Auteur Topic: Willem Barentsz (Bno 387)  (gelezen 90995 keer)

arthur

  • Machinist
  • ***
  • Berichten: 146
  • Geslacht: Man
Re: Willem Barentsz (Bno 387)
« Reactie #330 Gepost op: 18 mei 2022, 22:35:07 »
Vanaf morgenochtend (19 mei dus) neemt ms. Willem Barentsz de honneurs als hoofdboot weer waar; ms. Friesland heeft zojuist haar passagiers gelost, terwijl de WB in het Oosterom wachtte, en ligt nu weer, als reserve op de "slaapplaats" op TS, terwijl ms. Willem de Vlamingh in Harlingen aan de palen stand-by ligt...

L.Noorman

  • Algemene moderator
  • Marconist
  • *****
  • Berichten: 430
  • Geslacht: Man
Re: Willem Barentsz (Bno 387)
« Reactie #331 Gepost op: 25 juni 2022, 11:07:07 »
Doeksen meldt dat de Willem Barentsz vandaag haar duizendste retourvaart mag maken
« Laatst bewerkt op: 20 juli 2022, 10:19:10 door L.Noorman »

arthur

  • Machinist
  • ***
  • Berichten: 146
  • Geslacht: Man
Re: Willem Barentsz (Bno 387)
« Reactie #332 Gepost op: 19 juli 2022, 19:25:59 »
Vandaag 19 juli bleef ms. Vlieland, n haar ochtendreis Vlieland - Harlingen de rest van de dag aan haar brug in Harlingen liggen; effe na negen uur vertrok de Willem de Vlamingh en deed de overige dagtochten op Vlie; de reden van dit is mij niet bekend. Maar er was vandaag ook weer eens een technische storing op de Willem Barentsz, die tijdens haar eerste terugreis rond half 11 van Harlingen naar TS zo rond de BS 20 anderhalf uur stil lag; daarna toch doorgevaren, gelost en veel later leeg terug naar Harlingen; ms Friesland nam de honneurs vanaf 12.30 vanaf TS waar, nu (19.20u) nog steeds. De Vlieland ligt nu nog steeds aan haar brug, de Wimpie Barentsz op haar slaapplak, de De Vlamingh is op weg naar Vlie en de Friesland loopt nou binnen en gaat straks weer terug als dienstboot naar TS... 't is nooit saai hiero...

Bootjesfan

  • Machinist
  • ***
  • Berichten: 125
Re: Willem Barentsz (Bno 387)
« Reactie #333 Gepost op: 20 juli 2022, 16:04:11 »
Techniek is nooit storingsvrij, ze zullen het wel weer oplossen denk ik....

PiebeJanMan

  • Forumbeheerder
  • Kapitein
  • *****
  • Berichten: 1.723
  • Geslacht: Man
  • Geniet, maar vaar met regelmaat mee!
    • Golven op zee
Re: Willem Barentsz (Bno 387)
« Reactie #334 Gepost op: 21 juli 2022, 13:30:58 »
Ik hoorde dat er een probleem is met een van de schroeven van de vlieland. Ze zou drooggezet worden, maar de scheepslift in Harlingen is defect. Voorlopig vaart de Vlieland op 3 motoren.
Wij zijn gisteren met de Vlamingh naar Vlieland gegaan

PiebeJanMan

  • Forumbeheerder
  • Kapitein
  • *****
  • Berichten: 1.723
  • Geslacht: Man
  • Geniet, maar vaar met regelmaat mee!
    • Golven op zee
Re: Willem Barentsz (Bno 387)
« Reactie #335 Gepost op: 7 januari 2023, 11:06:17 »
Willem Barentsz 29-07-2021, gezien vanaf de avondboot naar Vlieland.

PiebeJanMan

  • Forumbeheerder
  • Kapitein
  • *****
  • Berichten: 1.723
  • Geslacht: Man
  • Geniet, maar vaar met regelmaat mee!
    • Golven op zee
Re: Willem Barentsz (Bno 387)
« Reactie #336 Gepost op: 7 januari 2023, 11:25:54 »
20 augustus 2021 in de haven van Harlingen

Bootjesfan

  • Machinist
  • ***
  • Berichten: 125
Re: Willem Barentsz (Bno 387)
« Reactie #337 Gepost op: 18 april 2023, 07:34:17 »
Het valt mij op dat de LNG schepen van AGEms gewoon hun diensten varen als hoofdboot en dat dat bij Doeksen nog steeds niet het geval is. Kopen die hun LNG daar goedkoper in? Wie weet het antwoord?

