Schepen van Doeksen > Huidige vloot van Doeksen

Koegelwieck

(1/65) > >>

marten:
MS Koegelwieck

Topic voor foto's, discussie en andere wetenswaardigheden over dit schip wat op 7 juli 1992 in dienst van Rederij Doeksen gekomen is.

Voor uitleg over het plaatsen van foto's: Overige onderwerpen - Foto's plaatsen
Voor meer info/hulp, neem contact op met de Moderators via Email of een Persoonlijk Bericht. Moderators:
PiebeJanMan, Wim Vink, Vriend, en Jan Leenstra.

Enkele algemene gegevens van de Koegelwieck:
IMO: 9035527
Callsign: PFJG
MMSI: NB x
Type: Passagierschip
Geregistreerde thuishaven: Terschelling
Klassebureau: Det Norske Veritas

Afmetingen
Lengte (oa): 36,68 m.
Lengte (pp): 28,0 m.
Breedte (gem): 9,6 m.
Diepgang (CWL): 1,6 m.
Depth: 3,6 m.

Tonnages
DWT: 70 t.
GT: 439 t.
NRT: 150 t.

Capaciteit
Passagiers: 312*

Prestaties
Motoren: 2 x MWM TBD604BV16 x
Vermogen (MCR): 5026 PK ~ 3696 kW
Toerental motoren: 1858 rpm
Voortstuwing: 2x waterjet
Boegschroef: geen
Snelheid (op CSR): 33 knopen**

Constructie
Gebouwd bij: Harding verft A/S, Rosendal (Noorwegen)
Bouwnummer werf: 262
Kiellegging: 15-9-1991
Tewaterlating: 10-4-1992
Opgeleverd: 23-7-1992
In dienst Rederij Doeksen: 7 juli 1992 x

Bronnen: Lloyd's Register - Fairplay's Internet Ships Register, http://www.rederij-doeksen.nl/index.php?id=47 en dit forum.

* Per 1 januari 2008 de eerste klas afgeschaft op dit schip, omdat er op de Tiger geen 1e klas stoelen zijn. De eerste klas op de Koegelwieck betroffen circa 12 stoelen onder het stuurhuis met zicht vooruit op het water, nu zijn dit 'gewoon' 2e klas stoelen.
** Dienstsnelheid volgens Lloyd's Register (volgens Rederij Doeksen 32 knopen).


Topicstart: PiebeJanMan


--------------------------------------------------

Vanmiddag hoorde ik dat de Koegelwieck ook wel eens speciaal in de nacht voer om een patient naar Harlingen te brengen. Weet iemand hier meer over? Hoor graag.

Groeten,
Marten.

Wim Vink:
De Koegelwieck vaart "geregeld" voor patienten, net als de reddingboot Arie Visser. Als je vaak naar de scanner van Johan Kooijman luistert, kun je die berichten er zo uitpikken. De bemannning wordt per speciale pieper opgeroepen en de vaartijden zijn anders dan in de dienstregeling. Beide signalen spreken dan voor zich.

marten:
Hartelijk bedankt voor je antwoord Wim.
Zou het ook kunnen zijn dat ze liever de Koegelwieck dan de Arie Visser inzetten bij storm of hoge golven omdat de Koegelwieck beter door zee loopt op zo'n moment?

Groeten,
Marten.

Wim Vink:
Dat houdt verband met meerdere factoren:
hoe hoog is de nood?
Kan het per heli dan wel per boot?
wat zijn de weersomstandigheden?
Is de Kwieck beschikbaar?
etc etc.

Kortom: een eensluidend antwoord is op jouw vraag niet te geven.
Anderzijds zijn de omstandigheden voor patienten beduidend verbeterd dan 30, 40 jaar geleden. Geen heli's en geen snelle veer- c.q. reddingsboten.
Ik herinner mezelf nog een vaart met de Vleiland (1938) te hebben meegemaakt, begin jaren 60 met een aanstaande moeder (ik mocht met mijn neef, destijds machinist bij Doeksen, mee). We haalden op tijd Harlingen en de kapitein (Gossen Gorter) wilde binnen door terug om tijd te winnnen. Helaas was het water sneller dan verwacht gezakt en kwamen we vast te zitten. We moesten op het volgende tij wachten en overnachten op het Wad. Weer een ervaring rijker.

Hunter:
Hallo allemaal,

hier nog een foto van de koegelwieck tijdens oerol 1998

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie