Auteur Topic: Willem Barentsz  (gelezen 102122 keer)

Leen

  • Marconist
  • ****
  • Berichten: 474
Re: Willem Barentsz (Bno 387)
« Reactie #105 Gepost op: 21 juni 2018, 13:45:15 »

Dit bericht is te vinden op de site van de gemeente Terschelling:

In de commissievergadering van 8 mei 2018 heeft u vragen gesteld over de stand van zaken rondom de nieuwbouw van schepen van rederij Doeksen. Navraag bij de rederij levert het volgende antwoord op: 
 
Op dit moment zijn er nieuwe afspraken met banken en investeerders gemaakt en vindt de vastlegging hiervan plaats. Het recovery plan is dat de schepen rond half augustus op transport gaan en eind september in Harlingen zullen zijn. Daar zal resterende afbouw, inbedrijfstellen en proefvaren plaatsvinden. Oplevering is gepland op 17 december. Of de werf dit recovery plan gaat halen, hangt af van of banken het toegezegde krediet deze week verschaffen. In het concept vervoerplan 2019 nemen wij op dat de schepen per 1 april 2019 in de dienstregeling worden opgenomen. Daarnaast nemen wij weer een schaduwdienstregeling op (voor het geval er alsnog weer vertraging ontstaat) gebaseerd op een dienstregeling met de bestaande vloot. Zodra er definitief nieuws is, hoort het college van burgemeester en wethouders dit onmiddellijk.

Vriend

  • Algemene moderator
  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.038
  • Geslacht: Man
Re: Willem Barentsz (Bno 387)
« Reactie #106 Gepost op: 24 juni 2018, 22:03:32 »
De bouw ligt blijkbaar al maanden stil. Laatste update op www.denieuweschepenvandoeksen.nl is van halverwege maart. Daarna nog een berichtje over de namen die erop staan en iets over veilig varen op LNG. Die laatste twee updates zijn gaan dus niet over vorderingen van de bouw die op 85% blijft steken.

Het is nu zaak om die dingen als de donder daar weg te krijgen. E.e.a. zal wel zoveel mogelijk dichtgetimmerd zijn met pandrecht o.i.d. maar vergeet niet dat de schepen aan de andere kant van de wereld staan. Ben benieuwd hoe dit verder gaat. Zal een hele opluchting zijn als ze op transport gaan richting Nederland.

PiebeJanMan

  • Forumbeheerder
  • Kapitein
  • *****
  • Berichten: 1.734
  • Geslacht: Man
  • Geniet, maar vaar met regelmaat mee!
    • Golven op zee
Re: Willem Barentsz (Bno 387)
« Reactie #107 Gepost op: 26 juni 2018, 16:45:07 »
Persbericht

 

26 juni 2018

 

Afbouw schepen van Doeksen geborgd

               

De afronding van de bouw van de nieuwe LNG-schepen van Rederij Doeksen is geborgd. De betrokken Vietnamese banken hebben hun akkoord gegeven op het verstrekken van een aanvullende lening. Hierdoor kan de werf de twee schepen afbouwen en naar Nederland transporteren. De schepen zijn momenteel al voor 85% gereed.

 

Paul Melles, directeur van Rederij Doeksen: “We zijn erg blij dat er na een lange periode van onzekerheid eindelijk duidelijkheid is. Onze nieuwbouwinspecteurs ter plaatse doen er met het team van de werf alles aan om de verdere voortgang van het project soepel en snel te laten verlopen. Als alles conform de nieuwe planning verloopt, worden de twee schepen eind oktober op transport gesteld richting Nederland. Naar verwachting zullen de schepen in december in Harlingen arriveren. Vervolgens zullen beide schepen na de jaarwisseling in Harlingen in bedrijf worden gesteld en in maart 2019 worden opgeleverd. Na oplevering kunnen beide schepen vanaf 1 april 2019 worden ingezet in de dienstregeling.

 

Triyards, het moederbedrijf van de Vietnamese werf Strategic Marine, raakte in financiële problemen door de aanhoudende malaise in de olie- en gasbranche. Hierdoor liep de bouw van de twee nieuwe schepen vertraging op en was lang onduidelijk wanneer de schepen afgebouwd zouden worden.

Marten-Jan van Zanden

  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 560
  • Geslacht: Man
Re: Willem Barentsz (Bno 387)
« Reactie #108 Gepost op: 26 juni 2018, 17:37:40 »
Poeh. moet link zijn geweest. We gaan het wel zien.

valkenier

  • Ketelbinkie
  • *
  • Berichten: 44
Re: Willem Barentsz (Bno 387)
« Reactie #109 Gepost op: 1 juli 2018, 21:01:11 »
Ik zit naar die foto's te kijken. Ik ben geen scheepsbouwer/plaatwerker/lasser, maar dit ziet er niet echt strak uit:




Zijn die hele schepen zo hobbelig? dat zou wel een tikje jammer zijn...

cupdruchan

  • Machinist
  • ***
  • Berichten: 200
Re: Willem Barentsz (Bno 387)
« Reactie #110 Gepost op: 1 juli 2018, 22:53:08 »
nouja zo'n aanbesteding scheelt dan in ieder geval wel lekker wat geld.....

