Auteur Topic: Willem Barentsz (Bno 387)  (gelezen 27027 keer)

cupdruchan

  • matroos
  • **
  • Berichten: 92
Re: Re: Vervanging Midsland
« Reactie #15 Gepost op: 15 april 2016, 20:10:23 »
Ik hoop vooral dat het functionele schepen worden, denk hierbij aan het beneden-buffet op de Friesland dat origineel veel te klein was en meer dan verdubbeld is.
en dat er comfortabele zittingen worden gebruikt, je zit hier toch meestal een 2tal uur.

en ben ik benieuwd naar de namen er komen tenslotte 2 in 1 keer, (Schellingerland, Stortemelk, Midsland, ?)

daniel3927

  • Ketelbinkie
  • *
  • Berichten: 10
  • Geslacht: Man
Re: Re: Vervanging Midsland
« Reactie #16 Gepost op: 19 april 2016, 18:10:30 »
Hij is misschien op zich wel mooi, maar ik vind hem helemaal niet mooi om hem tussen de waddeneilanden te zien. Dit is niet wat bij Terschelling en Vlieland past. Het geeft helemaal niet de sfeer die je normaal op de boot hebt. Ik vind dat een boot er wel bootachtig uit moet zien. Tegenwoordig moet alles er maar zo strak en flitsend mogelijk uitzien, maar dat is niet overal een invulling voor. Helaas is dit voor de generaties die al bekend zijn met de eilanden een spelbreker, maar gelukkig is het voor jongere juist mooi meegenomen.

PiebeJanMan

  • Forumbeheerder
  • Kapitein
  • *****
  • Berichten: 1.552
  • Geslacht: Man
  • Geniet, maar vaar met regelmaat mee!
    • Golven op zee
Re: Re: Vervanging Midsland
« Reactie #17 Gepost op: 20 april 2016, 12:18:06 »
Mitsubishi of MTI Hoofdmotoren en Mitsubishi of Scania hulpmotoren:

Citaat
The new 600-passenger vessels will have 100% natural gas Mitsubishi or MTI main engines, and Mitsubishi or Scania auxiliaries, also LNG-fueled. They are being designed, outside and in, by Vripack Yachting, also of the Netherlands.
http://hhpinsight.com/marine/2016/04/two-dedicated-lng-ferries-for-rederij-doeksen/

valkenier

  • Ketelbinkie
  • *
  • Berichten: 34
Re: Re: Vervanging Midsland
« Reactie #18 Gepost op: 28 april 2016, 19:17:26 »
Er lijk relatief weinig buitendek, en ik vind ze niet heel geweldig mooi. Iets sielijker mag wel wat mij betreft.

Marten-Jan van Zanden

  • Marconist
  • ****
  • Berichten: 493
  • Geslacht: Man
Re: Re: Vervanging Midsland
« Reactie #19 Gepost op: 29 april 2016, 17:01:29 »
Ik begin toch wat sympathie te krijgen. Het is eigenlijk een beetje futuristisch. Begin het mooi te vinden. Capaciteit buitendek kan hem ook liggen aan het feit dat het passagiersaantal drastisch omlaag word gebracht.

arthur

  • Ketelbinkie
  • *
  • Berichten: 47
  • Geslacht: Man
Re: Re: Vervanging Midsland
« Reactie #20 Gepost op: 30 juni 2016, 21:47:12 »
Het volgende artikel stond vandaag, 30 juni 2016,  in de Leeuwarder Courant:

NIEUWE SCHEPEN VAN DOEKSEN TRANSPARANT MET STILTEPLEKKEN

[/DEN HELDER  Zonder de opdracht voor TESO had het Sneker bedrijf Vripack nooit de opdracht voor het interieur van de 2 nieuwe Doeksenschepen gekregen

