven en een sterk groen-imago. Zo stimuleert de rederij bijvoorbeeld duurzame samenwerkingsverbanden met ondernemers om de producten Terschelling en Vlieland toeristisch aantrekkelijk te maken en de bezoekersaantallen te verhogen. Het is bij Doeksen de uitdaging geweest om niet alleen milieuvriendelijke, maar ook kostenefficiënte passagiersschepen te ontwerpen.
 
Hoe heeft Doeksen deze uitdaging aangepakt?
 
Allereerst zullen de twee ferries van rederij Doeksen gaan varen op LNG. Dit draagt bij aan een forse vermindering van de uitstoot van schadelijke stoffen uit de gasmotoren. Denk aan een reductie van 30 procent CO2 en 100 procent reductie in NOx en SOx. Daarnaast worden de ferries gemaakt van aluminium om het gewicht van de schepen te minimaliseren, de uitstoot van de emissies nog verder te verlagen en om te besparen op de brandstofkosten.
 
LNG ferries Doeksen
 
Wat heeft Orcan Energy hieraan kunnen bijdragen?
 
De nog in aanbouw zijnde LNG-aangedreven catamaran veerboten (elk 70 bij 17 meter) worden uitgerust met op restwarmte draaiende generatoren. In elk passagiersschip komen twee LNG-motoren te staan, één in elke romp. Per motor wordt één warmte terugwin installatie geplaatst van onze partner Orcan Energy. Deze restwarmtegeneratoren verhogen voor de schepen van Doeksen de efficiëntie van de motoren en verlagen het brandstofverbruik en de CO2-uitstoot.
 
Hoe werkt de warmte terugwin installatie van Orcan Energy?
 
De warmte terugwin installatie van Orcan Energy is gebaseerd op de Organic Rankine Cyclus (ORC). Dit is een rankine-proces met een organisch oplosmiddel in plaats van stoom. Vaak wordt daarbij een turbine toegepast. Omdat het organisch oplosmiddel een lager kookpunt heeft dan water, laat de ORC toe om energie te halen uit een lagere temperatuur. Deze cyclus is dan ook vooral geschikt voor het benutten van restwarmte.
 
De op ORC gebaseerde warmte terugwin installatie werkt op een koudemiddel wat al “kookt” bij 15 graden Celsius (°C) bij atmosferische druk. De damp wordt via een eenvoudige schroef expander omgezet in rotatie-energie. Deze schroef expander werkt op een veel lager toerental en heeft een vlakke rendementslijn over een breed werkgebied, anders dan bij een stoomturbine.
 
schroef expander warmte terugwin installatie
warmte terugwin installatie schroef expander
 
Hoe wordt de restwarmte gebruikt bij de nieuwe ferries van Doeksen?
 
De restwarmte uit de uitlaatgassenstroom van de LNG-motoren wordt gebruikt voor het aandrijven van ORC-generatoren die een vermogen krijgen van ongeveer 65 kW elk. De generatoren leveren gelijkstroom, waardoor ze geen vast toerental hoeven aan te houden. Ze leveren stroom aan twee lithium-ion accubanken en via omvormers ook aan het boordnet, dat zo voor 30 tot 50 procent op restwarmte draait. De beide accubanken worden tijdens de oversteek opgeladen en leveren dan tijdens het aan- en afmeren van de ferries, via omvormers, energie aan twee elektrische boegschroeven met een vermogen van 77 kW elk. Anders zouden daar twee diesel- of gasgeneratoren voor nodig zijn geweest

Evert Jan

  • Marconist
  • ****
  • Berichten: 488
  • Geslacht: Man
Re: Nieuwbouwschip 1 (BNO 387)
« Reactie #55 Gepost op: 6 april 2017, 16:04:15 »
Doeksen heeft de namen bekend gemaakt: 'Willem Barentsz' en 'Willem de Vlamingh', ben er niet kapot van... :-\

Misschien een idee om onze eigen inzendingen voor de wedstrijd met elkaar te delen?

Humtidumty

  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 529
  • Geslacht: Man
  • schepen met een eigen snoet!
Re: Nieuwbouwschip 1 (BNO 387)
« Reactie #56 Gepost op: 6 april 2017, 16:32:13 »
Ik weet niet of deze persoonsnamen genoeg aansprekend zijn. De herkenning richting een van de eilanden is voor mij niet sterk aanwezig.
Ik vond de namen van de vuurtorens "Brandaris" & "Vuurduin" toch aansprekender en ze geven ook meer een gevoel van verbinding en hertkenning voor zowel de bezoekers als de eilanders.
Zeker als je deze schepen op beide trajecten wilt gaan inzetten lijkt me dit een mooie zijstap van de (zeker op vlieland) enkel gebruikte naam van het eiland of het (enige) dorp erop.
Die laatste groep voelt zich volgens mij toch aardig op het tweede spoor bij Doeksen als ik de media mag geloven.
« Laatst bewerkt op: 10 april 2017, 08:39:12 door Humtidumty »
Richard

www.avantbrowser.com » Maak internetten leuker.

L.Noorman

  • Algemene moderator
  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 509
  • Geslacht: Man
Re: Nieuwbouwschip 1 (BNO 387)
« Reactie #57 Gepost op: 6 april 2017, 17:53:16 »
Ik vind het geen leuke namen. Ik had Stortemelk en Schellingerland ingezonden omdat ik dit mooie namen vind. Iets anders was wat mijn betreft ook prima, zolang het maar een beetje eilandgebonden zou zijn

Evert Jan

  • Marconist
  • ****
  • Berichten: 488
  • Geslacht: Man
Re: Nieuwbouwschip 1 (BNO 387)
« Reactie #58 Gepost op: 6 april 2017, 18:04:30 »
Ik ga de naam Schellingerland zeker missen! Om toch vernieuwend, groen en Waddenzee gerelateerd te blijven had ik de lekkere korte namen Griend en Richel ingezonden, hiermee ook een beetje Vlieland tegemoetkomend....

Marten-Jan van Zanden

  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 562
  • Geslacht: Man
Re: Nieuwbouwschip 1 (BNO 387)
« Reactie #59 Gepost op: 6 april 2017, 18:16:03 »
Ben het gedeeltelijk met je eens. Ik ging ook voor Griend. Mijn 2e naam was Pollendam.