Niels

  • matroos
  • **
  • Berichten: 78
Re: Willem Barentsz (Bno 387)
« Reactie #338 Gepost op: 18 april 2023, 07:51:57 »
Misschien is het in Duitsland wel anders allemaal en goedkoper

PiebeJanMan

  • Forumbeheerder
  • Kapitein
  • *****
  • Berichten: 1.723
  • Geslacht: Man
  • Geniet, maar vaar met regelmaat mee!
    • Golven op zee
Re: Willem Barentsz (Bno 387)
« Reactie #339 Gepost op: 18 april 2023, 08:52:21 »
Er zouden natuurlijk andere contractafspraken kunnen zijn met de levering van de LNG in Duitsland. Volgens mij doet Gasum (voorheen Nauticor/Bomin Linde) dat voor AG Ems/Cassen Eils. Maar ook in duitsland zijn geen grote LNG-terminals lang in operatie (er is in 2022 net een geopend in Wilhelmshaven, maar flink duurder uitgevallen). Dus de prijzen zouden in mijn ogen min of meer gelijkaardig aan Rotterdam zijn.

De LNG prijs is in Rotterdam sinds januari alweer min of meer gelijk of net goedkoper dan gasolie. Zie screenshot hieronder voor de LNG-prijs omgerekend naar MGO-equivalent (omgerekend naar zelfde energie-inhoud). Neemt niet weg dat de LNG-prijs een enorme piek heeft gekend in het najaar van 2022. Zeker in vergelijk met begin 2021 toen de LNG-MGOe-prijs tussen 300-400 dollar was en de gasolie rond de 500 dollar.


Bootjesfan

  • Machinist
  • ***
  • Berichten: 125
Re: Willem Barentsz (Bno 387)
« Reactie #340 Gepost op: 18 april 2023, 09:04:20 »
Maar als de prijs weer gedaald is, dan zou je toch zeggen dat de beide Willems weer als hoofdboot zouden moeten varen en de Friesland weer als reserve? In het convenant staat dat dat ook zou moeten, of heeft Doeksen dispensatie gekregen voor het kalenderjaar 2023?

Niels

  • matroos
  • **
  • Berichten: 78
Re: Willem Barentsz (Bno 387)
« Reactie #341 Gepost op: 18 april 2023, 10:22:38 »
Maar hoe zit dat Teso heeft de Texelstroom vaart ook op lng Maar die varen op een andere soort gas

PiebeJanMan

  • Forumbeheerder
  • Kapitein
  • *****
  • Berichten: 1.723
  • Geslacht: Man
  • Geniet, maar vaar met regelmaat mee!
    • Golven op zee
Re: Willem Barentsz (Bno 387)
« Reactie #342 Gepost op: 18 april 2023, 13:50:45 »
De brandstofcrisismaatregelen zijn voor 'hl' 2023 en zijn ingestemd door de minister, zie berichten hieronder.
TESO heeft op de Texelstroom inderdaad mogelijkheid om op CNG te varen, echter er kan ook alleen op diesel gevaren worden.


Citaat
https://www.rederij-doeksen.nl/brandstofcrisis

Toelichting Brandstoftoeslag
Momenteel betalen passagiers een brandstoftoeslag bovenop hun bootticket. Deze tijdelijke brandstoftoeslag zorgt er - samen met een flink pakket aan besparingen - voor, dat de effecten van de extreme brandstofprijzen worden gedempt, de dienstregeling op een verantwoorde en kwalitatief hoogwaardige manier kan worden uitgevoerd en wij ook na deze brandstofcrisis blijven beschikken over voldoende, gekwalificeerde medewerkers. Heel belangrijk, zeker in deze tijd.

Voorstel tot verlagen of afschaffen brandstoftoeslag
Inmiddels hebben we het effect van de brandstoftoeslag op het eerste kwartaal van 2023 kunnen evalueren en voor een langere periode brandstof kunnen inkopen. We hebben daarom een voorstel ingediend bij onze concessieverlener, het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat om de toeslag te verlagen of af te schaffen. Het voorstel is momenteel in behandeling. Uiterlijk begin mei verwachten we een reactie terug van het Ministerie en brengen we onze reizigers hiervan op de hoogte.

Terugbetalen eventueel te veel betaalde brandstoftoeslag
Over hoe en op welke termijn de eventueel te veel betaalde brandstoftoeslag aan reizigers wordt terugbetaald, hebben we ook een voorstel gedaan. Ook dit voorstel is in behandeling.