Dit zegt Jeroen Droogsma van Vripack. Gisteren lichtte hij het ontwerp van de nieuwe Texelse veerboot toe tijdens de proefvaart van de nieuwe Texelstroom.
Vripack is van huisuit jachtbouwer. TESO wilde binnen beperkt budget in hun nieuwe schip een modern, transparant en luxueus interieur. TESO directeur Cees de Waal is zeer tevreden met het resultaat. Droogsma: "Cees en Paul (Melles, directeur Rederij Doeksen-red)praatten natuurlijk vaak over dit schip. Zo kwam Doeksen ook gauw bij ons uit".  Doeksen vervangt op termijn de Midsland door 2 nieuwe, aluminium catamarans, die op vloeibaar gas zullen varen. ms Friesland zal dan dienen als reserveboot. De beide nieuwe schepebgaan vanaf april 2018 varen tussen Harlingen en Terschelling.
"De transparantie die je op de Texelstroom ziet, vind je terug op de nieuwe Doeksenschepen", aldus Droogsma. "Dus veel glas en open ruimtes". Hij meldt verder de komst van een speciale stiltesalon voor mensen die willen leren of  werken tijdens de overtocht. De binding met de eilanden zal naar voren komen, doordat Terschellingers zelf tegeltjes gaan beschilderen van de Harlinger aardewerkfabriek. "Die krijgen een plek op het schip". Verder wil Vripack materialen die op Terschelling te vinden zijn terug laten komen in het nieuwe schip, zoals juttershout. Een loungebar zoals de Woeste Willem op de Friesland nu zul je er niet treffen; dat is niet iets Terschellings, een bruine kroeg wel.
Het zonnedek van de Texelstroom staat vol met zonnepanelen. Op de Doeksenschepen komen de panelen alleen op het dak van het café. De bar kan open gemaakt worden voor gasten aan dek. Doeksen houdt vast aan de kleuren van de huisstijl. Het exterieur blijft eveneens in de herkenbare blauwe kleuren...

Persoonlijke noot: ik hoop dat Pieter Sytema gevraagd wordt om ook een mooie wandtekening te maken van een vroeger schip met[ dezelfde naam, zoals BIJVOORBEELD een tekening van de Schellingerland/Dokter Wagemaker als er een nieuwe Schellingerland komt.../b]b]

L.Noorman

  • Algemene moderator
  • Marconist
  • *****
  • Berichten: 285
  • Geslacht: Man
Re: Re: Vervanging Midsland
« Reactie #21 Gepost op: 30 juni 2016, 23:15:00 »
Ik kan mij vaag herinneren dat hij een schilderij had gemaakt van de Noord-Nederland (Ex Dageraad). Die was naar mijn mening erg goed gelukt! Zou mooi zijn inderdaad

Christian

  • Machinist
  • ***
  • Berichten: 185
  • Geslacht: Man
Re: Re: Vervanging Midsland
« Reactie #22 Gepost op: 21 juli 2016, 03:59:37 »

PiebeJanMan

  • Forumbeheerder
  • Kapitein
  • *****
  • Berichten: 1.552
  • Geslacht: Man
  • Geniet, maar vaar met regelmaat mee!
    • Golven op zee
Re: Re: Vervanging Midsland
« Reactie #23 Gepost op: 25 juli 2016, 23:21:36 »
http://www.maritiemnederland.com/nieuws/lng-veerboten-voor-doeksen/item1977

Citaat
Rederij Doeksen laat voor de veerdiensten naar Vlieland en Terschelling twee LNG-direct aangedreven veerboten bouwen.
De werf van Strategic Marine in Vietnam bouwt de veerboten (70 x 17 m). Het Britse ontwerpbureau BMT Nigel Gee uit Southampton maakt de bouwtekeningen voor de aluminium catamarans. Rederij Doeksen heeft ervoor gekozen om de voortstuwing volledig op LNG (vloeibaar aardgas) te laten verlopen.

Momenteel is het gangbaar om dualfuel-motoren te gebruiken, omdat gasmotoren maar langzaam kunnen schakelen tussen verschillende toerentallen en belasting. Tijdens manoeuvreren wordt dan overgestapt op (deels) conventionele brandstof. Motorleverancier MTU zal tijdens de afbouw in Harlingen een nieuw type motor, die het mogelijk maakt om LNG-direct aangedreven veerboten over de Waddenzee te laten varen, installeren.

“Andere innovaties die flink gewicht besparen, vinden we in het boegschroef- en hotelbedrijf”, aldus Pieter Dijkstra, algemeen directeur van Visedo Nederland. Het bedrijf levert twee 200 kilowatt elektromotoren die de twee boegschroeven aandrijven. De permanent magneet motoren komen uit mobiele toepassingen, waarbij ze bijvoorbeeld hydraulische installaties op bouwkranen of bulldozers aandrijven. “Dan is gewicht enorm van belang. Onze motoren wegen slechts 215 kilogram per stuk, waar de meer conventionele inductiemotoren al gauw het drievoudige wegen.”

