Auteur Topic: Willem Barentsz  (gelezen 102124 keer)

Vriend

  • Algemene moderator
  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.038
  • Geslacht: Man
Re: Nieuwbouwschip 1 (BNO 387)
« Reactie #60 Gepost op: 6 april 2017, 22:23:54 »
Ik heb uiteindelijk niets ingezonden, maar zou anders gegaan zijn voor Griend en Boschplaat. In de eerste plaats zijn deze namen nog niet eerder gebruikt en daarnaast hebben ze een duidelijke link met duurzaamheid en het vaargebied Unesco Werelderfgoed de Waddenzee.

Toch vind ik de gekozen namen niet verkeerd als je de toelichting leest (geciteerd van www.denieuweschepenvandoeksen.nl).

Willem Barentsz
De naam Willem Barentsz was één van de toppers uit de lijst inzendingen. Hij kwam maar liefst 27 maal voor, ongekend! We hebben dit zeker laten meewegen. De link naar het allereerste schip van Rederij Doeksen, de Willem Barendsz uit 1908,woog eveneens zwaar mee. Tegenwoordig is zijn naam verbonden aan het Maritiem Instituut op Terschelling, het best uitgeruste nautisch-technische instituut van Nederland waar jonge zeevarenden worden opgeleid. En Barentsz, geboren op Terschelling, was natuurlijk een echte pionier, net als zijn collega Willem de Vlamingh.

Willem de Vlamingh
Deze geboren Vlielander bracht grote delen van de Westaustralische kust in kaart. Tegenwoordig ligt daar o.a. de plaats Geraldton, de oorsprong  van Strategic Marine, de werf die de schepen nu bouwt. Het standbeeld van Willem de Vlamingh staat aan de haven op Vlieland, waar hij uitkijkt over zee en de veerboten ziet aankomen.

Leen

  • Marconist
  • ****
  • Berichten: 474
Re: Nieuwbouwschip 1 (BNO 387)
« Reactie #61 Gepost op: 7 april 2017, 17:55:52 »


Ik ben het wel met Vriend eens.

Geen namen als bij de grote broers, zoals Pride of Hull, Stena Hollandica, King Seaways, Viking Grace of Color Fantasy.






IALA

  • Machinist
  • ***
  • Berichten: 183
  • Geslacht: Man
  • Int. Association of Lighthouse Authorities
Re: Nieuwbouwschip 1 (BNO 387)
« Reactie #62 Gepost op: 11 april 2017, 12:15:05 »
Mijn inzending was ook meer traditioneel: Schellingerland, als 2e naam in de pasagiersvaart traditie zou je te makkelijk weer op Midsland uitkomen dus heb ik Stuifdijk ingediend.

Kan wel leven met de namen die het zijn geworden als je de toelichting leest.
« Laatst bewerkt op: 11 april 2017, 21:46:32 door IALA »
Met vriendelijke groet,

Jeroen



Shot with: Canon EOS 550D
Verenging De Lijn

L.Noorman

  • Algemene moderator
  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 502
  • Geslacht: Man
Re: Nieuwbouwschip 1 (BNO 387)
« Reactie #63 Gepost op: 11 april 2017, 18:16:46 »
Ja misschien moet ik ook niet zo mokken. De namen hebben inderdaad wel veel te maken met TS en Vlieland

Humtidumty

  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 529
  • Geslacht: Man
  • schepen met een eigen snoet!
Re: Nieuwbouwschip 1 (BNO 387)
« Reactie #64 Gepost op: 12 april 2017, 11:50:45 »
De uitleg van de namen (de historische informatie) maakt het begrijpelijk(er) dat men hiervoor kiest maar zelf denk ik dat 90% van de gasten niet zal gaan kennen.
Het komt op mij eerder over als een verheerlijking van belangrijke mensen (waar niets mis mee hoeft te zijn) die het grote publiek volledig zal ontgaan.
Richard

www.avantbrowser.com » Maak internetten leuker.

