Schepen van Doeksen > Huidige vloot van Doeksen

Willem Barentsz

<< < (76/76)

Christian:
WILLEM BARENTSZ ligt momenteel iets achter op schema. De reden: Ze heeft net een laadprobleem gehad op Vlieland. Een verzameling ongelooflijk grote bedrijfsvoertuigen reed aan boord; maar ze pasten niet, ze werden allemaal uitgeladen en moesten weer aan boord worden gemanoeuvreerd. Ze haalden het en vertrokken om 17:23 u.

---

Bijlage:
Ik heb een opname van de scène van vanmiddag bij de veerdam eens nader bekeken. Ze hebben tenslotte toch niet iedereen meegenomen.

De drie zwaarbeladen "Schwarzenggers van het wegennet", die allemaal tegelijk wilden oversteken, reden in de volgende volgorde het autodek op: a) een vijfassige vrachtwagen van een bekend Duits bouwbedrijf met een kraan op de laadvloer, b) een tractor met een soort maaimachine als aanhanger, c) de gebruikelijke VLAS-vrachtwagen, maar dan met een enorme container als aanhanger. We hoeven de betonmixer, de tankwagen en nog een zware vrachtwagen aan bord dus eigenlijk niet eens te noemen. Pas toen DE VLAS er eigenlijk al binnen was, werd het ineens te veel. Of was er een tekort aan opstelruimte, terwijl deze altijd vooraf wordt berekend en in de dienstregeling staat aangegeven?  Of het bleek dat de laadlimiet overschreden was. Het vreemde was een onderdeel van het autodek weer achteruit leeggehaald moest worden, omdat namelijk van de drie die weer van boord gingen kandidaat a) definitief uit het spel werd gehaald. De tractor en de vrachtwagen met de bijbehorende containers mochten weer terug; het vijfassige voertuig bleef feitelijk achter. Na een kort gesprek reed hij weg richting de jachthaven. Morgen moeten we afwachten of ze hem meenemen.

L.Noorman:
Willem Barentsz losgeslagen in haven Terschelling

In de haven van Terschelling is vanochtend de veerboot Willem Barentsz losgeslagen. Het schip kwam dwars in de haven te liggen, meldt Omroep Zilt. Daardoor was de doorgang tijdelijk geblokkeerd.

De situatie ontstond waarschijnlijk door de harde wind, al is dat nog niet bevestigd. Drie boten van Rederij Noordgat zijn ingezet om het schip weer terecht te krijgen.

Bij het incident belandde ook een loopbrug in het water. Daarmee stapt het personeel aan boord van het schip.

Voor zover bekend raakte niemand gewond bij het incident. Er wordt nog onderzoek gedaan met duikers. De haven is inmiddels weer vrijgegeven.

Via Omroep Fryslan / Omroep Zilt

Christian:
Woendsdag - Bunkerdag

Ik neem aan dat de wisseling van de Willems onderling op woensdagmiddag verband houdt met het feit dat woensdag voor hen de dag is om brandstof te bunkeren?

Trouwens, als jullie de vervoerplannen van ten minste de afgelopen zeven jaar hebben opgeslagen en de pc zo hebben ingesteld dat jullie binnen bestanden op trefwoorden kunnnen zoeken, typ dan eens “woensdag” in. Dat levert interessant genoeg overal een treffer op. De eerste plannen voor het gebruik van de Willems waren nog gebaseerd op de aaname dat tijdens winterdienstregeling het vervoer naar beide eilanden in wezen door de twee LNG-bootjes kon worden verzorgd. Daarvoor zou op woensdag, de bunkerdag, het hele vaarschema worden doorbroken. In de vroegere plannen spookt ook het idee rond om in dit verband de VLIELAND in te zetten naar TS: Daarmee kunnen we al een hoofdstuk schrijven over de geschiedenis van ideeën waar niets van terechtkwam.

Vanaf het verkeersplan 2020 werd het initiatief met betrekking tot de grote verwarring op woensdag weer ingetrokken.


Bootjesfan:
Het was volgens mij ook de bedoeling dat beide Willems tegen elkaar in zouden gaan varen? Bovendien staat er volgens mij ook ergens in de concessie dat schepen ouder als 30 jaar niet meer als hoofdboot mogen worden ingezet, wel als reserve/ noodboot?

PiebeJanMan:
De Willem Barendsz afgelopen augustus;

Navigatie

[0] Berichtenindex

[*] Vorige pagina

Naar de volledige versie