Directeur Dirk Spoor over de maatregelen voor de veerdienst naar Terschelling en Vlieland.

Meer over de brandstoftoeslag: toestemming, hoogte, duur

Op 19 oktober 2022 werd bekend, dat onze concessieverlener, het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, toestemming heeft gegeven voor een tijdelijke  brandstoftoeslag om de gevolgen van de extreme brandstofprijzen te dempen. Deze toeslag komt bovenop de reguliere tariefindex van 2,6%.

De brandstoftoeslag geldt voorlopig alleen voor boekingen in het jaar 2023 en bedraagt voor toeristen 16,5%. Voor voertuigen van toeristen bedraagt de toeslag 20,5%. Omdat het effect voor eilanders (zeer frequente reizigers) het grootst is, geldt voor hen een lagere brandstoftoeslag van 4,5% op alle kaartsoorten (personen en voertuigen).

Houders van de Familiepas, Vaste Reizigerspas, Debiteurenpas en Forenzenpas betalen 16,5% brandstoftoeslag op hun boottickets en 20,5% op hun autoboekingen. Eilanderpashouders zijn afhankelijk van de veerdienst en betalen als meest frequente reizigers 4,5% op alle ticketsoorten.

Mocht de prijs van LNG in 2023 structureel fors dalen, dan zal de brandstoftoeslag in de loop van 2023 worden afgeschaft of verlaagd, als dat verantwoord kan. Dit wordt vlak voor, tijdens en na het seizoen beoordeeld.

De staatssecretaris heeft ook ingestemd met het onderzoeken van de opties om ons financieel te ondersteunen, zodat de brandstoftoeslag zo snel als mogelijk verlaagd of afgeschaft kan worden. Op dit moment is een dergelijke mogelijkheid er nog niet.

Veel gestelde vragen
Welke kostenbesparende maatregelen zijn nog meer genomen?

We hebben per 13 september 2022 de volgende kostenbesparende maatregelen genomen:

1. Het ms Friesland wordt ingezet in de hoofddienst op de lijn Terschelling, grotendeels i.p.v. LNG-schepen ms Willem Barentsz en ms Willem de Vlamingh (die wel de extra afvaarten blijven verzorgen op drukke dagen);
2. Omdat het ms Friesland een grotere autodekcapaciteit heeft, zijn er iets minder afvaarten van de autoveerboten van en naar Terschelling nodig. De totale capaciteit per dag verandert niet;
3. Omdat het ms Friesland minder duurzaam is dan de LNG-veerboten, laat Rederij Doeksen dit schip sinds medio september 2022 op een biodiesel varen, waaraan 7% HVO (Hydrotreated Vegetable Oil) en een brandstofadditief zijn toegevoegd. Op die manier wordt de extra uitstoot door het inzetten van ms Friesland in de hoofddienst zoveel mogelijk beperkt;
4. De vaartijd van de LNG-schepen gaat van 1 uur en 50 minuten naar 2 uur. Op deze schepen levert dit een significante besparing op doordat zij op LNG varen en juist deze brandstof extreem duur is. De dienstregeling wijzigt hierdoor niet.
 
Dit kostenbesparende pakket zullen we in elk geval tot eind 2023 voortzetten.

Niels

  • matroos
  • **
  • Berichten: 78
Re: Willem Barentsz (Bno 387)
« Reactie #343 Gepost op: 18 april 2023, 19:51:34 »
 Ag ems kan met hun lng schepen ook op diesel varen maar doeksen toch niet met de Willemen

IALA

  • Machinist
  • ***
  • Berichten: 177
  • Geslacht: Man
  • Int. Association of Lighthouse Authorities
Re: Willem Barentsz (Bno 387)
« Reactie #344 Gepost op: 18 april 2023, 21:00:20 »
Het valt mij op dat de LNG schepen van AGEms gewoon hun diensten varen als hoofdboot en dat dat bij Doeksen nog steeds niet het geval is. Kopen die hun LNG daar goedkoper in? Wie weet het antwoord?

Zijn Duel Fuel (DF) motoren, kunnen op zowel gasolie als LNG met gasolie varen (er is altijd een percentage gasolie (pilot fuel 5%) nodig bij LNG bedrijf omdat gasolie motoren compressieontsteking zijn en LNG niet zelf ontbrandbaar is).
MTU's op de Willems zijn geen DF motoren en kunnen alleen op LNG draaien.
« Laatst bewerkt op: 20 april 2023, 20:26:47 door IALA »
Met vriendelijke groet,

Jeroen



Shot with: Canon EOS 550D
Verenging De Lijn