Evert Jan

  • Marconist
  • ****
  • Berichten: 488
  • Geslacht: Man
Re: Nieuwbouwschip 1 (BNO 387)
« Reactie #65 Gepost op: 12 april 2017, 12:49:14 »
Ik kan er niet aan wennen, vind de link met de Waddenzee erg zwak, de namen hebben m.i. niks met duurzaamheid te maken en zijn niet echt vooruitstrevend te noemen. Het eerste schip van Doeksen had al bijna dezelfde naam (iets andere spelling). Hoe dan ook, het is helaas niet anders.
Gezien de artist impressions ben ik benieuwd naar de grootte van de naam/letters op de romp t.z.t., er lijkt nu wat weinig ruimte voor.

cupdruchan

  • Machinist
  • ***
  • Berichten: 200
Re: Nieuwbouwschip 1 (BNO 387)
« Reactie #66 Gepost op: 12 april 2017, 19:28:51 »
EVT had ook al de Willem barendsz.....

cupdruchan

  • Machinist
  • ***
  • Berichten: 200
Re: Willem Barentsz (Bno 387)
« Reactie #67 Gepost op: 30 oktober 2017, 23:19:14 »
https://skylgenet.nl/nieuws-terschelling/2017/10/interieurimpressies-nieuwe-veerboten-opgedoken/

via de link een paar beelden van het nieuwe interieur, let op de gescheiden uitgangen "a la de midsland"

PiebeJanMan

  • Forumbeheerder
  • Kapitein
  • *****
  • Berichten: 1.734
  • Geslacht: Man
  • Geniet, maar vaar met regelmaat mee!
    • Golven op zee
Re: Willem Barentsz (Bno 387)
« Reactie #68 Gepost op: 31 oktober 2017, 07:33:31 »
Hierbij de afbeeldingen ook op het forum

Leen

  • Marconist
  • ****
  • Berichten: 474
Re: Willem Barentsz (Bno 387)
« Reactie #69 Gepost op: 31 oktober 2017, 08:22:09 »


Ik zag de beelden ook op ferryvolution.
De overeenkomsten met het interieur van de Texelstroom ook een ontwerp van Vripack is frappant, stryking zoals de Engelsen zo mooi zeggen.
Er is ook een afbeelding van het exterieur, die we bij Doeksen ook bij de presentatie zagen die ik nog niet had gezien
 

Leen

  • Marconist
  • ****
  • Berichten: 474
Re: Willem Barentsz (Bno 387)
« Reactie #70 Gepost op: 3 november 2017, 15:11:57 »

Intussen heeft Doeksen ook op de site de nieuwe schepen van Doeksen afbeeldingen van het interieur geplaatst.
Paul Melles heeft de bijbehorende tekst geschreven.
 
Twee afbeeldingen zijn hierbij nieuw.

rovinge

  • Vlielander
  • Machinist
  • *
  • Berichten: 114
    • Ovinge Fotografie
Re: Willem Barentsz (Bno 387)
« Reactie #71 Gepost op: 21 januari 2018, 08:36:29 »
Wat is nu de huidige planning wanneer deze schepen naar NL komen?

Ik had begrepen dat de planning veranderd is en dat er nu meer in/afbouw in Vietnam is; oorspronkelijk zouden ze rond deze tijd op een ponton in NL afgeleverd worden (toch)?

Roel
Mijn foto's die ik post zijn auteursrechtelijk beschermd, tenzij specifiek anders vermeld in bovenstaand bericht. Gewoon delen op sociale media mag, maar niet commercieel.
Copyright (c) 2019 Roel A. Ovinge.

Leen

  • Marconist
  • ****
  • Berichten: 474
Re: Willem Barentsz (Bno 387)
« Reactie #72 Gepost op: 22 januari 2018, 11:01:23 »
Hoi Roel,

Zoals het er nu voorstaat komen de beide Willems per dieplader in mei 2018 in Nederland aan.
In maart 2018 worden ze op transport gezet.
In mei 2018 worden ze dan getest en wordt er proef gedraaid, per de winterdienstregeling komen ze dan definitief in dienst als alles goed gaat.

gerard.vl

  • Ketelbinkie
  • *
  • Berichten: 18
Re: Willem Barentsz (Bno 387)
« Reactie #73 Gepost op: 22 januari 2018, 12:36:20 »
Dieplader? Per schip zeker

Evert Jan

  • Marconist
  • ****
  • Berichten: 488
  • Geslacht: Man
Re: Willem Barentsz (Bno 387)
« Reactie #74 Gepost op: 22 januari 2018, 12:51:26 »
Zware lading schip (afzinkbaar) of iets dergelijks meen ik begrepen te hebben op de meeting bij Doeksen