Om piekvermogens bij het accelereren en manoeuvreren op te vangen, installeert Visedo een accubank van 150 kilowattuur. “Die weegt dan 900 kilo, maar daar staat tegenover dat we daardoor een generatorset van 3.000 kilo minder mee hoeven te nemen”, aldus Dijkstra.

De veerboten krijgen capaciteit voor 64 auto’s en zeshonderd passagiers en Doeksen wil de schepen in 2018 in de dienstregeling opnemen. Het ‘MS Vlieland’ wordt dan uit de vaart gehaald en het ‘MS Friesland’ komt dan aan de kade te liggen als reserveschip of wordt ingezet bij topdrukte.

Visedo heeft inmiddels de technische inrichting verzorgd van een veerboot met een vermogen van twee keer 750 kilowatt in Denemarken die in 55 minuten over moet zijn. Dat schip vaart volledig elektrisch, laadststations aan de kade laden de accubanken op. Zouden de veerboten naar Terschelling en Vlieland niet volledig elektrisch kunnen varen? “Dan had je een grote investering moeten doen in laadstations aan de kades van West-Terschelling, Vlieland en Harlingen. Maar als je de 6.000 kilogram voor de twee gensets zou vervangen door 750 kilowattuur aan accubanken (ook 6.000 kilo, red.), kun je het hotel- en boegschroefbedrijf volledig op de accu’s laten draaien, maar ook dan moet je aan de wal investeringen doen in een laadstation.”

Marten-Jan van Zanden

  • Marconist
  • ****
  • Berichten: 493
  • Geslacht: Man
Re: Re: Vervanging Midsland
« Reactie #24 Gepost op: 26 juli 2016, 17:42:29 »
Heb ik iets gemist? Het ms Vlieland word uit de vaart gehaald en de Friesland word reserve, Dat laatste ok, maar ik kan me niet voorstellen dat men in 2018 de Vlieland er al weer uitknikkert. Ik mag toch aannemen dat men hier de Midsland bedoeld.

Leen

  • Marconist
  • ****
  • Berichten: 408
Re: Re: Vervanging Midsland
« Reactie #25 Gepost op: 26 juli 2016, 23:19:34 »
In het artikel wordt de Midsland bedoeld, niet de Vlieland, die wordt zeker niet uit de vaart gehaald. Maar inderdaad in het winterseizoen wanneer beide nieuwe schepen op Terschelling niet nodig zijn gaat een van beiden naar Vlieland varen als dan ook de capaciteit van de Vlieland niet nodig is. In de zomerdienstregeling gaan beide nieuwe  schepen denk ik naar Terschelling tegen elkaar invaren. Door het reserveringssysteem kan Doeksen vraaggestuurd varen, je ziet dat ook bij de sneldienst, dan weer is de KW in de vaart en dan weer de Tiger of bij drukte allebei. De Friesland krijgt de rol van de Midsland toebedeeld.

mermaid

  • Ketelbinkie
  • *
  • Berichten: 10
Re: Re: Vervanging Midsland
« Reactie #26 Gepost op: 27 juli 2016, 08:59:46 »
vraagje: Als de Midsland dan vervangen wordt, ( 1 weg, 2 terug ) hoe zit het dan met de opligplaatsen?

Leen

  • Marconist
  • ****
  • Berichten: 408
Re: Re: Vervanging Midsland
« Reactie #27 Gepost op: 27 juli 2016, 10:16:57 »
Net als bij de sneldienst komen schepen in Harlingen te liggen


Wim Vink

  • Kapitein
  • *
  • Berichten: 2.757
  • Geslacht: Man
Re: Re: Vervanging Midsland
« Reactie #28 Gepost op: 27 juli 2016, 13:35:44 »
Net als bij de sneldienst komen schepen in Harlingen te liggen

Snelboten liggen zomerdag in het weekend op Ts.
met vriendelijke groeten,
Wim Vink

zie ook: http://autobussenopterschelling.jimdo.com/

Marten-Jan van Zanden

  • Marconist
  • ****
  • Berichten: 493
  • Geslacht: Man
Re: Re: Vervanging Midsland
« Reactie #29 Gepost op: 27 juli 2016, 16:39:45 »
Yep, maar das in het weekend Wim. Eentje ligt door de week bij minder drukte altijd in Harlingen. Als er 1 van de andere schepen ook in Harlingen komt te liggen bij minder drukte dan zal datwaarschijnlijk aan de nieuwe Willemskade zijn of.. en das ook zeer wel mogelijk. Aan de korte lijnbaan. De kade waar ook de Noord-Nederland ligt.