Evert Jan

  • Marconist
  • ****
  • Berichten: 488
  • Geslacht: Man
Re: Willem Barentsz (Bno 387)
« Reactie #111 Gepost op: 2 juli 2018, 13:20:11 »
Dit heeft m.i. te maken met het gebruik van aluminium voor de romp, heb je bijv. de Koegelwieck als eens goed van dichtbij bekeken? (in Noorwegen gebouwd)

Leen

  • Marconist
  • ****
  • Berichten: 474
Re: Willem Barentsz (Bno 387)
« Reactie #112 Gepost op: 2 juli 2018, 14:09:42 »
Hoi Evert Jan,

Inderdaad, dat heeft te maken met het gebruik van aluminium i.p.v. staal.

Leen

  • Marconist
  • ****
  • Berichten: 474
Re: Willem Barentsz (Bno 387)
« Reactie #113 Gepost op: 2 juli 2018, 14:18:15 »


Gelukkig voor Doeksen dat nu toch eindelijk verder wordt gewerkt aan beide schepen. De lening van de Vietnamese banken betreft niet alleen, denk ik, de beide Willems.
Doeksen had nauwelijks de persmededeling gedaan of Pentland Ferries in Schotland kwam met de mededeling dat hun schip, ook een catamaran, eind oktober 2018 door Strategic Marine in Vietnam wordt afgebouwd/opgeleverd i.p.v. deze zomer nog. Hun huidige schip, de Pentalina, is op dezelfde werf gebouwd als de huidige Vlieland en de ontwerper van hun nieuwe schip is, hoe kan het ook anders, ook de BMT Group.

jan kramer

  • Machinist
  • ***
  • Berichten: 107
Re: Willem Barentsz (Bno 387)
« Reactie #114 Gepost op: 2 juli 2018, 17:30:06 »
En de Tiger dan?(volgens mij ook gebouwd in die contreien) Dit kan toch niet het afwerkingsniveau zijn va een nieuwgebouwd schip?Zou een willekeurig miljardair die een prive-jacht bestelt hiermee akkoord gaan?

Marten-Jan van Zanden

  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 560
  • Geslacht: Man
Re: Willem Barentsz (Bno 387)
« Reactie #115 Gepost op: 2 juli 2018, 18:08:26 »
Hoe dan ook.
Het ziet er lelijk uit.

IALA

  • Machinist
  • ***
  • Berichten: 183
  • Geslacht: Man
  • Int. Association of Lighthouse Authorities
Re: Willem Barentsz (Bno 387)
« Reactie #116 Gepost op: 2 juli 2018, 21:31:56 »
Ik zit naar die foto's te kijken. Ik ben geen scheepsbouwer/plaatwerker/lasser, maar dit ziet er niet echt strak uit:

Zijn die hele schepen zo hobbelig? dat zou wel een tikje jammer zijn...

Op een jacht na zal je dit bij de meeste (zee)schepen zien, dit komt door het krimpen op de spanten los van of er staal of aluminium is gebruikt.
Een (duur) jacht wordt helemaal met plamuur onderhanden genomen. Volgens mij is er wel een foefje om het krimpen zoveel als mogelijk tegen te gaan maar is te tijdrovend lees te duur. Bij jachten en oudere schepen zul je dit tegen komen.
Met vriendelijke groet,

Jeroen



Shot with: Canon EOS 550D
Verenging De Lijn

Leen

  • Marconist
  • ****
  • Berichten: 474
Re: Willem Barentsz (Bno 387)
« Reactie #117 Gepost op: 3 juli 2018, 11:34:57 »
Als je kijkt op dit forum naar de scherpe foto's van Roel Ovinge zien de Friesland en Vlieland er ook niet wat je zegt super strak uit.
Het is ook maar net hoe de foto wordt genomen.

valkenier

  • Ketelbinkie
  • *
  • Berichten: 44
Re: Willem Barentsz (Bno 387)
« Reactie #118 Gepost op: 3 juli 2018, 14:27:06 »
Het moet toch wel strakker kunnen dan dit. Mijn gevoel zegt dat dit gewoon voor lief wordt genomen bij de "goedkope" bouw. Ik vraag me echt af wat het afwerkingsniveau van deze schepen gaat worden bij de oplevering. Waarschijnlijk luxe ogend interieur en van buiten een beetje in elkaar gebakken. Maar goed we zullen het zien.

Leen

  • Marconist
  • ****
  • Berichten: 474
Re: Willem Barentsz (Bno 387)
« Reactie #119 Gepost op: 10 augustus 2018, 15:31:37 »

Heeft iemand meer informatie van de rederij hoe het er nu mee staat.
Het is behoorlijk stil.
Als je op het internet kijkt bij Triyards, de moeder maatschappij, wordt je daar niet vrolijk van. Er is van alles aan de hand zoals het niet betalen van suppliers, een bedrijf dat het faillissement van Triyards wil aanvragen ( Ocean Energy ) een ministerie van sociale zaken in Vietnam, die achterstallige sociale premies claimt en meer van dat fraais.
Als dat maar goed gaat.
Ook is op youtube een filmpje te zien van 9 april van dit jaar , waar te zien is, dat alles stil ligt. (strategic marine vietnam)
Op een facebook pagina ( strategic marine vung tau ) wordt wel weer veel personeel gevraagd, dat dan weer wel.

Ben benieuwd of beide Willems inderdaad in december in Nederland zijn. 

Als je naar de beoordelingen van reizigers op de facebook pagina van Doeksen kijkt worden de recensies m.b.t. de Midsland wel steeds negatiever.
Een leeftijd van bijna 45 jaar voor een ferry die in de zomermaanden dagelijks bijna moet worden gebruikt is wel erg oud en gedateerd.
De beoordelingen zijn daar dan ook steeds meer na.